Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
amillia schreef:unamie schreef:Het is te hopen dat daar eindelijk een keer iets mee gedaan word
Rimpelhonden, Naaktkatten en Skinnycavia's
Bulldoggen die nauwelijks kunnen ademen
honden met te krappe schedels
of exteem lange oren, en het couperen van staarten
Van mij mag het allemaal verboden worden
idd goed dat er iets gedaan gaat worden aan het consequent blijven fokken van rassen met grote gezondheid problemen. Bulldoggen vallen hier zeker onder, maar Shar-Pei's , Sphynx's en Skinnycavia's zeker niet. Sterker nog, Shar-pei's en Sphynx's zijn een van de oudste en gezondste rassenEn lange oren hoeven niet gelijk problemen te geven. Couperen is al verboden
Die komen uit een toevallige mutatie uit 1978. Ze denken wel dat er dat is in de tijden van de egyptenaren ook sphynxen waren maar de huidige stammen daar niet vanaf.Nikka schreef:Lijkt me een vrij onuitvoerbaar plan. Als ik naar honden kijk is er bij bijna elk hondenras wel wat mis, of qua uiterlijk of genetisch gezien. Wie bepaalt dan wat erg genoeg is?
unamie schreef:Het is te hopen dat daar eindelijk een keer iets mee gedaan word
Johanna59 schreef:unamie schreef:Het is te hopen dat daar eindelijk een keer iets mee gedaan word
En het fokken van mini-paardjes dan?
nicole_hetty schreef:als ze dit willen veranderen moeten ze naar mijn idee bij de keurmeesters beginnen. het hondje op een keuring die het ergst is in ( bull's korte neus, spaniels klein hoofd, duitse herders scheve rug enz enz.)word goed gekeurd. dus gaan andere mensen er voor zorgen dat hun nakomelingen nog korter in de neus zijn , een nog kleiner hoofd hebben en een nog schevere rug. dit omdat de keurmeester het graag wil zien. en naar mijn idee ook een logische reactie. je wil als fokker toch naam maken? dan hoef je op een DH keuring niet aan te komen met een hond met rechte rug. leer een keurmeester wat dieren welzijn is en je zal zien dat te rassen beter worden. want als een keurmeester de scheve rug niet mooi meer vind waarom moet het dan nog gefokt worden?
Johanna59 schreef:Pijnlijke vraag: en bij mensen dan???
Mag iedereen dan zomaar kinderen krijgen?
Als je bijvoorbeeld een erfelijke ziekte hebt, zoals een hart afwijking, longproblemen. Platvoeten etc. Kost de maatschappij ook handen vol met geld. Of.............bestaat het gewoon niet, dat alle mankementen er uit worden "gefokt"? Als het bij mensen al niet werkt, waarom dan wel bij dieren? Gezondheids problemen uitsluiten, lukt altijd maar voor een klein deel. Of het nu gaat om rashonden, -katten, -paarden etc. Ook onder wilde dieren komen problemen voor. Alleen geldt daar, dat de sterkste overleven. De anderen gaan dood of worden opgegeten.
Dat mensen dus een bepaald ras fokken, is helemaal niet erg. Gezondheids problemen blijven er altijd. Of ze nu een korte snuit hebben of een lange, korte poten of hoog op de benen. En couperen? Laat de mens eerst eens zorgen dat het onder zijn eigen soort genoten helemaal niet meer voorkomt.
unamie schreef:Johanna59 schreef:Pijnlijke vraag: en bij mensen dan???
Mag iedereen dan zomaar kinderen krijgen?
Als je bijvoorbeeld een erfelijke ziekte hebt, zoals een hart afwijking, longproblemen. Platvoeten etc. Kost de maatschappij ook handen vol met geld. Of.............bestaat het gewoon niet, dat alle mankementen er uit worden "gefokt"? Als het bij mensen al niet werkt, waarom dan wel bij dieren? Gezondheids problemen uitsluiten, lukt altijd maar voor een klein deel. Of het nu gaat om rashonden, -katten, -paarden etc. Ook onder wilde dieren komen problemen voor. Alleen geldt daar, dat de sterkste overleven. De anderen gaan dood of worden opgegeten.
Dat mensen dus een bepaald ras fokken, is helemaal niet erg. Gezondheids problemen blijven er altijd. Of ze nu een korte snuit hebben of een lange, korte poten of hoog op de benen. En couperen? Laat de mens eerst eens zorgen dat het onder zijn eigen soort genoten helemaal niet meer voorkomt.
Dit topic gaat niet over mensen, maar over dieren die doelbewust op gebreken worden gefokt
Ik vind de vergelijking met mensen nogal schokkend en ook ontopic
Johanna59 schreef:Ook je stelling, dat dieren op gebreken worden gefokt, klopt van geen kant!!
En gebrek is een niet gewenste bijkomstigheid. Dat vindt iedere fokker jammer.
Maar wat is een gebrek?
Neem een Quater Horse. Deze heeft dikke billen. Weet je waarom? Niet om een kwart mijl mee te sprinten.
unamie schreef:Johanna59 schreef:Ook je stelling, dat dieren op gebreken worden gefokt, klopt van geen kant!!
Maar wat is een gebrek?
Neem een Quater Horse. Deze heeft dikke billen. Weet je waarom? Niet om een kwart mijl mee te sprinten.
Dus vind jij het heel normaal dat deze http://www.smaniotto.net/ork_pers_kat.jpg kat een prijs krijgt op een show??
Johanna59 schreef:Ook je stelling, dat dieren op gebreken worden gefokt, klopt van geen kant!!
Maar wat is een gebrek?
_San87_ schreef:Johanna59 schreef:Ook je stelling, dat dieren op gebreken worden gefokt, klopt van geen kant!!
Maar wat is een gebrek?
In de ogen van de fokkers zal het inderdaad geen gebrek zijn.
unamie schreef:Het is te hopen dat daar eindelijk een keer iets mee gedaan word
* Johanna59 schreef:_San87_ schreef:
In de ogen van de fokkers zal het inderdaad geen gebrek zijn.
Dat klopt. Zij doen er alles aan om aan de eisen van de consument te voldoen.
Want het is de consument die bepaalt wat mooi is.
Een fokker kan wel iets mooi vinden, maar als hij geen afzetmarkt heeft, raakt hij zijn
fokprodukt niet aan de straatstenen kwijt.
c_alsemgeest schreef:Ik vind dat naaktkatten en dan echt het ras Sphynx hier van gedistantieerd mogen worden.
De naaktheid is een natuurlijke mutatie die optreed en het betreft een dominant gen, waardoor er altijd met vers bleod gefokt kan worden. Sphynxen zijn een van de gezondste katten rassen.
Anders dan de scottisch folds (katten met hangoren), kale honden, cavia's e.d.
Daarbij is met een afwijking verder gefokt... waardoor de dieren meer gebreken gaan vertonen.
De scottisch fold heeft bv een afwijking in het kraakbeen waardoor de oren gaan hangen.
Bij de sphynx is er geen sprake van afwijking maar een mutatie... ws omdat de straatkat beter kon leven zonder vacht door het ongedierte en vuil op straat. (de mutatie is in de 'natuur' gevonden in o.a. canada, mexico, Amerika, rusland en denemarken en door de indianen voor de komst van de 'blanken' werd er in sommige stammen ook een naakt kattenras gehouden omdat deze heilig zou zijn. Dit waren ws ook de voorouders van de bekende Dick & Nellie uit de VS)
Heel anders met het raakfokken voor een wenselijk uiterlijk. Bv de mini chihuaua, engelse bullen met ademhalingsproblemen (en perzen), teckels met hernia's e.d.
Maar dit is niet te vergelijken met een natuurlijke mutatie.