Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:45

Ik zag hier iets staan over langharige konijnen. Zou je dan langharige honden moeten verbieden? Waarschijnlijk roept iedereen nee, want je moet het gewoon verzorgen. Ik zie hier 2 x iets staan over de Basset en de lange oren. Oorproblemen zijn met een adequate verzorging goed te voorkomen. Dus geen lang haar en geen lange oren? Of allebei wel?
En als je wil gaan kijken naar een ander fokbeleid, is dat iets waar je pas over langere tijd effect van ziet.
Kijk er zijn een aantal rassen zoals Cavalier waar hele grote problemen zijn. Probleem is dat men in Nederland wel anders wil gaan fokken, maar dat dat internationaal niet gedragen wordt.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:11

amillia schreef:
unamie schreef:
Het is te hopen dat daar eindelijk een keer iets mee gedaan word
Rimpelhonden, Naaktkatten en Skinnycavia's
Bulldoggen die nauwelijks kunnen ademen
honden met te krappe schedels
of exteem lange oren, en het couperen van staarten

Van mij mag het allemaal verboden worden :(

idd goed dat er iets gedaan gaat worden aan het consequent blijven fokken van rassen met grote gezondheid problemen. Bulldoggen vallen hier zeker onder, maar Shar-Pei's , Sphynx's en Skinnycavia's zeker niet. Sterker nog, Shar-pei's en Sphynx's zijn een van de oudste en gezondste rassen ;) En lange oren hoeven niet gelijk problemen te geven. Couperen is al verboden :+

Sphynxen zijn nog geen oud ras hoor ;) Die komen uit een toevallige mutatie uit 1978. Ze denken wel dat er dat is in de tijden van de egyptenaren ook sphynxen waren maar de huidige stammen daar niet vanaf.

Nikka schreef:
Lijkt me een vrij onuitvoerbaar plan. Als ik naar honden kijk is er bij bijna elk hondenras wel wat mis, of qua uiterlijk of genetisch gezien. Wie bepaalt dan wat erg genoeg is?

inderdaad, maar toch vind ik dat ze aan de extreme gevallen wel iets mogen gaan doen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:47

unamie schreef:

En het fokken van mini-paardjes dan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:53

Johanna59 schreef:
unamie schreef:

En het fokken van mini-paardjes dan?

Bedankt voor je bezoek in mijn profiel :P

Een minimale stokmaat zou een boel ellende schelen
Dan voorkom je ook dwerggroei
Een paardje van 50/60 heeft geen normale lichaamsverhouding meer

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:57

Waar ligt de grens ja ik ben dol op mijn poeske en ik vind het een waanzinnig ras ik zou nee ik wil niks anders meer voor mijn alleen nog devons maar als ik alles lees betekend dat dat ze niet meer gefokt mogen worden :(

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:01

Sommige raskenmerken mogen wel versoepeld worden. Zoals de mini's met hun liefst zo klein mogelijke stokmaat . Geef een ondergrens aan kleiner is niet meer gezond.

Hoor hier ook tinker voorbeokomen. Wat ik dan denk ik kiez zelf voor een dier met zo veel haar aan de voeten en daar moet ik dan goed voor zorgen. Dan bedoel ik wel vanaf veulen af aan. Degene die het zij over mijd is vaak omdat het aan het begin niet goed wordt aangepakt en het dan gronisch is. Maar het kan ook voorkomen bij een paard met minder been behang.

Van honden ben ik wel het beest moet kunnen functionern en jij als eigenaar ben daar vrantwoordelijk voor. De sharpei met de rimpels die dus een ooglid correctie moet ondergaan en smetplekken krijgt van zijn rimpels gaat te ver want daar kan je als eigenaar niets aan doen. Lange haren is verzorging en dat weet je voor je een dier aanschaft en vindt je het niet mooi dan moet je knippen of scheren.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:44

als ze dit willen veranderen moeten ze naar mijn idee bij de keurmeesters beginnen. het hondje op een keuring die het ergst is in ( bull's korte neus, spaniels klein hoofd, duitse herders scheve rug enz enz.)word goed gekeurd. dus gaan andere mensen er voor zorgen dat hun nakomelingen nog korter in de neus zijn , een nog kleiner hoofd hebben en een nog schevere rug. dit omdat de keurmeester het graag wil zien. en naar mijn idee ook een logische reactie. je wil als fokker toch naam maken? dan hoef je op een DH keuring niet aan te komen met een hond met rechte rug. leer een keurmeester wat dieren welzijn is en je zal zien dat te rassen beter worden. want als een keurmeester de scheve rug niet mooi meer vind waarom moet het dan nog gefokt worden?

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:47

Ik vind 't goed nieuws en 't wordt de hoogste tijd!!

Volgens mij slaan mensen in (bijna) alles door....
Duurder, mooier, groter, luxer etc. etc.
Dus ook moeten dieren hier onder lijden. En dan hebben we 't nu nog alleen over raskenmerken, maar vergeet niet hoeveel dieren bijv. ongewenste "troep" (vloeibare middelen/pasta's/kruiden etc.) toegediend krijgen omdat wij last hebben van sommige karakter-eigenschappen, zogenaamde tekortkomingen of wat dan ook!
Nog even en je kan speciaal vogelvoer kopen om de vogels in je tuin hun snavel te houden. :=
Laat zowel dieren als mensen in hun waarde en respecteer wie zij zijn! Ik denk dat de wereld dan 'n stuk mooier wordt (en vergeet daarbij je zelfrespect natuurlijk ook niet).
Laatst bijgewerkt door Nilan op 22-07-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:51

nicole_hetty schreef:
als ze dit willen veranderen moeten ze naar mijn idee bij de keurmeesters beginnen. het hondje op een keuring die het ergst is in ( bull's korte neus, spaniels klein hoofd, duitse herders scheve rug enz enz.)word goed gekeurd. dus gaan andere mensen er voor zorgen dat hun nakomelingen nog korter in de neus zijn , een nog kleiner hoofd hebben en een nog schevere rug. dit omdat de keurmeester het graag wil zien. en naar mijn idee ook een logische reactie. je wil als fokker toch naam maken? dan hoef je op een DH keuring niet aan te komen met een hond met rechte rug. leer een keurmeester wat dieren welzijn is en je zal zien dat te rassen beter worden. want als een keurmeester de scheve rug niet mooi meer vind waarom moet het dan nog gefokt worden?

Ja, maar het is ook een internationaal probleem. Bij de Bassets wil bijv. de rasvereniging meer naar een lichter soort hond met minder vel. Niet meer van die massale honden. Maar als zo'n hond naar een internationale keuring gaat willen ze toch weer het oude type zien aldaar.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:57

ik ben zelf van mening dat het voor ons land al een hele vooruit gang zal zijn. dieren die gezonder gefokt worden zonder ligaams problemen, worden ouder en kosten minder ( veearts en dat soort dingen) als andere landen dat zien kan het in mijn ogen best zo zijn dat er een aantal mee gaan doen. nederland kan wel klein zijn maar er zijn best nog wel wat landen die tegen nederland op kijken. voor mij zou het alleen het proberen al wel waart zijn.

daarbij komt ook nog dat als je een goede gezonde teef hebt met een goede gezonde reu heb je ook nog kans op meer pups. en dan kijk ik nu in het opzicht van de fokker dus ook meer winst. en natuurlijk het feit dat je vrolijkere honden hebt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:36

Pijnlijke vraag: en bij mensen dan???
Mag iedereen dan zomaar kinderen krijgen?
Als je bijvoorbeeld een erfelijke ziekte hebt, zoals een hart afwijking, longproblemen. Platvoeten etc. Kost de maatschappij ook handen vol met geld. Of.............bestaat het gewoon niet, dat alle mankementen er uit worden "gefokt"? Als het bij mensen al niet werkt, waarom dan wel bij dieren? Gezondheids problemen uitsluiten, lukt altijd maar voor een klein deel. Of het nu gaat om rashonden, -katten, -paarden etc. Ook onder wilde dieren komen problemen voor. Alleen geldt daar, dat de sterkste overleven. De anderen gaan dood of worden opgegeten.
Dat mensen dus een bepaald ras fokken, is helemaal niet erg. Gezondheids problemen blijven er altijd. Of ze nu een korte snuit hebben of een lange, korte poten of hoog op de benen. En couperen? Laat de mens eerst eens zorgen dat het onder zijn eigen soort genoten helemaal niet meer voorkomt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:33

Laatst bijgewerkt door unamie op 22-07-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:35

Johanna59 schreef:
Als je bijvoorbeeld een erfelijke ziekte hebt, zoals een hart afwijking, longproblemen. Platvoeten etc. Kost de maatschappij ook handen vol met geld. Of.............bestaat het gewoon niet, dat alle mankementen er uit worden "gefokt"? Als het bij mensen al niet werkt, waarom dan wel bij dieren? Gezondheids problemen uitsluiten, lukt altijd maar voor een klein deel. Of het nu gaat om rashonden, -katten, -paarden etc. Ook onder wilde dieren komen problemen voor. Alleen geldt daar, dat de sterkste overleven. De anderen gaan dood of worden opgegeten.
Dat mensen dus een bepaald ras fokken, is helemaal niet erg. Gezondheids problemen blijven er altijd. Of ze nu een korte snuit hebben of een lange, korte poten of hoog op de benen. En couperen? Laat de mens eerst eens zorgen dat het onder zijn eigen soort genoten helemaal niet meer voorkomt.

Dit topic gaat niet over mensen, maar over dieren die doelbewust op gebreken worden gefokt
Ik vind de vergelijking met mensen nogal schokkend en ook ontopic

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:43

Minipaarden van 50/60 cm komen dan gelukkig ook nauwelijks voor en is voor de meeste fokkers geen fokdoel. Evenals dat dwergen niet bewust gefokt worden.

Als we in NL idd niet eens eenheid kunnen krijgen over een coupeerverbod (want ja, het is verboden, maar met een paard zonder staart mag je gewoon naar de keuring)... zie ik niet veel veranderen.

Daarbij zijn we hier volgens mij lang niet zo extreem als in amerika, daar moet alles kleiner, groter, luxer, zwaarder, etc:

Een amerikaans "belgian draft horse"
http://www.creeksidebelgians.com/images/quincy.jpg

Een halter quarter:
http://www.gulsbyquarterhorses.com/2007 ... 20copy.jpg

(deze paarden worden dus bewust zo gefokt)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:50

unamie schreef:
Johanna59 schreef:

Dit topic gaat niet over mensen, maar over dieren die doelbewust op gebreken worden gefokt
Ik vind de vergelijking met mensen nogal schokkend en ook ontopic

Ook je stelling, dat dieren op gebreken worden gefokt, klopt van geen kant!!
En gebrek is een niet gewenste bijkomstigheid. Dat vindt iedere fokker jammer.
Maar wat is een gebrek?
Neem een Quater Horse. Deze heeft dikke billen. Weet je waarom? Niet om een kwart mijl mee te sprinten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:51

@Stef
Die Halterquarters in Amerika zijn iid soms gewoon hompen vlees :=

Het probleem bij de trekpaarden is dat de het stamboek + keurmeesters ze ook liever zonder staart zien

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:55

Johanna59 schreef:
Maar wat is een gebrek?
Neem een Quater Horse. Deze heeft dikke billen. Weet je waarom? Niet om een kwart mijl mee te sprinten.

Dus vind jij het heel normaal dat deze http://www.smaniotto.net/ork_pers_kat.jpg kat een prijs krijgt op een show??

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:32

unamie schreef:
@Stef
Die Halterquarters in Amerika zijn iid soms gewoon hompen vlees :=

Het probleem bij de trekpaarden is dat de het stamboek + keurmeesters ze ook liever zonder staart zien

Maar die krijgen ook anabole steroïden ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:08

unamie schreef:
Johanna59 schreef:
Maar wat is een gebrek?

Dus vind jij het heel normaal dat deze http://www.smaniotto.net/ork_pers_kat.jpg kat een prijs krijgt op een show??

Ik denk dat dit een hele mooie kat is, die op een verkeerd moment vereeuwigd is.
Aan de hand van een foto is dit dus niet goed te beoordelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:13

Johanna59 schreef:
Maar wat is een gebrek?

In de ogen van de fokkers zal het inderdaad geen gebrek zijn.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:18

_San87_ schreef:
Johanna59 schreef:
Maar wat is een gebrek?

Dat klopt. Zij doen er alles aan om aan de eisen van de consument te voldoen.
Want het is de consument die bepaalt wat mooi is.
Een fokker kan wel iets mooi vinden, maar als hij geen afzetmarkt heeft, raakt hij zijn
fokprodukt niet aan de straatstenen kwijt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:21

unamie schreef:

Ik vind dat naaktkatten en dan echt het ras Sphynx hier van gedistantieerd mogen worden.
De naaktheid is een natuurlijke mutatie die optreed en het betreft een dominant gen, waardoor er altijd met vers bleod gefokt kan worden. Sphynxen zijn een van de gezondste katten rassen.
Anders dan de scottisch folds (katten met hangoren), kale honden, cavia's e.d.
Daarbij is met een afwijking verder gefokt... waardoor de dieren meer gebreken gaan vertonen.
De scottisch fold heeft bv een afwijking in het kraakbeen waardoor de oren gaan hangen.
Bij de sphynx is er geen sprake van afwijking maar een mutatie... ws omdat de straatkat beter kon leven zonder vacht door het ongedierte en vuil op straat. (de mutatie is in de 'natuur' gevonden in o.a. canada, mexico, Amerika, rusland en denemarken en door de indianen voor de komst van de 'blanken' werd er in sommige stammen ook een naakt kattenras gehouden omdat deze heilig zou zijn. Dit waren ws ook de voorouders van de bekende Dick & Nellie uit de VS)

Heel anders met het raakfokken voor een wenselijk uiterlijk. Bv de mini chihuaua, engelse bullen met ademhalingsproblemen (en perzen), teckels met hernia's e.d.
Maar dit is niet te vergelijken met een natuurlijke mutatie.

*edit: zie steeds meer spelfouten :') *
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 22-07-10 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:23

Ik hoop dat ze streng gaan optreden tegen de raskenmerken die schadelijk zijn voor de gezondheid van de dieren. Andere kenmerken die niet schadelijk zijn voor het dier mogen ze zo laten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:24

Johanna59 schreef:
_San87_ schreef:

Dat klopt. Zij doen er alles aan om aan de eisen van de consument te voldoen.
Want het is de consument die bepaalt wat mooi is.
Een fokker kan wel iets mooi vinden, maar als hij geen afzetmarkt heeft, raakt hij zijn
fokprodukt niet aan de straatstenen kwijt.

Ik snap helemaal waar je heen wilt. Het is niet de fokkers die aangepakt moeten worden, maar, zoals altijd, weer de onwetende consument.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:37

c_alsemgeest schreef:
Ik vind dat naaktkatten en dan echt het ras Sphynx hier van gedistantieerd mogen worden.
De naaktheid is een natuurlijke mutatie die optreed en het betreft een dominant gen, waardoor er altijd met vers bleod gefokt kan worden. Sphynxen zijn een van de gezondste katten rassen.
Anders dan de scottisch folds (katten met hangoren), kale honden, cavia's e.d.
Daarbij is met een afwijking verder gefokt... waardoor de dieren meer gebreken gaan vertonen.
De scottisch fold heeft bv een afwijking in het kraakbeen waardoor de oren gaan hangen.
Bij de sphynx is er geen sprake van afwijking maar een mutatie... ws omdat de straatkat beter kon leven zonder vacht door het ongedierte en vuil op straat. (de mutatie is in de 'natuur' gevonden in o.a. canada, mexico, Amerika, rusland en denemarken en door de indianen voor de komst van de 'blanken' werd er in sommige stammen ook een naakt kattenras gehouden omdat deze heilig zou zijn. Dit waren ws ook de voorouders van de bekende Dick & Nellie uit de VS)

Heel anders met het raakfokken voor een wenselijk uiterlijk. Bv de mini chihuaua, engelse bullen met ademhalingsproblemen (en perzen), teckels met hernia's e.d.
Maar dit is niet te vergelijken met een natuurlijke mutatie.

Jij doet net alsof een mutatie geen probleem is. Vele vervelende aandoeningen ontstaan als mutatie. Sommige raskenmerken zijn ook ontstaan door mutaties.
De Rhodesian Ridgeback heeft zijn ridge ook door een mutatie, maar geeft aanleiding tot ruggengraat problemen zo zag ik laatst op TV. Je kan niet zeggen dat als het een mutatie is, dat het dan ok is.