Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:43

En nog een topic:

[PP] Rodeo.. Zo ZIELIG!

Ik wil er nog wel even bijvermelden dat ik me van excessen zoals ze op de Cheyenne Frontier Days voorkomen wel nadrukkelijk wil distancieren. Calf roping hoeft van mij niet, maar van een mooie cuttingproef kan ik echt genieten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:46

Volgens mij zit er die singel achter er voor een bepaalde reden anders dan om te bokken of het dier pijn te doen ben alleen vergeten wat die reden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:51

Bij working cowhorse en cutting onderdelen zit er een achtersingel aan het zadel om te voorkomen dat het zadel gaat schuiven. De bewegingen van een goed cuttingpaard zijn namelijk heel erg snel.

Bij bucking Bronco's komt er geen zadel bij kijken. De band in de lies zorgt voor een extra prikkel om hoger te bokken. De bucking Bronco's worden speciaal voor dat onderdeel gefokt. Er kan ook niet normaal op gereden worden, daar is het character niet naar. Ze weten op een gegeven moment dat ze 8 seconden ontzetten goed hun best moeten doen, als ze het belletje horen is het meestal over met het bokken. De rest van het jaar lopen ze op het land. Menig manegepaard, menig top dressuur of springpaard zou willen dat ze eens in de zoveel tijd 8 seconden moesten werken en de rest van de tijd lekker op het land mochten staan....:D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:52

Er is JUIST veel controle op de rodeo's in Amerika en Canada....we weten hoe die amerikanen zijn.
Iedere bokker krijst dat wij "net als in Amerika" controles en straffen stc moeten hebben als hier paarden zonder water staan etc etc...vervolgens roept men hier dat er meer controles moeten zijn daar.....zucht.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:53

Toch een wereldleven.... 4x per jaar 8 seconden optreden....iedereen eraf tieven....een stoere naam krijgen en bibberende cowboys als ze je naam op hun lootje zien staan....HAHA, doe mij maar rodeopaard zijn hoor !!!!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:54

de rodeo zelf heb ik maar weinig goeds over te zeggen, de andere 2 gevallen: een hartaanval en het bewustzijn verliezen kan altijd voorkomen, bij elke diersoort (ook bij mensen).

in de westerndiciplines zelf (afgezien van de rodeo hetgeen ik gewoon dierenmishandling vind oa met die liessingels en het oorbijten) zie ik ook maar weinig bezwaren eerlijk gezegt. Het is en blijft een sport met kans op blessures, en hoe het in de dressuur zit weet ik niet echt, maar ik weet wel van een 2tal gevallen in de jumpingsport dat het paard per ongeluk op een staander geland is en gespiest geraakt is...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:55

Ik heb net gelezen dat die riem ( sorry, als het niet klopt.. gewoon gelezen in een topic) er zit om te prikkelen. Het doet geen pijn en hoort ook niet heel strak te zitten, paard wilt er alleen vanaf en gaat daardoor bokken. Als de ruiter er af is, wordt de riem gelijk los gemaakt.

Klopt dat?
Áls het klopt,is het nog niet helemaal mijn ding.. Maar zielig kan ik het ook niet vinden. Paarden zien er, op uitzonderingen na maar die heb je overal, goed verzorgd uit. Maar ik snap die mensen die erop gaan zitten niet, je speelt echt met je leven.. Zonder bescherming.. Brrr, eng zeg!

Lijkt me trouwens vreselijk als je paard dood gaat op zo'n groot evenement, kan je niet eens normaal afscheid nemen met al die mensen er omheen.

Maar wat is dat oor bijten nu eigenlijk? Dier op de foto ziet er jong uit trouwens. Hoe oud zijn die paarden meestal? ( gewoon interesse nogmaals geen verwijt.)

@ElCamino: Hoezo zucht? Google eens op rodeo, dan krijg je heel wat rotte beelden te zien.. Dat zou niet mogelijk mogen zijn. Van mij mogen de controles sowieso strenger, niet alleen hier maar overal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:56

Cutting: paard doet het helemaal zelf, los teugeltje, voorkomt dat de koe teruggaat naar de kudde. Meteen luisteren als de ruiter ingrijpt. Zie die bewegingen maar uit te zitten. Is dit een rodeo onderdeel? Jawel. Heeft de ruiter veel tijd, energie en liefde in zijn paard zitten voordat hij zo kan lopen? Jawel. Een goed cuttingpaard is heel veel geld waard. En met Cutting valt veel geld te verdienen.

http://www.youtube.com/watch?v=p262ArQN ... re=related

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:58

Die riem die er zit, werkt alleen maar bij paarden die al springerig zijn.. :j

Wij hebben swinters bij sommige paarden een binnenfietsband op precies dezelfde plek zitten, om de deken op de plek te houden (paardenin groepen trekken nog wel eens ergens iets af :D ) en er is er niet 1 die erdoor gaat springen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:59

De foto die eerder in dit topic is geplaatst van de man die het paard in zijn oor bijt is - zoals ik vermoed - van een onderdeel dat "wild horse racing" heet, en waar ik ook niet achter kan staan. Dan moet je een wild paard, dat nog nooit een zadel op heeft gehad, uit een groep paarden zien te vangen, er een zadel op zien te krijgen, er op klimmen en een bepaalde afstand afleggen. Het dier op de foto is zo te zien nog erg jong. Nee, wild horse racing is net als calf roping een onderdeel waar ik niet achter sta.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:02

Het simpele feit dat die rodeopaarden speciaal zo worden gefokt om te bokken, wil toch niet zeggen dat het daardoor aangenaam of minder vervelend voor ze is, het blijven toch gewoon paarden?!
Volgens mij bokt een paard van nature van pret of ongenoegen ...

Hoe fok je trouwens een rodeopaard als hij maar 1 per jaar in actie komt? Wat fok je dan eigenlijk precies?
(vraagje aan degenen hier die er blijkbaar meer van weten)

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:03

heb hier geen verstand van maar heb de foto's bekeken
en alle rodeopaarden hebben hun oren naar voren
ziet er niet uit alsof ze in paniek zijn

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:07

@Cassidy: Maar dan werkt dat bijten net als een praam? Of begrijp ik dat verkeerd. Klinkt als een mindere tak van de sport inderdaad evenals calf roping. Dat filmpje die je liet zien van Cutting is ontzettend stoer! Volgens mij moet je als ruiter haast niets doen, zit je het paard eerder in de weg dan dat je hem helpt. Paard doet me denken aan een border collie, zo gericht op dat kalf. Gaaf zeg!

Hoe oud zijn die paarden die deelnemen aan de rodeo? En wat maakt zo'n paard goed, alleen de manier van bokken of kijken ze ook nog ergens anders naar?

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:09

Jammer dat er 3 dieren moesten sterven. Erg zielig voor de ruiters en de betrokkene!

Oorbijten dierenmishandeling Cupcake?? Is een praam dat ook dan? En kluisteren??? (het ziet er trouwens niet netjes uit maar een paardenpraam kan er ook heel misdadig uitzien!!)

Heb nog paar reacties gezien met het is alleen maar entertainment!! Ja dat is het hele paardrijden toch?? Zitten jullie op je paard omdat het moet? Of omdat je het leuk vind? Ook dressuur en springen en alle andere takken zijn entertainment!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:15

simodi schreef:
Hoe fok je trouwens een rodeopaard als hij maar 1 per jaar in actie komt? Wat fok je dan eigenlijk precies?
(vraagje aan degenen hier die er blijkbaar meer van weten)

Net zoals je andere dieren met talent fokt.. :j

Een springpaard wil misschien ook niet springen, maar ja, wat moet je er anders mee..
Een paard wat niet wil bokken, blijft wellicht gewoon staan. Nou, dan is zn rodeocarriere snel voorbij :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:17

Nessah schreef:
Hoe oud zijn die paarden die deelnemen aan de rodeo? En wat maakt zo'n paard goed, alleen de manier van bokken of kijken ze ook nog ergens anders naar?

Leeftijd weet ik niet, en alleen de manier van bokken is belangrijk.

Voor jullie even een filmpje, WAARSCHUWING!! Niet voor de teerbesnaarde zieltjes. Alleen vraag ik me na het bekijken van dit filmpje af wie hier nu zielig is :D. En de cowboys doen het toch echt zelf hoor, niemand dwingt ze om erop te stappen.

http://www.youtube.com/watch?v=-qv4Eo5MtW0

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:20

Ik weet nog van de Western Experience (was toen ook een uitleg over rodeo) dat ze eerst de groep paarden losgooiden, beetje opjaagden en de paarden die alle kanten op bokten en sprongen (zonder tuig dan) die schreven ze op en die konden dan later voor de show gebruikt worden. En degene die bleven staan of paar passen rende zou in de rodeo ook niet veel doen. Dus zo zullen ze daar ook wel geselecteerd worden en ja zou niet weten waarom je daar niet op kan fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:21

simodi schreef:
Volgens mij bokt een paard van nature van pret of ongenoegen ...

Bokken om iemand van de rug af te krijgen is niet van pret of ongenoegen, is pure instinct. Voordat het zover is dat hij met ruiter op de rug kan gaan bokken van pret of ongenoegen, moet de ruiter er al een paar keer opgezeten hebben. Eerste reactie is "eraf met dat gewicht, het zou weleens een roofdier kunnen zijn".....en bij de bucking bronco's is dat instinct zo sterk dat ze het blijven doen....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:23

Ik snap niet dat die cowboys dat doen zonder enige bescherming ( alleen een handschoen).. Je zou toch echt een cap moeten verplichtingen, minimaal.. Sommige jongens zien eruit alsof ze jonger dan 25 jaar zijn, mijn kind zou dit zonder bescherming echt niet mogen.. Mijn moeder is al kwaad als ik met mijn slippers mijn paard poets.. Al zien sommige vallen er wel erg spectaculair uit zeg, zo vind ik het ook niet sneu voor die paarden..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:25

Nessah: het gaat om de manieren waarop bokkers reageren die zich er totaal niet in verdiepen en alleen maar "zielig" roepen. Daar ging mijn "zucht" over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:27

Bepaalde onderdelen van rodeo vind ik echt helemaal niets en weinig diervriendelijk.
De dood van twee van de drie paarden was niet rodeo gerelateerd. De derde echter wel en daar hoor ik hier in dit topic echter weinig over.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:28

Kimmie_girl schreef:
Oorbijten dierenmishandeling Cupcake?? Is een praam dat ook dan? En kluisteren??? (het ziet er trouwens niet netjes uit maar een paardenpraam kan er ook heel misdadig uitzien!!)

kan mijn vorige post niet vinden, is ms verloren gegaan? in elk geval, dit is wat er ongeveer in stond:

misschien ben ik wel de uitzondering, maar bij ons gaat een praam er enkel en alleen op met een goede reden (DA en tandarts als nodig, ed). En niet om een wild paard, nog half veulen gedwongen op te zadelen en een volwassen vent op te zetten!

ik ga voor de rest mee met @cassity, voor cutting, reining enz heb ik respect maar alles waar halve folterpraktijken bij te pas komen: nee dank u

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:29

Als je het filmpje van Cassidy ziet Nessah zal je zien dat er genoeg met een soort van bodyprotector om te paard zitten. En iets bij de nek. Dat viel mij wel op tenminste.
Ik weet niet of je deze "stoere mannen" kan verplichten een cap te dragen, denk ook dat het niet heel veel anders uithaalt. Als je verkeerd valt heeft de cap ook geen nut. (zo zullen hun ook wel denken)

Btw heb hier nog een filmpje van Wild horse Racing (heb ze niet in de oren zien bijten maar echt prettig is het niet).
http://www.youtube.com/watch?v=7enx5JOUeOg

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:30

Wat zit er eigenlijk op de kont van die pony's? Je bent imo overigens echt zwaar gestoord als je erop gaat zitten... is spelen met je leven. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:31

Het is heel sneu dat een paard het leven laat op een evenement, maar dan maakt het niet uit of het Endurance, Eventing, Dressuur of Springen is. Het feit dat het op een Rodeo is gebeurt maakt het niet meer of minder erg. Alleen insinueert de openingspost en alle andere reacties dat het feit dat het op een Rodeo is gebeurt wel dat het gerelateerd is aan de Rodeo zelf. Zo lang ik geen details weet hoe het ongeluk is gebeurt dat het paard zijn rug heeft kunnen breken, zolang ik geen details heb, ga je me ook over dat derde sterfgeval niet horen...