Paarden begrijpen mensen slechts deels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:20

Als ik mijn paard los werk (freestyle methode) en ik wil van hand veranderen, dan hoef ik maar te wijzen of hij draait zich naar binnen toe om, en veranderd van hand. Maar dat is puur aangeleerd gedrag ;) . Emmers...... Nou, daar kijkt hij sowieso wel in :D , als hij de kans krijgt, het is eerder dat ik hem laat weten niet in emmers te kijken, want hij is altijd op zoek naar eten, als hij de kans krijgt. :D :D :D

Paarden communiceren grotendeels met lichaamstaal. Wij mensen zijn zeer verbaal ingesteld. En het lijkt me niet meer dan logisch dat dat dus niet samen gaat. Helaas zie je zoveel mensen die maar schijnen te denken dat je paard je verstaat (zag laatst iemand bij ons in de bak, die dan gaat roepen tegen het paard 'blijf staan' en dan nog boos wordt, als dat paard gewoon doorloopt. Alsof het arme beest dat verstaat. :+
Zie dat zo vaak en erger me daar rot aan....

Ik praat ook veel tegen mijn paard, hoor (ik schreeuw nooit), maar probeer tegelijkertijd de juiste lichaamstaal er ook bij te gebruiken. Dat is wat ik geleerd heb bij o.a. mijn grondwerk- en NH-lessen en daar reageren eigenlijk alle paarden op. Ik besef ook echt wel dat mijn paard mij totaal niet verstaat, maar ik denk wel dat de toon van mijn stem hem bv. rustiger maakt of juist alerter. Maar veel meer zit er niet in, volgens mij. ;)

LecyTinker

Re: Paarden begrijpen mensen slechts deels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:15

@Dani_ dat soort dingen doe ik helemaal niet ( en verklaart ook gelijk waarom ik als 1 van de kudde bezien word en regelmatig omgeduwd wordt. Vanmorgen weer ik en de kruiwagen samen door mijn tinker jaarling...was ik niet blij mee) maar snap dat niet iedereen de hulp kan krijgen om dat soort dingen te leren. Dat ze dan naar de enigste manier terug grijpen die ze dan kunnen toepassen.
Kennis van paarden komt niet uit de lucht gevallen, dat moet je leren en als er niemand is die het je kan leren dan moet je toch iets he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:22

Twiggy, een paard begrijpt alleen de commando's die je hem hebt geleerd en het maakt niet zoveel uit of je dat met je handen doet of met je stem. Je kunt een paard laten stappen, draven, galopperen, achterwaarts, halthouden en omdraaien op je stem, maar zaken als achterwaarts en omdraaien leer je makkelijker met je lichaam erbij als naderend obstakel. Maar dat is niet omdat het paard het beter begrijpt, maar omdat het hem beter uitkomt. En dat is waar alles wat je een paard wilt leren op neer komt: lok de reactie uit die hem het beste uitkomt en beloon die.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:36

Twiggy2008 schreef:
Als ik mijn paard los werk (freestyle methode) en ik wil van hand veranderen, dan hoef ik maar te wijzen of hij draait zich naar binnen toe om, en veranderd van hand. Maar dat is puur aangeleerd gedrag ;) . Emmers...... Nou, daar kijkt hij sowieso wel in :D , als hij de kans krijgt, het is eerder dat ik hem laat weten niet in emmers te kijken, want hij is altijd op zoek naar eten, als hij de kans krijgt. :D :D :D

Paarden communiceren grotendeels met lichaamstaal. Wij mensen zijn zeer verbaal ingesteld. En het lijkt me niet meer dan logisch dat dat dus niet samen gaat. Helaas zie je zoveel mensen die maar schijnen te denken dat je paard je verstaat (zag laatst iemand bij ons in de bak, die dan gaat roepen tegen het paard 'blijf staan' en dan nog boos wordt, als dat paard gewoon doorloopt. Alsof het arme beest dat verstaat. :+
Zie dat zo vaak en erger me daar rot aan....

Ik praat ook veel tegen mijn paard, hoor (ik schreeuw nooit), maar probeer tegelijkertijd de juiste lichaamstaal er ook bij te gebruiken. Dat is wat ik geleerd heb bij o.a. mijn grondwerk- en NH-lessen en daar reageren eigenlijk alle paarden op. Ik besef ook echt wel dat mijn paard mij totaal niet verstaat, maar ik denk wel dat de toon van mijn stem hem bv. rustiger maakt of juist alerter. Maar veel meer zit er niet in, volgens mij. ;)

Als jij boos bent dan spreekt jou lichaam dat ook uit hoor! Denk dat paarden beter naar ons lichaam kijken dan sommige mensen naar andere mensen. Als jij boos bent laat je misschien wel je schouders naar voren vallen, of je loopt zwaarder ect. Dat is het zelfde als met blij zijn. Ik denk dat paarden dat zeker wel aan ons kunnen erkennen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:59

Citaat:
De wetenschappers probeerden paarden een emmer te laten onderzoeken. Dat deden ze op vijf manieren. Een gestreepte houten pijl wees naar de emmer, een proefpersoon stond met zijn gezicht in de richting van de emmer, tikte ertegen, wees ernaar of staarde ernaar. De 34 paarden begrepen het alleen als de proefpersoon naar de emmer wees.

Wat een leuk onderzoek :j Ga eens even op zoek naar het gehele onderzoek.
Wat apart dat paarden wijzende mensen goed begrijpen, je zou verwachten dat ze eerder op een geluidje reageren of op een intense lichaamstaal zoals staren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:02

Eciara, denk zeker dat een mens ook zijn lichaamstaal gebruikt, hoor, tuurlijk, maar dat hoeft een paard echt niet altijd te begrijpen als het niet in de juiste context gebruikt wordt. ;)
Ik zie vaak lesklanten bij ons boos zijn, terwijl zo'n paard amper begrijpt wat 'ie fout gedaan heeft. En dan vind ik dat niet eerlijk naar een paard toe. Maar het is wat iemand anders ook al eerder aangeeft in dit topic: Als je het als mens al niet leert (en dat leert men op de manege niet over het algemeen), dan houdt het op helaas.

Lovely, ja, commando's kun je een paard zeker aanleren en veel mensen doen dat in combinatie met lichaamstaal. Daar is op zich niets mis mee, vind ik zelfs beter dan alleen maar commando's an sich ;) .
Het is een fijne ondersteuning om je positie en lichaamstaal ook te gebruiken bij het communiceren met je paard.

Ik werk zelf voornamelijk met lichaamstaal in houding, beweging en positie (grondwerk). Ook met rijden ben ik nu druk bezig mijn lichaam beter te leren gebruiken. Heb een geweldige instructrice die me daarbij helpt en je ziet gewoon wat het juiste lichaamsgebruik/-taal doet met je paard...... Ik vind dat erg fascinerend en ben nog lang niet uitgeleerd op dat vlak. Je merkt dat je je als mens meer aan gaat passen aan je paard, in plaats van je paard dingen op te dringen die voor hem veel moeilijker zijn......

Pfff, lastig uitleggen op internet.... ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:06

80% van onze communicatie is nonverbaal, alleen hebbe nwe dat zelf nauwelijks door ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:17

amanda2 schreef:
80% van onze communicatie is nonverbaal, alleen hebbe nwe dat zelf nauwelijks door ;)

Dat klopt, alleen hoeft dat niet te stroken met wat jij van je paard wilt of wat je aan je paard wilt overbrengen. Dat is toch echt een verhaal apart. Zet jij maar eens iemand in een round pen en laat hem/haar maar eens van alles met het paard doen met alleen maar lichaamstaal. Dan zie je het vrij snel fout gaan, hoor...... ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:20

Daar reageerde ik ook niet op.

Maar als wij als mensen niet eens weten wat we nou eigenlijk communiceren,
hoe moet een paard dat dan weten? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:39

Helemaal met je eens, Amanda. :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:49

LecyTinker schreef:
@Dani_ dat soort dingen doe ik helemaal niet

Dat zeg ik toch ook niet :).

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:15

Twiggy2008 schreef:
Eciara, denk zeker dat een mens ook zijn lichaamstaal gebruikt, hoor, tuurlijk, maar dat hoeft een paard echt niet altijd te begrijpen als het niet in de juiste context gebruikt wordt. ;)
Ik zie vaak lesklanten bij ons boos zijn, terwijl zo'n paard amper begrijpt wat 'ie fout gedaan heeft. En dan vind ik dat niet eerlijk naar een paard toe. Maar het is wat iemand anders ook al eerder aangeeft in dit topic: Als je het als mens al niet leert (en dat leert men op de manege niet over het algemeen), dan houdt het op helaas.

Lovely, ja, commando's kun je een paard zeker aanleren en veel mensen doen dat in combinatie met lichaamstaal. Daar is op zich niets mis mee, vind ik zelfs beter dan alleen maar commando's an sich ;) .
Het is een fijne ondersteuning om je positie en lichaamstaal ook te gebruiken bij het communiceren met je paard.

Ik werk zelf voornamelijk met lichaamstaal in houding, beweging en positie (grondwerk). Ook met rijden ben ik nu druk bezig mijn lichaam beter te leren gebruiken. Heb een geweldige instructrice die me daarbij helpt en je ziet gewoon wat het juiste lichaamsgebruik/-taal doet met je paard...... Ik vind dat erg fascinerend en ben nog lang niet uitgeleerd op dat vlak. Je merkt dat je je als mens meer aan gaat passen aan je paard, in plaats van je paard dingen op te dringen die voor hem veel moeilijker zijn......

Pfff, lastig uitleggen op internet.... ;)

Ja dat zie ik ook heel vaak en dat vind ik ook oneerlijk naar je paard toe hoor! Tegenwoordig zijn er ook meer mensen met paarden dan paardenmensen! Helaas!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:47

Ik geloof zo onderhand dat ik een bijzonder setje knollies te verzorgen heb. Voorbeeld. Van de week toen het heet was, staan ze in een boomlandje voor schaduw en krijgen ze hooi bijgevoerd omdat daar weinig gras staat. Had de dames hooi gegeven en wil weglopen. Draai me om en zie twee koppies vlak achter me 'Krijgen we nog wat lekkers?', waarop ik zeg 'Dáár (idd met wijzend vingertje) ligt hooi, help yourselves' en de meiden zich omdraaien en terug lopen naar hun hooi. :')
Ander voorbeeld. Ik wil springen en heb een soort van hindernisje gefabriceerd. Paard staat ernaast netjes te wachten en ondertussen te kijken naar mijn geklooi. Ik ga op een afstandje kijken of 't wat is en zie dat 't toch wel hoog is. 'Is aan de hoge kant, hé Jack?' Waarop paardlief naar de hindernis kijkt, de hoogste balk eraf stoot en mij weer aankijkt 'Zo beter dan?' _O-
Nee hoor, hier begrijpen ze ons meer dan duidelijk. :D

Overigens, even serieus, geloof ik ook wel dat héél veel via nonverbale communicatie gaat, dat paarden (en andere dieren) tot op de milimeter je lichaamstaal weten te lezen en zeker als je al langer met dezelfde dieren werkt ze dondersgoed weten wat er scheelt en wat er gaat gebeuren. Maar dat helaas ook daardoor zoveel miscommunicatie ontstaat doordat mensen het één 'zeggen' maar iets anders doen.

Dat paarden je begrijpen als je wijst vind ik leuk om te lezen. Dát wist ik nog niet zo, al gebruik ik wijzen wel al als ondersteunend beeldmateriaal, niet zo zeer dat ze dat wijsvingertje begrijpen maar als verduidelijking van mijn eigen intenties.
En dan ging me net een licht op. Paarden wijzen zelf ook, weliswaar niet met vingertjes maar met hun neus. Onze paarden iig. Waar het hooi ligt, waar dat heen moet, waar zij heen willen, wat er van of op hun rug moet, waar de appeltjes heen moeten en zelfs in welk deel van de trailer ze willen staan...

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:49

Hoi, dus paarden kunnen zich daarin ontwikkelen door meer tegen ze te praten? Vet!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:20

Ja, dan gaan ze op een gegeven moment terug praten ;).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:29

Dani_ schreef:
Ja, dan gaan ze op een gegeven moment terug praten ;).

_O-