. Emmers...... Nou, daar kijkt hij sowieso wel in
, als hij de kans krijgt, het is eerder dat ik hem laat weten niet in emmers te kijken, want hij is altijd op zoek naar eten, als hij de kans krijgt.
Paarden communiceren grotendeels met lichaamstaal. Wij mensen zijn zeer verbaal ingesteld. En het lijkt me niet meer dan logisch dat dat dus niet samen gaat. Helaas zie je zoveel mensen die maar schijnen te denken dat je paard je verstaat (zag laatst iemand bij ons in de bak, die dan gaat roepen tegen het paard 'blijf staan' en dan nog boos wordt, als dat paard gewoon doorloopt. Alsof het arme beest dat verstaat.
Zie dat zo vaak en erger me daar rot aan....
Ik praat ook veel tegen mijn paard, hoor (ik schreeuw nooit), maar probeer tegelijkertijd de juiste lichaamstaal er ook bij te gebruiken. Dat is wat ik geleerd heb bij o.a. mijn grondwerk- en NH-lessen en daar reageren eigenlijk alle paarden op. Ik besef ook echt wel dat mijn paard mij totaal niet verstaat, maar ik denk wel dat de toon van mijn stem hem bv. rustiger maakt of juist alerter. Maar veel meer zit er niet in, volgens mij.

Ga eens even op zoek naar het gehele onderzoek.