Paarden zwemmen in Merwede bij Gorinchem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden zwemmen in Merwede bij Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:14

Da zullen waarschijnlijk de ijslanders zijn de daar in de zomer in het 'natuurgebied' lopen. Wij gaan daar regelmatig zwemmen en er is al vaker een ijslander achter me aan het water in gelopen.
Ze hebben daar ook voldoende schaduw als ze willen maar ik denk dat ze toch echt flinke verkoeling zochten nu. gelukkig hebben ze het er goed vanaf gebracht en ik hoop dat de 'eigenaar' maat regelen zal treffen.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:29

Jeetje, dit is wel erg dichtbij, was gister ook bij de Bwp, maar had niks gezien, het zullen je paarden maar zijn zeg

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:35

_O- _O- De merwede inspringen, denk niet dat je bij de paarden was uitgekomen maar eerder ergens bij sliedrecht ofzo. Stroomt hard hoor, daar kan een mens bijna niet tegenop zwemmen.

Eigenlijk kunnen ze beter een barriere tussen de kribben inmaken, kunnen paard + mens verkoelen en niet in de vaarroute komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:53

Één er van is van mij. Ze staat in een merriekudde in het begrazingsgebied 'De Groesplaat' en er lopen alleen IJslanders.

Ik ben me echt rot geschrokken van de beelden. Ze zijn een stukje verderop aan de goede kant het water uit gekomen (buiten het gebied) en de beheerder heeft ze daar opgehaald en ze staan nu in de winterbegrazing.... (waar ze dus niet het water in kunnen...).

Ik ben dankbaar dat er niemand gewond is geraakt en dat de paarden (2 zijn van een vriendin van mij) niet overvaren zijn... (scheelde niet veel... ) en nog leven.

Wat zijn er een moedige mensen op deze wereld... wel balen dat de brandweer, politie en dierenambulance niet op kwamen dagen in eerste instantie... en dat de burger het in zijn eentje op moest lossen... de stroming is er heel erg sterk... dus erg blij dat de jongens die er in gesprongen zijn niet zijn omgekomen...

shit zeg... ben er helemaal van de rel van...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 17:55

Jeetje wat moet jij geschrokken zijn van deze beelden :(:)
Mankeren ze niks, ook geen spierpijn?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:06

Jeetje, dat is hier om de hoek. Hier moet je echt het water niet ingaan alszijnde burger, dat is levensgevaarlijk (zelf stromend) en je kan echt niks uitvoeren, want je wordt gewoon door de stroming meegesleurd. De jongens zijn erg dapper geweest om daar het water in te gaan en gelukkig zijn ze niet verder gezwommen naar waar de stroming was.

Gelukkig gaat het goed met de paarden :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:11

Shit Wieke...zat net te kijken en hield mn hart vast..wat moet dit afschuwelijk geweest zijn...gelukkig staan de jongens weer veilig en is het allemaal goed afgelopen, want je wilt niet stilstaan bij het idee wat er had kunnen gebeuren..hoewel, voor de andere paardeneigenaren mss wel even een id om er bij stil staan..pfff

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:36

Pfoeh, zat het filmpje ook vol spanning te bekijken. Maar is dus goed afgelopen... gelukkig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:51

"er is niet bekend wie de eigenaar is" aldus het nieuwsbericht.

Het is bekend dat de paarden afkomstig waren van de groesplaat, het is ook bekend wie beheerder is van de groesplaat (ik weet niet hoe ze heet, maar wel waar ze woont, en ik ben een "simpele burger" ) en die beheerder weet weer welk paard van wie is.

Erg apart dus, maar fijn dat ze weer veilig (aan de andere kant van de dijk ;) ) staan :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:52

Ongelooflijk, zoiets heb ik nog nooit gezien. Gelukkig is het goed afgelopen!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:44

Bizar ja, vooral als je er daarna 's nachts ook nog hebt in gezwommen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:25

Bij ons gaan de IJslanders ook mee het water in, ze gaan nog net niet zwemmen, maar dat zou me niets verbazen...

Deze dieren zijn te snel in het diepe water en stroming terecht gekomen denk ik?

Vreselijk schrikken hoor, er staan op veel plaatsen dit soort groepen langs de Rijn en ze doen dit zelden of nooit! Dus dat zou je ook niet verwachten dan!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:54

Tja er zijn zat weides rondom Gorinchem die aansluiten op de rivieren, zonder hekwerk. De paarden en koeien drinken er ook uit.
Denk dat deze paarden het alleen gedaan hebben vanwege de extreem hoge temperaturen.
Fijn dat alles goed is afgelopen.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:05

Jeetje :n
Waardeloos dat de hulpverlening zo lang op zich liet wachten, maar gelukkig goed afgelopen allemaal!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:19

Pfff .... God-zei-dank dat dit voor alle partijen goed is afgelopen :\ ; paarden, eigenaren, schipper én vooral de jonge mannen die het water in gingen!!!
Komplimenten aan hun dat ze iig een poging ondernomen hebben om de paarden weer richting de juiste kant te drijven +:)+ !!

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:40

Sjonge... wat fijn dat het goed is afgelopen!!
Kennissen van ons, hebben hun grote groep Shetlanders in Uiterwaarden langs de Waal lopen.. en daar ging ook een merrie van zwemmen.. Is door Rijkswaterstaat naar de kant gelootst, pony deed het de volgende dag gewoon weer!! Mocht nooit meer op dezelfde plaats lopen..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:49

jeetje wat is dat schrikken zeg,
zou zo mijn pony kunnen zijn, die houdt van water die is alleen nog een stuk minder sterk dan een ijslander dus zou direct zijn verzopen. Gelukkig dat alles goed is afgelopen!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:56

hier berichtje gekopieerd van de beheerder van de kudde;

Toezichthouder IJslanders Groesplaat op 10-07-10 18:54
Met de paarden is alles goed.Ze hebben een berg geluk gehad. Door het adequaat optreden van diverse mensen zijn ze in Sleeuwijk weer aan wal gekomen. De brandweer heeft ze naar een veilige plek gedreven. Ik, toezichthouder van de kudde ijslanders op de Groesplaat (23 stuks), werd zaterdagochtend vroeg door de brandweer op de hoogte gebracht. We hebben ze uiteindelijk weer gevonden op de transvaal in sleeuwijk en daar hebben we ze met behulp van mensen van het brabants landschap en leden van de werkgroep begrazingen NSIJP in een door een omwonende ter beschikking gestelde wei kunnen drijven. De dame heeft in allerijl haar eigen paarden er uitgehaald zodat wij het weiland even konden gebruiken, wij zijn haar daar zeer dankbaar voor. De paarden zijn in een trailer geladen en vandaar uit naar de "hoogwater opvang" aan de merwededijk gebracht waar ze gezelschap hebben van enkele runderen. Daar staan ze nu bij te komen van het hachelijke avontuur. Momenteel is het nog niet duidelijk of de paarden terug kunnen naar de Groesplaat.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:04

Gelukkig goed afgelopen. Maar waarom duurt het zolang voor er hulp komt???

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:28

Als ik het nog goed weet lopen er aan de overkant vna de maas koniks paarden die ook in de maas zwemmen via syle wanden waarna ze weer door kunnen lopen met water tot hun buik en als ze verder gaan kunnen ook zij door zwemmen naar de overkant.

gelukkig is alles nog goed afgelopen! sterkte met de paarden! hoop dat ze weer terug kunnen het is daar volgensmij wel een mooi stukje.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:44

Citaat:
Geprobeerd de paarden een bepaalde richting in te drijven of geprobeerd een van de paarden dmv touw of een hondenriem of wat dan ook naar de kant proberen te halen in de hoop dat de andere paarden zouden volgen...

Ik zeg niet dat ik iets uit had kunnen richten, maar ik zeg alleen dat ik niet bijna 10 minuten rustig had kunnen filmen, snappie?

Bij minuut 5.03 gaan er drie mannen het water in... niet het filmpje afgekeken??????

Pffff.. dat stuk met die tanker in het water.. dood eng!! Die paarden hebben een berg geluk gehad, maar hulp komt echt weer veel te laat!!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:07

In het water springen is daar levensgevaarlijk, de stroming is daar veel te sterk voor een mens tegenop te zwemmen. Maar vind het bar slecht van de hulpdiensten dat die niets hebben uitgevoerd. Er waren 2 oplossingen te bedenken om die paarden eerder naar te kant te krijgen. Ten eerste staan er genoeg paarden in de omgeving waarvan de eigenaren vast bereid waren geweest om te proberen ze naar de kant te lokken (ze zijn waarschijnlijk Marum al snel vergeten). Maar volgens mij is gewoon niemand in de omgeving op de hoogte gesteld. Of ze hadden uit de omliggende havens mensen kunnen optrommelen om met hun bootjes ze naar de kant te kunnen drijven. Denk dat daar ook genoeg mensen voor te vinden waren. Gelukkig zijn de paarden niets overkomen, maar voor hetzelfde geld waren ze uitgeput geraakt en verdronken of door het schip overvaren. Het is voor zo'n schip namelijk moeilijk in te schatten om te zien of er iets of wat er voor zijn punt zwemt of drijft.
Heb gewoon geen woorden voor de slechte reactie van de hulpdiensten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:15

Adil18 schreef:
Jolliegirl schreef:
En wat had je dan gedaan? :)

Geprobeerd de paarden een bepaalde richting in te drijven of geprobeerd een van de paarden dmv touw of een hondenriem of wat dan ook naar de kant proberen te halen in de hoop dat de andere paarden zouden volgen...

Ik zeg niet dat ik iets uit had kunnen richten, maar ik zeg alleen dat ik niet bijna 10 minuten rustig had kunnen filmen, snappie?

Suicidaal of nog nooit bij de Merwede geweest? >;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:17

Jeetje, dat ziet er akelig uit :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:52

@ Bleu_Eyes... ik gebruikte ook ergens in een reactie dezelfde term... en dat mag niet... te sarcastisch denk ik... die is door de moderator verwijderd. Maar het is toch fijn dat ik er niet de enige in ben die dat vindt.

Maar de 'moeder in mij'... vindt het toch te belangrijk om niet te reageren.

Beter is om te zeggen... het is onverantwoord en zelfs levensgevaarlijk om in een rivier als de Merwede te gaan zwemmen en helemaal bij nacht...