Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:56

Jusi schreef:
Tis laat :') Ik dacht dat dat vliegtuig op de kop vloog doordat de paarden heen en weer renden ofzo in het laadruim toen ik de titel las :')

_/-\o_

Everytime

Re: Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:26

Precies mijn gedachte. _O-

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 02:20

Ik vind het alleen maar verstandig dat de piloot omkeerde.

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze juist niet zo dol zijn op het geven van sederende middelen ivm mogelijke kans van koliek.
Daarom geven ze op vluchten paarden ook geen brok maar alleen hooi. Tenminste dat hoorde ik eens van iemand die is meegevlogen met een stel paarden naar Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 03:49

Jusi schreef:
Tis laat :') Ik dacht dat dat vliegtuig op de kop vloog doordat de paarden heen en weer renden ofzo in het laadruim toen ik de titel las :')

Haha.. :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 05:24

Op een freighter / cargo toestel hebben ze een laaddeur van 3.00 meter ongeveer. Als ze met passasiers worden gevlogen dan worden ze met een 74M gevlogen dus de cargo / paarden staan op hoogte waar de passasiers zitten dat noemen ze maindeck. Als passasier zit je dan dus of voor je naar een wand te kijken of de ruimte is achter gesitueerd ligt eraan wat voor soort toestel je heb. Daar is ook een deur zodat de grooms bij de paarden kunnen kijken.

Hier gaan ze niet onder in het laadruim aangezien de laaddeur daar maar 1.63 meter is en daar dus alleen vracht op gezet wordt dat niet hoger is dan 1.60 meter.

Gewoon even ter info.
;-)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:22

armlou schreef:
en een paard afmaken??? hoe wil je dat verantwoorden??
de vlucht zal misschien afgebroken worden (een tussenstop)
en er zijn aan boord daar geen middelen voor ;)
er vliegt ook geen dierenarts mee, alleen een hoofdverzorger die speciale trainingen heeft gehad en speciale bevoegdheden heeft, maar niet om een paard af te maken!

er werdt mij toen verteld door de hoofdverzorger dat die een eerdere vlucht zo'n gek paard had dat die met zijn benen over de stang heen zat, gevaar voor het paard, maar ook dat hebben ze opgelost!

Ik heb ook een keer met paarden gevlogen en meerdere keren paarden op een vlucht gezet, maar ik heb 1 keer meegemaakt dat er 1 tijdens het laden verdoofd moest worden, tijdens de vlucht waren ze allemaal erg rustig.
Wat de hoofdgroom mij vertelde was dat het 1 keer in ong 25 jaar was voorgekomen dat er een paard tijdens de vlucht afgemaakt moest worden, als ik mij goed herinner met een masker met een pen, maar ik kan me daarin ook vergissen. Hij vertelde ook dat de hoofdgrooms een opleiding krijgen in het o.a. injecteren van verdovingsmiddelen en, ik neem aan, dus ook in het afmaken van paarden. Wat ik begrepen heb maakt de piloot de beslissing en voert de hoofdgroom het uit.... maar deze groom was erg popie-jopie, dus ik weet niet in hoever dit overdreven is door hem...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:46

Paarden worden aan boord niet afgemaakt,er zijn aan boord ook geen middelen om dit te doen.Het schietmasker zit al een jaar of 25 (misschien al wel langer) niet meer bij de uitrusting.
Het is gewoon te gevaarlijk omdat je het masker exact op de juiste plek moet houden om het paard af te kunnen maken.Dat is niet te doen in een kleine,donkere ruimte met een paard wat er probeerd uit te klimmen.
Dodelijke injectie is ook niet aanwezig,je zou per ongeluk jezelf of je groom kunnen injecteren.

Standaard is er bij sommige maatschappijen (KLM)een medische kit aan boord en de dierenstewards krijgen ook een opleiding om deze te gebruiken.
Wanneer er gesedeerd wordt is afhankelijk van de situatie,standaard sederen wordt niet gedaan.Behalve de al eerder genoemde problemen zit je ook nog met wedstrijdpaarden.De verdoving staat op de dopinglijst en zou dus paarden uitsluiten.
Dat wil niet zeggen dat deze paarden niet gesedeerd worden,maar met is er wel voorzichtiger mee.Wanneer een paard gesedeerd moet worden is een kwestie van inschatten.

Het protocol voor problemen in het ruim is heel simpel,contact houden met de cockpit en de vliegveiligheid is het meest belangrijk.Als die in gevaar dreigt te komen gaat het vliegtuig naar het dichtsbijzijnde vliegveld.
De dierensteward valt direct onder de captain,de captain heeft dus het laatste woord maar uiteraard gaat dit wel in overleg omdat de dierensteward de situatie achter beter in kan schatten dat de captain voorin.

Jaarlijks worden en 10.000-en paarden vervoerd via het luchtruim voor wedstrijden,handel en dekseizoen.Een deel hiervan gaat met combi-toestellen...voordeel is dat lijndiensten regelmatig vliegen en voorrang hebben op vrachttoestellen.Dat betekend snellere verbindingen en kortere reistijden wat het welzijn van de dieren ten goede komt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:51

Tinky12 schreef:
Paarden worden aan boord niet afgemaakt,er zijn aan boord ook geen middelen om dit te doen.Het schietmasker zit al een jaar of 25 (misschien al wel langer) niet meer bij de uitrusting.
Het is gewoon te gevaarlijk omdat je het masker exact op de juiste plek moet houden om het paard af te kunnen maken.Dat is niet te doen in een kleine,donkere ruimte met een paard wat er probeerd uit te klimmen.
Dodelijke injectie is ook niet aanwezig,je zou per ongeluk jezelf of je groom kunnen injecteren.

Standaard is er bij sommige maatschappijen (KLM)een medische kit aan boord en de dierenstewards krijgen ook een opleiding om deze te gebruiken.
Wanneer er gesedeerd wordt is afhankelijk van de situatie,standaard sederen wordt niet gedaan.Behalve de al eerder genoemde problemen zit je ook nog met wedstrijdpaarden.De verdoving staat op de dopinglijst en zou dus paarden uitsluiten.
Dat wil niet zeggen dat deze paarden niet gesedeerd worden,maar met is er wel voorzichtiger mee.Wanneer een paard gesedeerd moet worden is een kwestie van inschatten.

Het protocol voor problemen in het ruim is heel simpel,contact houden met de cockpit en de vliegveiligheid is het meest belangrijk.Als die in gevaar dreigt te komen gaat het vliegtuig naar het dichtsbijzijnde vliegveld.
De dierensteward valt direct onder de captain,de captain heeft dus het laatste woord maar uiteraard gaat dit wel in overleg omdat de dierensteward de situatie achter beter in kan schatten dat de captain voorin.

Jaarlijks worden en 10.000-en paarden vervoerd via het luchtruim voor wedstrijden,handel en dekseizoen.Een deel hiervan gaat met combi-toestellen...voordeel is dat lijndiensten regelmatig vliegen en voorrang hebben op vrachttoestellen.Dat betekend snellere verbindingen en kortere reistijden wat het welzijn van de dieren ten goede komt.

Dan heeft die groom toch nog een beetje gelijk gehad en is t waarschijnlijk ong 25 jaar geleden een keer gebeurd... ;) heeft ie toch niet overdreven :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:58

Nee hoor... ;)
Maar "vroegâh" werden er ook niet zoveel vervoerd he...nu is het dagelijkse kost en betere medicatie.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:07

Goed dat de piloot ervoor gekozen heeft om om te draaien. Ik kan me voorstellen dat er niet direct naar sedatie wordt gegrepen, want je hebt toch ook vaak te maken met paarden die op wedstrijden worden uitgebracht en dan heb je weer te maken met verboden stoffen in het bloed lijkt mij.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:03

ptiteblue schreef:
Vreemd dat die paarden niet in een cargo vliegtuig vervoerd worden. In een passagieren vliegtuig is er eigenlijk ook niet zoveele plaatst voor containers.

Ik heb al gehoord, als een paard echt paniek is in de lucht, en dat de risico s te groot zijn voor de veiligheid van het vliegtuig, dan heeft de commandant het recht om de dierenarts te vragen van ze af te maken.
Maar ik weet niet of het echt zo is?

dat dacht ik ook... niet dat ik er echt mee eens ben, maar is ergens wel begrijpelijk.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:03

cupcake1986 schreef:
ptiteblue schreef:
Vreemd dat die paarden niet in een cargo vliegtuig vervoerd worden. In een passagieren vliegtuig is er eigenlijk ook niet zoveele plaatst voor containers.

Ik heb al gehoord, als een paard echt paniek is in de lucht, en dat de risico s te groot zijn voor de veiligheid van het vliegtuig, dan heeft de commandant het recht om de dierenarts te vragen van ze af te maken.
Maar ik weet niet of het echt zo is?

dat van dat afmaken dacht ik ook... niet dat ik er echt mee eens ben, maar is ergens wel begrijpelijk.

oeps, foutje, dit zou een edit moeten geweest zijn

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:01

Heeft iemand een foto van hoe de paarden in het vliegtuig worden vervoerd ? Daar ben ik me benieuwd naar :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:11

trekpaardluf schreef:
volgens mij worden er bijna altijd wel kalmeringsmiddelen toegedient..

onjuist. Geen enkel dier krijgt kalmeringsmiddelen.

Ook dierentuin dieren niet. Ze staan in een pikdonkere ruimte en zijn daardoor vaak rustig. Als een dier namelijk in slaap gebracht wordt en dan tijdens de vlucht wakker wordt is de kans vele maler groter dat het dier in paniek raakt.

Toevallig 2 weken geleden een rondleiding gehad op schiphol bij het dierenhotel daar.

Paarden staan in een container, iets ruimer dan dat ze met z'n 2en in een 2 paardstrailer staan. Ze hebben water en hooi.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:17

wiske23 schreef:
Heeft iemand een foto van hoe de paarden in het vliegtuig worden vervoerd ? Daar ben ik me benieuwd naar :D

Als ik er vanmiddag aan toe kom zal ik wat foto's plaatsen :j

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:19

Bij de Belgische vluchten vliegt er standaard een dierenarts mee, die voorzien is van de nodige brevettering om met paarden te mogen vliegen. Deze dierenarts kan inderdaad, als de passagiers in gevaar komen door het gedrag van een paard, de opdracht krijgen een paard te laten inslapen. Dat moet zeer vlug gaan. Omdat om veiligheidsredenen een pistool verboden is, en het laten inslapen via inspuitingen niet mogelijk is hanteert men een scherpe pin (beitel) die men tussen de oren van een paard inslaat. Het paard is dan meestal op slag dood. Het gebeurt zelden, maar soms moet het wel. Ik ken een dierenartse die met paarden meevliegt en al de opdracht kreeg een paard te doden op de vlucht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:22

Als je geen ader kunt vinden dan kun je in die paniek ook geen plek op het hoofd vinden om een pin in te slaan. Verhaal klinkt me erg onwaarschijnlijk in de oren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:24

Hoe wil je een paard dat in paniek is in zo een beperkte ruimte op de precieze plek een pin in het hoofd slaan? Onmogelijk... Als je wat zou willen verzinnen moet een lasso maken en het paard ophangen, dat is het enige wat van buiten de container en dus zonder risico's voor jezelf gedaan kan worden.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:29

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:37

Een vriendin van me stuurde me deze foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:37

Een vriend van mij begeleidt ook al jaren paarden op hun vlucht en volgens hem is het inderdaad een keer gebeurd dat er een paard aan boord van een vliegtuig dood gemaakt is. Zijn verhaal was echter dat er iets dusdanig mis was gegaan dat het paard niet meer normaal verder kon leven waardoor er bij aankomst op bestemming of tijdens een tussenstop een dierenarts aan boord is gegaan om het dier te euthanaseren. Dierenartsen vliegen echter niet mee en er is ook geen euthasol of schietmasker aan boord van een vliegtuig.

Soms dienen ze wel kalmeringsmiddelen toe maar zijn hier om de door nessa genoemde reden wel terughoudend mee.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:06

Bedankt voor de foto's, nu weet ik dat ook weer ;)

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:53

In Nederland vliegen er inderdaad om bezuinigingsredenen geen dierenartsen mee. In België gebeurt dat wel, zeker voor transatlantische vluchten waar men geen tussenstop kan maken.
In België dienen veeartsen hiervoor een speciaal IATA - AATA certificaat te halen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:01

Een paar plaatjes van het laden van de paarden (Paints & Quarters) tijdens een vlucht Houston - Amsterdam in december 2007.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de belabberde (telefooncamera) kwaliteit :o

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:12

heel verstandige beslissing inderdaad om om te keren van de piloot :j!

Bedankt voor alle info hier. Allemaal heel interessant om te lezen. Hoe zijn jullie zo bij het vliegen van paarden gekomen?