Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:38

myquitte schreef:
wou dat we dat bij ons op stal konden invoeren. onze stal-eigenaar vind dat niet snel nodig, dat is wel jammer....ik kan mijn paard moeilijk in haar eentje overdag op stal zetten en 'savonds buiten, dat vind ik zielig. staat ze daar de hele dag alleen in haar stal.....dus nee, dat is ook geen optie.

Jammer..... idd geen optie om alleen bij jouw paard het schema om te gooien.
Hier is het gelukkig uit initiatief van de staleigenaar.
Dus hop; alles naar binnen... zelfs de paarden die normaal 24u per dag buiten lopen.
Moet wel zeggen dat we het erg getroffen hebben met deze stal.

En honden mee in de auto.... hangt er idd vanaf waarheen...
Zou geen lange ritten maken, maar met de ramen open richting water.... prima plan!
Die van ons werden gister nog helemaal gek toen ze door hadden dat we naar het strandje gingen.
Tijd van hun leven :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:40

Hier staan ze gewoon buiten hoor,
Is het dan wel diervriendelijk om ze de hele dag in een benauwde warme stal neer te zetten?
Er zijn er hier een aantal die eerder op stal zweten dan in de weide.
En dan sta ik op zo ongeveer de meeste lichte/doorluchtende stal in de omgeving. De luiken staan open, de deuren staan open, maar het lucht gewoon niet goed door op zo'n dag als vandaag wanneer er weinig wind staat. Dan heb ik haar liever buiten in de weide.
Ik zorg wel voor een waterton vol elke dag, en gooi hem regelmatig leeg omdat er nu meer aanslag in komt. Maar met paardje binnen zetten had ik haar echt geen plezier gedaan vandaag..

edit: overigens hier geen optie om het schema om te gooien, staleigenaar wil ze gewoon niet 's nachts buiten hebben, oa omdat ze bang zijn dat er een paard in de sloot valt, en die kunnen er hier nooit meer zelf uitklimmen ivm hoge kant, en ook omdat ze zelf vrij weinig weten van paarden )
Laatst bijgewerkt door xShanty op 28-06-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:41

Hier staan ze heerlijk 24/7 buiten op onze wei met hele mooie stal(waar ze met zn 3en inkunnen staan). Het is omringt door water :D + dat ze elke dag jerrycans schoon water krijgen
Laatst bijgewerkt door dlientjuh op 28-06-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:42

Mijn paarden staan dag en nacht buiten en drinken uit de sloot, met water slepen is dus niet nodig. :) Ik spuit ze elke dag lekker met water af en daarna gaan ze lekker in het zand liggen rollen. :D Mijn pony's staan bij mijn opa, hij heeft op 1 land na geen land met schaduwplekken. Daarom spuit ik ze dus elke dag af zodat ze toch wat afkoelen. Ik zet ze ook het liefst in de schaduw, maar helaas heb ik een opa die dat niet nodig vind..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:44

mijn paardjes hebben een schuilstal en een boompje waar ze schaduw kunnen vinden, maar ze liggen liever in de zon te bakken 8)7
water hebben ze uiteraard volop ;)

Mariska_D

Re: Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:47

Hier staan de paarden ook gewoon buiten, veel schaduw van bomen en heb op het heetst van de dag de sproeier aangezet , kunnen ze daar onder :) . Onze 2 honden liggen nu ook graag buiten , wel in de schaduw maar toch. Die heb ik vanmiddag onder de tuinslang gezet en dat vonden ze toch ook wel even heel erg fijn.

En honden in de auto met dit weer is gewoon not done! Verschrikkelijk..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:55

onze pony kan in de inloopstal als ze wil, maar ligt iedere middag languit gestrekt in de schaduw,dr zijn zelfs mensen die dachten dat ze voor dood lag hahaha :D
mn paard staat op een ander adres, en kan ook in de schaduw,maar schijnt geen last te hebben van de warmte want ik heb hem nog niet zien "schuilen".
uiteraard zijn ze allebei voorzien van vers stromend water.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:58

Mariska_D schreef:
En honden in de auto met dit weer is gewoon not done! Verschrikkelijk..

even topic lezen.....ligt er maar net aan wat je doet....

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:59

mijn paard staat ook heel de dag te bakken, ze kan ook lekker binnen staan maar dat wil ze niet, de honden lopen in en uit, die gaan lekker buiten liggen pitten in de zon.... kwartiertje later lopen ze hijgend naar binnen toe om op de koude tegels te kunnen liggen, drinken doen alle beesten hier enorm! mijn kippen drinken 0,5 liter per dag per stuk! mijn paard drinkt 150 liter! dat had ik nooit gedacht dat een paard zoveel dronk met dit weer...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:00

pony staat hier onder haar witte sweet itch hoody de hele dag buiten. En denk maar niet dat ze in de schaduw gaat staan :roll:

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:11

Zielige mensen ook op deze werled :(

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:14

Oberlina: ? :roll:

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:18

ik lees veel en zie veel dat mensen op het heetst van de dag de sproeiers aan zet. Dit is er dom wand het gras verbrand hier door. Je kan het beter in de avond doen. Het is natuurlijk wel lekker om op het heetst van dan de dag als de paarden bij voorbeeld ochtend hebben buiten gestaan, ze dan af te spuiten en dan lekker op stal.

daarom krijgt men vaak geel gras. Dit zie je ook veel bij voetbal velden

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:19

Mijn paarden staan heel de dag buiten maar hebben een geïsoleerde loopstal. En daar staan ze toch wel veel in met dit weer.

Maar wat ik gisteren zag vond ik wel heel erg zielig. We waren in een plantenzaak waar ze ook hamstertjes en konijntjes hadden. Daarbinnen was het volgens mij al even warm als buiten, zelfs nog drukkender omdat er geen wind is, en dan zaten die diertejs nog eens in zo van die glazen aquariums met alleen vanboven gaas voor verluchting!!! :( Er lagen dan nog eens 3 pasgeboren hamstertjes bij diej nog niet eens een gezellig nestje hadden. Gewoon zo van die dikke korrels, dus zelfs geen houtkrullen. Ik vond het zo erg, maar kun je daar eigenlijk iets aan doen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:19

Noppert schreef:
Die luxe hebben we hier ook, maar zolang ze geen last hebben van de dazen (lang leve de Loer) blijven ze lekker 24/7 buiten.
Ze kunnen de hele winter nog 's nachts op stal ;)

Bofferd, ook met loer zitten er nog tigtig dazen te vervelen. Bij ons kunnen ze kiezen en ze staan overdag eigenlijk continue in de loopstal. Ik denk zelf vooral voor de dazen, niet zozeer voor de zon, want ze kiezen ook niet voor de schaduwplekken.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:26

Mijn paarden staan overdag in een paddock van ongeveer 350 m2, ik sproei de bak in gedeelten nat zodat het zand niet zo heet wordt en dat werkt gelukkig prima. Wat ik écht niet begrijp is dat mijn paarden de schaduw niet opzoeken, ze blijven gewoon in de felle zon staan (zit er bij voorbaat al een (zonne)steekje los????) Vanmiddag heb ik ze maar op stal gezet omdat er ook echt geen enkel windje stond. Nu staan ze ff op het land, wat helaas niet de hele dag kan omdat de oudste regelmatig spierbevangen wordt.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:27

Last van dazen hebben ze bijna niet als ze in de paddock staan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:29

mijn paarden staan op dit moment helaas in de zon. Krijgen uiteraard genoeg water. Ze staan in een paddock en ik sproei het zand elke dag helemaal nat. Ik heb ze vanmiddag allebei ongeveer 10 min met de slang afgespoeld. Zelfs de pony die water toch heel eng vindt, bleef op een gegeven moment lekker staan. Daarna natuurlijk lekker rollen in het zand, dus geen schimmel meer, maar een zwarte!
Ik ga zo een witte vliegendeken ophalen voor de pony (had ik al gekocht, ligt nog bij m'n vriendin) en voor het paard kan de deken elke dag binnen komen (is besteld). Zullen ze zich ook iets prettiger vinden

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:30

Cayenne schreef:
Schapen hier in de buurt zijn trouwens nog geeneens geschoren! Ze staan wel op het land dus hopelijk hebben ze iets aan het windje.

Bij schapen is niet de warmte het probleem, maar het feit dat het met warm weer snel gebeurt dat een vlieg eitjes in de wol legt en dat de maden het schaap dan aanvreten.
Dat is de reden dat je met zulk warm weer beter kunt zorgen dat de schapen geschoren zijn. Vaak is het zo dat je die maden pas ziet in de wol als ze het schaap al behoorlijk hebben aangevreten.

Ik verbaas met trouwens wel altijd over de ophef die we hier altijd over weersomstandigheden hebben....dan aat eht over de warmte...in de winter over de vorst of sneeuw....
In zoveel andere landen is het de hele zomer snikheet...
We zijn in Nederland en België gewoon niks gewend volgens mij...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:33

Ik heb hier ergens in de hoek bij onze flat ook al een bak met water neer gezet voor de vogeltjes en andere dieren die daar rondlopen... Het is zo ongelooflijk heet. Ik probeer mijn kamer ook cool te houden in verband met de muizen maar het gaat maar moeizaam.

Welke debiel laat zijn hond met dit weer in de auto zitten?!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:34

Wij hebben op het land ook geen schuilmogelijkheid helaas, wel een grote brede vaart waar altijd vers water uit gedronken kan worden en als ze echt zouden willen, zouden ze er zelfs in kunnen gaan staan :+ Maar tot nog toe doet hij (en de kudde)het goed, zweet een beetje soms na het spelen enkel. Ze staan lekker dicht bij elkaar met de staartjes te zwaaien :D Ik sproei hem nu wel vaker even lekker af :)

Voor de kat laat ik nu het rolluik in de slaapkamer dicht, dat scheelt al een boel in huis qua temperatuur.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:37

Mijn paardje staat er zo bij:

Afbeelding
Vliegendeken UV Imperial Riding (voorbeeldfoto van webshop)

's Morgens heb ik op het land een beetje schaduw, in de middag helaas niet..
2x per dag krijgt hij vers water!!
Helaas weinig schuilmogelijkheden.. :(
Met deze temperaturen doe ik ook helemaal niks met mijn paardje..

De honden blijven zoveel mogelijk binnen en zo nu en dan gaan ze naar buiten om te zwemmen in hun eigen zwembad..
En dat is een groot feest voor ze..
We hebben dubbele parasols achter het huis staan dat ze overal eigenlijk wel schaduw hebben!!
Laatst bijgewerkt door Tamara21 op 28-06-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:39

tessacheyenne schreef:
Wat ik écht niet begrijp is dat mijn paarden de schaduw niet opzoeken, ze blijven gewoon in de felle zon staan (zit er bij voorbaat al een (zonne)steekje los????)
Hihi, hier ook. De dames staan alleen in de schaduw als er daar lekker eten ligt, gelukkig is er meestal wel iets van wind. Een lekkere badderbeurt wordt trouwens ook niet eens gewaardeerd door de dames (wel door langswandelende mensen die het lief vinden dat ik met een emmer water en spons achter ze aan hobbel). Drinkwater komt uit automatische drinkbakjes die regelmatig gecontroleerd worden én schoongemaakt (aangezien de eksters en kauwtjes die dingen als zwembad gebruiken, ik neem 't ze niet kwalijk met dit weer maar móét je er dan ook in schijten?!?). Op stal houden is geen lekkere optie. Grootste gedeelte van de dag staat die in de volle zon, kun je een ei bakken op het erf en theezetten in hun drinknapjes...

Mijn kat is net zo verstandig als haar baasje en blijft 't liefst de hele dag binnen plat op de plavuizen liggen met alleen een regelmatige onderbreking om wat te eten of drinken. Poes krijgt wat extra kattenmelk zodat ze sowieso iets drinkt, 't vet erin kan nu ook geen kwaad, ze is al een stuk magerder geworden.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:52

Hier staan ze ook dag en nacht buiten. We hebben de weide zo ingedeeld dat alle drie de stukken verbonden kunnen worden met de schuilstal. De Tinker gaat er regelmatig onder staan, ze staat wel te zweten onder haar exceemdeken. We gaan er dagelijks 2 keer naar toe voor water aan te vullen (2 van die grote speciekuipen) en ze af te sponzen.
De shet schijnt geen last te hebben van de warmte, die staat en ligt in de zon. Er wordt overigens totaal niet mee gewerkt nu! Alleen een borstel/sponsbeurt meer niet.

De honden hebben we een eigen party tent gegeven en ik werk (gelukkig) thuis waardoor ik elke 2 uur het water ververs. Ze graven gaten en gaan daar inliggen. Als alle buurkindjes weer weg zijn komen ze binnen maar ze willen het liefst gewoon buiten. Nu tijdens de nacht blijven ze dus ook buiten maar krijgen dan de hele tuin. (winter zijn ze altijd binnen en ze vinden dat dus echt vervelend maja)
Ze gaan wel mee naar het water ;) En vooral de herder vindt het heerlijk als de kinderen goed spetteren met het badwater, dan gaat hij helemaal tegen de draad staan.
Overdag sproei ik ze ook wel eens nat vinden ze geweldig! (de kennel heeft gras maar verbrand niet omdat er een partytent over staat gelukkig)

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:56

Op mijn vorige stal vonden ze het normaal dat de paarden met dit weer zonder schuil mogelijkheden en zonder water op de wei stonden... Wij als pension klanten reden dus om beurten naar stal om de speciekuipen vol te gooien met water.
Dit ook omdat meneer het nodig vond om 's nachts na 12 uur het water op stal af te sluiten omdat ze overdag genoeg konden drinken :? (moeilijk als er op de wei geen water is)
Na een kleine inspectie kwamen we er achter dat zijn eigen paarden wel automatische drinkbakken in de wei hadden, en de hele dag op verschillende plaatsen schaduw. Ook hadden zijn eigen paarden de hele nacht water tot hun beschikking.
Na redelijk wat overleg en geen oplossing toch besloten weg te gaan.