Ernstig ongeluk met paard en wagen op Terschelling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arijanne123

Re: Ernstig ongeluk met paard en wagen op Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:57

paarden hebben alleen wat schaafwonden en zijn een beetje stijf,viel gelukkig heel erg mee.Ze waren tot stilstaand gekomen ieder aan een kant van een boom.Ze staan weer rustig in het land.Ben net nog geweest ,geen bloed ,alleen erg veel spierpijn.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:01

De koetsier is on half 5 vanmiddag geopereerd aan een onder been breuk,maar maakt het naar omstandigheden goed,de ergste gewonde daarna is een vrouw met een gebroken bekken en een gebroken rugwervel,verder een paar met gekneusde en gebroken ribben,er zijn 15 patienten met de heli waggebracht.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:57

Er liggen nu nog 3 mensen in het ziekenhuis de rest zijn eind van de middag al weer naar huis gegaan.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:14

heftig. heb de heli wel gezien in Dokkum vanmiddag. daar was dat moment ook een ongeluk gebeurd op concours, waarbij een paard en wagen de sloot in zijn gegaan. de man werd naar het ziekenhuis gebracht, maar bleek niks ernstigs te hebben geloof ik

Red_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:37

Ook ik wil nog een keer benadrukken dat dit niet om een huifkar van Huifkarbedrijf Terpstra gaat.

In dit geval was het een kwestie materiele pech, wat iedereen kan overkomen. De voerman werkt inderdaad al jaren met paarden, en het kan de beste overkomen.
Toch vind ik het dan niet leuk om te lezen dat mensen gelijk denken dat dit om Huifkarbedrijf Terpstra gaat, hier rijden mensen met 40 jaar ervaring dagelijks op de huifkarren, en lopen er ook zeer betrouwbare paarden voor. Ook worden de huifkarren zeer regelmatig gecontroleerd. Ik snap dus niet waarom men hier gelijk aan dit bedrijf denkt, aangezien huifkartochten daar erg veilig zijn.
Verder ga ik met Eilander mee.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:46

eilander schreef:
Jolliegirl schreef:
Jeetje wat heftig..
dit is iets wat kan gebeuren.. maar lijkt mij dat ook materiaal regelmatig gecontroleerd moet worden.
een afbrekende rem, moet niet zomaar mogen!

Soms wordt er ook door de rem v/e auto heen getrapt....
Of iemand krijgt een hartaanval terwijl ie net de week ervoor doorgelicht is....
Dit is weer eens een conclusie trekken zonder verder te weten wat er loos is!!!

Ben ik helemaal met je eens Eilander...

liedje89 schreef:
Ah dat verklaard inderdaad waarom ze los schoten, ik dacht aan de gemiddelde aanspanning daar zitten ze natuurlijk wel met wat meer vast dat op 1 punt. Tja, remmen kunnen natuurlijk een keer breken, hoort niet te kunnen maar toch.

T hoort niet te kunnen maar kijk eens naar sommige nieuwe auto waar ook van alles mee gebeurt ;)

Red_ ervaring of niet matriaal kan t gewoon begeven goed onderhouden of niet.
Bij een nieuw zadel kunnen er ook stiksels log gaan en bij een auto kan de rem t ook begeven en dat terwijl hij net een APK en grote beurt heeft gehad.Dit kan iedereen overkomen bekend bedrijf met ervaren mensen t maakt niet uit zulke dingen kan je niet voorzien!

Ik vind t zo jammer dat sommige zo snel hun oordeel geven...
Ik hoop dat de familie er allemaal weer gauw boven op komt en ook voor de menner beterschap!

Red_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:55

Zoals je kunt lezen ;) zeg ik ook dat dit een kwestie van materiele pech is, en dat dit de beste kan overkomen. Maar persoonlijk vind ik dat ik dan ook best mag zeggen dat ik het jammer vind dat Huifkarbedrijf Terpstra genoemd wordt, omdat ik wel durf te zeggen dat dit een ontzettend veilig huifkarbedrijf is. Natuurlijk had ook hier een rem kunnen breken, maar ik vind dat gespeculeer ontzettend jammer. Het kan je namelijk wel je naam kosten.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:59

Een veilig bedrijf of niet dit kan gewoon de beste overkomen!

AnneWilsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:31

jah het is heel erg.!! de bestuurder van de wagen heeft letsel aan zijn benen zover ik het begrepen heb.. 2 mensen liggen nog zwaar gewond in het ziekenhuis maar 1 daarvan is als het goed is volgende week klaar.!
heb de helicopters en ambuus langs horen en zien komen.. de paarden hebben niks... en niet alle paarden lopen hier in de strengen hoor -.-" dat is voor de huifkarren traditioneel ... maja beterschap voor de mensen :'( en beterschap voor de famillie
(het was trouwens een famillie dag... ) dus het was geen bedrijf.!!!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:41

hoop dat het niet Anne is van Puur terschelling? Die ken ik en zou ik heel sneu vinden. Jeetje wat een drama. hoop dat iedereen er snel weer bovenop komt...!! En inderdaad, het kan de beste overkomen. Heb op terschelling gewoond en heb zoveel karren voorbij zien komen met zulke ervaren paarden /koetsiers tijdens het buitenritten begeleiden...de traumaheli heb ik zelf ook meegemaakt vanwege val van t paard daar. ook zwaar gebroken. ;(

AnneWilsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:44

Jiggy777 schreef:
hoop dat het niet Anne is van Puur terschelling? Die ken ik en zou ik heel sneu vinden. Jeetje wat een drama. hoop dat iedereen er snel weer bovenop komt...!! En inderdaad, het kan de beste overkomen. Heb op terschelling gewoond en heb zoveel karren voorbij zien komen met zulke ervaren paarden /koetsiers tijdens het buitenritten begeleiden...de traumaheli heb ik zelf ook meegemaakt vanwege val van t paard daar. ook zwaar gebroken. ;(

neee het is ane niet ;-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:49

't komt zometeen ook op HvNL.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:17

Wat een nachtmerrie. :(:)

Chablien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:38

@Red_ : Iik snap dat je het jammer vind dat huifkarbedrijf terpstra wordt genoemd, maar ik denk dat je deze mensen niet kunt verwijten dat ze dat denken of bestempelen als gespeculeer, mede doordat het toch wel het bekendste huifkarbedrijf op t eiland is en helemaal als er wordt gezegd dat het bij hoorn was gebeurt. Ik dacht in eerste instantie namelijk ook dat het om een huifkar van rients ging, hoopte van niet natuurlijk maar door bovenstaande is het wel logisch dat je daar als eerst aan denkt. Het zou wel inderdaad heel vervelend zijn als sommige mensen deze gedachten als waarheid aan zouden nemen, maar tot zover heb ik niemand dat nog zien doen. Daarbij denk ik dat de slechte naam dan nog altijd ver te zoeken is bij Rients terpstra! ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:35

Een vreselijk drama, ongelukken gebeuren en ik denk dat het positief is dat er `slechts`gewonden zijn als ik hoor hoe het er aan toe ging. De hulpverlening was er goed georganiseerd bij hoor ik en dat telt mee als er zoiets gebeurt!

Ja er gebeurt elke dag wel iets en met de moderne mogelijkheden is het nieuws sneller en vaker bekend. volgens mij gebeuren er niet meer dingen, maar weet je van meer. mijn hart gaat uit naar de gewonden en het huifkarbedrijf. Het ongeluk is voorbij, maar het herstel moet nog beginnen zowel fysiek als mentaal.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:40

Ook ik dacht aan Terpstra, maar dat komt inderdaad juist door zijn goede en bekende naam.

Ik wil hier trouwens wel een compliment maken voor de koetsier van de tweede wagen, die heeft erger kunnen voorkomen door het tweede span onder controle te houden. Dat zegt toch wel iets over het vakmanschap van de koetsier en de paarden waarmee dit soort werk op Terschelling wordt gedaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:47

Het is echt een vreselijk ongeluk...ontstaan door domme pech.. Dit soort dingen gebeurt nu eenmaal . Dat kun je niet voor zijn. En inderdaad heel veel respect voor de tweede koetsier die zijn span onder bedwang kon houden. Het zou niet zo mogen zijn dat zo'n "dom" ongeluk iemand zijn goede betrouwbare naam kost...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:48

Misschien ben ik te snel met mijn oordeel, maar
een rem die afbreekt
geen broek (ok dat hoeft ook niet met rem, maar toch....)
strengen die losbreken
Hoe is het materiaal gecontroleerd voor vertrek?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:30

Red_ schreef:
Lezen is dus niet je ding blijkt.
Dat gespeculeer kan je namelijk wel je naam kosten, ook al had het daar ook kunnen gebeuren ja.

Ik denk juist dat je het positief moet zien. Iedereen kent dus stal Terpstra :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:49

beantsje schreef:
Misschien ben ik te snel met mijn oordeel, maar
een rem die afbreekt
geen broek (ok dat hoeft ook niet met rem, maar toch....)
strengen die losbreken
Hoe is het materiaal gecontroleerd voor vertrek?

Denk inderdaad te snel met je oordeel. Lees de post van eilander maar
eilander schreef:
Kar reed bij n heuvel naar beneden toen de rem afbrak.
Hier op het eiland lopen de paarden nog in de losse strengen voor de wagen(zonder stokken dus)
Omdat het een aardige helling betrof kreeg de kar vaart en de koetsier moest de paarden voor zich uit drijven omdat ze anders de kar op de hakken kregen en de boeldan meestal aan de kletter gaat.
Dus om dat te voorkomen moesten de paarden harder lopen dan de kar.
Op een gegeven moment ging het zo hard dat de kar begon te slingeren en daardor schoot het tiksel los.

Ook ik dacht meteen aan Terpstra omdat het in Hoorn gebeurde en hij toch wel bekend is. Niet negatief bedoeld en zo had ik het van de rest, die dacht dat hij het was, eerlijk gezegd ook niet opgevat

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:17

Fijn dat het niet Rients zn spul was, ik heb wel een zwak voor hem en zijn bedrijf.
Maar even goed rot voor wie het wel is overkomen.
Ik zag een oproepje staan voor beeldmateriaal van hart van Nederland. Hebben jullie er al iets van gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:08

Vrezelijk voorval maar het is van geluk te spreken dat het niet erger is gegaan.
Lijkt me vrezelijk traumatisch voor de pasagiers en wens hen veel sterkte.

Ik kan me er niet zo goed een voorstelling van maken hoe die paarden op Terschelling voor een huifkar lopen.
Wij rijden namelijk ook met een huifkar en hebben daar een dubbelspan paarden voor lopen.
Bij ons lopen ze aan een dubbelspan boom en dragen deze boom met een brede halsband om de hals.
Verder dragen ze dus idd geen broek maar zijn ze wel bevestigd met strengen aan het oosthout.
Met de strengen trekken ze dus de wagen vooruit.
Nu ben ik eigenlijk heel erg nieuwgierig hoe deze paarden de huifkar voort trekken.
Misschien dat iemand er een foto van heeft of een duidelijke uitleg kan geven?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:17

Goh toch weer typisch HvN, stelletje sensatiezoekers :S
Weet inmiddels om welke familie t gaat (en dus geen bedrijf!!) en ik wens ze alle sterkte toe!

Ilegra ze lopen niet met een boom ertussen, gewoon tussen de strengen en gaan met die banaan :) Heb er op deze computer helaas geen foto van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:26

Afbeelding
Ik zelf even wat zoekwerk gedaan en begrijp nu hoe de aanspanningen er uit zien.

Mensen dit is zomaar een plaatje geplukt van het internet.

Maar goed ook dat de paarden op deze manier aan de huifkar waren bevestigd want het had allemaal veel erger geweest als de paarden aan een boom hadden gelopen.
Paarden hadden geen kant op gekunt met een op holgeslagen wagen.

AnneWilsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:32

het was toch een platte boeren wagen?