‘Paardenwelzijn gaat niet alléén om boxmaat’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: ‘Paardenwelzijn gaat niet alléén om boxmaat’

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:20

als er landelijk regels worden ingesteld waarin staat dat een paard minimaal een box van 3x3 nodig heeft, dan gaat dat voor de persoonlijke mening van de heer Valk idd.

je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar regels zijn regels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:21

Waar staat die regel?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:22

nog nergens, maar daar zijn ze nu dus wel mee bezig. Om landelijke welzijnsregels voor de paardenhouderij in te voeren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:23

Nee dat lees je niet goed. Wettelijk mag meneer v.d. Valk zijn paarden zo houden. Sterker nog de sectorraad (ook bestaande uit FNRS-maneges die in een aantal gevallen weinig tot geen grond hebben) heeft in de paardenwelzijnsnota zorgvuldig het woord weide/paddockgang vermeden. Als het over weide gaat, hebben ze zich zeer zorgvuldig beperkt tot een opmerking over de desastreuze gevolgen van prikkeldraad.

Ik PERSOONLIJK vind dat paardenwelzijn van paarden op deze manier gehouden (in een stal en alleen eruit tijdens lessen) met voeten wordt getreden en niet meer van deze tijd is. Wettelijk mag hij ze gewoon zo houden.

Ik PERSOONLIJK zou liever kiezen voor desnoods een kleinere stal dan de voorgeschreven afmeting als dat COMBINEERT met een grote hoeveelheid contact en dagelijkse weide/paddockgang. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:30

Rock schreef:
Tja... Manege 'beginnen' is relatief. Sommige van die maneges bestaan al heeeeeeel lang, ofwel vanuit een periode dat paardewelzijn niet op de eerste plek kwam, ofwel begonnen ze klein en zijn ze in de loop der jaren eigenlijk uit hun plekje gegroeid.

Zoals ik eerder zei, dan kan je zeggen 'sluiten' maar is dat realistisch? Eigenaren komen waarschijnlijk niet van hun bedrijf af, juist omdat ze niet genoeg ruimte hebben...

Dat ze al heel lang bestaan is geen excuus om je paarden in stands te knopen zonder enig weidegang het jaar rond.
Ze komen niet van hun bedrijf af, omdat ze niet genoeg ruimte hebben, zeg je, dat is dan volgens jou wel geschikt voor paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:33

Lovely schreef:
Dus, als ik het goed begrijp, vinden de meesten hier dat meneer Van Valk niet zelf kan bepalen of zijn paarden het wel of niet goed hebben?

Wat vind je nou zelf, hoort het volgens jouw gezond? Of gaat dit weer onder het mom, ze zijn het niet anders gewend, ze vinden het prima zo, die meneer weer zelf wel wat het beste voor zijn paarden is.

Zou je zelf op een stal gaan staan, waar je paard staat vastgeknoopt aan de muur, niet naar buiten kan, never?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:41

Tuurlijk gaat paardenwelzijn niet alleen om de boxmaat, net als dat van een hond niet om de grootte van de hondenmand draait.
Dichte stalwanden of taliehekken waar een paard niet met het koppie over de staldeur kan neuzen met de buurman is imo ook niets.
Ik vind dat een paard dagelijks moet hebben, genoeg 'vrije' beweging op een dag, dus zonder een mens er op een of andere manier aan gekleefd, een dagelijkse portie buitenlucht, bij voorkeur weidegang, zodat ie ook kan grazen en zich niet buiten staat te vervelen, ruime stal, en bovenal soortgenootjes om contact mee te hebben.
Maneges hebben een voorbeeldfuncties wat betreft het diervriendelijk paarden houden imo. Zonder die dieren heeft de manege eigenaar geen inkomen. Dus ik vind dat er goed voor moet worden gezorgd, zo leer je ook de jonge generatie ruitertjes op een manege al, hoe een paard gehouden hoort te worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:47

Qua ruimtegebrek zie ik een overschot aan frikandellen ontstaan :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:06

op onze oude manege hebben ze in het verleden van 2 stands 1 box gemaakt. Dat kon prima. Men moest toen wel uitbreiden qua ruimte, of het aantal paarden minderen. Die manegepaarden en pony's kregen overigens wel weidegang van voorjaar tot najaar, in de zomer zelfs van na de laatste manegeles einde van de middag/begin avond tot 's middags de volgende dag voor de eerste les.

Ik vind het ook niet van deze tijd als paarden alleen uit hun stand of stal kunnen om gereden te worden. Er moet minstens de mogelijkheid zijn om een aantal uren vrij te bewegen met soortgenoten, liefst in de frisse buitenlucht met het zonnetje op hun vel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:10

Cer schreef:

en dat is erg want? .....
als er te veel paarden in nederland zijn voor de beschikbare paardvriendelijke ruimte, dan zullen we misschien wat moeten minderen. Welzijn moet voorop staan.. kwaliteit staat voor kwantiteit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:11

En ik zeg dat het erg is???? Waar in de wereld haal je dat vandaan?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:24

Mijn persoonlijke mening is dat het ook te kort is en ik ken meneer Valk persoonlijk. Ben het alleen neit met hem eens.
juval schreef:
Cer schreef:

en dat is erg want? .....
als er te veel paarden in nederland zijn voor de beschikbare paardvriendelijke ruimte, dan zullen we misschien wat moeten minderen. Welzijn moet voorop staan.. kwaliteit staat voor kwantiteit.

Valt me op dat zulke opmerkingen vooral germaakt worden door mensen waar genoeg land in de omgeving is.

Even een hele kort door de bocht vergelijking. Deze gebieden zijn economisch minder sterk mbt wergelegenheid. Moeten we dan iedereen die geen werk heeft en daar woont geen uitkering geven? Moeten ze maar in de randstad gaan wonen, daar is meer werk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:29

Ik WEET dat de paarden op de Hollandsche buiten de lessen om, ook met elkaar los gaan. En er is een kleine weide in het Vondelpark waar ze af en toe op kunnen grazen. Ze krijgen voldoende beweging, en worden prima verzorgd.
En de paarden op stand vinden het contact inderdaad prettig, en ze gaan ook allemaal gewoon lekker liggen. Natuurlijk zou een box met contact fijner zijn, maar het gebouw is A een monument, dus of er verbouwd mag worden weet ik niet zeker. B, er moeten dan een hoop paarden weg, en ze zijn echt allemaal nodig want er zijn veel klanten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:32

Tsja, het klinkt inderdaad een beetje als je straatje schoonvegen, aan de andere kant, deze man maakt het wel mogelijk voor mensen in Amsterdam om te kunnen paardrijden. Natuurlijk is dit wel niet zo geweldig diervriendelijk aangezine er gebrek aan weide en ruimte is, maar zolang de dieren goed verzorgd worden en zoveel mogelijk in hun behoeftes worden verzien... Moeten ze anders maar naar de slacht?

Doen we met alle mensen in plaatsen waar er teveel zijn en te weinig ruimte toch ook niet?

Daarnaast, stands, tsja, wij hebben die ook nog steeds. Onze pony's kunnen eten drinken en liggen, hebben veel sociaal contact, komen zoveel mogelijk op de wei. Wat is er dan beter, een box waar een paard zich dol kan draaien maar die bijna niet buiten komt, of toch maar de stand?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:39

dit stukje zijn maar een paar regels van het oorspronkelijke artikel wat in de paardenkrant extra (dacht ik) staat.heb het zelf hellaas niet gelezen, aangezien het niet online verkrijgbaar is en ik nu in ierland zit

dus zomaar maneges aanvallen, waar van je alleen maar leest dat de paarden op stands staan. vind ik persoonlijk een beetje ver gaan.

ik kan de manege wel (kom er 2 keer per jaar voor wedstrijd). en ja stands zijn niet meer van deze tijd (dus bij nieuwbouw zal je ze niet terug vinden), maar ze zijn ruim, ze staan lang (en kunnen dus buurten bij de buurmand), de paarden kunnen relaxed liggen. zien er goed uit. krijgen genoeg ruwvoer. en krijgen genoeg beweging.

er zijn genoeg pensionstallen waar de eigenaar maar een uurtje per dag langs komt en het paard dan ff los mag of een half uurtje mag rijden. en dan word het weer terug in een dichte box gezet. dus zo'n paard heeft geen sociaal contact en staat 23uur in zijn stal. en ja er zijn er ook genoeg die niet iedere dag langs komen dan staat zo'n paard dus langer dan 24 uur in zijn box
of dat andere paard dat in z'n eentje in een kleine paddock bij iemand aan huis staat. geen ander in de buurt.

welzijn gaat inderdaad veel verder dan boxmaat, de beschikbare grond die je hebt.als de eis word een grote stal en veel grond dan kan 80% van de paarden naar de slacht of verhuizen
ik heb liever een kleinere box waar genoeg ventilatie is, waar ze een beetje sociaal contact kunnen maken met het buurt paard. maar waar ze voldoende (goed) ruwvoer krijgen.

natuurlijk willen we allemaal het beste voor je paard, een weiland een goede stal genoeg sociale contacten, maar hellaas nederland is klein en niet al het land/ruimte is voor de paarden (want dan moeten we mensen weg doen/afmaken)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:56

gr_roos schreef:
Valt me op dat zulke opmerkingen vooral germaakt worden door mensen waar genoeg land in de omgeving is.

Even een hele kort door de bocht vergelijking. Deze gebieden zijn economisch minder sterk mbt wergelegenheid. Moeten we dan iedereen die geen werk heeft en daar woont geen uitkering geven? Moeten ze maar in de randstad gaan wonen, daar is meer werk.

Geheel offtopic, maar:
Weleens geprobeerd in Twente een stal te vinden met veel weidegang en goede voorzieningen? Of nog beter: 24/7 weidegang en goede voorzieningen?
Ik ben namelijk bang dat je de 'ruimte' in Twente iig iets te rooskleurig ziet. Want ook in Twente willen de meeste mensen gewoon geen paarden op hun land.

Enne, wbt werkgelegenheid heb je misschien gelijk als het om noord oost groningen oid gaat, maar hier is op zich niet heel weinig werkgelegenheid hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:00

gr_roos schreef:

Meid, wat een rare vergelijking weer, je moet maar denken, mensen uit de superlandelijke omgeving, betalen wel weer belasting, welke veelal (infrastructuur en dergelijke) weer in de randstad gestoken wordt. Verder slaat de hele vergelijking als een tang op een varken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:00

PattyOosten schreef:
Ik WEET dat de paarden op de Hollandsche buiten de lessen om, ook met elkaar los gaan. En er is een kleine weide in het Vondelpark waar ze af en toe op kunnen grazen. Ze krijgen voldoende beweging, en worden prima verzorgd.
En de paarden op stand vinden het contact inderdaad prettig, en ze gaan ook allemaal gewoon lekker liggen. Natuurlijk zou een box met contact fijner zijn, maar het gebouw is A een monument, dus of er verbouwd mag worden weet ik niet zeker. B, er moeten dan een hoop paarden weg, en ze zijn echt allemaal nodig want er zijn veel klanten.

Ik weet persoonlijk helemaal niets over deze manege, dus als het waar is wat je zegt dan is het mooi dat ze ook regelmatig onbelaste (!) beweging krijgen en contact met soortgenoten hebben.

Maar dat er zoveel paarden zouden moeten staan omdat er zoveel vraag is, is natuurlijk onzin. Je kunt mensen ook gewoon 'nee' verkopen he? En er zijn vast nog wel meer maneges in de omgeving.

Waar het me vooral om gaat is dat de eigenaar zegt: ik doe wel aan paardenwelzijn, maar vervolgens niet aangeeft hoe.
En persoonlijk vind ik dat er zeker wel bepaalde grondregels te stellen zijn in het kader van dierenwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:03

Ik zit in het noord oosten van Groningen. We zitten praktisch op de gasbel, wat niets positiefs hier betekent. Het percentage werkloosheid iis hier misschien hoger, maar aan de andere kant wonen hier veel minder mensen, dus ik denk dat er meer werklozen in het westen wonen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:04

Rock schreef:
De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan.

De rest van je verhaal klopt wel zo ongeveer, Rock, maar voor zo ver ik weet zijn er in Amsterdam naast de Hollandsche Manege echt geen andere maneges meer met stands. Er zijn trouwens zowiezo niet 'veel' maneges in Amsterdam. Weidegang is idd een probleem, die is er namelijk niet in de stad. De dichtsbijzijnde stallen met weidegang (als je postzegeltjes gras zo mag noemen) zijn in Amstelveel. Dus als regelmatige weidegang voor elk paard in Nederland verplicht zou worden betekent dit dat veel Amsterdammers het paardrijden (en hun paard) moeten opgeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:08

xx_Horsiex schreef:
Tsja, het klinkt inderdaad een beetje als je straatje schoonvegen, aan de andere kant, deze man maakt het wel mogelijk voor mensen in Amsterdam om te kunnen paardrijden. Natuurlijk is dit wel niet zo geweldig diervriendelijk aangezine er gebrek aan weide en ruimte is, maar zolang de dieren goed verzorgd worden en zoveel mogelijk in hun behoeftes worden verzien... Moeten ze anders maar naar de slacht?

Doen we met alle mensen in plaatsen waar er teveel zijn en te weinig ruimte toch ook niet?

Daarnaast, stands, tsja, wij hebben die ook nog steeds. Onze pony's kunnen eten drinken en liggen, hebben veel sociaal contact, komen zoveel mogelijk op de wei. Wat is er dan beter, een box waar een paard zich dol kan draaien maar die bijna niet buiten komt, of toch maar de stand?

Niet diervriendelijk, maar de paarden worden goed verzorgd? En dat in een zin?
Een stand goed praten?
Een verkoop is misschien een optie?

De vergelijking met mensen snap ik dan weer niet.

En weer stands goed praten, in een box kan een dier in ieder geval nog van richting veranderen en wanneer er open voorkanten zijn, kunnen ze zelfs sociaal contact maken.

Maar is een stand nu niet erg, omdat je er zelf gebruik van maakt of vind je het een goede manier van paarden huisvesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:16

blacknorton schreef:
er zijn genoeg pensionstallen waar de eigenaar maar een uurtje per dag langs komt en het paard dan ff los mag of een half uurtje mag rijden. en dan word het weer terug in een dichte box gezet. dus zo'n paard heeft geen sociaal contact en staat 23uur in zijn stal. en ja er zijn er ook genoeg die niet iedere dag langs komen dan staat zo'n paard dus langer dan 24 uur in zijn box
of dat andere paard dat in z'n eentje in een kleine paddock bij iemand aan huis staat. geen ander in de buurt.

Noem dan ook de stallen waar paarden in boxen staan, maar elke dag enkele uren op de paddock komen of op de wei en nog mooier, waar ze zomers 24/7 buiten staan, want die zijn er ook genoeg. Een beetje flauw om alleen een negatieve variant op te noemen, zodat de stand wat beter uit de verf komt.

welzijn gaat inderdaad veel verder dan boxmaat, de beschikbare grond die je hebt.als de eis word een grote stal en veel grond dan kan 80% van de paarden naar de slacht of verhuizen
ik heb liever een kleinere box waar genoeg ventilatie is, waar ze een beetje sociaal contact kunnen maken met het buurt paard. maar waar ze voldoende (goed) ruwvoer krijgen.
Veel grond is niet nodig perse, paddocks nemen minder ruimte in dan een enorme wei. Komt vrije beweging niet op je lijst voor?

natuurlijk willen we allemaal het beste voor je paard, een weiland een goede stal genoeg sociale contacten, maar hellaas nederland is klein en niet al het land/ruimte is voor de paarden (want dan moeten we mensen weg doen/afmaken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:32

ElsB schreef:
Rock schreef:
De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan.

De rest van je verhaal klopt wel zo ongeveer, Rock, maar voor zo ver ik weet zijn er in Amsterdam naast de Hollandsche Manege echt geen andere maneges meer met stands. Er zijn trouwens zowiezo niet 'veel' maneges in Amsterdam. Weidegang is idd een probleem, die is er namelijk niet in de stad. De dichtsbijzijnde stallen met weidegang (als je postzegeltjes gras zo mag noemen) zijn in Amstelveel. Dus als regelmatige weidegang voor elk paard in Nederland verplicht zou worden betekent dit dat veel Amsterdammers het paardrijden (en hun paard) moeten opgeven...

Er zijn genoeg plekken met weidegang rondom Amsterdam: Landelijk Noord (o.a. Zunderdorp), Landsmeer, Den Ilp, Zaandam, Oostzaan, Aalsmeer, Ouderkerk a/s Amstel, Nes a/d Amstel, Abcoude, Diemen, Driemond en als je een paar kilometer verder kijkt, is er nog meer te vinden. Er wordt altijd maar geroepen dat het bij Amsterdam zo vreselijk is, maar ik heb meer vervelende stallen gezien in het oosten van het land waar ze zogenaamd zoveel verstand hebben van paardenhouden, maar daar is het ook niet bepaald ideaal.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:45

Mindim schreef:
xx_Horsiex schreef:

Niet diervriendelijk, maar de paarden worden goed verzorgd? En dat in een zin?
Een stand goed praten?
Een verkoop is misschien een optie?

De vergelijking met mensen snap ik dan weer niet.

En weer stands goed praten, in een box kan een dier in ieder geval nog van richting veranderen en wanneer er open voorkanten zijn, kunnen ze zelfs sociaal contact maken.

Maar is een stand nu niet erg, omdat je er zelf gebruik van maakt of vind je het een goede manier van paarden huisvesten.

Die dikgedrukte zin snap ik niet helemaal, volgens mij heb je niet goed gelezen.

Ik zou jou wel eens even 45 manege paarden en pony´s willen zien verkopen, knappe kop als je dat voor elkaar krijgt.

Die vergelijking met mensen, wat is daar niet aan te snappen? Er werd door iemand gezegd dat als er teveel paarden waren op een kleine ruimte dat die dan maar afgemaakt moesten worden, daar reageerde ik op.

Er zijn verschillende soorten boxen, en daarbij ook boxen die dichte zijkanten hebben en aan de voorkant geen luikje en zat paarden die tegen een muur aankijken. Dan zie ik liever die pony in de stand die buiten komt, die aan alle kanten contact kan maken, dan dat ene paard in zijn 3 x 3 box, die tegen muren staat aan te kijken en bijna niet buiten komt. Maar ja, boeieuh dat die niet buiten komt en geen soortgenoten ziet, want hij kan wel van richting veranderen. Een stap naar rechts, een naar links, een naar voor en een naar achter. Nee joh, das top huisvesten!

Ik zie dat onze pony's vele malen blijer zijn dan menig paard in een box, zij hebben geen probleem met hun stand, waarom jij dan wel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:47

Lovely schreef:
maar ik heb meer vervelende stallen gezien in het oosten van het land waar ze zogenaamd zoveel verstand hebben van paardenhouden, maar daar is het ook niet bepaald ideaal.

Dat geloof ik meteen :j