Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rock schreef:Tja... Manege 'beginnen' is relatief. Sommige van die maneges bestaan al heeeeeeel lang, ofwel vanuit een periode dat paardewelzijn niet op de eerste plek kwam, ofwel begonnen ze klein en zijn ze in de loop der jaren eigenlijk uit hun plekje gegroeid.
Zoals ik eerder zei, dan kan je zeggen 'sluiten' maar is dat realistisch? Eigenaren komen waarschijnlijk niet van hun bedrijf af, juist omdat ze niet genoeg ruimte hebben...
Lovely schreef:Dus, als ik het goed begrijp, vinden de meesten hier dat meneer Van Valk niet zelf kan bepalen of zijn paarden het wel of niet goed hebben?

juval schreef:Cer schreef:Qua ruimtegebrek zie ik een overschot aan frikandellen ontstaan
en dat is erg want? .....
als er te veel paarden in nederland zijn voor de beschikbare paardvriendelijke ruimte, dan zullen we misschien wat moeten minderen. Welzijn moet voorop staan.. kwaliteit staat voor kwantiteit.
gr_roos schreef:Valt me op dat zulke opmerkingen vooral germaakt worden door mensen waar genoeg land in de omgeving is.
Even een hele kort door de bocht vergelijking. Deze gebieden zijn economisch minder sterk mbt wergelegenheid. Moeten we dan iedereen die geen werk heeft en daar woont geen uitkering geven? Moeten ze maar in de randstad gaan wonen, daar is meer werk.
gr_roos schreef:Valt me op dat zulke opmerkingen vooral germaakt worden door mensen waar genoeg land in de omgeving is.
Even een hele kort door de bocht vergelijking. Deze gebieden zijn economisch minder sterk mbt wergelegenheid. Moeten we dan iedereen die geen werk heeft en daar woont geen uitkering geven? Moeten ze maar in de randstad gaan wonen, daar is meer werk.
PattyOosten schreef:Ik WEET dat de paarden op de Hollandsche buiten de lessen om, ook met elkaar los gaan. En er is een kleine weide in het Vondelpark waar ze af en toe op kunnen grazen. Ze krijgen voldoende beweging, en worden prima verzorgd.
En de paarden op stand vinden het contact inderdaad prettig, en ze gaan ook allemaal gewoon lekker liggen. Natuurlijk zou een box met contact fijner zijn, maar het gebouw is A een monument, dus of er verbouwd mag worden weet ik niet zeker. B, er moeten dan een hoop paarden weg, en ze zijn echt allemaal nodig want er zijn veel klanten.
Rock schreef:De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan.
xx_Horsiex schreef:Tsja, het klinkt inderdaad een beetje als je straatje schoonvegen, aan de andere kant, deze man maakt het wel mogelijk voor mensen in Amsterdam om te kunnen paardrijden. Natuurlijk is dit wel niet zo geweldig diervriendelijk aangezine er gebrek aan weide en ruimte is, maar zolang de dieren goed verzorgd worden en zoveel mogelijk in hun behoeftes worden verzien... Moeten ze anders maar naar de slacht?
Doen we met alle mensen in plaatsen waar er teveel zijn en te weinig ruimte toch ook niet?
Daarnaast, stands, tsja, wij hebben die ook nog steeds. Onze pony's kunnen eten drinken en liggen, hebben veel sociaal contact, komen zoveel mogelijk op de wei. Wat is er dan beter, een box waar een paard zich dol kan draaien maar die bijna niet buiten komt, of toch maar de stand?
blacknorton schreef:er zijn genoeg pensionstallen waar de eigenaar maar een uurtje per dag langs komt en het paard dan ff los mag of een half uurtje mag rijden. en dan word het weer terug in een dichte box gezet. dus zo'n paard heeft geen sociaal contact en staat 23uur in zijn stal. en ja er zijn er ook genoeg die niet iedere dag langs komen dan staat zo'n paard dus langer dan 24 uur in zijn box
of dat andere paard dat in z'n eentje in een kleine paddock bij iemand aan huis staat. geen ander in de buurt.
Noem dan ook de stallen waar paarden in boxen staan, maar elke dag enkele uren op de paddock komen of op de wei en nog mooier, waar ze zomers 24/7 buiten staan, want die zijn er ook genoeg. Een beetje flauw om alleen een negatieve variant op te noemen, zodat de stand wat beter uit de verf komt.
welzijn gaat inderdaad veel verder dan boxmaat, de beschikbare grond die je hebt.als de eis word een grote stal en veel grond dan kan 80% van de paarden naar de slacht of verhuizen
ik heb liever een kleinere box waar genoeg ventilatie is, waar ze een beetje sociaal contact kunnen maken met het buurt paard. maar waar ze voldoende (goed) ruwvoer krijgen.
Veel grond is niet nodig perse, paddocks nemen minder ruimte in dan een enorme wei. Komt vrije beweging niet op je lijst voor?
natuurlijk willen we allemaal het beste voor je paard, een weiland een goede stal genoeg sociale contacten, maar hellaas nederland is klein en niet al het land/ruimte is voor de paarden (want dan moeten we mensen weg doen/afmaken)
ElsB schreef:Rock schreef:De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan.
De rest van je verhaal klopt wel zo ongeveer, Rock, maar voor zo ver ik weet zijn er in Amsterdam naast de Hollandsche Manege echt geen andere maneges meer met stands. Er zijn trouwens zowiezo niet 'veel' maneges in Amsterdam. Weidegang is idd een probleem, die is er namelijk niet in de stad. De dichtsbijzijnde stallen met weidegang (als je postzegeltjes gras zo mag noemen) zijn in Amstelveel. Dus als regelmatige weidegang voor elk paard in Nederland verplicht zou worden betekent dit dat veel Amsterdammers het paardrijden (en hun paard) moeten opgeven...
Mindim schreef:xx_Horsiex schreef:Tsja, het klinkt inderdaad een beetje als je straatje schoonvegen, aan de andere kant, deze man maakt het wel mogelijk voor mensen in Amsterdam om te kunnen paardrijden. Natuurlijk is dit wel niet zo geweldig diervriendelijk aangezine er gebrek aan weide en ruimte is, maar zolang de dieren goed verzorgd worden en zoveel mogelijk in hun behoeftes worden verzien... Moeten ze anders maar naar de slacht?
Doen we met alle mensen in plaatsen waar er teveel zijn en te weinig ruimte toch ook niet?
Daarnaast, stands, tsja, wij hebben die ook nog steeds. Onze pony's kunnen eten drinken en liggen, hebben veel sociaal contact, komen zoveel mogelijk op de wei. Wat is er dan beter, een box waar een paard zich dol kan draaien maar die bijna niet buiten komt, of toch maar de stand?
Niet diervriendelijk, maar de paarden worden goed verzorgd? En dat in een zin?
Een stand goed praten?
Een verkoop is misschien een optie?
De vergelijking met mensen snap ik dan weer niet.
En weer stands goed praten, in een box kan een dier in ieder geval nog van richting veranderen en wanneer er open voorkanten zijn, kunnen ze zelfs sociaal contact maken.
Maar is een stand nu niet erg, omdat je er zelf gebruik van maakt of vind je het een goede manier van paarden huisvesten.