FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:25

Een cap verplichten op foto's voor reclames etc. daar halen veel mensen meer hun 'voorbeeld' weg dan door de hoedjes. Hier in de buurt mag je trouwens echt niet inrijden zonder hoofddeksel (hoedje of cap)

bulck dat snap ik hoor ;) maar mijn punt is dat iedereen nu over dat hoedje begint terwijl volgens mij het probleem daar echt niet zit.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:28

Floortje88 schreef:
Moeni11 schreef:
Goed idee! Eigenlijk vind ik dat in de dressuursport het hoedje moet worden verboden en ook op het hoogste nivo een veiligheidscap moet worden verplicht.

Nee dat vind ik niet, een hoedje is super mooi!!! Maar je kan ze bijvoorbeeld wel verplichten om tijdens het losrijden de caps te verplichten.

Moet je eens kijken hoe mooi je hoofd is na een val met alleen een hoedje op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:28

trisca schreef:
Een cap verplichten op foto's voor reclames etc. daar halen veel mensen meer hun 'voorbeeld' weg dan door de hoedjes. Hier in de buurt mag je trouwens echt niet inrijden zonder hoofddeksel (hoedje of cap)

bulck dat snap ik hoor ;) maar mijn punt is dat iedereen nu over dat hoedje begint terwijl volgens mij het probleem daar echt niet zit.

Nou hier op CH Eindhoven toch wel hoor(normale wedstrijden niet).... Echt belachelijk vind ik dat.. Zo veel jonge kinderen die daar staan te kijken. En denken dat een cap niet nodig is.. Heel jammer

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:31

ik vind dat ze daar net zo goed streng moeten zijn inderdaad. Niet zonder cap of hoedje op het paard.

Vind het ook belachelijk dat je advertenties ziet van dekhengsten die worden aangeboden met een foto waar de ruiter geen cap op heeft, even als reclame voor ruiterbenodigheden etc.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:33

er moet ergens begonnen, worden vind echt super goed!!

van mij mogen ze veel strenger zijn voor die bekende ruiters die overal in, op en rond rijden zonder caps. krijg dan maar is een eigenwijs kind op de manege maar is zo ver dat ze met cap moeten rijden. dan is het altijd maar 'anky, piet, jan peter etc' doet het toch ook niet.....

heb ook wel eens een stuk over veiligheid gelezen en dan de ruiter zonder cap etc

op regio wedstrijden word er veel strenger op gecontroleerd dan op internationale wedstrijden.

het is wachten tot de verzekering gaat in grijpen, in duitsland ben je al niet verzekert als kinderen zonder helm fietsen of skien.

zag gister op tv dat bij de rodeo de westernhoed gewoon over de helm ging, dus zoiets kan vast ook verzonnen worden voor de dressuurhoed, waar een wil is is een weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:35

trisca schreef:
ik vind dat ze daar net zo goed streng moeten zijn inderdaad. Niet zonder cap of hoedje op het paard.

Vind het ook belachelijk dat je advertenties ziet van dekhengsten die worden aangeboden met een foto waar de ruiter geen cap op heeft, even als reclame voor ruiterbenodigheden etc.

dat ook, Maargoed dat soort reclame materiaal is lastig te verplichten.

Maar een cap op wedstrijd is toch vrij makkelijk te verplichten

sterregoud

Re: FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:14

Ook mèt cap kan je hersenletsel oplopen.
Helaas zelf moeten ervaren..

Blijft dat het goed is als ze ook op het hoogste niveau een voorbeeld stellen door de cap te verplichten.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:27

Eindelijk!

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:37

Ik vind een algeheel verbod op het hoedje maar niks.
Niet dat ik er zelf mee rijd want helaas ben ik slechts een manegeruiter.

Ik snap zeker de risico's hiervan, maar het is zonde om het traditionele beeld aan te tasten. Ik vind een hoedje zoveel mooier staan dan een cap.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:41

Ik vind dat ze het vanuit de verzekering verplicht moeten stellen, geen cap (eigen risico) dan ben je ook niet verzekerd. Val je van je paard en kom je in het ziekenhuis terecht dan zijn de kosten voor jezelf (dus.. eigen risico) en niet voor de mensen om je heen die je misschien al 10x hebben verteld dat je het toch echt op moet doen.

Edit, hoedje traditie dus niet afschaffen? dat zeggen de spanjaarden over stieren gevechten ook. Ik heb niet voor het afschaffen maar vind wel dat ruiters wat beter moeten nadenken over wat ze doen.

SoraYa_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:48

Op de internationale dressuurwedstrijden moeten de pony's altijd een Cap dragen maar de juniors & young riders soms niet, ik vind dat ze het daar ook moeten verplichten dan
Want het begint toch allemaal bij de jeugd

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:28

Benfan schreef:
Ik vind dat ze het vanuit de verzekering verplicht moeten stellen, geen cap (eigen risico) dan ben je ook niet verzekerd. Val je van je paard en kom je in het ziekenhuis terecht dan zijn de kosten voor jezelf (dus.. eigen risico) en niet voor de mensen om je heen die je misschien al 10x hebben verteld dat je het toch echt op moet doen.

Edit, hoedje traditie dus niet afschaffen? dat zeggen de spanjaarden over stieren gevechten ook. Ik heb niet voor het afschaffen maar vind wel dat ruiters wat beter moeten nadenken over wat ze doen.

Dat met die zorgverzekering wordt lastig, want geen cap geen kostenvergoeding gaat niet lukken. Wat te denken van: rokers, vette mensen, alcohol grootgebruikers, enz enz. allemaal geen kostenvergoeding meer uit hun zorgverzekering???? Lastig verhaal.

Wat mij eigenlijk meer stoort is dat tweeslachtige: of gewoon alles en Iedereen de cap op, van laag tot hoog of draag wat je wil.
Maar niet dat nederlandse poldermodel, capje op bij losrijden, maar wel weer even af als je de ring ingaat. Slaat natuurlijk nergens op. Ook in de ring blijft je paard een wezen met eigen wil.

Nog iets wat me opvalt: waarom is er nog steeds geen Wettelijke verplichting tot het dragen van een cap als met je paard het verkeer in gaat/aan het verkeer deel neemt. Voor bromfietsers kan het wel, dus voor ruiters lijkt het me een goede verplichting. Bovendien zijn er vele ruiters die nooit op wedstrijd gaan en dus ook niks te maken hebben met KNHS/FEI regels.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:36

Prima instelling en wat mij betreft zou het van "oproepen" tot een verplichting mogen gaan.

FEI stroomt over van de regels, wetten en verplichtingen, dan mag de capverplichting toch geen belemmering meer zijn? Het is even door de zure appel heenbijten qua mooiïgheid misschien (voor sommigen) maar daar raak je dan ook wel weer aan gewend.

Ik heb zelf onherstelbaar hersenletsel doordat ik zo stom ben geweest om zonder cap te rijden, was een zeer ervaren amazone ten tijde van het ongeval (>25 jaar ervaring) en weet nu dus als geen ander hoe belangrijk het is om je hoofd te beschermen! Je hebt slechts één stel hersens!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:44

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:50

Vroeger reden we met een slappe pet op tijdens de menwedstrijden, nu is zelfs bij aangespannen wedstrijden een veiligheidshelm verplicht voor koetsier én grooms. En sinds kort is zelfs een rugprotector verplicht in de internat. wedstrijden.
Een paard is een levend wezen waarvan je nooit kunt zeggen hoe die reageert. Zelfs de beste ruiter heeft weleens in het zand gelegen. Daarom, wat mij betreft gewoon "Cap verplicht".
Kwestie van even wennen. Op maneges doen mensen toch ook niet moeilijk meer als ze een cap moeten dragen, het hoort er gewoon bij. Als je het van het begin af aan gewend bent dan weet je later niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:56

Floortje88 schreef:
Moeni11 schreef:
Goed idee! Eigenlijk vind ik dat in de dressuursport het hoedje moet worden verboden en ook op het hoogste nivo een veiligheidscap moet worden verplicht.

Nee dat vind ik niet, een hoedje is super mooi!!! Maar je kan ze bijvoorbeeld wel verplichten om tijdens het losrijden de caps te verplichten.

En mooi zijn is blijkbaar belangrijker dan veiligheid }:0

Ik vind het super, een oproep is een mooi begin! Wat mij betreft wordt het snel een verplichting, zowel bij dressuur als bij springen, zowel bij losrijden als in de proef. Als bescherming van de ruiters zelf, maar zeker ook als voorbeeld.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:02

Joolien schreef:
Ik vind dat springruiters met inrijden en trainen op concours ook verplicht een helm moeten dragen. Van het weekend op chio reed bijna iedereen in zonder cap en ging de cap pas op bij het inspringen.
Ik vind dit nog niet eens zozeer uit veiligheid maar misschien nog meer als voorbeeld en dat vind ik ook voor de dressuur.

daarom vind ik het ook wat vreemd dat in dit bericht alleen dressuurrichting wordt genoemd... waarom dan niet gewoon de hele FEI :o
ik zelf wil ook nog wel eens zonder cap losrijden tijdens de CSI's :o maar ik heb er geen probleem mee als ze het verplicht stellen! ik zou het wel goed vinden...

zeker bij de grote profs zie je dat zij een voorbeeld zijn van kleine kinderen... en laten die kleine kinderen nu net hun 'ster' op hun paard zien zitten zonder cap :o

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:58

ik vind dat ze de cap op wedstrijden moeten verplichten. maakt niet uit wat je rijd.
in alle takken van de paardensport.
een hoedje is mooi hoor maar het gaat toch om veiligheid?
men wil tegenwoordig de sport zo veilig mogelijk maken, maar men kijkt alleen naar springen en samengesteld.
vind het belachelijk dat op wedstrijden wordt toegestaan dat mensen zonder cap op een paard mogen zitten.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:05

winnietje3 schreef:
Ik vind een algeheel verbod op het hoedje maar niks.
Niet dat ik er zelf mee rijd want helaas ben ik slechts een manegeruiter.

Ik snap zeker de risico's hiervan, maar het is zonde om het traditionele beeld aan te tasten. Ik vind een hoedje zoveel mooier staan dan een cap.

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Sorry hoor, maar een hoedje is eigenlijk achterhaald.
Die stamt nog uit de tijd dat paarden een ander karakter hadden
dan de tegenwoordige heethoofden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:11

Tja... zolang ze het niet verplicht stellen, zullen er altijd mensen zijn die geen gehoor geven aan deze oproep, vrees ik. Het is wel een goed initiatief, dat wel. En van mij zouden ze het dragen van een cap zeker wel mogen verplichten, maar ik denk niet dat zoiets haalbaar is.
Ik hoop dat ruiters en amazones op hoger niveau toch wel verstandig genoeg zijn om in te kunnen schatten wanneer ze thuis met trainen beter wel een cap kunnen dragen als ze die al niet standaard dragen (dus bijvoorbeeld bij een jong/fris paard of in situaties waain het paard heftig kan reageren). Maar aan de andere kant was die Courtney King-Dye dus blijkbaar weer niet zo verstandig...

Op het wedstrijdterrein kan ik me wel indenken dat het niet praktisch is (zeker voor amazones met veel haar) om na het losrijden voor de wedstrijd te moeten wisselen van cap naar hoedje. Dan zouden ze de cap ook tijdens de proef moeten kunnen dragen...
Voor trainingen op het wedstrijdterrein die niet voorafgaan aan een wedstrijd zou je een cap dan wel weer makkelijker kunnen verplichten, maar op deze manier krijg je natuurlijk alleen maar verwarring.

De eerdere opmerking over het dragen van een cap door ruiters in reclames en advertenties vind ik trouwens wel scherp; dat zou een goed voorbeeld geven!

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:20

ik vind dit een hele goede zaak!!!!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:02

ik heb een vraag rij je beter met een hoedje ?
of heeft dat voordelen toz van een cap.
persoonlijk ben ik voorstander van een cap op eender welk nivo.
met de huidige technologie en materialen zijn caps licht en zeer draagbaar.denk maar aan de oude engelse capjes.
als ze het verplichten moeten de top ruiters er het voorbeeld mee geven.daarna vogt de meerderheid wel uitzonderingen daar gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:28

Het lijkt me niet dat een hoedje 'anders' rijdt. Maar ik heb nog nooit met een hoedje gereden dus dan kan ik niet beoordelen. Wat ik al zei is dat ik persoonlijk vind dat het belangrijkste is dat het een goed voorbeeld is.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:30

Ik vind dat een goed idee, ze hebben toch een voorbeeld functie.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:41

Ik ben het er dus zeker niet mee eens want denken dat je met cap, of een autogordel altijd beter af bent bij een ongeval is een vals gevoel van veiligheid.

De ongevallen die ik heb gehad hadden niet anders afgelopen met een cap op. Ik heb juist bij een wedstrijd een keer zo heftig mijn hoofd gestoten omdat ik door de caprand niet kon zien dat de doorgang naar de andere bak heel laag was, dat ik mijn nekwervels heel hard hoorde kraken en tja van mijn nek daar heb ik nog steeds last.
Persoonlijk voel ik me juist onzeker met een cap op en ik krijg altijd hoofdpijn van het onding, en daarin ben ik vast niet de enige.

Ik vind dat je, als je volwassen bent, je zelf mans genoeg bent om te beslissen wat voor jou goed is daar heb ik geen buitenstaanders of betweters voor nodig. In de omgang gebeuren er vaak nog ergere dingen dan met het erop zitten dus beter altijd maar verplicht een cap op?

Nog even en je hebt niets meer over je eigen leven te zeggen en als dit ook al weer verplicht wordt of dat je dan niet meer verzekerd bent dan moet dat ook gelden voor teveel eten en overgewicht, niet biologisch dus ongezond eten en al helemaal voor MC Donalds voer, roken, gebruik van alcohol en/of drugs, een straat scheef oversteken of zonder licht fietsen en daardoor een ongeval krijgen, brandwonden door koken want dan moet je maar een brandwerend pak dragen......

Er is overal wel iets voor te bedenken om nog 'veiliger' te leven maar waar is dan de grens?

Ik vind dat ieder voor zich moet kunnen bepalen wat hij of zij wil. Dit is gewoon weer iets wat de commercie heel goed past.

O ja, ik ken ook iemand die juist doordat ze de autogordel om had bij een ongeval een hoge dwarslaesie opgelopen heeft en daarna vanaf haar nek naar beneden volledig verlamd is geraakt en gebleven. Nou dan heeft zo'n gordel een enorme toegevoegde waarde hoor, alleen van dat soort gevolgen hoor je 'toevallig' nooit iets.

Men doet hier nu voorkomen dat iedereen standaard bij een val van het paard hersenletsel heeft maar een cap kan bij een val met de rand in je nek juist ook nekletsel veroorzaken en geloof me dat is net zo min fijn als een hersenschudding en vaak ook nog eens onherstelbaar dus laat iedereen de voors en tegens alsjeblieft zelf afwegen.

Ik heb eerdere reacties op dit onderwerp gelezen gericht aan mensen die tegen een capverplichting zijn en het is me wel duidelijk dat sommige mensen blind zijn voor de nadelen en gevaren van een cap dus net zoals ik de mening van de voorstanders van het dragen okay vindt zou ik graag ook mijn eigen mening willen mogen hebben.