Apache teruggetrokken uit WK-selectie voor Verden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:24

bulck schreef:
Vorig jaar Westpoint vond ik persoonlijk ook niet 'het' paard, maar wel de meest constante. Dus terechte winnaar.

Maar het meest constante paard is niet altijd het beste dressuurpaard!

Tango heeft volgens mij nog nooit gewonnen.

En wat te denken van Sir Donnerhall? Hoe kan een paard met zo'n a-functioneel achterbeen nou winnen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:30

Wint in elke wedstrijd dan het beste paard?

Het zijn de proeve die gereden worden waarop gejureerd wordt. Als die proef piekfijn in orde is dan scoor je hoog, ook met een 'minder' paard. Zijn die proeven vol fouten, of met enkele zware fouten dan scoor je minder hoog... da's nu eenmaal de essentie van dressuur, niet waar?

Vudress

Re: Apache teruggetrokken uit WK-selectie voor Verden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:36

Volgens mij is het WK bedoeld om het beste dressuurpaard te selecteren. Niet om het paard op te zoeken wat het beste een proefje kan lopen......

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:42

Als in Kentucky Totilas de fouten opstapelt, moet hij dan winnen?
Als in Mechelen, zoals vorige winter, Parcival z'n tong buitensteekt, moet die dan winnen?

In dressuur draait het nie om het beste paard alleen, maar vooral om de beste proef...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:47

Je vergelijkt appels met peren. Het WK gaat over aanleg en is iets totaal anders dan een Grand Prix beoordelen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:48

Fout :)

Het WK gaat over een proef, niet meer en niet minder...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:48

Vudress schreef:
bulck schreef:
Vorig jaar Westpoint vond ik persoonlijk ook niet 'het' paard, maar wel de meest constante. Dus terechte winnaar.

Maar het meest constante paard is niet altijd het beste dressuurpaard!

Tango heeft volgens mij nog nooit gewonnen.

En wat te denken van Sir Donnerhall? Hoe kan een paard met zo'n a-functioneel achterbeen nou winnen?

Ja idd Tango enkel de kleine finale(is ook al een paar jaar geleden en meende me hem toch gehuldigt te zienworden), maar bon dus niet de grote finale maar zeker ook niet ondergewaardeerd.

Wat vind je a-typisch aan het achterbeen van Sir Donnerhall. En nu haal je er zelf weer een extra factor by. Niet alle echte goede paarden zijn dan weer ideaal gebouwd.

Nogmaals, het is een WK, een momentopnam van enkele minuten en klaar. Dat de ene knol de finale mss niet weet te halen, wil niet zeggen dat hij achteraf niet terug verschijnt in the picture. En wie zegt dat de finalist nog iets gaat doen na zen 6e jaar. Dus dat is niet allemaal niet van tel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:50

Vudress schreef:
Je vergelijkt appels met peren. Het WK gaat over aanleg en is iets totaal anders dan een Grand Prix beoordelen.

Hier ben je fout.
Nu verwar je idd jonge paarden testen met internationale proeven voor jonge paarden

Vudress

Re: Apache teruggetrokken uit WK-selectie voor Verden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:01

Schiet mij maar lek. Maar volgens mij draait het bij het WK om aanleg. Waarom anders worden de stap/draf/galop en bewerkbaarheid etc. apart gepunt en toegelicht?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:04

Vudress schreef:
Schiet mij maar lek. Maar volgens mij draait het bij het WK om aanleg. Waarom anders worden de stap/draf/galop en bewerkbaarheid etc. apart gepunt en toegelicht?

Omdat het een jonge paarden proef is.
Kijk de officiele fei proeven eens in.

Dan heb je verschillende jonge paarden proeven voor 5 en 6 jarigen (preliminary en final tests)
en dan uiteraard, daarop volgend maar tot een andere klasse behorend, de St-georges,Inter en GP

Maar bon, dit Topic gaat over Apache die niet meedoet.
Dus nu kan je Verden wel willen becommentarieren, maar moest hij 'paraat' geweest zijn, had die echt wel gegaan. Verden is een uitstalraam op internationaal vlak, dus als hengstenhouder the place to be.
Laatst bijgewerkt door bulck op 18-06-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:14

Vudress schreef:
Maar dat betekent niet dat er in Verden het beste dressuurpaard bovenaan staat.

Niet mijn favorieten: maar Scandic en Tango werden in Verden afgeserveerd naar de halve finale. Zijn wel twee Grand Prix paarden geworden die het nu wel erg goed doen!

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de eigenaren een paard als Apache niet meenemen. De kant dat het de verkeerde kant opslaat is gewoon veel te groot. Zo'n paard is, ondanks zijn kwaliteiten niet het ideale paard om een WK mee te rijden.

Het PAVO-systeem wat we in Nederland kennen vind ik aan de ene kant heel gunstig voor jonge paarden, aan de andere kant is het nu wel een beetje een wedstrijd aan het worden met het meest spectaculaire paard en wordt er minder naar bewerkbaarheid gekeken. Dat wijst zo'n proef natuurlijk wel heel goed uit. Iets er tussen in zou mooi zijn.

Tango was de eerste proef veel te gespannen, en de 2de proef won hij de kleine finale, dus afgeserveerd :? :?
Die van Isabelle van Zaanen, dat ging gewoon mis in de proef. Kan ie nog zoveel kwaliteit hebben, naast die kwaliteit moet ie ook gehoorzaam zijn, en daar wordt ook voor gepunt.