Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:00

shera schreef:
Inderdaad, al die paaltjes en (slecht gespannen) linten in verschillende kleuren. het is kotslelijk. Maar als ik in een gemiddelde woonwijk rond kijk word ik dus ook niet goed van al die verschillende schuurtjes, hekjes, schuttingen, dakgoten in alle kleuren van de regenboog etc.
Evengoed verrommeling.

Maar als de gemeente (en laat ik nu in 1 van die gemeentes wonen..) mee wil betalen aan mijn groene lint dan zeg ik geen nee :D Ik vind het namelijk wel heel mooi staan

He ja gezellig, laten we allemaal voortaan exact hetzelfde uitzien! Zelfde huis, zelfde tuin, zelfde schuur, zelfde auto.........
Straks gaan ze me ook nog vertellen welke onderbroek ik wanneer aan moet. Lijkt me vertandig dat de hoge heren zich eerst een bezig gaan houden met de dingen die echt belangrijk zijn, gaan we dan wel eens nadenken of het wenselijk is om mensen zo voor te schrijven wat ze moeten doen. Dat "tolerante" nederland is nu wel verleden tijd

germie

Re: Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:21

Betutteling, meer kan ik er niet over zeggen.
Ik vind wit lint nog altijd wel mooi. En een rijbak staat ook niet verkeerd, dan weet je tenminste dat iemand gewoon veel met z'n paard bezig is. De kuilbalen horen gewoon bij het landschap, je moet je paard toch wat te eten geven?

Straks past je bonte paard niet in het landschap, want overal hebben ze bruinen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:24

germie schreef:
Betutteling, meer kan ik er niet over zeggen.
Ik vind wit lint nog altijd wel mooi. En een rijbak staat ook niet verkeerd, dan weet je tenminste dat iemand gewoon veel met z'n paard bezig is. De kuilbalen horen gewoon bij het landschap, je moet je paard toch wat te eten geven?

Straks past je bonte paard niet in het landschap, want overal hebben ze bruinen.

:') Jij hebt toch geen bonte he?! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:26

Ik heb toevallig geen bonte nee, maar ze vallen altijd wel op. Maar misschien kun je die ambtenaren verkopen dat het een koe is, want die past vast weer wel in het landschap.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:17

sjee, maar wat nou als het steeds een paar maanden gaat sneeuwen in de winter? Dan maar weer snel overschakelen naar wit lint, want bruin of groen valt dan ook weer zo uit de toon ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:31

chocobroodje schreef:
shera schreef:
Inderdaad, al die paaltjes en (slecht gespannen) linten in verschillende kleuren. het is kotslelijk. Maar als ik in een gemiddelde woonwijk rond kijk word ik dus ook niet goed van al die verschillende schuurtjes, hekjes, schuttingen, dakgoten in alle kleuren van de regenboog etc.
Evengoed verrommeling.

Maar als de gemeente (en laat ik nu in 1 van die gemeentes wonen..) mee wil betalen aan mijn groene lint dan zeg ik geen nee :D Ik vind het namelijk wel heel mooi staan

He ja gezellig, laten we allemaal voortaan exact hetzelfde uitzien! Zelfde huis, zelfde tuin, zelfde schuur, zelfde auto.........
Straks gaan ze me ook nog vertellen welke onderbroek ik wanneer aan moet. Lijkt me vertandig dat de hoge heren zich eerst een bezig gaan houden met de dingen die echt belangrijk zijn, gaan we dan wel eens nadenken of het wenselijk is om mensen zo voor te schrijven wat ze moeten doen. Dat "tolerante" nederland is nu wel verleden tijd

er zit nog iets tussen allemaal hetzelfde en de rommelzooi die je in sommige woonwijken ziet hoor.....

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:34

echt Nederland, hebben ze nix anders om zich druk over te maken!!!!
en dan gaat de gemeente mee betalen om het te veranderen, zonder dat het oude kapot is, maar gewoon omdat ze het niet mooi vinden, te gek voor woorden, kunnen ze onze belastingscenten niet beter voor iets nuttigs gebruiken!!!

ik vind wit inderdaad ook beter omdat het zichtbaarder is, over koord en ijzer/prikkeldraad moet je helemaal niet aankomen, trouwens prikkeldraad om een paardenwei is verboden!!!

lekker laten zeuren daar en ga maar lekker varkensflats en mega stallen bouwen, das mooi:(

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:39

Toch snap ik het wel. Hier in de buurt woont ook iemand die alles heeft afgemaakt met wit lint en hek.
Buitenom hek, en binnenin opgedeeld door lint, zodat er meerdere kleine weides ontstaan.
Mooi strak, erg netjes.

Deze mensen wonen in een ruim gebied en vanaf een paar kilometer valt al het wit al op. Tegen al het mooie groen van omliggende weides en bos.
Heel veel wit, door het opdelen.
En echt, het is geen gezicht, zo opvallend in de natuur.
Ondanks dat het netjes strak zit is het verrommeling.
Was het hek van houtkleur geweest en het lint donker dan was het super sjiek geweest.
Nu is het een witte drukte bij elkaar.

En paarden die door donker lint lopen klopt niet. Hier is alles donker en nog nooit een paard doorheen gegaan.
Het is wel 4 cm breed, geen koord.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:46

hout is wel mooi, maar paarden vinden het ook erg lekker, binnen de kortste keren is je mooie hekwerk niet zo mooi meer, en krijg je dus ook een rommelig beeld.
en dan heb ik het nog niet over de kosten, niet iedereen heeft geld voor mooie dure spullen.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:49

De mensen waarover ik vertel wel. Die hebben nu een wit hek, dat is net zo duur als een hout kleurig hek.
En als je slim ben zal iedereen bij een houten hek een stroomdraadje spannen.
Wit of hout.

En lint is niet duurder donker dan wit.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:56

oke, een wit hek zal ik ook niet snel voor kiezen.
maar wij huren wat van iemand en moeten het wel afzetten met lint en prikpaaltjes omdat het er in de winter weer af moet, en mijn voorkeur gaat toch uit neer wit, vind groen of bruin wel mooi, maar ga dan toch voor het meest opvallende.
Laatst bijgewerkt door nuka op 15-06-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:56

Goed dat er hierover wordt meegedacht, paardenhouders en mensen die vanuit de 'stad' op het platteland komen zijn de nieuwe 'lanschapsbeheerders' ipv de boeren (waarvan er steeds meer stoppen met hun bedrijfsvoering).

Over mooi of lelijk is te twisten, maar het behoud van het landschap is toch wel belangrijk. Daarbij hoort ook het op juiste wijze plaatsen van rijbakken/hallen, schuren, toegangswegen en erven. Ook het gebruik van groen (hagen,bomen,houtwallen) is belangrijk om ervoor te zorgen dat er weinig 'uitheemse' beplanting zal komen in het buitengebied/landschap.

Overigens is het niet alleen zo dat paardenbedrijven deze handleidingen/regels krijgen, ook boerenbedrijven die willen uitbreiden krijgen vaak te maken met het laten opstellen van een landschappelijk inrichtingsplan.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:58

dan snap ik noch dat ze de nieuwe bedrijven/mensen willen stimuleren om voor groen/bruin etc. te laten kiezen, maar om mee te gaan betalen en dus ook de eigenaren op kosten te jagen door het nog goede te vervangen, vind ik wel ver gaan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:59

shera schreef:
Evengoed verrommeling.

de gemeente betaalt wel mee, maar hoe komt de gemeente aan zijn geld..? juist ja de belasting betalers... dus uiteindelijk betaald de bevolking jou nieuwe lint...

dat de gemeente wat wilt doen aan rommelige erven (dus troep op het erf etc) kan ik me nog wel enigsinds voorstellen, maar om nou omheinignen etc aan te moeten passen omdat het niet de juiste kleur heeft... mag je hier in nederland nog iets bepalen op je eigen erf.
hebben ze niks belangrijkers te doen?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:05

blue_kim schreef:
dat de gemeente wat wilt doen aan rommelige erven (dus troep op het erf etc) kan ik me nog wel enigsinds voorstellen, maar om nou omheinignen etc aan te moeten passen omdat het niet de juiste kleur heeft... mag je hier in nederland nog iets bepalen op je eigen erf.

Er staat nergens dat ze mee MOETEN doen, je krijgt alleen de handleiding aangereikt hoe het evt. anders kan.
En je mag zeker zelf baas zijn over je erf, maar als je in het buitengebied woont hoor je je wel bewust te zijn van het feit dat Nl klein is en dat er nog maar weinig historische landschappelijke elementen over zijn gebleven.
Verrommeling kan je goed tegengaan door vooraf een goed plan te bedenken over je (nieuwe) erf.

Ik zelf vind het geen betutteling, er is ook welstand voor bebouwing. Als iedereen maar wat gaat doen wordt het pas echt een rommeltje!

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:36

Toen wij vorig jaar de sleutel kregen van ons nieuwe huis hebben wij ook alles afgezet met bruin lint.
Ik moet zeggen het valt minder op dan wit lint,dat wel.
Maar als jij je witte lint mooi strak gespannen hebt, vind ik dat ook niet verkeerd staan hoor!

Maar goed om de buitenbak hadden de vorige bewoners ook wit lint "gespannen" . Hing dus schots en scheef en wapperde.
Wij hebben onze buitenbak ook gelijk met mooi hout omheind,de buren waren laaiend enthousiast. Eindelijk die witte zooi weg, wat denk je............... komt de gemeente zeiken omdat het niet is aangevraagd!!!
Argggggg!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:42

Wij hebben alles in staaldraad met houten paaltjes/bielzen staan. Behalve een pad op het erf, daar hadden we tot voor kort wit lint. Toen ik bij toeval met de auto langs een landweggetje twee weilanden verderop reed, zag ik de witte prikpaaltjes van die afstand nog schots en scheef staan. Die hebben we dus maar vervangen door groen lint en wederom houten palen. Ziet er gelijk een stuk knapper uit, dus ik kan me op zich wel iets bij die eis voorstellen.
Dat van die kuilbalen is echt volkomen flauwekul, tenzij de vergunningen gaan verlenen voor kapschuren om je hooi droog op te kunnen slaan. Of willen ze grasgroen of houtbruin plastic gaan verplichten..?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:49

blue_kim schreef:
shera schreef:
Evengoed verrommeling.

de gemeente betaalt wel mee, maar hoe komt de gemeente aan zijn geld..? juist ja de belasting betalers... dus uiteindelijk betaald de bevolking jou nieuwe lint...

Paardenhouders in deze gemeenten kunnen tegen een gereduceerd tarief een inrichtingsplan en groen krijgen.
Het moet niet het kan....

Als deze regeling er is en ik kan en mag er gebruik van maken dan doe ik dat. Ik ben helaas niet zo'n wereldverbeteraar dat ik een subsidie laat schieten omdat ik vind dat de belastingcenten beter besteed kunnen worden.....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:19

Kijk, dat is nu een vooruitstrevende gemeente die ervoor wil zorg dragen dat de verrommeling in het buitengebied een halt wordt toegeroepen. Goed, dat er kaders zijn en richtlijnen. Dan weet iedereen wat past en mag en wat niet.

De gemeente Loon op Zand heeft als een van de weinige gemeenten in Nederland een nota Paardenhouderij. Deze is niet zonder slag of stoot aangenomen en er moest heel wat water door de wijn, voordat de gemeenteraad deze heeft aangenomen. Waar gehakt wordt, vallen altijd spaanders, maar het gaat er uiteindelijk om dat de leefbaarheid bewaard blijft. Daar hebben we allemaal plezier van.

A.s. donderdag wordt het Groenbeleidsplan in de Raad vastgesteld. Ik zal dit meteen eens opperen *D .

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:26

Yucca schreef:
Goed dat er hierover wordt meegedacht, paardenhouders en mensen die vanuit de 'stad' op het platteland komen zijn de nieuwe 'lanschapsbeheerders' ipv de boeren (waarvan er steeds meer stoppen met hun bedrijfsvoering).

Over mooi of lelijk is te twisten, maar het behoud van het landschap is toch wel belangrijk. Daarbij hoort ook het op juiste wijze plaatsen van rijbakken/hallen, schuren, toegangswegen en erven. Ook het gebruik van groen (hagen,bomen,houtwallen) is belangrijk om ervoor te zorgen dat er weinig 'uitheemse' beplanting zal komen in het buitengebied/landschap.

Overigens is het niet alleen zo dat paardenbedrijven deze handleidingen/regels krijgen, ook boerenbedrijven die willen uitbreiden krijgen vaak te maken met het laten opstellen van een landschappelijk inrichtingsplan.

M.b.t landschapsbeheerders heb je gelijk. Maar wie bepaald wat er mag en niet. Hier zijn nml nog geen eenzijdige regels voor en wordt per gemeente/ provincie beslist door een persoon. En wat die mooi vindt hoeft nog niet iedereen mooi te vinden.

het behoud van het landschap behouden is goed. Maar waarom alleen de boer/burger? Uitheemse planten kun je verwijderen, maar waarom mogen deze wel in een stadstuin komen en niet verder. Of moet ik eigenlijk zeggen, hoe is het mogelijk dat deze uberhaupt un het buitengebied komen. Op het erf zou het niet mogen, maar in de tuin wel.

Klopt inderdaad dat boerenbedrijven een landschappelijke inpassing moeten maken. Maar ook hier zijn geen beleidsregels voor en ben je dus afhankelijk van de willekeur van de persoon die dit moet beantwoorden.

Dat er regels zijn in het buitengebied okee, maar je mag wel betalen voor het in eigendom hebben van grond en dan houdt het op????? Je moet dan maar kijken wat de "maatschappij" acceptabel vindt wat jij ermee doet????

M.b.t. de impassing krijg ik af en toe het idee dat de gemeente niet toekomt met zijn verplichting voor een bepaalde hoeveelheid groen en het dan maar bij de boer/paardenhouder neerlegt. Is wel erg gemakkelijk zo.

Loon op Zand mag dan een nota paardenhouderij hebben, maar zoiets moet niet per gemeente geregekd zijn. Huizenbouw is ook hetzelfde in Nederland en niet per gemeente. je praat dan ook over globale regels waar ieder zich aan te houden heeft en die individueel in te passen zijn. Normaal praat je dan niet over kleur zus of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:36

Misschien dat ze kunnen verplichten groen of bruin plastic te gebruiken voor de kuilbalen, in plaats van wit of mintgroen. Die kleuren heb ik nooit gesnapt, bijna elke boerderij heeft een enorme bult van die pakken er achter staan, valt ook super op door de kleuren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:46

germie schreef:
Ik heb toevallig geen bonte nee, maar ze vallen altijd wel op. Maar misschien kun je die ambtenaren verkopen dat het een koe is, want die past vast weer wel in het landschap.

_O- _O- _O- Misschien trappen ze erin. :D

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:51

Het volgende plan in zeker dan een opslagschuur voor kuilbalen of verplichte afdekking met groen plastisch o.i.d.

Op zich vind ik het niet een slecht plan, maar ook een netjes weitje mét vind lint vind ik niet lelijk..
Beetje dubbel vind ik het!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:58

Funnygirl schreef:
M.b.t landschapsbeheerders heb je gelijk. Maar wie bepaald wat er mag en niet. Hier zijn nml nog geen eenzijdige regels voor en wordt per gemeente/ provincie beslist door een persoon. En wat die mooi vindt hoeft nog niet iedereen mooi te vinden.

het behoud van het landschap behouden is goed. Maar waarom alleen de boer/burger? Uitheemse planten kun je verwijderen, maar waarom mogen deze wel in een stadstuin komen en niet verder. Of moet ik eigenlijk zeggen, hoe is het mogelijk dat deze uberhaupt un het buitengebied komen. Op het erf zou het niet mogen, maar in de tuin wel.

Klopt inderdaad dat boerenbedrijven een landschappelijke inpassing moeten maken. Maar ook hier zijn geen beleidsregels voor en ben je dus afhankelijk van de willekeur van de persoon die dit moet beantwoorden.

Dat er regels zijn in het buitengebied okee, maar je mag wel betalen voor het in eigendom hebben van grond en dan houdt het op????? Je moet dan maar kijken wat de "maatschappij" acceptabel vindt wat jij ermee doet????

M.b.t. de impassing krijg ik af en toe het idee dat de gemeente niet toekomt met zijn verplichting voor een bepaalde hoeveelheid groen en het dan maar bij de boer/paardenhouder neerlegt. Is wel erg gemakkelijk zo.

Loon op Zand mag dan een nota paardenhouderij hebben, maar zoiets moet niet per gemeente geregekd zijn. Huizenbouw is ook hetzelfde in Nederland en niet per gemeente. je praat dan ook over globale regels waar ieder zich aan te houden heeft en die individueel in te passen zijn. Normaal praat je dan niet over kleur zus of zo.

Het is inderdaad zo dat inpassingsplannen worden opgesteld door 1 of meerdere personen, vaak zal dit een landschapsarchitect zijn. Deze persoon zal zijn eigen voorkeur niet in het plan brengen, maar datgene wat er op die plek nodig is/landschappelijk verantwoord/gewenst ect. Hier zijn overigens wel regels voor: landschapsvisies/nota's/ontwikkelingsplannen. Ook de landschapsarchitect zal binnen de regels van het gemeentelijk/provinciaal beleid moeten blijven.

Het is allemaal niet zozeer dat paardenhouders MOETEN, maar dat ze nu een handleiding kunnen krijgen over hoe en wat.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:10

Funnygirl schreef:

Nee, dat is niet correct. In grote lijnen: de raad beslist. Er worden eerst kaders bepaald, er wordt beleid gemaakt, dan een voorstel. Hierover buigt zich de lokale politiek en dàn pas komt er een pre-advies en gaat een voorstel naar de Raad.
Citaat:

Dat is appels met peren vergelijken. Een afrastering van plastic, balen kuilvoer op een berg die het landschap bederven, kun je nauwelijks vergelijken met planten.
Citaat:

Gewoon eens een afspraak maken met de afdeling RO en gaan informeren hoe beleid tot stand komt. Er zal een wereld voor je open gaan.

Citaat:

Even de andere kant: als je je eigenaar mag noemen van een stuk grond, betekent het dan dat je maar wat kunt aanmodderen en er een zooitje van kunt maken? En dat je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen? Bij ons woonden twee zusters, die leden aan verzamelwoede. Je wilt niet weten hoeveel vuilcontainers er nodig waren om de troep op te ruimen nadat ze beide gestorven waren (80!). De kranten hebben er bol van gestaan. Over uitersten gesproken..
Citaat:
Het Groninger erf heeft historische waarde. Een mooi onderhouden huis met dito percelen is niet alleen mooi om naar te kijken, maar een garantie dat investeringen in kwaliteit altijd weer terugvloeien in de portemonnee bij bijv. verkoop. Los van het plezier dat de bewoner er zelf van heeft.
Citaat:

Niet voor iedere gemeente is een nota paardenhouderij noodzakelijk, voor de onze was die dat wel. Geen standaardnota, maar aangepast aan onze gemeente. Dat zou voor elke nota moeten gelden.