Nieuw Fokcentrum Gelders Paard schiet in verkeerde keelgat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:48

Als antwoord op de eerdere bijdragen in dit topic hierover, maar vooral ook omdat dit perfect aangeeft waar het over gaat en waarom stal Veldenhof geen erkenning als Fokcentrum Gelders paard moet krijgen, zolang ze blijven volhouden dat de afschaffing van het vereiste van het Gelders bloed voor een Gelders paard een goede zaak is.

GJ9

Re: Nieuw Fokcentrum Gelders Paard schiet in verkeerde keelgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:09

Kunt u aantonen dan Stoffel en de andere die u beschuldigd daar iets mee te maken hebben dan?

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:12

Volgens mij loopt deze discussie al een behoorlijke tijd en hoor ik steeds weer dezelfde voor- en tegenargumenten. Persoonlijke vetes zijn ook aan de orde van de dag.
Ieders goed recht om daar aan vast te houden, maar ik vind het jammer. Punt is dat ik een hele hoop ruzie en een beetje theorie hoor, maar hoe inteeltproblemen in de praktijk opgelost kunnen worden, daar hoor ik maar verdacht weinig over.

En als kleine fokker is het toch echt dát wat óns bezig houdt en niet wie er nu precies gelijk heeft in het hele biodiversiteitsverhaal.
Wat ook nog zo'n punt is: Hoe houdt je biodiversiteit vast als je steeds met zo ongeveer hetzelfde bloed fokt?

Kom eens met praktijkoplossingen, met goede hengsten die zouden kunnen passen, die zorgen voor bloedspreiding, maar waarbij een veulen toch kan voldoen aan die 75% eis...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:15

Helemaal mee eens Patricia. Wie hier zoekt op GPA op bokt, ziet al 3 jaar lang steeds hetzelfde verhaal gequote worden.

Je laatste zin ben ik ook erg benieuwd naar. Fokadvies voor de merrie die jij hier neerzette.. En een betaalbaar fokadvies, want een hengst die dood is of in Amerika zit heb je niets aan als kleine fokker.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:28

ach en zo zou het ook wel een tijdje blijven..

het Gelders paard word sneller met een schuin oog aangekeken..
het is jammer, maar het Gelders paard word nu niet echt goed gepromoot!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:30

Ook mee eens. Het Gelderse paard was vaak positief in het nieuws de laatste tijd, ipv alleen maar die ruzies. Positiviteit is gewoon nodig voor de populairiteit, wat alle fokkers ten goede komt. Zonder markt kan iedereen stoppen met fokken, bloedeis of niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:33

inderdaad GJ!

en is er een gelders topic over iets, het zijn meestal dezelfde mensen die erin reageren, er komen niet echt nieuwe mensen, waar kan dat aan liggen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:34

Dat heb je bij ieder soort paard wel, dat er vaste liefhebbers zijn.

Het Gelderse paarden topic groeit anders wel hoor :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:39

dat is waar, maar ik vind gewoon dat het Gelders paard te negatief neergezet word! :P

het moet gewoon meer bekendheid krijgen.. maar hoe..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:55

DDW1190 schreef:
dat is waar, maar ik vind gewoon dat het Gelders paard te negatief neergezet word! :P

Door zélf actie te ondernemen en het GPA te laten varen!

Er is nu vooral sprake van veel gel*l en weinig actie. Daar hebben we inderdaad niets aan :n

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:57

Goede wedstrijdresultaten boeken in verschillende takken, en de omroeper dan ook duidelijk laten vermelden dat het Geldersen zijn.
Zo weet volgens mij ondertussen iedereen in SGMW wel een aantal rijders te noemen die goede resultaten boeken met Geldersen. Publiek is er nog wel eens verbaast over...
En ook bij het authentiek rijden zijn er een aantal die regelmatig in de prijzen vallen en er duidelijk bij laten vermelden dat de paarden Gelders zijn...
Kan zo ook wel een handje vol dressuur- en springruiters hier in de buurt opnoemen die leuk meedoen met Geldersen.
In mijn ogen toch de beste reclame :j

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:59

Kleine aanvulling hier op:
Als je dan een evenement organiseert: Zorgen dat je goede combinaties hebt, die hun kunnen op niveau laten zien.
Dus niet zoals afgelopen maart in Ermelo een SGMW klasse 3 rijder uitnodigen met twee mooie Parcivals en hem dan alleen een rondje laten draven en wat kegels laten rijden....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:01

Dat is helemaal waar!

jammer genoeg hebben wij zelf 1/8 gelders paard, haha!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:05

beste awvl voor dat u een ander aanvalt moet u eerst zelf uw lei schoon hebben op uw site staat Ivanhoe , een Amor (uit holstein gehaald en nazaad van een zweedse vader) uit een Xebec (volbloed) als zuiver gelders en dan hebt u moeite met een Jazz uit een Zep x Ivanhoe (het paard was geen vader dier en is terecht niet verder dan de tweede bez gekomen)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:25

AWvL schreef:
Een Gelders paard zonder Gelders bloed bestaat niet. Het huidige KWPN-fokbeleid betekent daarom het einde van de biodiversiteit het Gelders paard en misbruik van de in het verleden opgebouwde goede naam.

Uit de eerste discussie waarbij Stoffel zich bemoeide met het Gelders paard:
20909 18.19u
beste awvl De anonimiteit houd ik vast, of mijn daden met mijn woorden overeen komen kan ik zelf wel bepalen, ik kreeg namelijk een pbtje van iemand, die mij waarschuwde, zij durft namelijk niet meer te reageren op u omdat u het vervolgens op een lage manier op de persoon speelt (wees zelf een vent).
Ik denk dat ik het nu begint te begrijpen. Een mevrouw die bijzonder goed uit haar woorden kan komen en hier op Bokt het KWPN-standpunt over het Gelders paard naar voren brengt, vertelt allerlei onjuistheden die ik heb doorgeprikt. Omdat het onjuistheden zijn, heeft ze geen argumenten om tegen mij in te gaan. Daarom heeft ze zich tot u gewend om met uw "kwaliteiten" mijn bijdrage aan Bokt te verzieken.
En dat doet u door vanuit de anonimiteit hier leugens en kwalijke insinuaties naar voren te brengen. Ik heb u dus al eerder in dit topic goed gekarakteriseerd en vul mijn eerdere conclusie nu aan met: "Wees een vent, zeg wie je bent en kom met een eerlijk argument".
Het meest grievende in de ogen van die mevrouw was dat ik de kwalificatie "hoogverraad tegen het Gelders paard" heb gebruikt voor de - statutair vereiste - medewerking aan het afschaffen van de verplichting van een Gelderse afstamming voor een Gelders paard, die door de Fokkerijraad Gelders paard verleend is aan het KWPN, tegen twee ledenvergaderingen van Gelderse fokkers in!! De voorzitter en vice-voorzitter (tevens volgende voorzitter) van die Fokkerijraad heb ik daarbij met naam genoemd, omdat zij nog steeds weigeren om uit te leggen waarom zij hoogverraad gepleegd hebben of om hun excuses daarvoor aan te bieden aan de Gelderse fokkers. (Voor meer info hierover: zie het hoofdstuk KWPN-democratie in het Zwartboek "KWPN is anti-Gelders paard" http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... k_KWPN.pdf ).
Als u daarvoor een treffender woord weet dan "hoogverraad" mag u dat hier noemen.

best awvl dit bericht denk ik geplaatst na aanleiding van mijn bericht ( dat ik niet kan weer vinden) het beantwoord echter niet mijn vragen. Waarschijnlijk prik ik hier mee door uw feiten heen. Verder wil ik graag voorbeelden en bewijzen van de wat u noemt leugens en kwalijke insinuaties.

U speelt het spelletje op de man en daarom blijf ik anoniem. Verder laat ik mij door niets en niemand sturen. Ik kan met mijn eigen wijsheid (eigenwijsheid) best mijn eigen weg bepalen, daarvoor loop ik lang genoeg mee.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:27

DDW1190 schreef:

Lekker wedstrijden gaan rijden met je Gelderse. Wat ik om me heen merk is dat heel veel mensen nog steeds het idee hebben dat een Gelderse een soort boerenknol is. Heel veel mensen kijken je maar minnetjes aan als je zegt dat je een Gelderse hebt. En waarom? Ik heb een Koss x Goudsmid en die doet absoluut niet onder aan een gemiddelde KWPN-er, maar dan wel koel in zijn kop. Dus goed presteren en die Gelderse in de "kijkert" rijden !!!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:45

Kijk, dit is nu precies wat ik jammer vind: Er volgt een discussie, behoorlijk op de man gespeeld. Prima, als je dat graag wilt, vooral niet laten.
Maar praktijkproblemen, daar wordt dan weer niet op geantwoord.
Ik vind het verschrikkelijk jammer dat beide partijen zo opgaan in hun eigen discussie dat ze verder alles om zich heen vergeten.
Volgens mij is dit precies waar het nu nog om gaat, niet om de paarden, niet om de fokkers, niet om bloedspreiding, enkel om de discussie.
Nou, bedankt voor de bijdrage, maar hier schiet je als eerste geen ene donder mee op en als tweede: Ik zit hier als gebruiker echt niet op te wachten. Waar ik wat aan heb is een stamboek wat meedenkt aan oplossingen. Ik heb zeker geen baat bij een tweede stamboek en geharrewar onderling. Dat schept alleen onduidelijkheid en geeft een heleboel negatieve aandacht.

En ik had nog wel gezegd dat ik met chips en cola zou toekijken en de mond zou houden... Weer niet gelukt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:50

Ja Patricia...en daar lopen we nu al een paar jaar tegenaan.

Stel je een echte vraag daar krijg je dan geen antwoord op.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:03

Tegenwoordig kun je dus voor een leuk en goed advies beter je vragen stellen in het Gelderse topic, aan grotere fokkers of andere liefhebbers, want van het stamboek en de GPA hoeven we momenteel niets te verwachten.

Echt, ik kan me hier verschrikkelijk kwaad over maken. En ik ben niet de enige, dat is me inmiddels duidelijk.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:12

Dat je van het gpa niets hoeft te verwachten had ik je van te voren alwel kunnen vertellen wat het "stamboek" in de zaak vandoen heeft snap ik niet.

iemand wezen kijken in Groessen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:00

Ja ik ben heel kort geweest. Veel bekende gezichten gezien. Ook AWvL...

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:23

Nee, ik ben niet in Groessen geweest, ben er eerder al wel eens geweest, vandaag een rit van de vereniging gehad. Was ook leuk :)

Wat het stamboek in deze zaak van doen heeft:
In mijn ogen is het nog steeds zo dat wanneer twee vechten, er ook twee schuld hebben.
Misschien zou het wat zijn om de discussie maar gewoon niet meer aan te gaan? Het is al een paar jaar hetzelfde geharrewar, waar het stamboek een boel tijd in steekt. Die tijd kan ook in nuttigere zaken gestoken worden lijkt mij...
Dat het GPA alleen maar zorgt voor negatieve aandacht is duidelijk, maar dat je daar als stamboek vrolijk aan meedoet door steeds maar weer in diezelfde discussie te vervallen, jammer.

Verder: Ook het stamboek weet mij niet te vertellen wat ik qua dekadvies met eerder genoemde merrie zou moeten. Enige wat er dan uitkomt is een rijpaard met Jazz-bloed. Nou dat gaat hem niet worden. Zou op zich nog niet eens gek zijn, maar dat kan ze in het karakter niet hebben, wat ook duidelijk aangegeven was als punt van aandacht.
Dat vind ik dan ook weer verschrikkelijk jammer. Inmiddels wordt er dus waarschijnlijk niet meer mee gefokt, gezien het feit er al jaren geen geschikte hengst aanwezig is.
Pas afgelopen jaar zijn er wat hengsten met vrijer bloed goed gekeurd, maar de vraag is nu of we dat willen: Een 8-jarige voor het eerst drachtig laten zijn of niet...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:08

Of het stamboek er veel tijd in steekt kan ik niet over oordelen, want daar heb ik geen zicht op (ik zie zelden een reactie van hen op schrijven van awvl). Verder is het stamboek dus de schuld dat jïj je "vast hebt gefokt" fokken is vooruit zien en denken in generaties, ergens heb jij dus een foutje gemaakt.

toch denk ik dat er best wel hengsten zijn voor jouw merrie zonder Jazz bloed.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:40

Als ik die keuze zelf had gemaakt, had je me kunnen verwijten dat ik me 'vast gefokt' had. Laat ik die keuze nu niet gemaakt hebben. ;)

Natuurlijk zijn er hengsten zonder Jazz-bloed voor haar, absoluut. Alleen is het veulen dan niet meer Gelders, en dat is imo toch jammer met een volle Gelderse merrie.

Punt blijft dat ik niet de enige ben met een Gelderse merrie met een behoorlijke scheut Koss-en Unitas-bloed.
Ik verwacht van het stamboek zeker geen pasklare oplossing, zo simpel is het jammer genoeg niet.
Wat ik wel van ze verwacht is dat ze meedenken bij deze problemen en proberen om meer hengsten met 'vrij' bloed goed gekeurd te krijgen.
Nu is dat het afgelopen jaar voor 't eerst in lange tijd gelukt...

Verder jammer dat je, om een punt te maken, weer op de man gaat spelen. Dat is volgens mij niet nodig.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:45

Patricia: ik hoop dat je een passende hengst vindt, want volgens mij heb je een juweeltje op stal met dat bloed. Origineel of niet, het is mooi bloed ;)

Ik heb evt. wel een lijst met niet-Gelderse hengsten voor je die wel veel Gelders bloed hebben, al denk ik dat je zelf ook wel een idee hebt wie er op die lijst staan, je zal vast al uitgebreid op onderzoek uitgeweest zijn.