Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:59

De hengst was in Dld goedgekeurd tot 2006, er was altijd KI voorradig. In Dld was er zeer weinig interesse om met hem te dekken.Het NRPS heeft hem opnieuw goedgekeurd. Wetende dat deze hengst al op 13 jarige leeftijd lichamelijke gebreken had en een groot deel van zijn leven is er heel zuinig mee omgegaan. De hengst heeft natuurlijk een staat van dienst. Dat neemt niet weg dat hij volgens de regels van de HK , net als iedere hengst aan de eissen moet voldoen. Daar hoort ook vrijspringen bij, daar hoort op het harde en los galopperen bij! Veterinair goedgekeurd en rontgen goedgekeurd.
Geloof mij.......een hengst die dit traject doorstaat kan zo de sport in. Gelukkig is er ook een soort "achterdeur" waar men , zonder toezicht van de leden, een hengst kan binnen halen.
Op foto's was hij niet goed, dat was duidelijk, daar ging de rechtzaak immers over.
De toekomst moet laten zien of de hengst meerwaarde brengt in de fokkerij. Hopelijk zijn er echte fokkers die eerst kijken of de hengst wel bij hun merrie past. Zoniet kan men weleens bedrogen uitkomen. Laten we het beste ervan hopen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:04

cristinaa schreef:
Op foto's was hij niet goed, dat was duidelijk, daar ging de rechtzaak immers over

Hij is voor het nrps toch echt op de foto geweest... En blijkbaar was dat goed genoeg om hem goed te keuren!

cristinaa schreef:
Hopelijk zijn er echte fokkers die eerst kijken of de hengst wel bij hun merrie past. Zoniet kan men weleens bedrogen uitkomen. Laten we het beste ervan hopen!

Maar is dit niet bij ieder veulen wat je fokt? Alleen hangt er aan deze hengst een leuk naamkaartje...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:06

cristinaa schreef:
De hengst was in Dld goedgekeurd tot 2006, er was altijd KI voorradig. In Dld was er zeer weinig interesse om met hem te dekken.Het NRPS heeft hem opnieuw goedgekeurd. Wetende dat deze hengst al op 13 jarige leeftijd lichamelijke gebreken had en een groot deel van zijn leven is er heel zuinig mee omgegaan. De hengst heeft natuurlijk een staat van dienst. Dat neemt niet weg dat hij volgens de regels van de HK , net als iedere hengst aan de eissen moet voldoen. Daar hoort ook vrijspringen bij, daar hoort op het harde en los galopperen bij! Veterinair goedgekeurd en rontgen goedgekeurd.
Geloof mij.......een hengst die dit traject doorstaat kan zo de sport in. Gelukkig is er ook een soort "achterdeur" waar men , zonder toezicht van de leden, een hengst kan binnen halen.
Op foto's was hij niet goed, dat was duidelijk, daar ging de rechtzaak immers over.
De toekomst moet laten zien of de hengst meerwaarde brengt in de fokkerij. Hopelijk zijn er echte fokkers die eerst kijken of de hengst wel bij hun merrie past. Zoniet kan men weleens bedrogen uitkomen. Laten we het beste ervan hopen!

Je zit er nogal mee he. Bij de paarden worden hengsten op dit niveau, zelf toen het nog gebruikelijk was, ook niet lastig gevallen met vrijspringen, hoogstens een paar dagen op stal voor karakter test, maar ook dat gebeurt niet meer met die kostbare toppers.
Verder zijn de gebreken door het werk en gebruik ontstaan, dus die lijken me niet erfelijk en dat is het enige dat telt voor de fokkerij.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:17

Maar Rianneke, denk jij nu echt dat PP vrijgesprongen heeft voor de Jury? En dat hij los gegallopeerd heeft? Ik begrijp dat je het een aanwinst vind en dat zou best zo kunnen zijn, maar bedenk 1 ding Rianneke.....deze hengst gaat geld in het laadje brengen bij het NRPS. De helft van de pony's die gedekt worden zijn merrie's die geen NRPS(ox) bloed hebben, die kunnen niet in het stb, maar moeten wegens te weinig ox bloed in het Reg. B, of vertrekken naar de Welsh.
En ja...daar is ook niets mis mee hoor. Maar ze betalen wel allemaal lidmaatschap om hun dekbewijs in ontvangst te mogen nemen. Je kan wel denken dat deze hengst om zijn dressuurprestatie's goedgekeurd is, maar hij is natuurlijk niet voor niets "achter de schermen" GGK. Makkelijker zou zijn geweest als de eigenaren hem in Dld hadden aangemeld.....die hadden hem al GGK ...ooit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:22

cristinaa schreef:
Maar Rianneke, denk jij nu echt dat PP vrijgesprongen heeft voor de Jury? En dat hij los gegallopeerd heeft? Ik begrijp dat je het een aanwinst vind en dat zou best zo kunnen zijn, maar bedenk 1 ding Rianneke.....deze hengst gaat geld in het laadje brengen bij het NRPS. De helft van de pony's die gedekt worden zijn merrie's die geen NRPS(ox) bloed hebben, die kunnen niet in het stb, maar moeten wegens te weinig ox bloed in het Reg. B, of vertrekken naar de Welsh.
En ja...daar is ook niets mis mee hoor. Maar ze betalen wel allemaal lidmaatschap om hun dekbewijs in ontvangst te mogen nemen. Je kan wel denken dat deze hengst om zijn dressuurprestatie's goedgekeurd is, maar hij is natuurlijk niet voor niets "achter de schermen" GGK. Makkelijker zou zijn geweest als de eigenaren hem in Dld hadden aangemeld.....die hadden hem al GGK ...ooit.

Wat is je punt nu eigenlijk buiten een hoop afgunst
Eerst was hij geen goede fokhengst
Toen was hij veterinair niet goed
En nu doen ze het om het geld

Je verzint van alles maar wat is je eigenlijke grief

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:28

Ik vind het een leuke hengst! Absoluut....maar het NRPS moet zorgen de de "R" voor R van rijpaarden/pony's blijft staan. Nu heeft deze R bij velen een andere benaming. Afgunst heb ik niet, ik fok graag met Welsh en DR, maar ik volg het allemaal.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:31

Ik denk juist dat PP wel eens goed bij die hoog in het bloedstaande NRPS merries zal passen.

schimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:12

power is net zoals elke andere hengst gewoon voor een advies keuring voorgebracht. hij heeft ook gewoon zijn rontgen foto's en sperma moeten inleveren om te kijken of het allemaal goed was. en dat was het!! :D

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:29

Nou gelukkig dan maar....weten we het helemaal zeker uit een zeer betrouwbare bron ! ;)

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:30

petraaken schreef:
Ik denk juist dat PP wel eens goed bij die hoog in het bloedstaande NRPS merries zal passen.

Daar heb je helemaal gelijk in!

bulck

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:43

Christinaa als je zo gekend bent met de Duitse pony's of HK's in het algemeen, weet je dat de eisen daar ook hoog liggen.
Die pony is als jonkie gekeurd, amper de fokkerij gediend en de sport ingegaan, met succes in zowel Duitsland als Nederland.

Denk je nu serieus dat een hengst die eenmalig goedgekeurd is, steeds dat ganze proces moet doorlopen als een ander stamboek interesse heeft?

En verder maak je aannames die nergens op gebasseerd (buiten ergernis of afgunst mss), P&p heeft sportgerelateerde blessures, dus geen erfelijke mankementen. Zo zijn er nog hengsten, evenals er ook zo veel goede fokmerrie's zijn.

Dat P&p niet elke merrie zal kunnen dienen, dat is uiteraard correct, maar dat geldt voor elke hengst.
Maar het is een pony met maat, massa, goed fundament en drie correcte en taktmatige gangen.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:00

@ Bulck jij weet toch ook wel dat de eissen 15 jaar geleden in Dld veeeel lager waren als op dit moment bijv. bij het NRPS

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:25

cristinaa schreef:
@ Bulck jij weet toch ook wel dat de eissen 15 jaar geleden in Dld veeeel lager waren als op dit moment bijv. bij het NRPS

Dus daarmee zeg je ook dat paarden als Jazz, Gribaldi, of duitsers Florestan-, Weltmeyer-, Donnerhall-nakommelingen zomaar door de mazen van het net zijn gekropen en dus best ook met argus ogen bekeken moeten worden.
Alles evolueerd. Zie enkele keuringsapparatuur voor RX-foto's.
Toch heeft P&p een bewezen stamboekpapier en eigen prestaties die ik nog geen andere pony heb zien doen (verschillende EK podia plekken, zowel individueel als met het team en dat met meerdere pony-amazones)

Ik heb hier zelf een Duitse 16-jarige elitemerrie van Weltmeyer, die moest ook een tiental jaar geleden volledig op foto, moest ook gepresenteerd worden en werd afgerekend (of bij ons beloont) op der nakommelingen. En dat is ook nog niet zó lang geleden.

En bij de Duitse hengsten weet ik dat er 10 jaar geleden (2000 is nu ook niet zover weg) ook al foto's van de rug bijkomend op de gewone RX gemaakt werden.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:06

Als jij bekend bent met de Duitse sportponyfokkerij, moet jij weten dat er tot op HEDEN GEEN rontgenfoto's van DEUTSCHE REITPONY'S gemaakt worden!
In geen enkele deelstaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:10

cristinaa schreef:
Als jij bekend bent met de Duitse sportponyfokkerij, moet jij weten dat er tot op HEDEN GEEN rontgenfoto's van DEUTSCHE REITPONY'S gemaakt worden!
In geen enkele deelstaat.

Nou dan zou ik snel een ander stamboek gaan zoeken om mee te fokken, als ik jou was :)*

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:25

Wat ik me afvraag he? Of P&P net als onze paarden die wij aanbrengen voor de HK ook een aantal weken intern heeft moeten staan. Wij moeten allemaal onze hengsten inleveren en vraag me af of dat bij hem ook wel gebeurd is.
Wat betreft het vrijspringen enz. Ik denk dat er weinig fokkers zijn die hem voor zijn springbloed willen gebruiken. Ik hoop dat hij ook maar een klein beetje van zijn talent door zal geven en er niet teveel pennymeisjes zullen zijn die hem kiezen vanaf de pooster die ze op hun kamertje hebben hangen.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:07

@ sarabande, ik fok geen pony's, ik bestudeer al jaren de Duitse Reitpony.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:48

cristinaa schreef:

Wie zegt dat ik hem een aanwinst vind? :7
En de mensen die er mee dekken moeten zulke dingenz elf beslissen of hij leuk genoeg is voor hun merrie of niet. Ik weet niet of het zo storm gaat lopen zoals iedereen denkt...
En nogmaals hij is niet achter de schermen ggk want ik had ook al gezegt dat zijn foto's en dergelijke goed waren...

Ik weet niet waarom jij zo gefrustreerd reageerd, maar ik heb een heel goed vermoeden :Y)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:43

@ Rianneke; ik vind ook dat mensen het maar zelf moeten weten of ze met hem willen fokken of niet! Degene die hem ter dekking heeft, verdient er geld aan! En ik ben ook echt zo'n 'penny meisje' wat hem graag als hengst zou willen maar ik weet dat het niet mag en als ik het al zou doen ga ik eerst op zoek naar een goede merrie!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:02

cristinaa schreef:
Afgunst heb ik niet, ik fok graag met Welsh en DR, maar ik volg het allemaal

cristinaa schreef:
sarabande, ik fok geen pony's, ik bestudeer al jaren de Duitse Reitpony

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen?

xMarianne schreef:
@ Rianneke; ik vind ook dat mensen het maar zelf moeten weten of ze met hem willen fokken of niet! Degene die hem ter dekking heeft, verdient er geld aan! En ik ben ook echt zo'n 'penny meisje' wat hem graag als hengst zou willen maar ik weet dat het niet mag en als ik het al zou doen ga ik eerst op zoek naar een goede merrie!

Tsjah al dekt p&p alleen shetlanders de verdiensten voor de HH blijven gelijk en er komen waarschijnlijk geen pony's uit die binnen het nrps type vallen. Heel jammer, maar zo werkt het gewoon. Ik hoop dat mensen gewoon goed naar hun moederlijn blijven kijken, maar dat geld voor iedere hengstenkeuze of je nu fokt met fjorden of met kwpners!