besita schreef:nee maar het wordt hier gewoon afgedaan alsof het enkel om "geluk hebben " gaat en dat je het eigenlijk niet zou moeten laten opereren want het zijn allemaal zielig hoopjes achteraf
Nou...zo lees ik het niet hoor.
En zo heb ik mijn tekst ook niet bedoeld. Het is echter statistisch wel zo dat vooral bij operaties waar flinke stukken darm weggehaald moeten worden de helft van de paarden het nog niet redt, ondanks goede zorgen en zorgvuldige operatie. Dat wil niet zeggen dat je het er dan sowieso niet op moet wagen....want de andere helft haalt het wel.
En dat stukje vind ik dan een dosis geluk....als je bij de goede helft blijkt te zitten.
Het paard dat ik beschreef was voor de operatie al een krakkemikkig wrak dat voordat hij koliek kreeg al beter ingeslapen had kunnen worden....en die was na de operatie hetzelfde krakkemikkige wrak. Dat was pas echt een wonder dat hij het haalde. Ik had medelijden met dit dier. Die had beter in de narcose kunnen blijven. Nu heeft hij nog een paar jaar door het weiland gekreupeld en is uiteindelijk weggekwijnd van de pijn in zijn benen (want zijn hart gaf het nog niet op).