Wanneer is een paard te oud voor een koliekoperatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:34

Onze pony van inmiddels 30 jaar oud heeft meerdere malen koliek gehad. 2x hebben wij de reis naar utrecht moeten maken van
zo'n 1,5 uur.

De eerste keer was ze een jaar of 5 en haar kans op overleving was 20%. Dit kwam omdat na de 1e koliekoperatie er een ontsteking
was bijgekomen en toen moest ze nogmaals worden opengemaakt. Het heeft heel lang geduurd voordat ze hier weer bovenop was.

De 2e keer bleef ze daar een week maar ging het gelukkig zonder operatie over.

De overige keren ging het gelukkig beter door een aantal keer parafine toe te dienen.

toen de pony ouder werd hebben we ook besloten haar niet nogmaals te laten opereren omdat het toch wel heel zwaar is zoiets.

Ik denk dus dat het inderdaad per geval moet worden beoordeeld. Hoe oud is het desbetreffende paard en hoe is zijn lichamelijke conditie.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:17

Mijn 19-jarige ruin heeft in de 10 jaar dat ik hem heb 2x gaskoliek gehad. De laatste keer was 2 weken geleden en toen is het 'vanzelf' weer goedgekomen door veel lopen aan de hand.
Ik heb al wel de beslissing genomen dat áls hij ernstige koliek krijgt en de dierenarts denkt dat alleen een operatie hem nog kan helpen, ik hem ook naar de eeuwige weiden laat gaan. Hij heeft een goed leven (gehad) en om hem op zijn leeftijd zoiets te laten doorstaan vindt ik niet eerlijk. Los van de operatie én of hij de anestasie overleeft.. voor ons als mensen is het vervolg ook slopend. Komt hij erdoor en zo ja is hij dan weer helemaal de oude. Daarbij is zo'n operatie en de herstelperiode voor zo'n dier pijnlijk en stressvol. Dat gun ik hem niet..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:30

besita schreef:
nee maar het wordt hier gewoon afgedaan alsof het enkel om "geluk hebben " gaat en dat je het eigenlijk niet zou moeten laten opereren want het zijn allemaal zielig hoopjes achteraf

Nou...zo lees ik het niet hoor.
En zo heb ik mijn tekst ook niet bedoeld. Het is echter statistisch wel zo dat vooral bij operaties waar flinke stukken darm weggehaald moeten worden de helft van de paarden het nog niet redt, ondanks goede zorgen en zorgvuldige operatie. Dat wil niet zeggen dat je het er dan sowieso niet op moet wagen....want de andere helft haalt het wel.
En dat stukje vind ik dan een dosis geluk....als je bij de goede helft blijkt te zitten.

Het paard dat ik beschreef was voor de operatie al een krakkemikkig wrak dat voordat hij koliek kreeg al beter ingeslapen had kunnen worden....en die was na de operatie hetzelfde krakkemikkige wrak. Dat was pas echt een wonder dat hij het haalde. Ik had medelijden met dit dier. Die had beter in de narcose kunnen blijven. Nu heeft hij nog een paar jaar door het weiland gekreupeld en is uiteindelijk weggekwijnd van de pijn in zijn benen (want zijn hart gaf het nog niet op).