Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lijntje87 schreef:Is er iemand bij het ongeval geweest? Weet iemand precies hoe het is gelopen? Zo niet, hou je er dan buiten en ga niet speculeren. Rechters hebben er namelijk voor gestudeerd om dit soort zaken te behandelen. Blijkbaar is er meer gebeurd dan wat er in dat stukje staat.
Vitaquilla schreef:na mijn inzicht toch een ruiter fout.....
Winnie_Smit schreef:Vitaquilla schreef:na mijn inzicht toch een ruiter fout.....
Rechter heeft meegewogen dat "(indien) er sprake is geweest van andere omstandigheden aan de zijde van [eiseres] die tot de schade hebben bijgedragen, is gesteld noch gebleken."
Manege heeft ""ruiterfouten" niet in verweer aangevoerd, rechter is op andere wijze (getuigenverklaringen) ook niets van "ruiterfouten" gebleken.
Vitaquilla schreef:na het lezen van de uitspraak vind ik het een vreemde beslissing. uit getuigen verklaring blijkt dat het paard de groep dicht naderde en daardoor snelheid minderde. mevrouw bleef hem toch aansporen en leunde op de hals -voor een paard een logische reactie om de hals te laten zakken- daardoor verliest mevrouw d'r evenwicht en ligt naast het paard..
1. paard doet naar mijn inzicht niks verkeerd -wat ook staat vermeld-
2. de oefening is ook niet gevaarlijk -de vrouw was een ervaren ruiter en dan zou je dit toch moeten kunnen- en zoals al eerder vermeld in dit topic; het is een oefening voor het ruiterbewijs.
na mijn inzicht toch een ruiter fout.....
coiyaes schreef:Had die manege geen bord hangen 'u rijdt hier op eigen risico '?
Ik vindt dit echt raar , dan zouden dus alle maneges dit kunnen krijgen .
dit gaat een hoop geld kosten voor die manege .
Als dit maar niet vaker gaat gebeuren dat iemand die wat opgelopen heeft in een les de manege aansprakelijk stelt , dan kunnen er wel eens heel wat maneges hun deuren moeten sluiten omdat 1 iemand zo gevallen is dat ze miljoenen moeten betalen .
ik vindt het een slechte zaak voor alle maneges
Winnie_Smit schreef:Het paard was geschikt voor ruiter, de oefening was geschikt voor het niveau en als ik de beschrijving van de val lees, dan had het beter kunnen aflopen dan een blijvende dwarsleasie. Een geval van heel veel pech hebben.
Waar het omgaat is of het redelijk is dat deze manege in dit geval(deels) aansprakelijk is voor de schade.
vivana schreef:Brainless schreef:Als jij van mijn paard valt ben ik daar verantwoordelijk voor. (er zijn een paar kleine uitzonderingen).
Ben ik benieuwd welke dat zijn!?
Brainless schreef:SuSEQ schreef:Hoezo, onredelijk? Als je op een paard kruipt, weet je toch dat je eraf kunt vallen? Gevaarlijk precedent, lijkt me...
In Nederland ben je als eigenaar (bijna) altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard.
In dit geval was de eigenaar de manege.
Als jij van mijn paard valt ben ik daar verantwoordelijk voor. (er zijn een paar kleine uitzonderingen).