KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:24

Jaren lang fokken we bloed en karakter in onze paarden, voor betere beweging en of meer vermogen voor het springen. En dan nu komen ze in een keer met het muffe idee om bij jonge hengsten die vol in training staan en de laatste weken al veel stress hebben gehad, om een paraplu naar beneden te laten dwarelen :? Vinden ze het gek dat zo'n hengst zich verwond. Zo'n test zegt helemaal niets over de bruikbaarheid van een paard.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:26

Juliette86 schreef:
Het gaat helemaal niet om de paraplu en situaties waarin die hengst in de toekomst wel eens in terecht zou kunnen komen of niet. Het enige wat ze willen weten is hoe het paard op stress reageert en hoe snel het dier daarin hersteld. Schrikt hij en gaat hij daarna op het voorwerp af, blijft hij rondjes rennen of gaat hij in blinde paniek door muren (en dus ook mensen!) heen? Het lijkt me duidelijk dat dit paard hierin terecht gezakt is. Het zegt dus wel degelijk iets over het karakter/temperament van het paard.

Of deze hengst later op concours een paraplu tegen komt zal ze een worst wezen. Ze willen het gedrag van nakomelingen kunnen 'voorspellen'. Je hebt niets aan een vaderdier die helemaal nergens bang voor is (stugkop) maar misschien nog wel veel minder aan een vaderdier die in paniek blind wordt en daarbij mensen in gevaar kan brengen. Daarnaast worden dit soort bemerkingen kenbaar gemaakt en kan de merriehouder ook hengsten gaan selecteren op geschiktheid voor de gemiddelde ruiter. Heb je een hele hete/rillerige merrie dan kan je beter kiezen voor een hengst die in het verrichtingsonderzoek niet zo onder de indruk was van die paraplu.

Helemaal mee eens! Sommige paarden rennen indd. als een blinde idioot weg en anderen kijken het op een afstandje. Vind het een goede test maar dan moeten ze het wel in een goede veilige omgeving testen. Waar ze dus ook een paard tegen kunnen houden zonder zich te verwonden.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:28

Waar zijn we mee bezig, komt er ook een schriktest voor paarden en pony eigenaren. Heb je veel meer aan!!! Dan weet men gelijk of ze met een dier om kunnen gaan. Sorry hoor maar misschien kunnen ze het beter met vliegtuigen doen die vallen met regelmaat uit de lucht. Ik wordt soms zo moe van al dat alternatieve gedoe om paarden. Je weet dat een paard een vluchtdier is. Logisch dat als er wat uit de lucht valt zich rot schrikt, hoe zou je zelf schrikken als je ergens loopt en er valt iets uit de lucht. Kijk naar de dodenherdenking op de dam, 1 gek gaat schreeuwen en wat een paniek zegt dit nu wat over de karakters van de mensen die weglopen?????

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:37

Sorry maar ik vind dat allemaal serieus overdreven. Kom op die hengsten zijn 3-4 jaar, worden al geruime tijd bespeelt en gedaan.
Verder is zo'n test ook artificieel. In een piste waar ze nu al dag in dag uit gereden en getraind worden gaan ze plots door vreemde objecten belaagd worden.
Waarom niet gewoon een buitenrit maken buiten met dan bvb onderweg zaken als een groepje mensen die staan te kijken met een paraplu (kan er nog iemand voor de test de zijne ff laten vallen), een draaiende vrachtwagen waar langs gereden moet worden, spelende kinderen die aan het voetballen zijn etc.

Dat zijn zaken dat die paarden kunnen tegenkomen. En niet in een vertrouwde bak, waar er dan plots met een paraplu gewapperd wordt om een reactie uit te lokken.
Zeker bij die jonkies is een vertrouwensband zo belangrijk, dat ik dat 'geforceerd' gedoe op het einde van een verrichtingsonderzoek te vroeg vind en onnodig.
Want wat moet het representeren? Een stempel drukken? Want meer kan het niet zijn.
bvb Een Jazz zoon die het daarop verknald zal al snel weer aanzien worden als een 'rotte bok' Terwijl dat dier mss in een andere situatie en op een ander moment helemaal anders zou kunnen reageren.
Laatst bijgewerkt door bulck op 27-05-10 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:38

Elisa2 schreef:
Jeetje ja dan moet je wel zorgen voor een uitermate veilige omgeving als je zoiets wilt doen! ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om het karakter te testen.

inderdaad

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:41

bulck schreef:
Sorry maar ik vind dat allemaal serieus overdreven. Kom op die hengsten zijn 3-4 jaar, worden al geruime tijd bespeelt en gedaan.
Verder is zo'n test ook artificieel. In een piste waar ze nu al dag in dag uit gereden en getraind worden gaan ze plots door vreemde objecten belaagd worden.
Waarom niet gewoon een buitenrit maken buiten met dan bvb onderweg zaken als een groepje mensen die staan te kijken met een paraplu (kan er nog iemand voor de test de zijne ff laten vallen), een draaiende vrachtwagen waar langs gereden moet worden, spelende kinderen die aan het voetballen zijn etc.

Dat zijn zaken dat die paarden kunnen tegenkomen. En niet in een vertrouwde bak, waar er dan plots met een paraplu gewapperd wordt om een reactie uit te lokken.
Zeker bij die jonkies is een vertrouwensband zo belangrijk, dat ik dat 'geforceerd' gedoe op het einde van een verrichtingsonderzoek te vroeg vind en onnodig.
Want wat moet het representeren? Een stempel drukken? Want meer kan het niet zijn.
bvb Een Jazz zoon die het daarop verknald zal al snel weer aanzien worden als een 'rotte bok' Terwijl dat dier mss in een andere situatie en op een ander moment helemaal anders zou kunnen reageren.

Mee eens!!!!

livvy

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:47

Het KWPN-verrichtingsonderzoek komt de laatste tijd nogal negatief in het nieuws. Maar op zo'n manier karakter testen bij jonge dieren is ook nogal wat. Ik ben het eens met bulck!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:49

Ik denk dat mijn merries (en ikzelf!) ook niet door deze test komen.... :+ :P

Urko

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:51

ik vind het wel een goede test. Een dergelijk test haalt indd veel over het karakter van een dier naar boven want elke karakter reageert daar anders op. Alleen dan wel in een veilige omgeving!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:53

livvy schreef:
Maar op zo'n manier karakter testen bij jonge dieren is ook nogal wat.

Volgens mij wordt er hier helemaal voorbij gegaan dat een grootschalig WETENSCHAPPELIJK onderzoek hieraan vooraf is gegaan. In dit onderzoek werden paarden in de leeftijd van 1 tot 3 jaar getest. Was een onderdeel van een onderzoek naar de invloed van het laten springen van jonge dieren op de springtechniek op latere leeftijd. Dit is niet iets wat het KWPN zelf even bedacht heeft.

Nogmaals de paarden mogen schrikken, daar worden ze niet op afgerekend. Het gaat erom hoe ze vervolgens van nature (dus zonder invloed van een begeleider) met die stress omgaan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:58

en wie bepaald welke een goed karakter heeft en wie niet uit die test ...??
want is degene die schrikt van de paraplu een slecht paard en degene die blijft staan de betere ?
dacht het niet toch ..
ik heb paarden waar je bijna je leven waagt als je ermee op buitenrit gaat ...maar in de springring in heel hun carièrre nooit één keer geweigerd hebben ..wat er ook onder of naast een hindernis stond ..en dat op hoog niveau

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:01

bulck schreef:

Dat is inderdaad veel veiliger dan een binnenbak voor paard en omgeving als ze dan in blinde paniek aan de kletter gaan... :+

Met de test an sich is niet zoveel mis. Dzelfde test met een skippybal wordt al jaren wetenschappelijk gebruikt ook om bijvoorbeeld stress en reactie te meten bij rundvee.
Een paard moet ook in plotseling veranderende situaties handelbaar blijven dus ik vind het een goed idee om dit te testen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:02

Urko schreef:
ik vind het wel een goede test. Een dergelijk test haalt indd veel over het karakter van een dier naar boven want elke karakter reageert daar anders op. Alleen dan wel in een veilige omgeving!

ik snap het nut er niet van, zelfs de braafste paarden schrikken waar je het helemaal niet van verwacht, ik vind het niet veel zeggend!
ik weet niet hoor, maar misschien wil het KWPN wel terug naar recreatiebloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:08

DDW1190 schreef:
ik snap het nut er niet van, zelfs de braafste paarden schrikken waar je het helemaal niet van verwacht, ik vind het niet veel zeggend!
ik weet niet hoor, maar misschien wil het KWPN wel terug naar recreatiebloed.

Ik lees hier altijd dat KWPN paarden te moeilijk zijn

juval schreef het duidelijk

Citaat:
Jammer dat dit paard gewond is geraakt!

een betere manier om te testen zou ik zo ook niet weten... het is een beetje dubbel allemaal, ze willen graag heeeeel sensibele paarden fokken die zo hoog mogelijk presteren, maar moeten kennelijk dus ook bomproof zijn.

Precies dat is de uitdaging, de fokkerij blijft de lat steeds hoger leggen. Straks kan iedere GP amazone ook de ere ronde rijden :D
Laatst bijgewerkt door sarabande op 27-05-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:09

Langspeelplaat aan: ze mogen schrikken, het gaat erom hoe ze daar vervolgens mee om gaan: langspeelplaat uit.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:12

Juliette86 schreef:
livvy schreef:
Maar op zo'n manier karakter testen bij jonge dieren is ook nogal wat.

Volgens mij wordt er hier helemaal voorbij gegaan dat een grootschalig WETENSCHAPPELIJK onderzoek hieraan vooraf is gegaan. In dit onderzoek werden paarden in de leeftijd van 1 tot 3 jaar getest. Was een onderdeel van een onderzoek naar de invloed van het laten springen van jonge dieren op de springtechniek op latere leeftijd. Dit is niet iets wat het KWPN zelf even bedacht heeft.

Welk wetenschappelijk onderzoek dan? Wel doctor heeft dat uitgevoerd en waar kan je dat nalezen? En wat heeft dat nu weer betrekking op het springen? Dat hebben die dieren al lang voor deze test moeten doen.
Dus ik vind het een waardeloze test als je het in zijn geheel bekijkt. Die beesten hebben eerst de voorrondes moeten halen, dan sommigen door naar het verrichtingsonderzoek waar ze ook alles maar moeten ondergaan (vreemde ruiters, testen etc).
Als ze dan wat Schriktraining willen doen (want meer kan ik er niet van maken) ok, maar dan niet de laatste dagen van een verrichtingsonderzoek, vlak voordat de eigenaar de dieren terug thuiskrijgt. Dan hadden ze dat tussendoor ook al kunnen doen en dan mss idd opgebouwd, speciefiek per paard. De ene zal nuchterder zijn dan de anderen. Maar karakterwijs zegt dat niets over dat paard en zijn potentieel als sportpaard.

En verder is een karakter van een paard toch net complexer dan dat kleine stukje natuurlijke reflex van een vluchtdier.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:14

Ik vind het heel goed dat ze deze test doen.
Het gaat er natuurlijk niet om, of het paard schrikt, maar hoe dat hij daar verder mee omgaat... Hoe snel heeft hij zichzelf weer onder controle.

Wat ik wel vind, is dat wanneer je zulke tests doet, je dat ook alleen met de juiste facilliteiten zou moeten doen... Dus met een hoge, gladde omheining, om het paard tegen zichzelf te beschermen...

Wel zonde als je je hengst in de test hebt staan en zoiets gebeurd... Kan het einde van evt een mooie carriere zijn...

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:16

Het KWPN rekend de paarden toch niet af op de prestatie, neem ik aan?

Wel grappig te zien dat het blijkbaar als "veiliger" wordt gezien een paard buiten te testen, lekker slim, daar kan natuurlijk niets gebeuren!! Lijkt me niet..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:16

Citaat:

Ah, inderdaad. Dat men daar nog niet aan gedacht heeft.
Wie z'n kinderen mogen we gebruiken voor die test? Iemand een kind te veel, waarvan het niet zo erg is als het door een paard vertrappeld wordt?
Laat ons klein beginnen, en geen vrachtwagen, maar een auto nemen. Leen jij de jouwe effe uit? Een blutsje is toch niet zo heel erg lijkt me?

Oh, en als 't beestje dan net iets te veel schrikt en aan de haal gaat... Loop jij 'm dan effe achterna door bos, verkeer, of wat dan ook om 'm staande te houden?

Jij hebt duidelijk meer en langer denkwerk gedaan als de onderzoekers die de paraplu-test bedacht hebben.

Er werd hier toch al gezegd dat het er niet om gaat of het paard al dan niet schrikt, maar om wat zijn reactie is NA het schrikken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:23

Slotconclusie is iig: paard is niet door de test heengekomen :+

Verder vraag ik mij trouwens af waarom er trouwens zo'n behoefte is aan steeds hoger in het bloed staande KWPN'ers. Misschien dat dáár iemand antwoord op kan geven? Dat er voor een select gezelschap behoefte aan is, kan ik mee leven, Immers, voor de top zijn hoog in het bloed staande paarden van essentieel belang. Die behoren te presteren en daar wordt ook een bepaalde prestatie van verwacht.

Echter.... voor Jan met de Pet (99,9% van de ruiters in rijdend Nederland) zie ik geen enkele noodzaak om van die rillerige heethoofden te gaan fokken. Waarom niet? Simpelweg omdat de kunde ontbreekt om met dit soort paarden om te kunnen gaan. Mensen schatten zichzelf vaak veel te hoog in, denken al veel te snel dat ze "kunnen rijden" terwijl je 9 van de 10 keer meemaakt dat dergelijke paarden na korte tijd weer de deur uitmoeten wegens niet klikken van de combinatie, of toch te moeilijk. Het is vandaag de dag nog best moeilijk een goede, zeer brave KWPN'er te vinden waar je bij wijze van spreken een kind op kunt wegsturen, want allemaal zijn ze "niet geschikt voor de beginnende ruiter".
De topics op rijtechnisch vliegen je rond de oren en ook hier 9 van de 10 keer - wegens onkunde van de ruiter in kwestie (ik generaliseer, dus wie zich aangesproken voelt heeft alleen zichzelf daar mee).

Af en toe denk ik: wat wordt er nog verstaan onder "braaf"? Tegenwoordig lijkt dat wel - als je van de 10 keer rijd er 8 keer kunt blijven zitten, is dat braaf :+
Ik ben altijd een enorme KWPN liefhebber geweest, maar vind dat de laatste jaren het fokproduct te ver is doorgeslagen van écht braaf, degelijk en basismodel, naar steeds heter, bloederiger en ranker, slanker en vooral - niet altijd even nuchter in de kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:24

bulck schreef:
Welk wetenschappelijk onderzoek dan? Wel doctor heeft dat uitgevoerd en waar kan je dat nalezen? En wat heeft dat nu weer betrekking op het springen? Dat hebben die dieren al lang voor deze test moeten doen.

Zal het vanavond even voor je opzoeken, heb het boekje thuis liggen. Het is een onderzoek vanuit Wageningen waarin ze wilden bekijken of het laten vrijspringen van jonge paarden invloed heeft op de springtechniek op latere leeftijd. Hierin hebben ze meteen een aantal schriktests meegnomen zoals de paraplu en het lopen over een matras. Onderzoek is duur en als je de paarden toch hebt staan kan je de mogelijkheden net zo goed benutten ;) .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:24

Leuke test, maar lomp dat het in zo`n ruimte wordt uitgevoerd. :roll:
Als je dat soort sportpaarden losgooit in een ruimte met een laag zijmuurtje is het erom vragen dat ze daar een keer overheen komen, ook zonder paraplu. Kunnen ze beter een rijbaan zonder gangpad ernaast of een goed afgezette paddock of wei nemen daarvoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:25

De boel op buitenrit sturen lijkt me helemaal geen geweldig plan :=

Punt is alleen dat in Nederland de KWPN fokkerij vooral sportfokkerij is. Je hebt dus paarden die (zoals Besita terecht zegt) huizenhoge parcoursen springen of die in de dressuurring altijd vooraan staan, maar die op een buitenritje niet te vertrouwen zijn. Wil je dan toch die paarden testen op dergelijke dingen? Wat wil je dan met je fokkerij?

Wil je een sportpaard met een mooi koppie en hoogbenig model waarmee je alle prijzen wint (maar waar wel een gebruiksaanwijzing bij zit) of wil je een gebruikspaard 'zoals vroeger', een veelzijdig paard waarmee je rustig op wedstrijd kunt verschijnen, maar ook nog een buitenritje mee kunt rijden of die je met goed fatsoen een keer kunt uitlenen aan iemand? Voor een 'gebruikspaard' kan ik me een dergelijke test voorstellen.

Vraag is welke kant het KWPN op wil. Ik kan me zo voorstellen dat ze behalve de kant 'dressuur' en 'springen' misschien ook de richting 'gebruikspaard' gaan uitwerken. Ik ken nl ondertussen al behoorlijk wat paardenliefhebbers die vielen voor het mooie koppie, de mooie gangen en het goede papier en uiteindelijk het paard in kwestie weer moesten verkopen omdat er in praktijk geen land mee te bezeilen viel (of die noodgedwongen 'ruiter te voet' werden omdat het mooie talentvolle paard toch een maatje te groot was).

In Nederland is het al snel KWPN als je een warmbloed paard zoekt. Als je iets anders wilt kom je uit bij de koudbloeden als Friezen, Tinkers, Fjorden, Haflingers. Waar is het veelzijdige 'gebruikspaard' gebleven?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:25

fransje23 schreef:
bulck schreef:

Dat is inderdaad veel veiliger dan een binnenbak voor paard en omgeving als ze dan in blinde paniek aan de kletter gaan... :+

Met de test an sich is niet zoveel mis. Dzelfde test met een skippybal wordt al jaren wetenschappelijk gebruikt ook om bijvoorbeeld stress en reactie te meten bij rundvee.
Een paard moet ook in plotseling veranderende situaties handelbaar blijven dus ik vind het een goed idee om dit te testen.

Waarom onveiliger? Dat is tenminste een echte test, zonder een uiterste te zijn. Ik ben er zeker van dat op zo'n manier, er nauwelijks gereageerd wordt door paarden, gewoon omdat het kan passen in hun manier van beleving. Ik heb een paard gehad waar ik overal mee doorreed, maar thuis moest een stoel echt niet anders staan dan anders, want dan zat ik gegarandeerd op een 'over- de -zeik -paard.
Snap je wat ik wil zeggen, als ze in jouw kamer plots vanalles veranderen zal je dat ook merken en harder op reageren dan wanneer je hetzelfde tegekomt in een andere vreemde plek.
Bij het ene heb je een verwachtingspatroon, bij het andere niet en valt die ene prikkel weg tov de grote prikkel nl een vreemde omgeving.
Ok wij zijn al vergroeid, maar test enkel een stel kleuters maar eens.
Dat ene nieuwe speelgoedje zullen ze gezien hebben in hun eigen vertrouwde kamer en zullen ze vol van zijn, leg dat speelgoed op een andere plek, dan kunnen ze dat goed gewoon passeren en negeren omdat het niet opvalt omdat ze het bij de ruimte horen vinden en eerst die grote prikkel overheerst en verwerkt moet worden en dan pas zullen ze gaan inspecteren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:26

Ik lees nu de reactie van Barmat :D :D Ja precies ja :D