Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Juliette86 schreef:Het gaat helemaal niet om de paraplu en situaties waarin die hengst in de toekomst wel eens in terecht zou kunnen komen of niet. Het enige wat ze willen weten is hoe het paard op stress reageert en hoe snel het dier daarin hersteld. Schrikt hij en gaat hij daarna op het voorwerp af, blijft hij rondjes rennen of gaat hij in blinde paniek door muren (en dus ook mensen!) heen? Het lijkt me duidelijk dat dit paard hierin terecht gezakt is. Het zegt dus wel degelijk iets over het karakter/temperament van het paard.
Of deze hengst later op concours een paraplu tegen komt zal ze een worst wezen. Ze willen het gedrag van nakomelingen kunnen 'voorspellen'. Je hebt niets aan een vaderdier die helemaal nergens bang voor is (stugkop) maar misschien nog wel veel minder aan een vaderdier die in paniek blind wordt en daarbij mensen in gevaar kan brengen. Daarnaast worden dit soort bemerkingen kenbaar gemaakt en kan de merriehouder ook hengsten gaan selecteren op geschiktheid voor de gemiddelde ruiter. Heb je een hele hete/rillerige merrie dan kan je beter kiezen voor een hengst die in het verrichtingsonderzoek niet zo onder de indruk was van die paraplu.
bulck schreef:Sorry maar ik vind dat allemaal serieus overdreven. Kom op die hengsten zijn 3-4 jaar, worden al geruime tijd bespeelt en gedaan.
Verder is zo'n test ook artificieel. In een piste waar ze nu al dag in dag uit gereden en getraind worden gaan ze plots door vreemde objecten belaagd worden.
Waarom niet gewoon een buitenrit maken buiten met dan bvb onderweg zaken als een groepje mensen die staan te kijken met een paraplu (kan er nog iemand voor de test de zijne ff laten vallen), een draaiende vrachtwagen waar langs gereden moet worden, spelende kinderen die aan het voetballen zijn etc.
Dat zijn zaken dat die paarden kunnen tegenkomen. En niet in een vertrouwde bak, waar er dan plots met een paraplu gewapperd wordt om een reactie uit te lokken.
Zeker bij die jonkies is een vertrouwensband zo belangrijk, dat ik dat 'geforceerd' gedoe op het einde van een verrichtingsonderzoek te vroeg vind en onnodig.
Want wat moet het representeren? Een stempel drukken? Want meer kan het niet zijn.
bvb Een Jazz zoon die het daarop verknald zal al snel weer aanzien worden als een 'rotte bok' Terwijl dat dier mss in een andere situatie en op een ander moment helemaal anders zou kunnen reageren.
livvy schreef:Maar op zo'n manier karakter testen bij jonge dieren is ook nogal wat.
bulck schreef:Sorry maar ik vind dat allemaal serieus overdreven. Kom op die hengsten zijn 3-4 jaar, worden al geruime tijd bespeelt en gedaan.
Verder is zo'n test ook artificieel. In een piste waar ze nu al dag in dag uit gereden en getraind worden gaan ze plots door vreemde objecten belaagd worden.
Waarom niet gewoon een buitenrit maken buiten met dan bvb onderweg zaken als een groepje mensen die staan te kijken met een paraplu (kan er nog iemand voor de test de zijne ff laten vallen), een draaiende vrachtwagen waar langs gereden moet worden, spelende kinderen die aan het voetballen zijn etc.
Urko schreef:ik vind het wel een goede test. Een dergelijk test haalt indd veel over het karakter van een dier naar boven want elke karakter reageert daar anders op. Alleen dan wel in een veilige omgeving!
DDW1190 schreef:ik snap het nut er niet van, zelfs de braafste paarden schrikken waar je het helemaal niet van verwacht, ik vind het niet veel zeggend!
ik weet niet hoor, maar misschien wil het KWPN wel terug naar recreatiebloed.
Citaat:Jammer dat dit paard gewond is geraakt!
een betere manier om te testen zou ik zo ook niet weten... het is een beetje dubbel allemaal, ze willen graag heeeeel sensibele paarden fokken die zo hoog mogelijk presteren, maar moeten kennelijk dus ook bomproof zijn.
Juliette86 schreef:livvy schreef:Maar op zo'n manier karakter testen bij jonge dieren is ook nogal wat.
Volgens mij wordt er hier helemaal voorbij gegaan dat een grootschalig WETENSCHAPPELIJK onderzoek hieraan vooraf is gegaan. In dit onderzoek werden paarden in de leeftijd van 1 tot 3 jaar getest. Was een onderdeel van een onderzoek naar de invloed van het laten springen van jonge dieren op de springtechniek op latere leeftijd. Dit is niet iets wat het KWPN zelf even bedacht heeft.
Citaat:Sorry maar ik vind dat allemaal serieus overdreven. Kom op die hengsten zijn 3-4 jaar, worden al geruime tijd bespeelt en gedaan.
bulck schreef:Welk wetenschappelijk onderzoek dan? Wel doctor heeft dat uitgevoerd en waar kan je dat nalezen? En wat heeft dat nu weer betrekking op het springen? Dat hebben die dieren al lang voor deze test moeten doen.
fransje23 schreef:bulck schreef:Sorry maar ik vind dat allemaal serieus overdreven. Kom op die hengsten zijn 3-4 jaar, worden al geruime tijd bespeelt en gedaan.
Dat is inderdaad veel veiliger dan een binnenbak voor paard en omgeving als ze dan in blinde paniek aan de kletter gaan...![]()
Met de test an sich is niet zoveel mis. Dzelfde test met een skippybal wordt al jaren wetenschappelijk gebruikt ook om bijvoorbeeld stress en reactie te meten bij rundvee.
Een paard moet ook in plotseling veranderende situaties handelbaar blijven dus ik vind het een goed idee om dit te testen.