Dicht stalklimaat heeft invloed op de luchtweg van het paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stilco

Re: Dicht stalklimaat heeft invloed op de luchtweg van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:41

Ninx,

ik ben het helemaal met je eens !!!

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:45

Ik ben het wel eens met ninx
Ik woon zelf ook in een grote stad en heb het geluk een plek te hebben gevonden met weide, maar anders had ik haar lekker laten staan waar ze nu staat.
Want anders moet ze idd op een manege of zoiets staan en ik zou het behoorlijk egoistisch vinden van mezelf om haar die 23 uur dat ik er niet ben in een stal van 3 bij 3 te zetten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:50

Nederland bestaat uit een aantal grote steden omgeven met weilanden. Ik woon in de hoofdstad en mijn paard staat gewoon in de wei. Dus het mag echt geen excuus zijn dat je in een grote stad woont en geen mogelijkheden hebt. Dan fiets je maar 20min verder. Maar dit is een off onderwerp :)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:52

Ninx schreef:
Wiske2 schreef:
Niet iedereen heeft de luxe van een weiland, vooral in de grote steden is alles volgebouwd.

Daarom is dat ook geen goede plek om een paard te kopen/ hebben.
Zoals je in Sexbierum geen bruisend uitgaanscentrum of mode-mekka hoeft te verwachten.
Een dier vraagt om een landelijke omgeving, dus dat wordt OF verder reizen, OF verhuizen, OF wachten totdat je leven zich wel leent voor een paard.
Het paard hoeft niet te lijden onder het feit dat mensen in een stedelijke omgeving willen wonen.

En hier sluit ik me volledig bij aan. Het dier hoeft niet te lijden omdat wij mensen zo graag paard willen rijden. Ik vind dat je dan ook rekening moet houden van de behoeftes van de dieren. En dat is niet de hele dag in een stal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:16

Een open deur ingetrapt... daar was ik zelf nog helemaal niet opgekomen. :roll: Nou ja, die endo-toxinen, dat geeft de nare beestjes een naam, maar verder...

Overigens, de hele tijd buiten tot de kogels of verder in de modder staan, lijkt me ook niet gewenst, en was van oudsher ook een reden om paarden op stal te houden... Ook voorkwam men zo de "ik ben vandaag onder geen voorwaarde te vangen-buien" want vroeger moesten paarden nog ècht werken, en daar had lang niet ieder paard zin in...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:23

Juist de paarden die vroeger echt moesten werken werden vaak beter verzorgd dan nu en hadden echt een betere band met een eigenaar dan nu de meeste paarden die 24/7 op stal staan , omdat een boer die met zijn paarden het land bewerkte wel goed voor zijn dieren moest zijn , want geen paard geen geld , want een ziek paard kost geld.

En de hele tijd in de blubber is ook een verantwoording van de eigenaar, daar is een oplossing voor, een stuk in het paddock verharde is zo gedaan toch?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:25

Ja, de paddock verharden is een oplossing, maar helaas, niet iedereen heeft het benul dat te doen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:42

... en nu gaan vijf sterren stallen veel geld steken in luchtverfrissingssystemen. Want buitenzetten is te 'goedkoop' :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:37

Zoolgangster schreef:
Ja, de paddock verharden is een oplossing, maar helaas, niet iedereen heeft het benul dat te doen...

En niet overal is toestemming te krijgen voor het verharden van een stuk paddock/wei. Regelgeving in dit land geeft meer belemmeringen dan de wil/onwil van de meeste paardeneigenaren.

ThoranC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:39

Gelukkig staan die van mij 24/7 buiten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:05

Heb je vergunning nodig dan om een paar klinkers weg te leggen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:10

duh,dit is weer zo een onderzoek waar iedereen de onderzoeker van te voren had kunnen vertellen wat er uit zal komen...
of er veel veranderd hierdoor? not . iedereen gaat lekker door met op zijn eigen manier paarden houden en de voorstanders van paarden vrij en blij in de groep in de wei blijven roependen in de woestijn....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:55

Ehhm, als je een knappe paddock hebt met zand dan staan ze ook 's winters droog hoor, daar hoef je niets voor te verharden. Bovendien is dat beetje modderprut echt niet zo slecht voor die paarden als iedereen denkt.

Citaat:
Juist de paarden die vroeger echt moesten werken werden vaak beter verzorgd dan nu en hadden echt een betere band met een eigenaar dan nu de meeste paarden die 24/7 op stal staan , omdat een boer die met zijn paarden het land bewerkte wel goed voor zijn dieren moest zijn , want geen paard geen geld , want een ziek paard kost geld.

En de hele tijd in de blubber is ook een verantwoording van de eigenaar, daar is een oplossing voor, een stuk in het paddock verharde is zo gedaan toch?
Ik denk dat dat vies tegenvalt, kijk maar naar de landen waarbij mensen ook afhankelijk zijn van hun paarden/ezels, dat zijn nou bij uitstek de landen waar gepraat wordt over dierenmishandeling. Dus geef die waan dat het vroeger beter was maar op. In de middeleeuwen hadden ze de paarden inderdaad regelmatig direct nodig, maar aangezien wij niet meer ten strijde hoeven te trekken zijn die stalletjes echt niet meer nodig :n.
Natuurlijk is het allemaal overduidelijk dat het uren op stal staan niet goed voor ze is, maar aangezien het gros van de bokkers hun paard(en) op stal hebben staan, is het nog steeds niet doorgedrongen, of beter gezegd, willen ze het niet door laten dringen. Want als je eerlijk bent tegenover jezelf, dan zullen heel veel mensen moeten toegeven dat ze helemaal niet in het belang van hun paard denken, maar enkel in hun eigenbelang. Want mensen willen niet in de winter buiten staan met voeren, en ze smelten ook allemaal als het regent, bovendien worden die paarden wel heel vies als ze zonder deken staan en dan moeten ze zolang poetsen :+.

Een aantal mensen die reageren hebben hun paard ook het grootste deel van de dag op stal staan, dus die reacties snap ik ook niet helemaal, beetje hypocriet i.m.o.

Ook al is het een totaal overduidelijk verhaal, misschien dat er eindelijk eens wat oogkleppen afgaan omdat er over de risico's van ziektes gepraat wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:47

tjongejongejonge wat een gepeupel weer zeg!!! echt ongelovelijk........ iedere jan boerenfluit weet dat paarden frisse lucht nodig hebben............. gut, wat een onzinonderzoek weer :D :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:10

Oud nieuws 8-)

Als ik weer eens een hele dag in stallen doorbreng, slaan de amoniakdampen op mijn keel
Zeker in stallen waar niet elke dag de natte plekken eruit gehaald worden

Ben zelf voor de uitloopstal dan kunnen de paarden zelf beslissen
Hopelijk komen er meer pensionstallen waar dit mogelijk is
Soms is het niet mogelijk maar er wordt er vaak ook weinig moeite gedaan om het te realiseren

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:45

Ninx schreef:
Wiske2 schreef:
Niet iedereen heeft de luxe van een weiland, vooral in de grote steden is alles volgebouwd.

Daarom is dat ook geen goede plek om een paard te kopen/ hebben.
Zoals je in Sexbierum geen bruisend uitgaanscentrum of mode-mekka hoeft te verwachten.
Een dier vraagt om een landelijke omgeving, dus dat wordt OF verder reizen, OF verhuizen, OF wachten totdat je leven zich wel leent voor een paard.
Het paard hoeft niet te lijden onder het feit dat mensen in een stedelijke omgeving willen wonen.

Helemaal mee eens +:)+

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:56

Mijn paard staat tegen schiphol aan en hier krijg je niet eens een vergunning voor een binnen stal. maar of de buitenlucht hier nou zo fris is....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:51

Het gaat niet om de mensen die hun paard buiten hebben staan, maar juist om de mensen die dat niet hebben en hun zo geliefde paard 24/7 op stal willen, omdat hij anders wel eens zijn eigen zeer zou kunnen doen.
Die mensen hun ogen moeten geopend, al is dat soms verrekte moeilijk .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:24

Sleeper schreef:
Nederland bestaat uit een aantal grote steden omgeven met weilanden. Ik woon in de hoofdstad en mijn paard staat gewoon in de wei. Dus het mag echt geen excuus zijn dat je in een grote stad woont en geen mogelijkheden hebt. Dan fiets je maar 20min verder. Maar dit is een off onderwerp :)

Ja en van wie zijn die weilanden?. Heb geen zin dat mijn paard gejat wordt of wat dan ook dus ben afhankelijk van een complex of iets waardoor er toezicht is op de paarden en diverse schuilmogelijkheden.
Helaas mogen op veel van deze weilanden geen schuimogelijkheden worden gebouwt en toezicht is er ook al niet.

Rij nu al 30 jaar paard en hou mijn paarden niet veel anders als toen (ook binnen helaas). Toen had ik wel mogelijkheid om mijn paard meer buiten te houden als nu al was de ruimte beperkt. Alleen heb ik de ruimtes om de stallen wel zien veranderen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:27

midgie schreef:
Het gaat niet om de mensen die hun paard buiten hebben staan, maar juist om de mensen die dat niet hebben en hun zo geliefde paard 24/7 op stal willen, omdat hij anders wel eens zijn eigen zeer zou kunnen doen.
Die mensen hun ogen moeten geopend, al is dat soms verrekte moeilijk .

De andere mensen reageren toch niet omdat het een discussie is met een gebed zonder einde.........zijn altijd dezelfde mensen die wel reageren.
Maar onderhand wordt ik er ook wel moe van.

Ene 24/7 is sterk overdreven is ook al diverse malen gezegt maar niemand komt op het idee om dat eens anders te zeggen.

ben toch wel iedere avond zeker 3.5 uur bezig met mijn paard en overdag gaat hij er nog uit. Dus denk dat ik op misschien 18/7 kom en dat is met de volle mogelijkheden hier op stal.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:26

het is idd eigenlijk geen nieuws, maar als je ziet wat de gemiddelde paardeneigenaar met deze feiten doet, is het goed dat het toch weer eens onder de aandacht gebracht wordt, aangezien nog steeds 70% van de paarden van 12 jaar en ouder in meer of mindere mate last heeft van chronische bronchitis, vaak voortkomend uit een allergie voor dit endotoxine

michelsep162

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:15

is dit nou echt nieuws?
dit wisten we toch al.
of niet.
dan weet je het nu. :9 :D