Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:58

timilon schreef:
ik vind het een mooie arabier, maar daar houd het mee op.
dat hij bij zoveel warmbloedstamboeken is goedgekeurd kan ik niet begrijpen.
dat hij een 9 had voor de galop?! echt onbegrijpelijk, hij galopeerd met stijve achterbenen.
en in draf, waar is de kracht, het zweefmoment???
sorry, ik vind het nog steeds een pony...

Ik vind het niet eerlijk om een Arabier te willen vergelijken met Totilas, want dat gebeurd hier eigenlijk.
Er is meer aan beweging dan een voorbeen wat horizontaal gebracht kan worden, gelukkig heeft de hk commissie dat wel ingezien ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:02

VeerenAshley schreef:
OK, de hengsten die ik noemde zijn misschien kleiner en exterieurmatig veel meer verschillend van warmbloeden dan Orlow, maar je vroeg naar hengsten die ik veel beter vond bewegen - en daarvan heb ik er een paar genoemd ;)

Klopt maar ik vind ze niet allemaal beter ;)
En die goedkeuring is niet alleen op basis van beweging geweest, de hengsten die jij noemt hebben ook hun nadelen dus ik snap de keuze van de fokker om voor deze hengst te gaan en niet een uit jouw lijstje.

Ik vind het iig geweldig dat een arabier zo'n kans krijgt, ben heel benieuwd hoe het veulen gaat worden. Hopelijk zijn er nu meer mensen die Arabisch bloed durven gebruiken, dat is nog steeds not-done in de warmbloedfokkerij ookal wordt er wel overal gezegd dat dat is wat 'we' nodig hebben.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:47

anneliesdj schreef:
timilon schreef:
ik vind het een mooie arabier, maar daar houd het mee op.
dat hij bij zoveel warmbloedstamboeken is goedgekeurd kan ik niet begrijpen.
dat hij een 9 had voor de galop?! echt onbegrijpelijk, hij galopeerd met stijve achterbenen.
en in draf, waar is de kracht, het zweefmoment???
sorry, ik vind het nog steeds een pony...

Ik vind het niet eerlijk om een Arabier te willen vergelijken met Totilas, want dat gebeurd hier eigenlijk.
Er is meer aan beweging dan een voorbeen wat horizontaal gebracht kan worden, gelukkig heeft de hk commissie dat wel ingezien ;)

aangezien jij m'n post dus NIET goed hebt gelezen, zeg ik hier nogmaals dat ik val over het stijve ACHTERbeen.
en dat ik het heel vreemd vind, dat hij met een konijnengalop een 9 krijgt.
en ik vergelijk NIETS met Totilas, dat maak jij ervan!
ik geef hier mijn mening, mbt de 2 filmpjes die ik van Is Orlow gezien heb, en daarin vind IK hem erg tegenvallen.
en in de filmpjes is er geen Totilas of ander bewegingswonder te zien, dus ik baseer mijn mening enkel en allen op wat deze hengst mij laat zien.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:13

Ik vind het niet zo'n slecht iedee eigenlijk. Waarom niet zo'n gok wagen? Als er een merrie uitkomt dan hebben ze weer iets om mee vooruit te fokken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:18

Filmpje van IS Orlow met op het einde een nakomeling.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:36

timilon schreef:
aangezien jij m'n post dus NIET goed hebt gelezen, zeg ik hier nogmaals dat ik val over het stijve ACHTERbeen.
en dat ik het heel vreemd vind, dat hij met een konijnengalop een 9 krijgt.
en ik vergelijk NIETS met Totilas, dat maak jij ervan!
ik geef hier mijn mening, mbt de 2 filmpjes die ik van Is Orlow gezien heb, en daarin vind IK hem erg tegenvallen.
en in de filmpjes is er geen Totilas of ander bewegingswonder te zien, dus ik baseer mijn mening enkel en allen op wat deze hengst mij laat zien.

Zo'n 'konijnengalop' zit anders heeeeeeeel erg lekker ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:35

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Ben eerlijk gezegd niet gecharmeerd van de beweging van deze hengst. Dan moet je echt een zeer aparte merrie hebben, wil je hier nog een beetje een bovengemiddeld goed veulen uitkrijgen. Volgens mij is dat niet de bedoeling van fokken??

Gezien het feit deze merrie al 18 is, zou ik eerder nog een paar merrieveulens fokken waarmee je de lijn kunt voortzetten ipv kiezen voor "dan maar eens een arabier".

Vind het wel een van de betere arabieren, maar we zijn al zo ver met de types en bewegingen van de huidige warmbloedstamboeken dat je imo een stap terug doet door deze hengst te gebruiken.

SantaCruz schreef:
Ik vind het niet zo'n slecht iedee eigenlijk. Waarom niet zo'n gok wagen? Als er een merrie uitkomt dan hebben ze weer iets om mee vooruit te fokken.

En ik vind dus dat ze door gebruik van deze hengst een stap terug doen, omdat ze kiezen voor iets anders ipv voor iets beters.
Daarnaast is deze merrie al 18, dan zou ik eerder kiezen voor een zeer goed merrieveulen uit een bewezen hengst (als ze gek willen doen, waarom kiezen ze dan niet eens voor bijv. Jazz of een andere hengst van het KWPN, gezien wij het beste stamboek van de wereld hebben momenteel?). Fok dan een veulentje van deze hengst middels embryotransplantatie als je gek wil doen.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:34

s0173957 schreef:
Als ik zo'n merrie had spoelde ik er elk jaar 5 embyro's uit...
Zonde om van zo'n techniek geen gebruik te maken bij zo'n merrie!

weet je eigenlijk wel hoe pijnlijk dat is v de merrie?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:40

Ik denk dat de fokkers door gebruik van deze ( in mijn ogen en blijkbaar veel keurmeesters met mij)geweldige hengst, een lange termijn doel voor ogen hebben!

Phakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:03

Er leuke en vooral aansprekende hengst, daar komt vast een hele interessante nakomeling van!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:11

Ik kan het wel begrijpen dat ze een 9 geven, voor een arabier galopeert hij inderdaad voor een 9, voor een normaal dressuurpaard galopeert hij gewoon voor een 6, maar dit is een heel ander ras, dus je kan niet met dezelfde ''normering'' komen als bij andere dresuurpaarden.

En ik denk dat je juist hele leuke paarden kunt krijgen naarmate je verder fokt, waarschijnlijk willen ze nakomelingen fokken met meer type en in combinatie met een HELE goede merrie is de kans dus groot dat er wel iets leuks uit komt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:19

unlimited1 schreef:

Eerlijk gezegd niet nee, maar ik kan me hier weinig pijnlijk indenken...
En m'n schoonvader laat regelmatig merries uitspoelen dus ik weet er wel wat van...

Soit, ik vind z'n bewegingen echt ondermaats voor zo'n merrie, ik snap dan ook echt niet waarom ze met zo'n hengst werken. Als het om in de toekomst te zien is, werk dan met andere merries of met volboedhengsten...

Ik vind dit zonde van de merrie...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:20

yousra schreef:
Ik kan het wel begrijpen dat ze een 9 geven, voor een arabier galopeert hij inderdaad voor een 9, voor een normaal dressuurpaard galopeert hij gewoon voor een 6, maar dit is een heel ander ras, dus je kan niet met dezelfde ''normering'' komen als bij andere dresuurpaarden.

En ik denk dat je juist hele leuke paarden kunt krijgen naarmate je verder fokt, waarschijnlijk willen ze nakomelingen fokken met meer type en in combinatie met een HELE goede merrie is de kans dus groot dat er wel iets leuks uit komt.

Hij kreeg van de Oldenburger jury een 9 neem ik aan, dus wel degelijk rijpaarden...
Wij schrijven zelf onze veulens in in Oldenburg en de aankeuring van deze hengst kan ik volgen, maar die 9... da's een andere zaak!

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:55

Ik vind het wel prima, een arabier. De hele fokkerij is vergeven van de engelse volbloeds en die hebben ook niet alleen maar klatergoud opgeleverd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:58

Ik kreeg even hele andere associaties toen ik de titel las >;)

Ik ken Poetin alleen als in de Russische president.... :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 05:03

ik moet zeggen dat ik liever deze arab zie lopen dan een boel warmbloedjes waarbij het voorbeen en ahcterbeen gebruik geen reet meer met elkaar te maken hebben
ja als je het naast ggk wb hengsten gaat zetten is de beweging anders, maar dat kan ook niet anders, het is een volbloed

vind sommige reacties ook wel weer hilarisch bokt
zoals "konijnengalop"
komop zeg , overdrijven is ook een vak

en over de oordelen "een stap terug"
ik denk dat deze fokkers heel goed weten wat ze doen en een heel mooi lange termijn plan voor ogen hebben om voor deze combinatie te kiezen , ik denk dan ook dat je beter even kan afwchten dan direct te roepen dat het niks word

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:46

yousra schreef:

Da's meten met twee maten.....
Dus ga je een waanzinnige merrie dekken met een hengst die in feite galoppeert voor een 6.

In mijn ogen voegt de hengst alleen lichtvoetigheid en bloed toe. Ik ben niet gecharmeerd van het "hertengalopje" en in draf vind ik het voorbeen stekerig en het achterbeen slap. De stap laat hij nauwelijks zien, maar dat vind ik een van de betere gangen; hij komt wel mooi uit de schouder in die paar passen die hij laat zien.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:31

smeetjoew schreef:
En ik vind dus dat ze door gebruik van deze hengst een stap terug doen, omdat ze kiezen voor iets anders ipv voor iets beters.
Daarnaast is deze merrie al 18, dan zou ik eerder kiezen voor een zeer goed merrieveulen uit een bewezen hengst (als ze gek willen doen, waarom kiezen ze dan niet eens voor bijv. Jazz of een andere hengst van het KWPN, gezien wij het beste stamboek van de wereld hebben momenteel?). Fok dan een veulentje van deze hengst middels embryotransplantatie als je gek wil doen.

Jazz kan m.i. anders ook niet zo overtuigend bewegen; ik mis bij hem de gummi. In Duitsland zelf lopen genoeg bewezen verervers die veel beter kunnen lopen dan heel wat van de KWPN-hengsten hier, die zo vaak een gebrekkig achterbeen gebruik hebben.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:33

anneliesdj schreef:
En die goedkeuring is niet alleen op basis van beweging geweest, de hengsten die jij noemt hebben ook hun nadelen dus ik snap de keuze van de fokker om voor deze hengst te gaan en niet een uit jouw lijstje.

Nogmaals: ik noemde hier ALLEEN een paar hengsten die mij zo te binnen schoten als betere bewegers (in mijn ogen) dan Orlow. Ik gaf hier géén fokadvies! ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:11

Gelukkig dat ze dan een super merrie er mee hebben gedekt ;)

Van die merrie valt misschien weinig te verbeteren. Waarom zou je dan niet een hengst er op zetten met dan wat mindere bewegingen met totaal ander bloed. Stel je eens voor wat dat met de fokkerij doet! Vooral de duitse stamboeken lopen tegen problemen aan. Gewoon simpel omdat er niet genoeg ander bloed binnen komt. Dit is dus gewoon een hele goede oplossing en zouden meer mensen moeten doen met zo'n aparte merrie.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:54

s0173957 schreef:
unlimited1 schreef:

Eerlijk gezegd niet nee, maar ik kan me hier weinig pijnlijk indenken...
En m'n schoonvader laat regelmatig merries uitspoelen dus ik weet er wel wat van...

Soit, ik vind z'n bewegingen echt ondermaats voor zo'n merrie, ik snap dan ook echt niet waarom ze met zo'n hengst werken. Als het om in de toekomst te zien is, werk dan met andere merries of met volboedhengsten...

Ik vind dit zonde van de merrie...

dan weet je er echt wel heel weinig van dat is immerlijk zeer pijnlijk voor een merie, en berngt ook ondermaats spanning mee voor de merrie vraag maar eens na bij een DA

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:54

Fokken is in generaties denken! ;)

Iedereen vind het wel normaal als je een merrie door een EV laat dekken, waarom dan niet een AV?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:47

Maar mocht het veulen een merrie zijn misschien wel heel wardevol om weer te laten dekken door een goede bewezen hengst, zo krijg je wel de voordelen van de arabier in die lijn. Hier is gewoon goed vooruit gedacht en de tijd zal leren of het ook zo uitpakt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:17

VeerenAshley schreef:
smeetjoew schreef:

Jazz kan m.i. anders ook niet zo overtuigend bewegen; ik mis bij hem de gummi. In Duitsland zelf lopen genoeg bewezen verervers die veel beter kunnen lopen dan heel wat van de KWPN-hengsten hier, die zo vaak een gebrekkig achterbeen gebruik hebben.

Maar wel scoren 8-)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:09

Nu ik het filmpje heb gezien..ik ben er niet zo weg van. Voor een arabier zeker modern richting rijpaard en kan wat bloed toevoegen. Maar dan moet de merrie wel met de schoft omhoog bewegen en voldoende kracht, lengte, massa en maat hebben. Ik denk dat deze dan wel kan veredelen.
Dan nog hopen dat het een merrie wordt dan krijg je wellicht een leuk paard om mee verder te fokken.

Ik ben zeker voor bloed toevoegen in de fokkerij en ik vind dat het KWPN zelf ook wat onderzoek mag doen hierna. Ook om buitenlandse hengsten te zoeken die net wat afwijken en desnoods de eerste jaren uit te proberen. Dus niet alleen maar keuren maar het hele traject volgen en spreken met hengstenhouders die hier ook oren naar hebben.