NRPS zet de schouders eronder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:11

petraaken schreef:
en de kosten te hoog. Ons plan was dit jaar dekken en veulen volgend jaar op de veiling maarja dit doen ze niet meer en daar we nu dus geen zekerheid meer hebben dat we het veulen kwijt geraken dus dan maar niet gedekt. MIjn stallen zitten gewoon vol.

Bij ons idem maar meer mijn fout omdat wij het liefst alles willen bejouden tot 3 jaar en dan pas verkopen met pijn in hart.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:23

hilden1971 schreef:
Janine1990 schreef:
Zo'n database lijkt me erg achterhaald, zie paardenfokken.nl
Vraag me af of ze hebben uitgezocht of daar vraag naar is.
Zou eerder beginnen met een overzichtelijkere site...

Qua site vind ik het toch wel een van de betere hoor, denk dat het KWPN er de laatste tijd behoorlijk op is gaan lijken zeker met het bezien van de ggk hengsten.

Hebben wij het wel over dezelfde site?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:34

Rianneke schreef:
Dat is dan een nadeel ja! Wij zitten langs een doorgaande weg ergens in gelderland en deze mensen kwamen gewoon langs gefietst :+ Had ze al wel zien staan en ze stonden werkelijk waar echt een half uur! te kijken naar de pony's... Vond het op zich wel grappig, maar daarna kwamen ze toch het erf op om te informeren naar de drachtige merrie... Ze dachten dat ze de merrie herkenden en vroegen dus om bloedlijnen en waar ze mee gedekt was. Waren mensen die al bekend waren met nrpsers en dat scheelt natuurlijk een hele hoop!

Hier in Belgenland kennen ze enkel de toppers uit Duitsland en de hengsten die internationaal aan de top lopen en de KWPN hengsten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:58

Het valt dus niet mee om een nederlands paard in belgie aan de man te brengen :(:)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:03

lailapri schreef:
Ik denk dat een database vooral ponyeigenaren trekt omdat die moeilijk terug te vinden zijn op paardenfokken en allbreedpedigree. Allbreedpedigree geeft helaas ook geen nakomelingen aan (tenminste niet wat ik kan vinden).

je kan de nakomelingen terugvinden via progeny.

Een database lijkt me harstikke leuk ! Zo kunnen fokkers ook de moederlijnen van GGK hengsten uitzoeken ! i
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 26-05-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:04

petraaken schreef:
vrij bewegen op de keuring vind ik ook wel een goed punt. Verder lees ik dat de voorzitter wilt dat er meer veulens geboren worden en verkocht maar bij dat laatste wringt het schoentje. Als er geen klinkende namen bij staan krijg je ze niet verkocht en NRPS gekeurde hengsten zijn niet zo bekend of ze moeten eveneneens KWPN gekeurd zijn. Als de fokkers met de veulens blijven zitten wordt er niet gedekt. Volle stallen zijn volle stallen.

absoluut !!!! helemaal mee eens

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:06

ponyparadijs schreef:
Zo'n veiling hebben we tot 2008 zo'n 3 a 4 jaar gehad bij het NRPS. Helaas was de animo ervoor nogal laag te noemen.

dat had ook met het de tijd te maken waarneer die veiling georganiseerd werd. Hij kwam (geloof ik) gelijk met de nationale keuring. Veel fokkers willen dan het veulentje al van de moeder afhalen. En vinden de veiling dus te laat.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:13

Hij was toen volgens mij in september ja...

Maar toevallig hebben we de veiling nog besproken op de nrps kampioenschappen :+ En wat er beter/anders kon... Ben eigenlijk wel benieuwd of ze er iets mee gaan doen :)

petraaken

Re: NRPS zet de schouders eronder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:39

Augustus is toch niet te laat? Perfecte maand dan om af te spenen. De veiling was nl in augustus op de nationale keuring.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:41

als je in maart een veulen krijgt, dan is augustus veeel te laat hoor. Dan wordt de hele moeder leeggezogen.
Zelf fokken wij niet zo vroeg, maar ik zie het om me heen wel veel

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:50

Heb liever mijn veulens half april tot half mei maar je hebt inderdaad een punt dat dat voor maart veulens laat is. Hoewel ik genoeg vroege veulens op de keuring zag vroeger die ook al afgespeend waren maar toch nog met moeders naar de keuring kwamen. Een veiling heeft wel voor en nadelen en voor de een zullen de voordelen opwegen tegen de nadelen en voor een ander zijn er dan weer teveel nadelen aan. Denk dat 2011 ook nog een slecht jaar zal zijn voor de dekkingen. Wie zijn stallen nog vol heeft in 2010 zal in 2011 ook niet laten dekken.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:52

veilingen zijn heel erg leuk ! maar misschien moeten ze het niet alleen beperken tot veulens. Al blijft het risico dat de eigenaren uiteindelijk zelf weer hun eigen paard/pony terug gaan kopen (wat dus eerst ook zo was).
Misschien zouden ze kunnen kijken naar de opzet van de duitse veilingen. Daar zijn veilingen echt goed bezocht en wordt er goed geld betaald.
Paarden zijn dan van te voren allemaal gefilmd en op de foto gezet. Daarnaast heeft de commissie zelf al een selectie gemaakt, zodat er wel kwaliteit geveild wordt.
Er wordt daarnaast flink reclame gemaakt. de huidige EK pony van Anthoinette t. Riele is ook voor E 70.000,- verkocht naar NL
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 26-05-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:56

marjolein88 schreef:
maar misschien moeten ze het niet alleen beperken tot veulens.

Dat doen ze ook niet. Maar het meeste aanbod bestaat uit veulens :(:)

petraaken schreef:
Denk dat 2011 ook nog een slecht jaar zal zijn voor de dekkingen. Wie zijn stallen nog vol heeft in 2010 zal in 2011 ook niet laten dekken.

Daar zit op zich wel wat in! Alhoewel ik denk dat dit seizoen helemaal niet slecht begonnen is...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:00

Het is goed te merken dat dit jaar het aantal dekkingen weer oploopt. Vorig jaar was veel slechter.

Dus dat is wel positief ! maar natuurlijk kan het nog veel beter !

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:53

Toch begreep ik uit de afgelopen leden vergadering dat de dekkingen vorig jaar gestegen waren ten opzichten van 2008.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:02

Het NRPS moet verplicht gaan stellen dat GGK hengsten in de sport lopen. Een hengst als Hickstead kan een prima ambassadeur voor het NRPS zijn.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:24

daar ben ik het niet mee eens ! Zoiezo lopen ze allemaal een verrichtingsexamen (op pittig niveau !!!) wat bewijst dat ze voldoende aanleg hebben voor de sport.

soms gebeurd het wel eens dat hengsten een ongeluk meemaken en daarna niet meer geschikt zijn voor de sport. En niet iedereen heeft de financiele middelen om een ruiter te krijgen voor een hengst. dan wordt het dus heel rommelig met uitzonderingen,... regeltjes enzo..
Hengsten die goed in de sport presteren krijgen toch al een onderscheiding doordat ze een fokklasse omhoog gaan.

en waarom een ambassadeur?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:56

Er lopen er toch zat in de sport.
Neem Royal Highness, Wup, Kasparow.
Zouden die dan geen goede ambasadeurs zijn voor het NRPS?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:11

florencio.... sandreo.... decor dreamcatcher.....

ik denk dat als je er eentje aanwijst.. je alleen maar scheve gezichten krijgt.

iets als paard vh jaar vind ik dan wel weer leuk !

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:15

Maar er zijn er zo veel. Die allemaal als ambasadeur zouden kunnen fungeren!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:36

Diegene die goed in de sport lopen zijn toch allemaal een beetje reclame voor het nrps?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:51

Ja pcies. Je ziet nu al dat er meer stukjes op de site komen over de prestaties van NRPS' ers die goed presteren in de sport.

maar wat ik dus een minpuntje vond van afgelopen jaar: het verslag van de hengstenkeuring en verrichtingen!!! je had er helemaal niets aan! Als een fokker die dag heeft moeten missen dan wil die toch weten hoe hengst het hebben gedaan en wat de bevindingen waren. Nu stond er alleen foktechnisch info (wat iedereen kan lezen uit de catalogus) en van wie die is (wat ook gewoon in het boekje staat)
ook voor de verrichtingen: er stond niets over de kwaliteiten van de hengst. Er stond alleen maar welke geslaagd zijn en welke "bekende ruiters" er allemaal op de hengsten reden.... wat maakt een fokker nou uit door welke ruiters ze gereden worden.... die willen toch weten hoe zo'n hengst beweegt en springt !!! Ze kunnen het verrichtingsexamen zoiezo een beetje aantrekkelijker maken. Er is nu met de beoordelingsdagen echt werkelijk NIEMAND die komt kijken (behalve eigenaren enzo) maar dit is juist super interessant om naar te kijken ! harstikke leerzaam en je kan een hengst echt goed bekijken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:42

Tja maar die verrichtingen zijn altijd op weekdagen en een mens wilt zijn vrije dagen ook nog wel eens opnemen voor andere dingen dan hengsten volgen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:46

ja pcies ! maar daaarom moet er dus ook een nuchtig verslag gemaakt worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:29

Op zich vind ik het niet gek dat daar geen heel verslag van gemaakt word. Men neemt denk ik aan dat mensen de hengsten op de show wel zullen zien of gaan kijken bij de hengstenhouders? Want een stukje schrijven over gangenwerk en bevindingen lijkt mij persoonlijk ook erg moeilijk...

petraaken schreef:
en een mens wilt zijn vrije dagen ook nog wel eens opnemen voor andere dingen dan hengsten volgen.

Dat is ook zo... Naar mijn mening kun je ook niet alles volgen. Afgelopen hk had ik ook wel willen komen kijken, maar de tijd ontbreekt gewoon :(:)