Zeer veel paardentrailers met gebreken tijdens controle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Zeer veel paardentrailers met gebreken tijdens controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:17

ik ben er ook wel voor
hoe vaak hoor je wel niet dat een paard door de bodem heen zakt
paar jaar geleden was er ook zo'n geval dat dier hoefde al niet meer afgemaakt te worden (pas in groningen kwamen ze er achter dat het dier er doorheen gezakt was en joost weet hoe lang ie over de a28 is mee gesleurd)

dan kost het maar wat extra het zal niet meer dan 30 euro zijn (dat kost het voor auto's ook)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:24

texelse schreef:
onze trailer, nieuw gekocht, altijd binnen gestaan, en altijd goed onderhouden, had na 6 jaar een door gerotte vloer. Door een constructiefout kon het opspattende water in de rand tussen de plaat en de hoeklijn komen, en de bodemplaat lag op sommige plaatsen maar voor 1 mm op de hoeklijn.
Tijdens het laden voelde mijn dochter de vloer veren en ben ik er op wedstrijd onder gaan liggen, en bleek de vloer dus doorgerot. De dag daarvoor stond de trailer nog op de brug om de remmen te vervangen,.......

Denk niet te snel, mij gebeurt het niet, controleer veelvuldig en goed!!!

Heb ik ook met mijn oude trailer gehad, al was die 10 toen de vloer verrot was. De siliconen daar waren niet helemaal goed tussen de bodem en het zijschot gespoten. Klein kiertje was genoeg. Bij mijn nieuwe trailer hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken. Vanwege alle rottevloer verhalen heb ik er 1 gekozen met een alu vloer. Dat kan tenminste niet rotten :D

APK's voor trailers zou idd wel verplicht mogen worden. Het zou een hoop ellende voorkomen.

Citaat:
en bij meer dan de helft van de trailers zijn problemen met de breekkabel.

Dit kan overigens ook zijn dat men alleen maar de kabel niet goed bevestigd heeft. Die worden ook meegeteld in alles wat fout is. Geeft alleen imo een vertekend beeld. In Nederland moet die kabel vastgemaakt worden aan het oog. Veel mensen hangen hem gewoon over de trekhaak. Dat is dus in NL niet goed. Het gekke is hier in Dld. mag het weer niet aan zon oog, maar moet het over de trekhaak.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:27

een aluminium vloer kan oxideren ;)
ook die moet je blijven controleren (al zou ie wel langer mee gaan dan een houten vloer)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:39

rommulus schreef:
ook die moet je blijven controleren (al zou ie wel langer mee gaan dan een houten vloer)

Nope kan niet, er zit nog weer een kunststof laag overheen ;) Er kan dus geen lucht bijkomen :D Heeft Humbauer om de reden van oxideren zo gemaakt. Ik heb ook andere merken bekeken, en idd die vloeren waren "open" daar zou het kunnen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:05

Er was vroeger een verplichte trailerkeuring, maar die is volgens mij alleen nog voor beroepsvervoer. Waarom de particulieren niet meer is mij een groot raadsel. We kregen dan zo'n ronde witte plaat met gegevens over bouwjaar e.d. die op de trailer moest.
Wij laten hem regelmatig controleren, bodem, remmen, verlichting enz. Vorig jaar nieuwe banden, het profiel van de oude was nog toppie maar er zaten droogtescheurtjes in.
Niet alleen voor je eigen veiligheid en je paard, maar ook voor je mede-weggebruikers moet je de boel op orde hebben.
Verplichte keuring mag van mij terugkomen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:20

Toen ik een tweedehandstrailer kocht wilde ik een apk keuring maar ze konden hem niet voor me keuren bij de anwb. Zelfs niet verplicht is het niet mogelijk behalve dan natuurlijk bij een die ze zelf ook verkoopt. Ik zou graag door een onafhankelijk iemand een keuring zien.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:33

rommulus schreef:
dan kost het maar wat extra het zal niet meer dan 30 euro zijn (dat kost het voor auto's ook)

Het is iets duurder, ik betaal € 125,- voor de jaarlijkse controle. Maar liever dat dan rijden met een onveilige trailer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:49

goede zaak als ik zo eens rondkijk hoe sommige trailers erbij staan en dat er nog paarden in vervoerd worden.
mijn trailer kijken we zelf regelmatig na op plekken. ik heb dan wel een kunstof bodem en hij wordt ook 1 x per jaar nagekeken door trailerbedrijf.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:11

Noisy schreef:
Sorry hoor, maar iedereen met een trailer laat deze toch jaarlijks nakijken?

Zo dacht ik er ook over. Dus belde ik naar een bedrijf die trailers nakijken. En wat zeggen die vervolgens: dat kun je toch makkelijk zelf? Ga gewoon onder de trailer liggen, prik met een schroevendraaier op een hoop plekken in de bodem en dan voel je zelf ook wel of hij doorgerot is of niet.

Eigenlijk vond ik dat ze gelijk hadden. Je kunt zelf ook controleren of je remmen nog goed zijn door met een lege trailer een noodstop te maken. En een kapotte lamp kun je ook zelf vervangen. En een breekkabel zou je voor de zekerheid iedere twee jaar, ik noem maar wat, kunnen vervangen.
De stalen balken onder de trailer is een ander verhaal. Die zou ik laten nakijken door iemand die ze eventueel kan repareren of vervangen. Maar voor de rest? Waarom kosten maken als het niet hoeft? Het is toch allemaal al duur genoeg.

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:12

het zou verplicht moeten worden!
maar zelf wil je toch ook dat je paard er veilig bij staat?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:14

ik vervang ook elke paar jaar de kit rand in de hoek bij de vloer, rondom in trailer, als daar urine doorkomt, dan verrot je vloer ook gelijk weg....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:17

Laat idd de bodem altijd goed controleren.

Ken nog zo een verhaal: meisje en vriendin gaan op wedstrijd met de paarden. Paardjes gaan samen op de trailer van vriendin. Tijdens de rit zakt paard van meisje door de bodem heen. Na veel gesukkel, gehuil en geduld is het paard een jaar na datum in staat om een heel kort stapritje te maken, rijden zal waarschijnlijk wel nooit meer kunnen.
Wat doet vriendin? Die klaagt het meisje aan voor de schade aan haar trailer.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:45

rina schreef:
rommulus schreef:

Nope kan niet, er zit nog weer een kunststof laag overheen ;) Er kan dus geen lucht bijkomen :D Heeft Humbauer om de reden van oxideren zo gemaakt. Ik heb ook andere merken bekeken, en idd die vloeren waren "open" daar zou het kunnen.

En laat aluminiumoxide nu sterker zijn dan gewoon aluminium :list:
Hier dus ook een alu-vloer, maar we ruilen dat trailer ook iedere 3 jaar in voor een nieuwe én jaarlijks wordt de trailer gekeurd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:05

Mijn trailer is gisteren op het genoemde concours onderzocht! Ik had het al in de planning staan een keer te laten doen, maar dat hoeft nu dus niet meer! Ik ben blij om te weten dat ik een prima trailer heb, zonder enig mankement!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:07

In onze (gooseneck) trailer hebben we de hele vloer ook net vervangen door een aluminium vloer; kost een paar centen maar dan heb je ook wat en rotten kan het niet.
Losse rubber matten erop en klaar, makkelijk schoon te houden en onderhoudsarm.
Remsysteem vernieuwen we ook en er liggen nieuwe banden op.
Onze vrachtwagen ( nu te koop) hebben we toen ook nieuwe banden op laten leggen, lagers etc. laten vervangen.
Het is toch erg belangrijk dat je veilig met je paarden op weg gaat, het hedendaagse verkeer biedt al gevaren genoeg, dan mag op zijn minst het vervoermiddel 100% in orde zijn!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:10

Vooral het laatste ElCid, daar ben ik het roerend mee eens! Mijn paard stuitert nogal in de trailer, en als ik mijn oude trailer nog had gehad, was het fout gegaan. Heb nu een jonge tweedehandse,. en die is helemaal top!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:45

Een apk alleen zou niet helpen. Mijn trailer laat ik om de 2 jaar keuren maar als ik het niet vraag, wordt er naar de bodem niet gekeken hoor. En dat zou bij een verplichte apk dus ook niet gebeuren.
Dan moeten ze de regels al aanpassen ofzo.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:57

Ik leen altijd een trailer (bouwjaar 1998, de originele vloer lag er nog in) van iemand en vorig jaar toen ik hem schoonmaakte ontdekte ik dat de randen van de bodem plekjes vertoonden en die naar mijn idee zacht waren. Ik heb toen mijn vader er naar laten kijken en die dacht dat het wel meeviel, maar ik was er niet gerust op. We hebben een nieuwe plaat betonplex besteld (kosten daarvan vielen reuze mee) en hebben de oude vloer eruit gehaald. Op het moment dat de mannen zeiden van: oh dat viel toch wel mee, brak de zijkant af.... Volledig rot, je kon met je handen de zijkanten er zo afbreken. Ik ben zo blij dat ik dit keer mijn poot stijf heb gehouden! We rijden nu weer met een stevige bodem, goede banden en remmen met een nieuw breekkabeltje.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:27

manie schreef:
rina schreef:

En laat aluminiumoxide nu sterker zijn dan gewoon aluminium :list:
Hier dus ook een alu-vloer, maar we ruilen dat trailer ook iedere 3 jaar in voor een nieuwe én jaarlijks wordt de trailer gekeurd.

Hihihi moet ik nog 3 jaar wachten Manie. Hij is nu 1 maand oud :D ;) Elk jaar keuren dan weer niet, maar wel na laten kijken door de garage. Hij moet elke 2 jaar zo wie zo voor de keuring hier ;)

joedith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:57

Niet alleen de bodem is heel belangrijk. Zo heb ik ooit een oudje gekocht, m'n vader heeft m helemaal opgeknapt. Nieuwe zijschotten, nieuwe bodem met coating. Maar geen nieuwe koppeling...
Ik verloor dus mijn trailer, omdat mijn paard in de trailer een stapje naar achteren deed. En lichte zo de trailer van de auto. Toen zag ik dus de trailer mij voorbij komen!
Gelukkig helemaal geen schade, ik kwam net een bocht uit dus reed nog heel zachtjes.

Dus kijk ook zeker de koppeling na of er geen speling op zit!!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:43

Ik (nouja mijn ouders) laat elk jaar onze trailer keuren. Ik vind het zelf erg belangrijk. Ik zou niet met een trailer willen rijden waarvan ik niet weet of hij wel in een goede staat is.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:09

ik zou het een goed idee vinden om het te verplichten APK voor de trailer.
Onze trailer is laatst helemaal na geken, nieuwe vloer erin.. maar toch reed ik vorige week naar wedstrijd toe, is mijn wiel ineens van de kar afgeschoten..

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:31

kleinvosje schreef:
Mijn trailer is gisteren op het genoemde concours onderzocht! Ik had het al in de planning staan een keer te laten doen, maar dat hoeft nu dus niet meer! Ik ben blij om te weten dat ik een prima trailer heb, zonder enig mankement!

Kunnen ze dat niet bij ieder concours doen.... gratis controle }:0

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:37

goed iets dat ze daarop controleren, zou veel meer mogen gebeuren!
het is nogal iets, een paard of pony op een plank op wielen met een dak erop mee te nemen met zoveel km/h.
het gewicht rust op die vier hoeven, dat is veel gewicht per hoef.
het is te erg voor woorden dat het kan gebeuren dat een paard door de bodem kan zakken, ik wil er niet eens aan denken wordt er helemaal naar van.
een jaarlijkse keuring zou ik toejuigen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:21

Psydoxy schreef:
kleinvosje schreef:

Kunnen ze dat niet bij ieder concours doen.... gratis controle }:0

is helemaal geen slecht idee............... echt, ik zou het toejuichen!