Grote onvrede over training van KWPN verrichtingshengsten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:57

De discussie over de kwaliteit van de ruiters is er één die al jaren speelt. Ik moet zeggen dat ik voor een branche waar zoveel financiële belangen meespelen, er zo onderhand wel ruiters in een dienstverband aangetrokken kunnen worden. Want daar wringt de schoen nl. Dan krijg je ook betere ruiters. Of laat de hengstenhouder zijn eigen ruiter meesturen dan kan hij nooit klagen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:29

Het meisje dat de dressuurpaarden rijdt mogen ze dan direct wel in dienst nemen; zij rijdt héél fijn!! :j

Ik vind wel dat de hengsten met wat meer lengte en wat meer over de rug gereden zouden mogen worden, ze worden m.i. veel te hoog in de hals ingesteld, zeker voor die leeftijd. Gevolg is dan dat ze 1. zich te veel vasthouden in de rug en 2. aan de voorkant nog wel eens moeite hebben om het bit mooi aan te nemen.
Maar ik denk niet dat dat persé aan de ruiters ligt, volgens mij doen de ruiters ook vooral wat hen gevraagd (of opgedragen) wordt... :o

(Ik heb het overigens over de dressuurpaarden, ik heb de springers niet gezien..)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:30

Ben het niet eens met het feit dat geroepen wordt dat het voor de kleine fokker niet mogelijk is om een ggk hengst te fokken. Ook grote fokkers moeten hier veel moeite, tijd en vooral geld investeren..

En vergeet dan ook niet het aantal NL hengsten wat in eerste instantie wordt afgewezen, zich bewijst in de sport en vervolgens na veel 5en en 6en worden goedgekeurd. Soms zelfs door een ander stamboek. Ook vreemde ontwikkelingen vind ik, maar dat gaat een beetje offtopic ;)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:07

Er zijn meerdere wegen die rijden naar Rome, als de HH zoveel problemen hebben met hoe de jonge dieren op het verrichtingsonderzoek worden getest kunnen ze ook een jaar wachten en de hengst voor 50 dagen naar het verrichtingsonderzoek brengen. Dan zijn de dieren al wat meer bevestigd, of zelfs nog langer wachten tot het dier verdienstelijk in de sport loopt.

Ik denk trouwens niet dat het makkelijk is om geschikte en betaalbare mensen voor het trainen te vinden, de meeste getalenteerde ruiters zitten al full time in de paarden en kunnen/willen niet zomaar een paar weken vrijaf nemen met alle risico's die bij het rijden van jonge paarden komen kijken.

Overigens heb ik niet het idee dat het voor de grote HH makkelijker is om een hengst goedgekeurd te krijgen, wellicht dat zij ze beter trainen en voorstellen waardoor kwaliteit sneller herkend wordt maar ik geloof niet dat een goed paard van een kleine fokker ondergewaardeerd zou worden :n

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:08

MargreetB schreef:
Het meisje dat de dressuurpaarden rijdt mogen ze dan direct wel in dienst nemen; zij rijdt héél fijn!! :j

Ik heb alleen maar foto's gezien en verhalen gehoord maar a.d.h. daarvan lijken de dressuurpaarden zich heel fijn te ontwikkelen, zoals ik ook al zei in het topic over het voorjaarsonderzoek :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:25

janderegelaa schreef:
Of laat de hengstenhouder zijn eigen ruiter meesturen dan kan hij nooit klagen.

Lijkt me idd verstandig :j
Ik kan me de frustratie best voorstellen als je paard steeds slechter ipv beter gaat lopen door de "testruiter". Het gaat om veel geld wat in zo'n paard is geinvesteerd en ook om de "naam" van de hengstenhouder wat anti-reclame kan betekenen...

fokfanaat

Re: Grote onvrede over training van KWPN verrichtingshengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:38

wat ik begrepen heb willen ze ernaartoe dat de hengsten het hele jaar door aangeleverd kunnen worden en er er dan altijd maar een paar staan die door 1 of 2 ruiters/amazones gereden worden die vast in dienst zijn.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:41

Ondanks dit bericht (over de springruiters) heb ik niet anders dan alleen maar complimenten over hoe de 2 dressuurruiters de hengsten hebben gereden tot nu toe. Geen druk, telkens op eigen benen en in alle rust. Telkens weer heel fijn voorgesteld en dat zag je ook aan en in de hengsten terug. Maar dat geldt ook voor de hele sfeer in Stegeren; rust.

Ik denk dat het systeem eerst eens onder de loep genomen moet worden. Hengsten niet aanleveren voordat ze 3,5/4 jaar zijn en maar 50 dagen. Als je na 50 dagen nog niks weet zul je het nooit weten na 70 dagen. Zeker niet als ze al wat ouder zijn. Mijn ervaring is dat de hengsten er met de 50 dagen en wat ouder er beter uitkomen en ook beter ''getest'' kunnen worden. De hengsten kunnen dan ook heel logisch meer aan. 70 dagen is echt veel te lang voor een net 3 jarige.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:59

superwoman schreef:
janderegelaa schreef:

Ik kan me de frustratie best voorstellen als je paard steeds slechter ipv beter gaat lopen door de "testruiter". Het gaat om veel geld wat in zo'n paard is geinvesteerd en ook om de "naam" van de hengstenhouder wat anti-reclame kan betekenen...

Dat zou geen eerlijk beeld geven.... Dan zijn de paarden (lees: hengsteneigenaren) met de beste ruiters in hun voordeel. Daarnaast zullen die ruiters altijd in het belang van de hengst (eigenaar) denken en niet in de eerste plaats aan het belang van het stamboek (= een juist, eerlijk en compleet beeld van een hengst krijgen).

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:01

Ik kan er niet over oordelen over deze serie hengsten bij de verrichtingen, ik heb er niets van gezien hoe ze getraind worden. Let wel dat er heel veel van de hengsten gevraagd wordt en dat ook die hengsten dagen hebben dat ze er even niet zoveel zin meer in hebben, het betreft wel 3 jarige jonkies dus... En inderdaad is 70 dagen erg lang voor de hengsten.
Maar ik weet wel, er wordt altijd geroepen dat het aan de ruiters ligt als er een hengst uit het verrichtingsonderzoek naar huis gaat ;)
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 20-05-10 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:02

Lilliputter schreef:
Ik denk dat het systeem eerst eens onder de loep genomen moet worden. Hengsten niet aanleveren voordat ze 3,5/4 jaar zijn en maar 50 dagen. Als je na 50 dagen nog niks weet zul je het nooit weten na 70 dagen. Zeker niet als ze al wat ouder zijn. Mijn ervaring is dat de hengsten er met de 50 dagen en wat ouder er beter uitkomen en ook beter ''getest'' kunnen worden. De hengsten kunnen dan ook heel logisch meer aan. 70 dagen is echt veel te lang voor een net 3 jarige.

Eens!!! :j
Dat komt dus gewoon neer op het afschaffen van het voorjaarsonderzoek voor 3-jarigen... Najaarsonderzoek is al 50 dagen, evenals het voorjaarsonderzoek voor 4-jarigen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:03

Het najaarsonderzoek als eerste aanlevermoment met daarvoor 2x onder de eigen ruiter. Het eerlijkste beeld. Eventueel voorjaar erop terugkomen. Je schuift het onderzoek 1x op en je kort het in.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:15

Lilliputter schreef:
Het najaarsonderzoek als eerste aanlevermoment met daarvoor 2x onder de eigen ruiter. Het eerlijkste beeld. Eventueel voorjaar erop terugkomen. Je schuift het onderzoek 1x op en je kort het in.

Exact!
Die hengsten zijn vóór aanlevering (voorjaar) pas een paar weken onder het zadel, en dan gaan ze dus meteen al zo'n verrichtingsonderzoek in. Dat is nogal wat, als ze nog 3 moeten worden en nog volop in de groei zitten!
Dat zie (zag) je nu ook terug in de aanleuningsproblemen, die bij verschillende hengsten de kop op staken. En de spierpijntjes of andere kwaaltjes die er dan toch wat sneller insluipen.

Als ze in het najaar worden aangeleverd hebben ze toch allemaal net even wat meer tijd om uit te groeien en te wennen aan een ruiter op hun rug etc. Ik denk dat dat alleen maar een béter beeld geeft, ze zijn tenminste echt te testen! De invloed van de eigen ruiter is in het najaar nog steeds minimaal, dus daarvoor hoeft het niet eerder...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:22

Daar sluit ik me volledig bij aan!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 04:57

Ik ben het ook eens met Lilliputter.

Verder denk ik dat door het jurysysteem dat we nu hebben veel ruiters onnodig beloond worden als ze het paard in de krul trekken. Kijk maar eens naar een gewone B wedstrijd. De ruiters die plukken en zagen, waarbij het paard geen aanleuning heeft, staan vaak bovenaan. Deze ruiters worden zo beloond. Daarmee geef je een signaal dat dit dus de bedoeling is en dat de ruiters op de goede weg zijn.

Zolang de juryleden zulke gevallen beloond, wordt daar ook op getraind.

Het rustig aan doen, rijden met beleid, is een punt waar de KNHS achter staat. (Happy Athlete) Jammer is dat het toch steeds belangrijker is om je paard in de krul te rijden dan netjes in balans en met goede aanleuning.

Maar goed dat is weer een hele andere zaak. Ik denk dat het heel goed zou zijn als de hengsten eigenaars een eigen ruiter kunnen aanleveren samen met de hengst. Zo voorkom je een heleboel discussie.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:41

superwoman schreef:
janderegelaa schreef:

En ook hier wordt de kleine fokker die geen eigen ruiter kan veroorloven, zelf misschien niet goed genoeg is in het berijden van jonge paarden, ofwel te oud is weer eens benadeeld. Gelijke monniken gelijke kappen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:34

In Oldenburg hebben ze in Vechta ook gewoon vaste ruiters in dienst.
Tanja Lammers, die tot vorig jaar de Vörwerk-hengsten reed (Royal Diamond, Rohdiamant, Rubinero etc) is ook begonnen in Vechta. Ze hebben daar nu Heiko Klausing, een topruiter voor jonge paarden die ze zowel kan werken als showen...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:40

Lilliputter schreef:
Ondanks dit bericht (over de springruiters) heb ik niet anders dan alleen maar complimenten over hoe de 2 dressuurruiters de hengsten hebben gereden tot nu toe. Geen druk, telkens op eigen benen en in alle rust. Telkens weer heel fijn voorgesteld en dat zag je ook aan en in de hengsten terug. Maar dat geldt ook voor de hele sfeer in Stegeren; rust.

ik snap dat ook niet hoor, ik bedoel wat moeten ze in die 20 dagen kunnen zien dan? dat hebben ze toch meestal al in de 50 dagen gezien!
ga verder helemaal met je mee!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:51

NiNM schreef:
Hehe en nu maar hopen dat ze een keertje wakker worden daar bij het KWPN!
Begrijp me niet verkeerd maar de hengsten worden gereden of ze een 1.30 proef moeten lopen en persoonlijk vind ik de meeste trainingsruiters ook niet je-van-het.
( heb diverse trainingen mogen zien ;))

ik ook, en daarom ben ik het ook helemaal met je eens!!

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:02

s0173957 schreef:
In Oldenburg hebben ze in Vechta ook gewoon vaste ruiters in dienst.
Tanja Lammers, die tot vorig jaar de Vörwerk-hengsten reed (Royal Diamond, Rohdiamant, Rubinero etc) is ook begonnen in Vechta. Ze hebben daar nu Heiko Klausing, een topruiter voor jonge paarden die ze zowel kan werken als showen...

Duitsland is niet vergelijkbaar, daar betaalt de staat nog een flinke duit aan het hele paardengebeuren.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:08

als je bij het bericht al hoort wat Angelique hoorn verdient is het ook niet een topbedrag!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:10

DDW1190 schreef:
Lilliputter schreef:

ik snap dat ook niet hoor, ik bedoel wat moeten ze in die 20 dagen kunnen zien dan? dat hebben ze toch meestal al in de 50 dagen gezien!
ga verder helemaal met je mee!

en toch worden er nog hengsten naar huis gestuurd in de laatste week ;)

ben het overgens helemaal met jullie eens hoor...
er wordt te veel verwacht/geeisd van de hengst...
diw wordt met 2 jaar uit een wei geplukt, wordt in 5 maand klaar gestoomd voor de keuring,
vervolgens met 2,5 jaar naar de hk gestuurd...
om dan vervolgens zo snel mogelijk onder het zadel gebracht te worden voor het verrichtingsonderzoek...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:17

Kritiek verbaasd me niet. Wat dat betreft heeft het NRPS een veel fijner systeem. Zij adviseren de hengstenhouder over een eventuele andere ruiter,waar het paard beter mee tot zijn recht komt.

Bij de testruiters zaten er een paar die ik liever niet op mijn paard zie zitten.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:34

Ik ben 2 jaar terug was t geloof ik ook eens bij een hengstenkeuring geweest. Nou hoe bepaalde ruiters op de hengsten reden dus wel in de krul trekken en noem maar op.
Werden we niet zo blij van om naar te kijken,,,,

Als dat mijn hengst was geweest zou ik ook wel flink uit mijn slof schieten..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:34

Deze discussie gaat al jaren, maar er is ook nog niet veel veranderd in al die jaren. Misschien vinden de hengstenhouders het nu tijd voor hardere acties!

Nee hoor, ik weet het natuurlijk niet ;)

Niet dat ik ze in het echt heb zien lopen, dus dan is het naar mijn mening wat moeilijk te beoordelen. Ik vond ze op de foto's wel wat kort in de hals lopen, eigenlijk zonder uitzondering.