Opgegraven paard overblijfsel uit de Romeinse tijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:12

Moon schreef:
Hmm.. Hij ligt er wel keurig opgerold bij.
Je zou haast denken dat iemand zijn geliefde paard illegaal heeft begraven. En in dat geval is het natuurlijk makkelijker om het paard in een compacte houding te leggen, aangezien je dan een minder groot gat hoeft te graven.

Alleen is het wel best lastig om een dier dat al dood is nog in een bepaalde houding te wringen. Maar is het ook officieel dat het een graf was, of kan het dier ook in een kuil gevallen zijn?
Denk trouwens dat het in die tijd niet zo illegaal was als nu, om je eigen dieren te begraven :) .

Maar wel gaaf dat dit gevonden is. Doet me een beetje denken aan die mamoet baby die ze toen een keer vonden :) .

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:11

Citaat:
Deze inwoner woont zijn hele leven al in Zuidland, dus is een ras echte Slandenaar zoals we dat hier zeggen.
Zijn (volgens mij) opa schijnt , op dat stuk land vroeger weleens paarden begraven te hebben. ;)
Heeft een heel stuk over in de plaatselijke krant gestaan een tijdje geleden al., Ik mag aan nemen dat hij dat niet zomaar uit zijn duim zuigt. :o Ik zie namelijk niet in waarom zo'n man daar over zou moeten liegen.
Ik denk dat het wel meevalt met de werkelijke leeftijd van dat zgn romeinse tijd skelet :D

C14-onderzoek is 1 van de meest accurate manieren om de leeftijd van organische resten te schatten ;) Reken er dus maar op dat dit echt een paard is uit de Romeinse Tijd.
Ze zullen waarschijnlijk onderzoeken wat voor soort paard het is, de doelen waarvoor het gebruikt werd (aan de hand van de slijtagesporen) de leeftijd bepalen en het dan opslaan in het archief of depot van een museum. Het is altijd interessant als er zo een vondst wordt gedaan maar het is ook altijd jammer dat er zoveel archeologie in onze landen (en dan vooral Belgie) noodarcheologie is en er daardoor veel van de oorspronkelijke context verloren gaat

Elisa2

Re: Opgegraven paard overblijfsel uit de Romeinse tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:02

Wat apart,hij ligt er een beetje bij als een veulen.

Dream_On

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:12

Echt cool dat ze dat hebben gevonden, misschien wordt er wel meer bekent over hoe mensen vroeger met dieren omgingen :Y)

dakota2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:48

Ook had ik het verhaal gehoord,
dat dit een zelf begraven paard was van een veehandelaar uit de buurt
die vroeger als jonge jongen getuige is geweest hoe zijn vader
daar overleden paarden begroef.
Dus dan zouden er meerdere skeletten moeten liggen, misschien.....
Meer charme is het als het om zo`n oud skelet gaat,uit zo`n oud dorpje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:58

dakota2009 schreef:
Ook had ik het verhaal gehoord,
dat dit een zelf begraven paard was van een veehandelaar uit de buurt
die vroeger als jonge jongen getuige is geweest hoe zijn vader
daar overleden paarden begroef.
Dus dan zouden er meerdere skeletten moeten liggen, misschien.....
Meer charme is het als het om zo`n oud skelet gaat,uit zo`n oud dorpje :D

Zoals Schuur_ al zegt is 14C-datering (het koolstofonderzoek dat in het nieuwsbericht staat) behoorlijk nauwkeurig en vaak behoorlijk betrouwbaar. Het is gebaseerd op het verval van radioactieve koolstof. Dit heeft ieder organisme in zijn lichaam en de opname hiervan stopt bij overlijden. De halveringstijd van radioactieve koolstof (14C) is bekend, dus zo kan uitgerekend worden hoe oud het is. Als de resten recenter zouden zijn (dus van de opa van die man) dan zou het skelet dus nog veel meer 14C moeten bevatten.
En als ik de beginpost goed begrijp, vermoedde RAAP ook al dat het skelet uit de Romeinse tijd stamt, dat is af te leiden aan de context. Ik denk dat die datering wel zou kunnen kloppen :)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:04

dakota2009 schreef:
Zoals Schuur_ al zegt is 14C-datering (het koolstofonderzoek dat in het nieuwsbericht staat) behoorlijk nauwkeurig en vaak behoorlijk betrouwbaar. Het is gebaseerd op het verval van radioactieve koolstof. Dit heeft ieder organisme in zijn lichaam en de opname hiervan stopt bij overlijden. De halveringstijd van radioactieve koolstof (14C) is bekend, dus zo kan uitgerekend worden hoe oud het is. Als de resten recenter zouden zijn (dus van de opa van die man) dan zou het skelet dus nog veel meer 14C moeten bevatten.
En als ik de beginpost goed begrijp, vermoedde RAAP ook al dat het skelet uit de Romeinse tijd stamt, dat is af te leiden aan de context. Ik denk dat die datering wel zou kunnen kloppen

Wow ben jij ook archeoloog?? of is dit een knip en plak functie vanuit google :D maar gaaf dat ze een paard hebben gevonden dat al zo oud is.. ziet er eigenlijk uit als een pony of lijkt t zo klein..

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:07

Wel gaaf hoor :) Ook dat het nog in zo'n goede staat is

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:09

@Mebianca: je hoeft niet eens te googlen om erachter te komen dat Dakota wel wat van dit onderwerp afweet. :D

Even in haar profiel spieken. ;)

EDIT: trouwens de nauwkeurigheid van koolstofdatering ligt wel degelijk onder vuur, maar het is maar de vraag hoe serieus je dat dan weer moet nemen....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:16

Dat is nog eens leuk archeonieuws, omgekeerd zie ik zelden of nooit.. (paardennieuws op een archeosite ;-))

Iemand vroeg de prijs van zo'n C14.. dat ligt tussen 330-450 € naargelang de techniek en wat er met het monster nog moet gebeuren aan voorbehandeling. Dat valt dus best mee.

Verder zou het me overigens wel sterk verbazen dat de twijfel van de inwoner van die plaats de aanleiding was voor de datering, je kan als archeoloog normaal gezien echt wel het verschil zien tussen een begraving in een Romeinse context en een 'recente verstoring' (bv een 50 jaar oud paardengraf). Het is standaard om dat soort contexten C14 te laten dateren hoor ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:24

randalinpony schreef:
EDIT: trouwens de nauwkeurigheid van koolstofdatering ligt wel degelijk onder vuur, maar het is maar de vraag hoe serieus je dat dan weer moet nemen....

De techniek op zich ligt absoluut niet onder vuur, die is degelijk en betrouwbaar. Het 'vuur' gaat over het finetunen en over specifieke probleemgevallen bij bepaalde dateringen. Voor de liefhebbers: http://www.c14dating.com

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:30

Ik doelde meer op de 'dewereldiswelin7dagengeschapenclub' maar goed is misschien flauw om dat hier in te brengen.

Kosten vallen mij ook wel mee, dacht dat zoiets veel duurder zou zijn. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:33

randalinpony schreef:
Ik doelde meer op de 'dewereldiswelin7dagengeschapenclub' maar goed is misschien flauw om dat hier in te brengen.

Nou.. ik ben ondertussen wel redelijk geoefend in die discussie, ik krijg ze ook wel eens aan de putrand :+ (kan je geen discussie noemen overigens).

dakota2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:43

googlen om erachter te komen dat Dakota wel wat van dit onderwerp afweet. :D

ik weet totaal niets van archelogie of iets dergerlijks :)
mijn paardjes wonen op een veebedrijf,zodoende was dat toendertijd gesprek vd dag....
De plaatselijke veehandelaar beweerde dat zijn vader vroeger ook veehandelaar,daar paarden begroef die overleden waren.
Destijds werd er smakelijk om gelachen dat er een oeroud skelet gevonden was.
Maar het is dus veel leuker als het om een heel heel oud skelet gaat toch?
loveshadow opperde het archelogische gedeelte....

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:57

ohw zo.. nou het leek effe of je er heel veel vertand van had :D maar als het echt om een heel heeeeeel oud skelet gaat is het erg intressant...ben beniewd wat ze met die paardjes deden en of ze straks ook zo'n soort tekening maken aan de hand van het skelet hoe de paardjes er toen uitzagen.. wordt deze topic dan ook geupdate als er meer informatie komt?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:55

wow wat is het skelet nog mooi intakt zeg!
ik blijf me er toch over verbazen wat ze met de technologie van tegenwoordig toch allemaal kunnen ontdekken, van hoe en wanneer t geleefd heeft enzo!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:08

@

mebianca had de tekst verkeerd gequote :P Die archeologische praat kwam van loveshadow!

Wel gaaf als er zoiets gevonden wordt!

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:19

echt raar zou de echte waarheid wel is willen weten..... :P

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:01

JLLN_ schreef:
@

mebianca had de tekst verkeerd gequote :P Die archeologische praat kwam van loveshadow!

Wel gaaf als er zoiets gevonden wordt!

sorry zie het foutje

dakota2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:13

Ben niet zo slim....... :o

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:03

Dat skelet is inderdaad nog mooi intact gebleven zeg, het zou intressant zijn als ze nog verder achter de oorsprong van het dier kunnen komen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:25

Verbeter me wanneer ik het mis heb, maar dat moet er ten tijde ongeveer zo uit gezien hebben...

Afbeelding

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:32

dakota2009 schreef:
googlen om erachter te komen dat Dakota wel wat van dit onderwerp afweet. :D

ik weet totaal niets van archelogie of iets dergerlijks :)
mijn paardjes wonen op een veebedrijf,zodoende was dat toendertijd gesprek vd dag....
De plaatselijke veehandelaar beweerde dat zijn vader vroeger ook veehandelaar,daar paarden begroef die overleden waren.
Destijds werd er smakelijk om gelachen dat er een oeroud skelet gevonden was.
Maar het is dus veel leuker als het om een heel heel oud skelet gaat toch?
loveshadow opperde het archelogische gedeelte....

De archeologen concludeerde in eerste instantie door alleen de diepte en de vindplaats (waar ook menselijke romeinse skeletten waren gevonden) dat het paardenskelet uit de romeinse tijd was. Dit in tegenstelling tot de veehandelaar, volgens hem begroef zijn vader een paard daar en op dezelfde diepte! Dit trok de tot dan toe "simpele" conclusie van de archeologen behoorlijk in twijfel, die voet bij stuk hielden.

Het was uiteindelijk de plaatselijke wethouder die er alsnog op aandrong om het skelet nader te laten onderzoeken, om e.e.a. duidelijk te hebben.

Wij hadden duidelijk op het verkeerde paard gegokt, want wij vonden het verhaal van de veehandelaar (waar mijn schoonvader vroeger ook zaken mee deed) heel aannemelijk. :D

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:29

ik vindt het best raar om te zien zo een skelet zeg maar, maar wel heel interessant

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:39

mogelijk interessant als ze hieruit eventuele belasting en schade aan het skelet zouden kunnen afleiden. zou graag weten of er wat beschadiging aan het bot door bitgebruik kan teruggevonden worden bv of schade aan de ruggewervels in verband met welk type zadel de romeinen gebruikten enz.

stijgbeugels hadden ze niet, dus dat klopt al zeker aan het prentje van Yole :)