AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:30

Sorry, ben er nog niet langs gereden (zat een klein musje vast onder de loods die moest ik even loswerken, arm ding)

goed.. de man woont hier pas (paar maanden). Wel zijn ze geloof ik stallen aan het bouwen (maar daar zijn ze ook al een paar maanden mee bezig...) Er lagen inderdaad soms wel flinke pakken kuil bij hoor. Maar er wordt niet regelmatig gevoerd en 20 paarden op 3 pakken kuil schiet ook niet echt op, het is natuurlijk ook niet voor niks dat ze redelijk aan de schriele kant waren

Zal ik foto's maken? Of mogen die hier niet geplaatst worden eigenlijk?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:37

Speculaties :Z

Ik neem aan dat jij ook niet ieder moment van de dag daar langs komt en ziet wat hij s'morgens, s'middags en s'avonds voert?
Daarbij als het idd opfok is en het zijn jaarlingen/twenters is het zelfs beter dat ze wat schraal zijn als te vet ;)
Leken kunnen zich nl hier makkelijk op verkijken.....

Ik ben benieuwd naar foto's en het oordeel van een erkende veearts!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:39

listiglistje schreef:
Speculaties :Z

Ik neem aan dat jij ook niet ieder moment van de dag daar langs komt en ziet wat hij s'morgens, s'middags en s'avonds voert?
Daarbij als het idd opfok is en het zijn jaarlingen/twenters is het zelfs beter dat ze wat schraal zijn als te vet ;)
Leken kunnen zich nl hier makkelijk op verkijken.....

Ik ben benieuwd naar foto's en het oordeel van een erkende veearts!

het zijn geen speculaties als je het dagelijks aan moet zien.

Dat ze met 20 paarden op een halve vierkante meter staan vind ik al niet kunnen..

En als de paarden maar een klein beetje schraaltjes zijn dan zouden ze nu echt niet in beslag zijn genomen..

Dát zijn juist speculaties.. want je hebt het niet gezien

lichtpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:51

was onderweg vanmorgen om nog eens langs te gaan, om het huisnummer te noteren en bij de dierenbescherming verhaal te halen,ik heb afgelopen zondag nog van kinderen die er bijna elke dag passeren te horen had gekregen dat die paarden er verwaarloosd uitziend, zonder drinken zelfs, samengepakt in die zandbak stonden, een van die kinderen heeft al tot 3x toe de dierenbescherming gebeld de laatste tijd, die deden er niets aan, gelukkig zijn ze daar weggehaald, ben ook benieuwd wie de betreffende dierenarts is, je zal die maar hebben om je dieren te behandelen!!!!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:05

nou.. ben er net langsgereden.. heb vlug wat foto's vanuit de auto gemaakt (al valt dat niet echt mee, hihi)

er stond een grote vrachtwagen bij de bak.. ik kon alleen niet zien of ze aan het inladen waren of uitladen.. vraag het me nu wel af.

Er liepen wel meerder mannen rond in een blauw pakje.

Heb 1 foto waar een paar opstaat en die staat met zijn kont richting de ingang van de veewagen.

Misschien worden ze wel weer gewoon teruggeplaatst. Dan hoop ik echt van harte dat de handelaar is geschrokken een hiervan leert. Paarden verzorgen is niet alleen een pak kuil erbij gooien en klaar..

liess1

Re: AID neemt paarden in beslag bij fokker in Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:15

de dierenarts die in alle spoed was opgeroepen om de paarden te beoordelen is net bij mij het erf afgereden.Volgens haar waren de paarden niet verwaarloosd,maar zoals hierboven al gezegd word, het gaat om opfok..jonge beesten nog lang in het haar met dreadlocks in de manen enz...wat lange hoeven ..ik wil het niet goedpraten hoor...de man had al eerder een waarschuwing gehad voor zijn dieren. Er is nog een andere dierenarts gewaarschuwd om haar mening te geven maar die vond ook dat er geen verwaarlozing was. Maar de Aid ging ze toch opladen...arme beesten, nog nooit in een vrachtwagen geweest,hoop stress enz... er hoefde verder geen dierenarts bij het inladen te zijn want de mensen van de AID weten wat ze doen werd er nog gezegd!! de dierenarts wist verder het fijne er ook niet van,omdat ze met spoed opgeroepen was en nog nooit bij die paarden geweest was (mag natuurlijk niet de vaste dierenarts doen) maar een vaag verhaal is het wel...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:19

lekker is dat dan, je zal je paard daar maar in de opfok hebben staan

heb je straks een paard met een trauma

praat het ook niet goed dat de hoeven te lang zijn, als dat echt zo is
maar dreadlocks heb je al snel als er niet gepoetst word.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:24

ik weet het fijne er ook niet van maar na deze strenge winter zijn er wel een hoop paarden in conditie achteruit gegaan.Dat wil niet zeggen dat je er niks aan kan doen natuurlijk.Maar de dierenarts zei nog wel:als de AID deze paarden in beslag neemt dan kunnen ze in Nederland nog een hoop dieren opladen die er veel slechter bij staan

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:30

Altijd fijn als kinderen de dierenbescherming gaan bellen. je bent er mooi klaar mee, als eigenaar, of als fokker, of opfokker.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:38

Vreemde praktijken hoor van de AID :? Zeker als 2 onafhankelijke veeartsen zeggen dat het GEEN verwaarlozing is!

Ik had al een vermoeden dat het om een grootschalige opfok ging ;-)
Schijnbaar is de dierenbescherming ook al regelmatig gealarmeerd, maar die deden er ook niets aan,
waarchijnlijk om dezelfde reden/constatering als de 2 veeartsen.

Tja en niet iedere opfok is even goed en voorzien van allerlei mogelijkheden en faciliteiten,
wil nog niet zeggen dat er meteen sprake is van verwaarlozing ;-)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:44

de paarden zien er niet zo goed uit als die van jou en mij (als je begrijpt wat ik bedoel) maar verwaarlozing is toch wat anders,daar kan je lang over praten..daar zijn de meningen over verdeeld..de AID wil een voorbeeld stellen omdat het ministerie van landbouw ineens paardenwelzijn serieus neemt (met het oog op aankomende verkiezingen denk ik) Ik ken genoeg zaken uit het verleden waar echt verwaarlozing was maar waar niemand wat aan deed...Maar ja...ik heb de paarden niet zelf gezien natuurlijk. Het is misschien wel een punt om over na te denken..het feit dat er al mensen langs gaan rijden om foto's te maken enz.. sensatie..er was ook al een cameraploeg en fotograaf aanwezig..voor hetzelfde geld is er niks aan de hand en staat die man al bekend als dierenmishandelaar...leuk hoor..al die media aandacht in Nederland..kan ook uit de hand lopen..stel je eens voor dat het bij jou gebeurd, omdat bv de buurman vind dat jouw paard te mager is

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:46

Jonge paarden zien er vaak niet florrisant uit na een lange winter. En hoeven die aan de lange kant zijn, is geen verwaarlozing, zolang de stand maar goed is.
Ik denk dat dit compleet uit de hand is gelopen, als ik zo lees.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:06

Tsja het is wel zo dat het in NL. een beetje vreemd werkt allemaal. maar wat deze dieren betreft, ze werden wel gevoerd zoals ik al eerder had gemeld maar wat die man de das om heeft gedaan is dat tegenover dit stukje zandvlakte waar deze beestjes lopen een winkel zit waar ze spullen voor paarden en paardenvoer verkopen (fourage). Het beste wat de eigenaar kan doen is zorgen dat hij in de buurt een paar hectare huurt (en dit is mogelijk een paar straten verderop) en daar deze paarden zet is het meteen een ander beeld

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:10

20 paarden op een halve vierkante meter, ben ik gek of kunnen bokkers niet meer rekenen

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:11

ja ik weet waar het is...nou dan hoefde hij niet ver te lopen voor een zak biks of een pak kuil

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:12

een paar maanden in een lekkere wei met gras doet wonderen

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:24

Ik heb zelf een jaarling in de opfok staan. Ze staat wel sinds een paar weken op een groot grasland, maar idd door de strenge winter nog erg schraal.

Zeggen dat het verwaarlozing is, is erg dubieus als er een onafhankelijke veearts bij is geweest die zegt dat er ze gezond zijn. Helaas lijkt het inderdaad op zieltjes winnen voor de verkiezingen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:26

ik ben benieuwd om wie dit gaat, kan me zo ook niemand voor de geest halen!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:32

vonnie schreef:
Tsja het is wel zo dat het in NL. een beetje vreemd werkt allemaal. maar wat deze dieren betreft, ze werden wel gevoerd zoals ik al eerder had gemeld maar wat die man de das om heeft gedaan is dat tegenover dit stukje zandvlakte waar deze beestjes lopen een winkel zit waar ze spullen voor paarden en paardenvoer verkopen (fourage). Het beste wat de eigenaar kan doen is zorgen dat hij in de buurt een paar hectare huurt (en dit is mogelijk een paar straten verderop) en daar deze paarden zet is het meteen een ander beeld

is dit vlakbij manege thielen?
thielen diervoeders zit daar toch?

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:34

Vind t wel erg vreemd dat de AID ze meeneemt als 2 dierenartsen zeggen dat er geen sprake is van verwaarlozing. Maar ben wel benieuwd naar een verder officieel bericht eerst....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:36

magicmist schreef:
vonnie schreef:

is dit vlakbij manege thielen?
thielen diervoeders zit daar toch?

Brabants Dagblad:

AID haalt paarden weg bij Tilburgse fokker
dinsdag 18 mei 2010 | 17:12 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 18 mei 2010 | 17:14

Een AID-medewerker leidt de paarden weg. Foto Marie-Thérèse Kierkels/PVE
TILBURG - Bij paardenfokkerij Morning Stabels aan de Hultenseweg in Tilburg is de Algemene Inspectie Dienst (AID) de hele dinsdag bezig geweest om paarden op te laden.

Het gaat om negentien paarden die volgens de AID niet goed verzorgd zouden worden. Volgens de Dienst heeft fokker Wim Vissers meerdere waarschuwingen gekregen om zijn bedrijf weer op orde te krijgen.

De fokker bestrijdt de kritiek. "Met mijn paarden is niets aan de hand. Ik verzorg ze goed." Hij wordt bijgestaan door een dierenarts die de actie ' een rare gang van zaken' noemt.

Vissers laat weten dat hij het er niet bij laat zitten. Hij wil naar de rechter om zijn paarden weer terug te krijgen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:36

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:54

Sorry maar het diertje helemaal rechts op de foto vind ik (is een persoonlijke mening) toch wel iets meer dan alleen wat schraal van een strenge winter |(

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:56

Ik vind ze inderdaad ook te mager! Dit had volgens mij wel voorkomen kunnen worden ondanks de winter

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:03

Goed dat dit voorval wel met foto in de media is geplaatst!