Draagmoeder van het veulen van Brentina overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:22

ja al jaren.

Lotte1990 schreef:
driebergen schreef:
men wil een veulen van een goede merrie, maar merrie willen ze niet uit de sport nemen. men vind een draagmoeder, die vervolgens overlijdt. ergens heeft het iets geks.

In de koeien werken ze toch al heel lang met draagmoeders?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:24

inderdaad zo werd dat op mijn stage bedrijf ook gedaan

Viennanova schreef:
Embryo's worden vaak geplaatst bij pinken, omdat je voor een dracht met een embryo-plaatsing juist een "schone" baarmoeder en een goede vruchtbaarheid nodig hebben. Veehouders met een koe die niet meer drachtig wil worden, gaan linea recta naar de slager.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:27

Viennanova schreef:
Embryo's worden vaak geplaatst bij pinken, omdat je voor een dracht met een embryo-plaatsing juist een "schone" baarmoeder en een goede vruchtbaarheid nodig hebben. Veehouders met een koe die niet meer drachtig wil worden, gaan linea recta naar de slager.

Allereerst natuurlijk een plaatje van een veulen voor Brentina. Nu maar hopen dat ze een geschikt pleegmoeder kunnen vinden voor hem!
Enne, even over de quote: wij hebben ook een melkveebedrijf en ook hier worden regelmatig embryo's ingezet om een koe nog langer op het bedrijf te houden. Niet alle boeren schrijven dus meteen hun koeien af als ze niet meer drachtig willen worden. Onze oudste is nu 18 en heeft 'slechts' 10 nakomelingen gebracht, waarvan het laastste een vaarskalf was. Haar hebben we ook wel eens drachtig gekregen met een embryo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:01

Shiloh schreef:
Kaja schreef:
Een gevalletje van "de klok horen luiden, maar..." of wil je gewoon íets te zeggen hebben?

Nou ik snap haar kanttekening wel hoor. Ze formuleert het niet handig, maar ik vind het nou allemaal ook niet zo nodig.

Ik snap best dat we meer nakomelingen van een bepaalde merrie willen, maar dan nog, waar houden we een keer op met alles manipuleren en zo.

Hoewel ik het wel reuze interessant vind hoor!

Ik ook wel hoor. echte moeder, draagmoeder en nu weer pleegmoeder.
Ik vind het jammer dat het tegenwoordig op die manier gaat. Laat paard zelf dragen en kan het niet, dan houdt het op. Nieuw bloed krijgt weer de kans. Je kunt je hengst selecteren voor je merrie, maar eitjes oogsten van presterende merries en overplanten in weer andere merries, tja niet mijn ding, ik vind het een stap te ver. En een stap verder dan gaat men maar weer klonen.

Straks heb je in de ring allemaal Brentinaatjes en Ratina Z tjes ;(

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:04

De mens kan de natuur op bepaalde hoogte manipuleren, maar soms houdt het op.....

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:09

Ik heb een arabische volbloedhengst van 2 jaar die ook uit een draagmoeder komt omdat ze dan van een goede merrie meerdere veulens kunnen fokken per jaar. De moeder zelf had ook een veulen bij haar lopen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:20

driebergen schreef:
men wil een veulen van een goede merrie, maar merrie willen ze niet uit de sport nemen. men vind een draagmoeder, die vervolgens overlijdt. ergens heeft het iets geks.

Is maar goed ook dat het via een draagmoeder gedaan is, anders was Bretina nu misschien zelf wel overleden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:12

Mindim schreef:
Ik ook wel hoor. echte moeder, draagmoeder en nu weer pleegmoeder.
Ik vind het jammer dat het tegenwoordig op die manier gaat. Laat paard zelf dragen en kan het niet, dan houdt het op. Nieuw bloed krijgt weer de kans. Je kunt je hengst selecteren voor je merrie, maar eitjes oogsten van presterende merries en overplanten in weer andere merries, tja niet mijn ding, ik vind het een stap te ver. En een stap verder dan gaat men maar weer klonen.

Straks heb je in de ring allemaal Brentinaatjes en Ratina Z tjes ;(

Overdrijven is ook een vak... :roll:

Het feit dat je het woord selecteren noemt, geeft aan dat je wel degelijk snapt dat het bij elkaar brengen van bepaalde genen niet lukraak gedaan word. Mag ik dan aannemen dat je de onderliggende gedachte achter fokken ook snapt?

Ik zie het 'probleem' namelijk niet zo... :n

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:15

arm veulen...hopen dat de merrie hem accepteert...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:26

Kaja schreef:
Ik zie het 'probleem' namelijk niet zo... :n

Het probleem dat ik er mee heb ligt op het gebied van genetische variatie. Nu is dat lang niet in elk ras een groot probleem. Maar wij hebben al de neiging om bij bepaalde rassen bepaalde hele populaire hengsten veelvuldig te gebruiken, wat niet bepaald ten goede komt van de genetische diversiteit. De diversiteit binnen de selectie komt voornamelijk door het gebruik van veel verschillende merries, omdat die nu eenmaal niet zoveel nakomelingen kunnen krijgen.

Als je dan embryotransplantatie gaat gebruiken om bepaalde populaire merries meer in te kunnen zetten, hef je deze beperking op. En eigenlijk verbaasd mij het hoe makkelijk mensen dat accepteren en hoe weinig er eigenlijk kritisch naar dergelijke activiteiten word gekeken.

Nu zeg ik niet dat het DUS maar helemaal niet meer moet gebeuren, en dat nu net embryotransplantatie problemen zal gaan geven in de toekomst. Maar het zal ook echt niet de eerste keer zijn dat de mens iets "leuks en handigs" verzint, zonder er kritisch naar te kijken en zichzelf eigenlijk daarbinnen maar weinig beperkingen oplegt waardoor het in de toekomst problemen geeft.

Waar ga je grenzen leggen, wanneer gaan we te ver. Ik zeg niet "niet doen, want het is slecht" ik zeg, we moeten voorzichtig zijn in de technieken die we gebruiken en kritischer kijken naar wat we nu eigenlijk aan het doen zijn. Ik vind dat mensen te makkelijk zeggen "ooch, dat kan allemaal toch wel"

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:57

ahhh wat sneu.. gelukkig hebben ze iig merries op het oog..

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:52

[quote="Shiloh]
Het probleem dat ik er mee heb ligt op het gebied van genetische variatie. Nu is dat lang niet in elk ras een groot probleem. Maar wij hebben al de neiging om bij bepaalde rassen bepaalde hele populaire hengsten veelvuldig te gebruiken, wat niet bepaald ten goede komt van de genetische diversiteit. De diversiteit binnen de selectie komt voornamelijk door het gebruik van veel verschillende merries, omdat die nu eenmaal niet zoveel nakomelingen kunnen krijgen.

Als je dan embryotransplantatie gaat gebruiken om bepaalde populaire merries meer in te kunnen zetten, hef je deze beperking op. En eigenlijk verbaasd mij het hoe makkelijk mensen dat accepteren en hoe weinig er eigenlijk kritisch naar dergelijke activiteiten word gekeken.

Nu zeg ik niet dat het DUS maar helemaal niet meer moet gebeuren, en dat nu net embryotransplantatie problemen zal gaan geven in de toekomst. Maar het zal ook echt niet de eerste keer zijn dat de mens iets "leuks en handigs" verzint, zonder er kritisch naar te kijken en zichzelf eigenlijk daarbinnen maar weinig beperkingen oplegt waardoor het in de toekomst problemen geeft.

Waar ga je grenzen leggen, wanneer gaan we te ver. Ik zeg niet "niet doen, want het is slecht" ik zeg, we moeten voorzichtig zijn in de technieken die we gebruiken en kritischer kijken naar wat we nu eigenlijk aan het doen zijn. Ik vind dat mensen te makkelijk zeggen "ooch, dat kan allemaal toch wel"[/quote]

Ja op dat punt heb je geen ongelijk op den duur krijg je teveel inteelt en krijg je dezelfde problemen als bv het Friese stamboek.

Anoniem

Re: Draagmoeder van het veulen van Brentina overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:20

Inderdaad een krom idee dat een merrie overlijdt na het krijgen van een veulen wat niet eens haar eigen is.. Beetje dubbel maar het had ook Brentina zelf dus kunnen zijn en dan snap ik de redenatie voor ET wel, en de merrie zelf kan in de sport blijven...