Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:58

janderegelaa schreef:
Linea schreef:
Dan kun je overal je honden wel gaan aanlijnen, je kunt immers ook overal paarden tegenkomen... Er zijn steeds meer stukken natuur waar een hond niet los mag lopen. Ik ben zowel honden als paardenliefhebber, maar een losloopverbod voor honden vind ik niet nodig.

Je moet je hond ook overal aanlijnen. Dat is gewoon de wet. Dan kun jij het misschien niet nodig vinden maar het is er nu eenmaal en hondenbezitters moeten eigenlijk eens goed kijken naar hun asociale en egoïstische gedrag. Als ze hun hond zo graag los willen laten moeten ze naar een plek gaan waar het wel mag want die zijn er ook. Maar ja, dan klagen ze weer over de hondenpoep...

idd, hondenbezitters mopperen altijd maar over discriminatie, maar imo zorgen ze daar zelf voor.
9 van de tien honden luistert voor geen meter en loopt wel los, of je kan nergens langs omdat hond aan de ene kant van de 9 meter lijn loopt en baas aan de andere kant van de weg.
ik ben dol op honden en heb er niets tegen als ze loslopen, mits ze onder appél staan en dat is een groot probleem.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:59

gekvanfleur schreef:
dit heeft gewoon te maken met fatsoen.
helaas hebben veel mensen met honden hun hond niet onder controle, kom vaak honden tegen dat ik denk: mijn paard lustert nog beter :+ .

op het moment dat je een groep ruiters aan ziet komen moet je toch op z'n minst het fatsoen hebben hem aan te lijnen of naast je te houden, en als hij dat niet kan hoort hij aan de lijn.
net zoals ruiters je niet in volle galop moeten passeren, dat is ook aso.

Hier ben ik het mee eens, maar wat nou als je niet eens meer een handgalopje zou kunnen op een ruiterpad OMDAT er mensen met honden lopen? Ik vind het echt wel eens lekker om een klein stukje galop te doen, en op de schelpenpaden, waar de honden en wandelaars horen, zijn wij niet gewenst. Dus waar moeten we dan heen vraag ik me af? ;( Ik rijd in meerdere streken, door de hele provincie, en ik kom het echt jammer genoeg bijna overal tegen.. Ik kan veel hebben, maar ik erger me er wel aan..

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:08

em_papillon schreef:
Pff.. ik vind dat zowel ruiter als hondenbaas hun 'beest' onder controle moet hebben.
En kinderen van 9 en 10.. tsja.. die laat je ook niet alleen buiten rijden vind ik.

Wanneer hondeneigenaren weigeren hun hond aan te lijnen of bij zich te nemen vind ik wel dat ze dit moeten opvolgen.

Er waren 2 leiding bij. Voor en achter. Honden kwamen ineens uit de bosjes springen dus dat kan helaas gebeuren. In dat bos is het verboden om honden los te laten lopen.

Kinderen van 9/10 moeten gewoon kunnen buitenrijden met leiding lijkt me zo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:09

Ik ken het bos waar het over gaat. Ik ga er zo zelf ook even lekker rijden. Het is een bos met voldoende mogelijkheden om met je hond te wandelen zonder op de ruiterpaden te lopen. Maar die paden kruisen elkaar natuurlijk ook her en der of lopen een stuk aan elkaar paralel. Je komt dus ook de honden van mensen tegen die wel netjes van de ruiterpaden af blijven. Ik zie hier ook wel eens ruiters in een flinke draf of zelfs galop over de kruisingen gaan... dat hoort ook niet.
Mijn paarden vinden honden gelukkig niet eng. Een weimaraner of 6 tekkels... hij is alleen maar bang dat hij op ze gaat staan.
Ik vind dat je de hond ook van de lijn af moet kunnen laten. Maar dan moet je wel eerst met de hond trainen zodat hij luistert. Dan nog kan er altijd een situatie zijn waarin hij/zij dat niet doet. Maar dat hebben wij met onze paarden natuurlijk ook wel eens.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:10

KoudbloedKim schreef:
Tja, ik vind ook dat je niet met een paard het bos in moet gaan als hij op hol slaat bij het zien van een hond. :o
Ook al komt hij op je af rennen..
Daar zou je dan eigenlijk eerst je paard in moeten trainen.

Ieder paard schrikt wel eens. Hierbij komt ook nog eens dat dit enorm brave pony's zijn. Schrikken kan nou eenmaal gebeuren.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:11

ik heb hier in het gooi in het bos een keer een hond bijna tussen de benen van het paard gehad, dan vind ik het niet gek dat ze op hol slaan.

Vaak reageren de honden niet op de stem van de baasjes, in zo'n geval vind ik dat de honden gewoon vast moeten!
anders wordt het levensgevaarlijk voor beide kanten

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:15

We zijn Nu éénmaal een klein land. Iedereen heeft recht om in het bos te zijn, let alleen een beetje op elkaar en hou rekening met elkaar. Trouwens, mijn paard is hondproof...1.73 met grote hoeven.. dus laat maar komen die loslopende keffertjes.. die lusten we rauw.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:15

Gister reed ik buiten met mijn paard. Paard is echt, echt, echt verkeersmak en vlucht niet zomaar, is braaf en is te vertrouwen. Ik ken mijn paard door en door om dit te kunnen zeggen.

Moest door een hek heen en zou daarna weer op stijgen. Terwijl ik dat doe vliegt er een hond over het wildrooster heen. Paard kijkt op en doet een pasje opzij. Zover nog niks aan de hand. Helaas verlies ik mijn evenwicht, beland op zijn kont, val er af en de hel breekt los. Paard schrikt zich de pleuris, gaat er vandoor omdat ik val en ik lig in het bos.

Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat mijn paard een goed getraind en betrouwbaar paard is. Maar ongelukken zitten in een klein hoekje. Neem in dit geval niemand iets kwalijk wat de hond rende alleen maar over een wildrooster waardoor paard een stapje opzij deed. Er over oordelen zonder dat je het paard + de situatie kent heeft dus gewoon helemaal geen zin!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:16

Honden horen gewoon aangelijnd te zijn óf enorm goed onder appel te staan.
Ik laat mijn paard toch ook niet zomaar los lopen buiten :+ :Z

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:19

Nordan schreef:
Moet die manege de paarden maar hond proof maken..
dan is het probleem toch ook opgelost..

Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht..............Honden jagen paarden op, niet andersom. Nergens mogen honden toch los lopen in de bossen? Mag je als ruiter niet meer in het bos rijden alleen omdat er een stel horken zijn die hun hond niet bij kunnen houden? Het moet niet gekker worden............

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:22

Sprintje schreef:
Echt nooit? O:)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:24

ooit ben ik begonnen met paardrijden op deze manege . ( zelfs 1 van mijn eigen pony's is er destijds heengegaan )
en dan mochten wij enkel onderbegeleiding het bos in.
Daarnaast grenst de manege echt direct aan het bos.

Hond moet simpelweg aangelijnd of goed onder controle staan .. en ruiter moet zijn dier bij houden.
Als dat beide was gebeurd had hoogswaarschijnlijk niets aan de orde geweest.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:26

ik neem aan dat je hond niets doet wanneer je hem/haar los laat lopen door het bos, maar ik neem ook aan dat manege pony's ook wel wat gewend zijn en dus niet zomaar schrikken of wat dan ook als ze een hondje zien..

Cemlys

Re: Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:35

Het gaat gewoon om beiden, veel eigenaren laten dieren los die ze compleet niet onder controle hebben. Die van mij gaat ook niet los waar ik weet dat er paarden komen. Het is gewoon te gevaarlijk. Zou als de dood zijn dat hij onder een paard terecht komt. Daarnaast, je kan nog zo goed je paard in de hand hebben, als die hond in zn benen vliegt (en ik kan uit ervaring spreken, dan heb je verdorie echt een heel braaf en gehoorzaam paard als hij bij je blijft), het blijft een vluchtdier en hij zou gek moeten zijn om niet weg te gaan. Maar goed heel simpel, hond aan de leiband, punt uit, zo moeilijk kan iets toch niet zijn.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:37

honden zijn altijd bang voor paarden toch ? ik doe mijn hond altijd vast bij de paarde

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:46

Sprintje schreef:

Er zijn ook genoeg ruiters die niet op straat zouden moeten mogen komen,als je je paard niet de baas bent blijf dan lekker in een bak rijden.Ik rijd zelf altijd met paard en hond buiten ,pas kwam er 1 in galop mij voor bij dat is niet netjes maar ik kan mijn paard wel bij me houden (hond ook).Het zijn dus niet alleen honden eigenaren die vreemde dingen uithalen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:47

Ik rijd hier bij ons op het dorp weleens ;).
Met mijn vorige verzorgpaardje reed ik langs de haven, waar ineens een Duitse Herder aan kwam rennen, nou was mijn paardje al een schijtluis...
Hij schrok zich wezenloos!
Die mannen maar roepen, zet hem dan stil!
Probeer maar eens een op hol geslagen, zichzelf doodgeschrokken pony stil te zetten...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:52

Ik heb zelf met rijden in het bos ook al aantal keer gevaarlijke situatie gehad met hond die achter de paarden aan kwam rennen of zelfs blaffend uit de bosjes kwam rennen(gelukkig hadden we die wel gezien maar paard schrok alsnog).
Als je hond niet luistert, aanlijnen!

Hier in het bos is een losloopgebied precies ook waar ruiterpaden lopen. Mijn hond luistert goed en is bekend met paarden. Alsnog als er een paard aan komt roep ik haar terug en houd ik haar vast. Gewoon voor het geval dat en je weet ook nooit hoe een paard erop kan reageren. Het blijven dieren en die kunnen altijd wat onverwachts doen(zowel hond als paard natuurlijk).

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:56

Paarden blijven altijd vluchtdieren hoe bomproef ze ook zijn.
En ze kunnen altijd van iets schrikken. Die van mij is weleens geschrokken van wilde zwijnen die ineens uit de bosjes kwamen. Daar moet je dan volgens sommige bokkers hier ook je paard op trainen.
En zelfs honden die heel goed luisteren kunnen ook een keertje watjes in hun oren hebben.
Dus zou een keertje fijn zijn als er op Bokt niet gelijk veroordeeld werd

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:58

Of je hond paardproof!!! Het is toch een kleine moeite voor hondeneigenaren om hond bij zich houden bij passerend paard!
Het bos is ook voor ruiters bedoeld. Kwestie van mentaliteit als je een ruiterpad kruist met je hond. Hou gewoon rekening met elkaar zo moeilijk is dat toch niet.

Nordan schreef:
Moet die manege de paarden maar hond proof maken..
dan is het probleem toch ook opgelost..
Laatst bijgewerkt door annetmulder op 17-05-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:59

Ik ken manege Molenzicht heel goed.
Daarom weet ik dat het een manege is waar veiligheid echt voorop staat. 8-)
Kinderen mogen NOOIT alleen buiten ...altijd met begeleiding en waarschijnlijk pas nadat hun instructeurs vinden dat ze bekwaam zijn..
Ze rijden ook ALTIJD op de ruiterpaden ...
Ze liggen inderdaad in een bos/natuurgebied waar HEEL DUIDELIJK staat aangegeven dat honden aan de lijn moeten ...
Ik ga er zelf ook geregeld wandelen met mijn hond maar hou haar altijd aan de (lange) lijn ...en NOOIT op het ruiterpad ...
Je moet er toch niet aan denken dat je verantwoordelijk bent voor een dergelijke gebeurtenis ?
Laat ons RESPECT hebben voor alle gebruikers van de weinige natuur die we hebben !

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:06

jessie84 schreef:
Sprintje schreef:

Er zijn ook genoeg ruiters die niet op straat zouden moeten mogen komen,als je je paard niet de baas bent blijf dan lekker in een bak rijden.Ik rijd zelf altijd met paard en hond buiten ,pas kwam er 1 in galop mij voor bij dat is niet netjes maar ik kan mijn paard wel bij me houden (hond ook).Het zijn dus niet alleen honden eigenaren die vreemde dingen uithalen

Je hebt je paard nooit 100% onder controle. Beetje makkelijk om dat zo te zeggen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:45

Weet je wat ik nou zo apart vind? Er wordt altijd gezegd; een hond moet ten alle tijde onder appél staan. Maar als het over paarden gaat is het altijd; ja, maar een paard kan altijd schrikken, vluchtreactie enz enz. Dus we moeten wel rekening houden met een paard zijn natuurlijke gedrag maar niet dat van een hond? Beetje hypocriet he. Voor mij is het heel simpel hoor. Houd rekening met elkaar. Als je weet dat ergens veel paarden rondlopen, hou je hond dan bij je. Weet je als ruiter dat ergens veel honden lopen, blijf dan stappen. En zorg sowieso dat je paard aan honden gewend is, dat scheelt alvast 99%.

Mijn hond staat goed onder appél en gaat nooit ergens achteraan. Maar toen ik laatst met mijn nichtje en haar paard op pad was en zij opeens weg stoof in een volle galop, ging hondlief toch écht wel mee. Terwijl hij de rest van de tijd gewoon rustig zijn eigen gangetje ging en niet met het paard bezig was. Die gingen hard met zijn tweeën, pfhoe. Hond kwam na heel wat meters wel weer terug gesjeesd overigens, en paard ging gras eten toen hij de wedstrijd had gewonnen...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:48

als je pony/paard schrikt kun je niet van een beginner verwachten dat die het dier perfect onder controle houd. of die beginner nou 9 of 60 is. ook ervaren ruiters vallen van paarden die schrikken. as je je hond los laat lopen moet je hem ook onder controle hebben en anders moet je hem niet los laten lopen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:50

Ik vind dat je je hond aan de lijn moet houden, maar in losloop gebieden los moet kunnen lopen, als je daar met je paard rijdt, is dat dus jouw probleem.

Ik ken zelfs honden, die aan de riem gaan blaffen, dus wat dat betreft is het handig als je paard aan honden gewent is.

Tegenwoordig lijkt het alsof voor paarden alles aan de kant moet, maar je hond nergens meer los mag lopen.

Trouwens, als je op je paard zit, en er komt een hond aan, en je heb een kiezelsteentje in je hand, dat helpt meestal ook wel... }>