Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:52

Wij hebben dezelfde ervaring hoor, het is in mijn ogen ook een oude man die geen afscheid kon nemen van zijn eigengefokte hengst en niet iemand die willens en wetens kwaad heeft berokkend. Het is erg genoeg zo, laten we het niet erger maken dan het is.

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:31

Ik ken die man. We komen er jaarlijks(niet om te laten dekken, maar om te schouwen/scannen/ inenten) Maar ik vind het een heel aardige man. En hij heeft er niet bij nagedacht dat hij anderen hiermee oplicht. Hij kon en wou het niet zien dat zijn rypke niet meer kon dekken. Dit heb ik niet van hemzelf gehoord, maar wel van mijn buurman, die goed contact heeft met hem. En ook een neprypke heeft.[/quote]

kom op zeg! dit vind ik bullshit!
als jij willens en wetens andere hengsten laat springen omdat Rypke dit niet meer kon,dan ben je willens en wetens bezig mensen op te lichten!
ik denk aan alle fokkers die hun hele merriestam naar de kl*te is,omdat hun merrie geen Rypke is.
Stel: je hebt een stermerrie en met deze stermerrie heb je een hele lijn opgebouwd.
Merrie blijkt geen Rypke te zijn,maar van een veulenboekhengst.
dag zorgvuldig opgebouwde foklijn
Kom laat me echt niet lachen ! je ligt mensen op en dat weet je donders goed!
als dit vanaf 2003 speelt,en dat zal me niks verbazen,dan heeft hij wel een hoop dekgeld geiint .
Er zal misschien emotie bijkomen,maar meer een gebrek aan inkomsten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:38

Het is heel erg. Maar ik vind bovenstaande reactie nou ook weer niet nodig. Ik ga ervan uit dat het FPS gepaste maatregelen zal nemen, die dit soort drama's zal voorkomen. Zoniet, dan vind ik dat de schuld ook bij het FPS ligt.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:39

gosh heb geen verstand van friezen en ken de man niet, maar kan hem zoals ik hier boven lees wel gedeeltelijk begrijpen....
Ik praat het niet goed, maar snap het gevoel wel

@rixke.....Het gaat toch om hoe paarden eruit zien en lopen en niet om wat er op een papiertje staat....of krijg je alleen een goede merrie uit een goed gekeurde hengst van een eigenaar met naam, want dat zou betekenen dat jan boerenpiet met zijn super gave merrie zonder of met goed papier nooit een plekje int stamboek zou kunnen krijgen....

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:44

saskiaojan schreef:
gosh heb geen verstand van friezen en ken de man niet, maar kan hem zoals ik hier boven lees wel gedeeltelijk begrijpen....
Ik praat het niet goed, maar snap het gevoel wel

@rixke.....Het gaat toch om hoe paarden eruit zien en lopen en niet om wat er op een papiertje staat....of krijg je alleen een goede merrie uit een goed gekeurde hengst van een eigenaar met naam, want dat zou betekenen dat jan boerenpiet met zijn super gave merrie zonder of met goed papier nooit een plekje int stamboek zou kunnen krijgen....

als dat zo was,dan was het allemaal zo erg nog niet,maar helaas is het nu eenmaal zo dat het paard wel mooi blijft,maar het papier is hierdoor waardeloos geworden,zoals het nu is he,ik weet niet wat het stamboek hieraan gaat doen.
maar aangezien de merrie dan van een niet goedgekeurde hengst is,is de hele foklijn dus weg.
nakomelingen komen dan in een bijboek te staan en zijn dus ook veel minder geld waard.
al heb je inderdaad nog zo'n mooie merrie en de merrie heeft nog zo'n mooi veulen op de wereld gezet,en merrie heeft geen papier,dan zal het veulen nooit in het stamboek komen,hoe mooi ook.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:48

Ok, dank voor de uitleg.......

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:52

Toch mag het stamboek zelf ook de hand in eigen in boezem steken. Steekproefgewijs moeten zij van het PVE ieder jaar een aantal nakomelingen controleren op afstamming. Dat is dus de laatste 7 jaar bij Rypke niet gebeurd.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:07

Sita_xx schreef:
Het was algemeen bekend hoor dat hij niet meer wilde dekken, alleen bleef men hopen tegen beter weten in dat het wel goed zou komen. Wanneer men er iets over zei bij de betreffende eigenaar werd je van het erf gedonderd en kwam je er ook nooit meer op. Het is een gore boef, niets meer dan een oplichter, en ik hoop dat ze hem kaal plukken. Weet wat het kost om een paard te fokken, en dan hoop je op een goed paard met een goed papier. Ik heb gelukkig geen friezen meer op stal maar denk je eens in voor al die mensen die een Rypke op stal hebben staan, ik hoop op het beste voor hen, en zo niet op knopen die messenstekker.

sorry maar als je zo'n hengst op stal hebt staan dan weet je heel goed waar je mee bezig bent! en als het echt is zoals hierboven staat beschreven: wat een zielig hoopje egoisme is die meneer dan zeg

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:38

Die man is al in de 70. Kan me best voorstellen dat hij het heel erg moeilijk vind om afstand te nemen van een hengst die je al bijna 20 jaar op stal hebt en je heel veel gebracht heeft. Dat is geen egoisme, dat heeft te maken met gevoel. Ben het ermee eens dat hij beter had moeten nadenken. Maar waarschijnlijk heeft hij er nooit bij nagedacht wat voor problemen zoiets met zich meebrengt. Ik vind dat je het wel erg krap door de bocht gooit. Beeld je eens in hoe het voor hem zal zijn. Verder snap ik dat het heel erg frusterend is voor de mensen die een neprypke hebben. ;)

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:57

Ik kan me heus wel voorstellen dat het voor hem verschrikkelijk is dat zijn paard niet meer wil dekken en hij dus afstand moet nemen. Maar hij weet heus wel dat hij hiermee heel veel mensen ten eertse teveel laat betalen voor een dekking en ook dat zij een veulen fokken die nooit een goede afstamming zal zijn. Dat valt niet goed te praten, al zou die man 170 zijn.

Maar goed, er gebeurd nog veel meer om ons heen waarvan je nooit iets hoort en wat ook niet door de beugel kan.

En ik wil er verder geen grote discussie van maken want dat is het niet waard. Veel belangrijker is het als er niet te veel mensen gedupeerd (so duur woord zeg hihi) zullen zijn. We hebben allebei een andere mening en dat moeten we respecteren :D

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:05

djnien schreef:
Ik kan me heus wel voorstellen dat het voor hem verschrikkelijk is dat zijn paard niet meer wil dekken en hij dus afstand moet nemen. Maar hij weet heus wel dat hij hiermee heel veel mensen ten eertse teveel laat betalen voor een dekking en ook dat zij een veulen fokken die nooit een goede afstamming zal zijn. Dat valt niet goed te praten, al zou die man 170 zijn.

Maar goed, er gebeurd nog veel meer om ons heen waarvan je nooit iets hoort en wat ook niet door de beugel kan.

En ik wil er verder geen grote discussie van maken want dat is het niet waard. Veel belangrijker is het als er niet te veel mensen gedupeerd (so duur woord zeg hihi) zullen zijn. We hebben allebei een andere mening en dat moeten we respecteren :D

Ik vind ook niet dat hij niet fout zit. Maar kan me wel voorstellen waarom. Maar ik vind wel dat hij ervoor moet boeten(dmv schadevergoeding). Hij zit nu al genoeg psychisch in de put. En heeft al genoeg 'straf' gehad daardoor. Dus schadevergoeding en meer niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:10

Hoe is zoiets mogelijk?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:26

christel1857 schreef:
Het is heel erg. Maar ik vind bovenstaande reactie nou ook weer niet nodig. Ik ga ervan uit dat het FPS gepaste maatregelen zal nemen, die dit soort drama's zal voorkomen. Zoniet, dan vind ik dat de schuld ook bij het FPS ligt.

nou ik begrijp de reactie echt heel goed! zou me behoorlijk bedrogen voelen! en al die JAren! elke gezond persoon snapt na uitleg bloempjes en bijtjes.. dat het bedonderen is. Niks medelijden! schadevergoeding, dusdanig dat andere eventuele nepfokkers hier ook van schrikken!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:46

Hoe kun je nou vinden dat die man niet fout zit. Het is pure oplichterij, je bezorgd een hoop mensen veel verdriet, werkt absoluut niet mee aan een goede rasfokkerij. Denk hierbij aan de inteelt en dan niet alleen van "rypke's" directe nakomelingen maar ook van zijn klein kinderen en achterklein kinderen. Denk aan grote fokkerijen die er van rond komen etc etc. En hoe zit het met de geexporteerde paarden. Zullen ze blij mee zijn in de VS waar dan ook lijnen naar zijn grootje zijn.

En het nou zielig vinden omdat die man AL in de 70 slaat helemaal nergens op.
Ik heb het gevoel dat het gewoon puur om geld gaat.

Maar ik wil wel even weten hoe het zit als ik een GGK hengst zou hebben die ineens niet meer vruchtbaar is?
Ben ik verplicht deze te laten castreren, afmaken, terug verkopen aan het stamboek????
Hoe zit dat bij het friese stamboek??

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:05

Maar ik wil wel even weten hoe het zit als ik een GGK hengst zou hebben die ineens niet meer vruchtbaar is?
Ben ik verplicht deze te laten castreren, afmaken, terug verkopen aan het stamboek????
Hoe zit dat bij het friese stamboek??[/quote]
ten eerste zijn de goedgekeurde hengsten niet het eigendom van het stamboek,maar gewoon van eigenaren.
maar als hij niet meer vruchtbaar is,moet je dat wel gewoon melden
je hoeft hem niet te castreren of af te laten maken hoor.
paard blijft gewoon bestaan,alleen is ie geen dekhengst meer.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:08

djnien schreef:
Sita_xx schreef:
Het was algemeen bekend hoor dat hij niet meer wilde dekken, alleen bleef men hopen tegen beter weten in dat het wel goed zou komen. Wanneer men er iets over zei bij de betreffende eigenaar werd je van het erf gedonderd en kwam je er ook nooit meer op. Het is een gore boef, niets meer dan een oplichter, en ik hoop dat ze hem kaal plukken. Weet wat het kost om een paard te fokken, en dan hoop je op een goed paard met een goed papier. Ik heb gelukkig geen friezen meer op stal maar denk je eens in voor al die mensen die een Rypke op stal hebben staan, ik hoop op het beste voor hen, en zo niet op knopen die messenstekker.

sorry maar als je zo'n hengst op stal hebt staan dan weet je heel goed waar je mee bezig bent! en als het echt is zoals hierboven staat beschreven: wat een zielig hoopje egoisme is die meneer dan zeg

hehe er staat dat ik dat geschreven heb(die eerste quote) maar dat heb ik niet :D

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:12

Cowgirl schreef:
Hoe kun je nou vinden dat die man niet fout zit. Het is pure oplichterij, je bezorgd een hoop mensen veel verdriet, werkt absoluut niet mee aan een goede rasfokkerij. Denk hierbij aan de inteelt en dan niet alleen van "rypke's" directe nakomelingen maar ook van zijn klein kinderen en achterklein kinderen. Denk aan grote fokkerijen die er van rond komen etc etc. En hoe zit het met de geexporteerde paarden. Zullen ze blij mee zijn in de VS waar dan ook lijnen naar zijn grootje zijn.

En het nou zielig vinden omdat die man AL in de 70 slaat helemaal nergens op.
Ik heb het gevoel dat het gewoon puur om geld gaat.

Hoe zit dat bij het friese stamboek??

Sorry maar je kent die man niet. En ik weet 100 % zeker dat het echt niet om het geld gaat. Ik zeg ook niet dat hij geen fouten heeft gemaakt. Dat heeft hij zeker. En daar moet hij ook voor gestraft worden. Maar kan me ook wel enigszins indenken dat hij het gedaan heeft omdat hij het niet kan zien dat zijn hengst niet meer kan dekken. En dat bazeer ik niet op mijzelf, maar op hoe wij hem kennen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:30

Mijn instructrice heeft ook een nep-Rypke staan. Zij heeft in die tijd veel paarden voor hem gereden en voelt zich verschrikkelijk genaaid! Zij heeft het DNA nu ook door het KFPS laten doen en nu is het maar afwachten. Het is verschrikkelijk jammer van zo'n paardje, maar zij voelt zich gewoon verschrikkelijk bij de poot genomen... Al die tijd reed ze zijn paarden en nooit is hier iets van naar boven gekomen. Vreselijk gevoel...
Ook voor de eigenaar van Rypke, maar die wist zelf dat dit ooit naar boven moest komen. Ik ben bang dat hij er vanuit ging dat hij al dan niet meer op deze wereld zou zijn.
Al met al lijkt mij dit wel weer een goed voorbeeld om van alle op te nemen stamboekpaarden eerst het DNA-materiaal te laten nakijken en te registreren.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:18

wat een nare zaak. en dit is gewoon de boel bedriegen, het gaat niet meer om een jaarjte uitstel. en als medewerkers het al niet weten......

ik vind het eigenlijk raar dat dekhengsten niet eens per jaar. hun sperma moeten laten testen en dat deze test naar het stamboek gaat. uiteraat dan bij een geregisteerd bedrijf.
ik weet niet of er uberhaupt ook zulke regels zijn voor het KWPN of andere stamboeken. maar lijkt me niet meer dan logisch en ook niet heel kostbaar voor een stamboek. maar onvruchtbaarheid kan iedereen overkomen en niet alleen door ouderdom.

al kan er altijd fraude worden gepleegd, een verkeerd rietje versturen/inbrengen is zo gebeurd :x

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:26

Onbegrijpelijk dat deze oplichting nog wordt goed "geschreven"?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:53

Het wordt niet goed geschreven. Iedereen vindt dat hij fout zit. Alleen de een keurt de man helemaal af, terwijl de ander zich probeert in te leven in hoe die man zich voelt ;)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:54

Jeemie, je gaat je toch afvragen of dit soort praktijken niet vaker voorkomen
Nu er geen hengst aan te pas komt en je alleen wat zaadcelletjes krijgt moet je maar hopen en geloven dat het de goede zaadjes zijn ;)
Vroeger zag je tenminste met je eigen ogen of het de goede hengst was.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:58

Knert schreef:
christel1857 schreef:

nou ik begrijp de reactie echt heel goed! zou me behoorlijk bedrogen voelen! en al die JAren! elke gezond persoon snapt na uitleg bloempjes en bijtjes.. dat het bedonderen is. Niks medelijden! schadevergoeding, dusdanig dat andere eventuele nepfokkers hier ook van schrikken!

Ik zeg ook niet dat je medelijden moet hebben met de man in kwestie. Ik zeg alleen dat ik vind dat het FPS ook schuld heeft. En dat het de verantwoordelijkheid van het FPS is dat er niet ineens paarden 100% afgekeurd worden op hun afstamming. Het FPS MOET ervoor zorgen dat een neprypke stermerrie haar ster niet verliest. Ze heeft die ster eenmaal gekregen van het FPS, die mag niet zomaar kwijtgeraakt worden door een fout van een derde. Zo bedoel ik het meer, snappie?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:00

Sita_xx schreef:
Het wordt niet goed geschreven. Iedereen vindt dat hij fout zit. Alleen de een keurt de man helemaal af, terwijl de ander zich probeert in te leven in hoe die man zich voelt ;)

Hier sluit ik me ook bij aan. Ookal doet iemand iets verkeerd, ik ga er niet van uit dat ie zelf 100% de ernst van de zaak heeft ingezien.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 02:55

Licenties ontnemen, en aanklagen wegens oplichting.
Niks tuchtcommissie; Dokken en zitten voor dit soort figuren.