FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:00

Alane schreef:
wat ik aparter vind is de houding van de ruiter op de plaatjes....
bij I zit hij voorover, bij II lijkt hij achterover te hangen en bij III zit hij meer rechtop...

Ja dat vond ik nou ook al :))

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:00

nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(

Wat een onzin!!
Als jij je paard nooit in een houding als op 1 van de 3 afbeeldingen rijd. Heb ik diep diep medelijden met het beestje wat zal die stijf zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:01

Asyaa schreef:
De luchtpijp gedraagt zich tot de nek en hoofdhouding? Niet tot iets wat wij alleen op een plaatje?
Als je het hoofd heel hoog instelt, dan kan zelfs op de loodlijn nog de luchtpijp wat afknijpen, terwijl als je het hoofd heel laag instelt, je veel verder achter de loodlijn kan instellen zonder dat de luchtpijp daar bij in het nauw komt.

zullen de luchtpijp ve paard ff met rust laten?
of moet die luchtpijp ook getraind |(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:04

Asyaa schreef:
Als je het hoofd heel hoog instelt, dan kan zelfs op de loodlijn nog de luchtpijp wat afknijpen,

Wel als je trekt met je handen jah
maar dat is de bedoeling van van achter naar voren rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:08

nombrado schreef:
Asyaa schreef:
De luchtpijp gedraagt zich tot de nek en hoofdhouding? Niet tot iets wat wij alleen op een plaatje?
Als je het hoofd heel hoog instelt, dan kan zelfs op de loodlijn nog de luchtpijp wat afknijpen, terwijl als je het hoofd heel laag instelt, je veel verder achter de loodlijn kan instellen zonder dat de luchtpijp daar bij in het nauw komt.

zullen de luchtpijp ve paard ff met rust laten?
of moet die luchtpijp ook getraind |(

Waar zie je dat de luchtpijp getraind moet worden? =)
Ik zei alleen maar dat de luchtpijp zich gedraagt en opzichte van de hoofd en nek houding, niet ten opzichte van een lijntje dat alleen wij zien.

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:10

geerke schreef:
volgen de oude norm lopen alle paarden op de plaatjes achter de loodlijn....daarom is de regel ook verandert.
Ik zie in gedachten al een steward lopen met lineaal en waterpas...

Of met een stopwatch, omdat het niet langer dan 10 minuten mag voorkomen... wordt allemaal wel erg druk voor de steward.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:12

Asyaa schreef:
Ik zei alleen maar dat de luchtpijp zich gedraagt en opzichte van de hoofd en nek houding, niet ten opzichte van een lijntje dat alleen wij zien.

er zijn wel degelijk bewijzen van.....wanneer dit plaatsvind
enige plaatjes waarbij het niet gebeurd is het derde plaatje

als jij nu eens, 10 minuten, met je kin op je borst , gaat hardlopen
wat voel je?

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:15

Dus je mag niet meer in oprichting losrijden? Wat nou als je paard op een wedstrijd wild is in het begin laat hem dan maar eens zo ontspannen lopen met langere teugels :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:17

nombrado schreef:
Asyaa schreef:

wat voel je?

Als ik me nek (zo ver mogelijk) recht hou, maar me kin buig word me luchtpijp dichtgeknepen, wat ook logisch is (zie hoog instellen). Als ik me nek daar in tegen ook buig en richting me borst breng, gaat het al beter. Ik krijg evenveel lucht, alleen me nekspieren gaan zeer doen omdat ik dit normaal nooit doe (oftewel hyperflexion, ik buig te ver door dan dat ik op dit moment kan). Zou ik dit vanaf nu elke dag oefenen, en zo me spieren trainen, dan gaat dit na verloop van tijd veel beter.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:21

nombrado schreef:
Asyaa schreef:

wat voel je?

Een domme vergelijking zal ik eens 2 uur op jou rug gaan zitten :Z

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:22

Luigi schreef:
Dus je mag niet meer in oprichting losrijden? Wat nou als je paard op een wedstrijd wild is in het begin laat hem dan maar eens zo ontspannen lopen met langere teugels :n

Dat staat nergens bovendien vind ik in oprichting losrijden nu niet echt losrijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:23

nombrado schreef:
Asyaa schreef:

wat voel je?

Die bewijzen zou ik graag zien. En dan niet een flut onderzoekje van 1 of andere dieren extremist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:23

sporter schreef:
nombrado schreef:

wat voel je?

Die bewijzen zou ik graag zien. En dan niet een flut onderzoekje van 1 of andere dieren extremist.

Ik zou ook heel graag het onderzoek willen zien =)

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:25

sporter schreef:
Luigi schreef:

Dat staat nergens bovendien vind ik in oprichting losrijden nu niet echt losrijden.

Nee klopt maar voordat je de ring in gaat wil je hem toch wel even goed aan je hulpen zetten lijkt mij.

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:27

heb medelijden met de steward die de top ruiter op zijn gedrag mag gaan aanspreken :list:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:31

sporter schreef:

de inleiding van dit topic goed lezen, met alle links erbij
dr Gerd Heuschmann????? is dat een dieren extremist?

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:32

sporter schreef:
nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

Wat een onzin!!
Als jij je paard nooit in een houding als op 1 van de 3 afbeeldingen rijd. Heb ik diep diep medelijden met het beestje wat zal die stijf zijn.

hear hear...die van mij vind plaatje 3 zelfs het prettigst lopen (al heb ik zijn neus er verder uit hoor) als hij los loopt in de bak en hij is op zijn gemak, loopt hij ook vaak zo..lekker rekken en strekken...heb daarom ook vaak 8en en 9ens voor halsstrekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:33

ik denk dat bijna alle paarden dood neer hebben moeten vallen als deze houdingen de luchtpijp al dichtknijpt.

Ik ben ook heel benieuwd hoe ze ervoor gaan zorgen dat je alleen deze houdingen ziet met het losrijden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:38

Kortom: zolang de kin de borst niet raakt is het goed. Want anders, is een afstand van 5 cm niet goed en 10 cm wel?

Het komt er dus in het kort op neer:
Laag diep en rond: nog een stukje hals is het hoogste punt, kin mag borst niet raken.
Lang diep en rond: schoft is het hoogste punt, kin mag de borst niet raken.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-05-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:38

lindahertha schreef:
sporter schreef:
Wat een onzin!!

hear hear...die van mij vind plaatje 3 zelfs het prettigst lopen (al heb ik zijn neus er verder uit hoor) als hij los loopt in de bak en hij is op zijn gemak, loopt hij ook vaak zo..lekker rekken en strekken...heb daarom ook vaak 8en en 9ens voor halsstrekken :D

dat je nog een punt krijgt voor het halsstrekken zegt al genoeg over je niveau, dan hoef je nog niet zo overdreven lengtebuiging te oefenen als een z ruiter en hoger moet doen. Dan moet je een paard bijna altijd wat te diep losrijden. En daarbij hoort het stukje hand volgen bij de basis, dus een beetje halsstrekken kan elk paard, ook al word die soms wat dieper getraint.

Edit:mits die goed word gereden dan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:50

nombrado schreef:
sporter schreef:

de inleiding van dit topic goed lezen, met alle links erbij
dr Gerd Heuschmann????? is dat een dieren extremist?

Nee dat is draaikont.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:50

Elliebelle schreef:
nombrado schreef:

Nou het paard op het 3e plaatje loopt niet achter de ll hoor.

haha, ik vond het ook al zo'n vage opmerking, want de enige waar ie niet echter de LL loopt is plaatje III :+

ot.:

Ik vind dit een erg goede zaak :j
En dat steward mogen ingrijpen of er iig wat van kunnen zeggen, vind ik alleen maar goed.
Soms rijden mensen in de ring een prachtige proef, maar als je ze dan ziet losrijden komt de ware aard van het beestje boven en zitten ze te zagen, hangen, plukken, trekken en op alle mogelijke manieren dat paard maar in een houding dwingen. ( vaak ook te laag en rond, te ver achter de teugel etc. en zelfs mensen die op hoger niveau rijden betrap je er weleens op... )
Hopelijk worden zulke oneerlijke ruiters nu eens op hun fouten gewezen, waardoor het voor de paarden plezieriger en eerlijker gaat worden. :o

laten we eerlijk zijn, paardensport is prachtig, maar je moet nooit vergeten dat je met levende beesten bezig bent,
die verdienen ook eerlijkheid en respect.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:51

germie schreef:
Kortom: zolang de kin de borst niet raakt is het goed. Want anders, is een afstand van 5 cm niet goed en 10 cm wel?

Het komt er dus in het kort op neer:
Laag diep en rond: nog een stukje hals is het hoogste punt, kin mag borst niet raken.
Lang diep en rond: schoft is het hoogste punt, kin mag de borst niet raken.

Idd, nergens raakt de kin de borst, maar dit gebeurt wel, dus ben echt benieuwd of de stewards dan wat zeggen.... :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:52

Abeltje77 schreef:
Uhm, maar je mag dus niet in de oprichting rijden tijdens het losrijden?

_O- Nee, dat is vanaf nu ten strengste verboden _O-.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:54

magnificent schreef:
heb medelijden met de steward die de top ruiter op zijn gedrag mag gaan aanspreken :list:

IK eigenlijk ook wel... ik vraag me af hoe bepaalde mensen daarop zouden reageren.... :+