Verbazingwekkende redding van het Hongaarse veulen Szilaj

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:07

Toevallig was dat paard niet van ons, maar hadden we die in bruikleen.
Uit de tekst van het artikel:
Citaat:
Bezorgdheid over mogelijke stoornissen veroorzaakt door de manier waarop hij door zijn vorige eigenaar was behandeld, hield de prognose op een ontmoedigend laag niveau.

Sorry hoor, maar dan vind ik dat je er snel een eind aan moet maken, vooral in het belang van het dier. En wat de redenen dan zijn om dat niet te doen, daar mag je dan naar gissen.

Steek dan tijd geld en moeite in de oorzaak hiervan, en om zoiets in de toekomst te voorkomen!
Ik vind dat ik mijn punt zo wel voldoende duidelijk heb gemaakt en ga ook niet meer steeds opnieuw reageren.

Bloempjeh_

Re: Verbazingwekkende redding van het Hongaarse veulen Szilaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:25

De hulpverleners zullen toch de inschatting kunnen maken welke dieren er eventueel nog bovenop kunnen geraken. Zij zullen toch ook wel eens de keuze moeten maken om een dier in te laten slapen? Vind het knap dat ze dit dier nog geholpen hebben. Ik denk dat idd veel mensen of instanties dit niet meer gedaan zouden hebben..

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:58

Wat denk ik hier ook meespeelt is de manier van een artikel schrijven; sensatiestijl. 'Kijk toch eens, wat zielig en ze hebben het gered!' misschien (en waarschijnlijk) hebben de hulpverleners en dierenartsen van het veulentje goed hun overwegingen gemaakt wat nog diervriendelijk en reeel is. Zolang zij zelf niet aan het woord komen blijft dit toch de interpretatie van een journalist die een mooie kop boven zijn artikel wil.
Persoonlijk vind ik het prachtig dat het veulen het gered heeft en dat het team beloond is voor de moeite, of die nu kleiner of groter was dan in dit artikel wordt gesuggereerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:59

ik had er ook niet aan gaan sleutelen.......... vooropgesteld dat ik het fijn vnid dat dit dier het nu redelijk maakt........ maar ik had daar terplekke de stekker eruit getrokken........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:04

Wat een paard, gelukkig is hij op tijd geholpen, wat een roteigenaar zeg om hem voor dood achter te laten, ongelooflijk zeg.

Wat een lief paard zo te zien.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:05

bnb schreef:
Waarom wel alles om een mens in leven te houden en een dier niet?
Zolang er de wil om te leven is, is er hoop! En je ziet het hier maar weer, hij doet het goed!!

Daar ben ik het net zo hard niet mee eens. Mijn oma van 94 werd met heel veel moeite in het leven gehouden terwijl ze niet wilde. Dit werd betwist door de doktoren heeft lang geduurd voordat ze eindelijk stopte. Dit nadat alle zussen het hebben aangevochten. Een mens van 94 laat je niet als kasplantje leven.
Zij hield een bed bezet van iemand die wel nog erg veel kans maakte.

Dier kan niets op papier zetten en ook niet besluiten te stoppen als die het wel zou willen houden wij het tegen. Bij een mens wordt het ook vaak tegengehouden tegen hun wil in.

Het zal idd wel weer om geld draaien helaas.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:51

bnb schreef:
Zeggen we dit ook over een ziekenhuis waar soms mensen in leven worden gehouden die echt hopeloos zijn en echt niet meer willen??
Waar slaat dit op, dit wordt uit medeleven voor het dier gedaan en niet voor de publiciteit!!!!!

mensen die in leven worden gehouden tegen wil en dank word ik ook niet blij van :n
op is op
ik twijfel altijd heel flink bij dit soort berichten ...waarom...soms is liefhebben, loslaten(vaak zelfs)
een dier kun je niet uitleggen waarom je iets doet en waarom het door moet ,zeker in een geval als dit waarbij het dier wel degelijk lijd, merk ik dat er vaak niet naar het dier word gekeken maar vanuit een menselijk gevoels standpunt word gehandelt waar het dier in eerste instantie niets aan heeft maar de mens wel een goed gevoel krijgt
"kijk eens wat wij uit de goedheid van ons hart doen "
met het bijbehorende klopje op de borst ... maar het gaat niet om wat de persoon doet, maar waarom... en redden ten koste van vanalles en nog wt , is niet altijd voor het dier zijn/haar bestwil

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:56

Ik vraag me af wat de toekomst wordt van dit dier?. Grasmaaier en dan alsnog verkeerd belanden.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:04

met het bijbehorende klopje op de borst ... maar het gaat niet om wat de persoon doet, maar waarom... en redden ten koste van vanalles en nog wt , is niet altijd voor het dier zijn/haar bestwil'

Hoe kun jij hier over oordelen? Er wordt zoveel geoordeelt hier altijd, zijn wij er met z'n allen bij geweest dan?
Ken jij het team van 'Viervoeters' en de mensen van de plaatstelijk dierenbescherming?
Ik red en help honden die op Gran Canaria een zwaar kl*televen hebben, ik weet dus wat het is als men maar raak oordeelt en echt eigenlijk niet weet hoe zwaar dit werk is, hoeveel leed je ziet, hoeveel druk dit op je legt en je het toch blijft doen, tegen de onafgebroken stroom van steeds weer nieuwe zieke, mishandelde, uitgehongerde dieren en de onuitputtelijke stroom van mensen die het beter weten en mij en mijn stichting veroordelen op wat ik beschouw als mijn missie in het leven, en niet omdat ik het zo graag aan de grote klok hang of ter eer en meerdere glorie van mezelf, maar simpel om wat goed te doen in deze verziekte wereld, en iets goed te maken van wat wij hen aandoen! En met mij zijn er gelukkig ook een heleboel andere mensen die wat aan dierenleed doen en er heel veel voor over hebben....

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:56

Het verbaasd mij dat er zoveel jonge mensen zo hard reageren.
Ik denk dat al het leven recht heeft op verzorging, je moet het in ieder geval proberen. Uiteraard niet ten koste van alles. Als er maar een greintje hoop is moet je het proberen als je het tegenkomt.

:(:) ;(

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:00

Ik vind het goed dat ze het veulen gered hebben, knap gedaan en je weet nooit wat de toekomst brengt, maar voorlopig heeft het veulen een toekomst. :)

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:11

Silviabol schreef:
ben ik dan de enige die het onvoorstelbaar vind om zo'n dier zo'n hel aan te doen zonder zeker te zijn dat hij het red?

in mijn ogen hadden ze het veulen uit zijn lijden moeten verlossen..

Deze gedachten heb ik ook, maarja iedereen heeft er een andere mening in.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:14

@rkvdh
Weet je dat in het proberen tijdperk een dier vaak erg veel pijn moet lijden is dit het waard?. Vooral als de toekomst voor dit veulen onzeker is. Er zijn zoveel andere dieren die minder verzorging nodig hebben maar wel een toekomst.

Ik vind het niet hard vind het eerlijk er is een verschil tussen een mens en een dier. Dit verschil wordt tegenwoordig al veel te klein wat niet gezond is.

Hoe gek we ook van onze dieren zijn er is een tijd van afscheid nemen. Neem die op tijd zonder dat het dier eraan kapot gaat want vele zullen de pijn niet aangeven. Dit is onze taak ervoor te zorgen dat we op tijd ingrijpen wij kunnen dit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:15

troelala schreef:
Ik vind het goed dat ze het veulen gered hebben, knap gedaan en je weet nooit wat de toekomst brengt, maar voorlopig heeft het veulen een toekomst. :)

En wat als hij voor de rest van zijn leven medicijnen moet hebben of andere zaken om in leven te blijven?. Zou jij zo'n veulen nemen met alle kosten die erbij komen?.

Dier gered en met een paar jaar weer bij de slager omdat niemand hem wil of kan betalen.

Tja dubbel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:19

romsaf schreef:
Wat denk ik hier ook meespeelt is de manier van een artikel schrijven; sensatiestijl. 'Kijk toch eens, wat zielig en ze hebben het gered!' misschien (en waarschijnlijk) hebben de hulpverleners en dierenartsen van het veulentje goed hun overwegingen gemaakt wat nog diervriendelijk en reeel is.

Dat denk ik ook. Het wordt veel dramatischer opgeschreven dan zoals de mensen het waarschijnlijk in werkelijkheid gedaan hebben. Het zal vast wel goed overwogen zijn.

En daar heeft zo'n stichting natuurlijk ook baat bij. Zo'n artikel levert vast nieuwe donateurs op.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:13

bnb schreef:
met het bijbehorende klopje op de borst ... maar het gaat niet om wat de persoon doet, maar waarom... en redden ten koste van vanalles en nog wt , is niet altijd voor het dier zijn/haar bestwil'

Hoe kun jij hier over oordelen? Er wordt zoveel geoordeelt hier altijd, zijn wij er met z'n allen bij geweest dan?
Ken jij het team van 'Viervoeters' en de mensen van de plaatstelijk dierenbescherming?
Ik red en help honden die op Gran Canaria een zwaar kl*televen hebben, ik weet dus wat het is als men maar raak oordeelt en echt eigenlijk niet weet hoe zwaar dit werk is, hoeveel leed je ziet, hoeveel druk dit op je legt en je het toch blijft doen, tegen de onafgebroken stroom van steeds weer nieuwe zieke, mishandelde, uitgehongerde dieren en de onuitputtelijke stroom van mensen die het beter weten en mij en mijn stichting veroordelen op wat ik beschouw als mijn missie in het leven, en niet omdat ik het zo graag aan de grote klok hang of ter eer en meerdere glorie van mezelf, maar simpel om wat goed te doen in deze verziekte wereld, en iets goed te maken van wat wij hen aandoen! En met mij zijn er gelukkig ook een heleboel andere mensen die wat aan dierenleed doen en er heel veel voor over hebben....

+:)+

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:18

Wat heeft dat paard een doorzettingsvermogen zeg en dat die mensen het ook zo goed hebben volgehouden.
Maargoed als het niet was gelukt was het wel zielig geweest had die gevochten en waarvoor?.. ..Voor niks maar dat weet je nooit van te voren.
Wel geweldig dat het zo goed gaat! :(:)

racepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:48

wwaaaww gewelig dat er toch veel mensen opkomen voor dat kleine paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:30

Prisca schreef:
troelala schreef:

En wat als hij voor de rest van zijn leven medicijnen moet hebben of andere zaken om in leven te blijven?. Zou jij zo'n veulen nemen met alle kosten die erbij komen?.

Dier gered en met een paar jaar weer bij de slager omdat niemand hem wil of kan betalen.

Tja dubbel.

Zo je kunt ook gewoon alles zwart in zien zeg. Hier staat weer een jaarling op zijn benen, mooi toch? Waar lees je dat dit dier medicijnen moet houden zijn hele leven, je loopt op zaken vooruit en puur op giswerk.
Je roept hard, maar wat weet je helemaal precies van de instantie, van de dierenartsen en alle anderen die aan dit diertje gewerkt hebben, hoe het dier nu is? Denk je nu echt dat het allemaal om financieel gewin te doen is?
Het dier heeft geen operaties of wat ook nodig gehad, zover ik kan lezen. Verder is het geen nieuws dat de voorpagina's van kranten haalt, dus in hoeverre is het sensatiezoekerij?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:36

Hannah_Menno schreef:
Mensen, een paard ís geen mens en kun je daar dus ook niet mee vergelijken. Ik vindt dat je goed voor een paard moet zorgen maar je moet ook redelijk naar de situatie kijken.. Een veulen dat vastgevroren ligt.. Hoeveel pijn zal zo'n dier wel niet gehad hebben? Een jong vluchtdier dat de eerste weken niet kon staan.. Niet wilde eten..
Waarom wil je dat nog proberen te redden? Dat dier heeft die weken ook ontzettend veel pijn gehad.. Beter zou zijn geweest als ze het dier direct uit zijn lijden hadden verlost..
Het is goed dat mensen zo ver willen gaan voor een dier maar er moet niet overdreven worden.

'Houden van' betekent soms ook loslaten, hoe triest het ook is.

Neen een paard is geen mens dat is waar, ik vind dat ze beter meer best mogen doen voor dieren dan voor mensen.
Mensen in leven houden ookal is het niet meer van doen... dat mag wel worden gedaan of alle moeite eraan doen om hem erdoor te sleuren kan wel en die zijn daarna dan ook terug in orde! maar voor een dier oh neen hoor, het is MAAR een dier.
Spuitje en we zijn er vanaf = zo goed als geen kosten.
Ik versta niet dat er zulke mensen kunnen zijn en deze dan zelf dieren hebben O_o
Als er nog maar een beetje hoop is dan ga je er toch voor en probeer je toch.

Dat veulen is jong en heel zijn leven moet nog beginnen en dankzij die mensen kan hij aan zijn leven beginnen.
Versta niet dat er mensen zijn die zeggen dat beter was van hem in te slapen terwijl hij nu zo goed is.
Er zijn mensen die nog slechter zijn dan in die situatie en die sleuren ze er ook door maar dat is niet te vergelijken zekers :Y) :z

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:51

Nee, dat is inderdaad niet te vergelijken, maar sommige mensen begrijpen dat niet. ;)

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:36

Gelukkig zijn er mensen geweest die voor dit veulen wilde vechten.
Ik vind jullie top!!!

Mvg Juanita.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:08

Hannah_Menno schreef:
Ik snap dit eerlijk gezegd ook niet echt.. :=
Goed dat ze hem wilde redden maar je moet ook wel redelijk naar de situatie blijven kijken..

idd