Buurtbewoners erg verdrietig en boos om dood van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh_

Re: Buurtbewoners erg verdrietig en boos om dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:44

Zit wel een hoop geroddel bij in dit bericht. Ijs op de vacht,.. Ik ga niet zeggen dat het goed is, maar we waren er niet bij en er wordt vaak ook nog eens flink overdreven door 'getuigen'. Lijkt me sterk als deze dieren het volledig overleefden op appels, wortels, .. Het dier kon ook gewoon oud/op zijn en het is nooit evident om het paard gelijk weg te halen. Als de omstanders al zo lang zagen dat het niet klopte met dit paard, hadden ze eerder aan de bel moeten trekken. Ik denk ook niet dat de dierenarts het zou opnemen voor de eigenaar. Dit zijn toch mensen met het hart op de juiste plek, zou hij er niet achteraan gaan als het paard idd verwaarloosd werd aangetroffen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:16

Met ijs op de vacht is overigens niets mis. Blijkbar isoleerd de vacht zo goed dat het ijs niet smelt. Vogels zie ik hier ook wel eens op de paarden, dan verzamelen ze wol voor hun nestjes, al ben ik bang dat de hier naar wat anders aan het pikken waren.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:44

Abeltje77 schreef:
Oeioei, ik lees toch ook wel een aantal opmerkingen van niet-paardenmensen....

Gras onder sneeuw dus niets om te eten? Wel eens paarden zien graven naar gras? Dat gras zit er gewoon onder hoor. (mits de weide niet volledig kaal is gelopen wat in dit geval nog wel zou kunnen)
En er hang ijs aan de paarden? Nou, tjonge, lijkt me alleen maar een teken dat de isolatie goed werkt, want de paardenlichaamwarmte blijft duidelijk waar ie hoort: namelijk in het paard.

AMEN

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:59

Ik vind het ook niet zo rampzalig klinken als ze het willen doen overkomen. Ik zou me meer zorgen maken als het ijs niet aan de vacht hangt (en dus smelt). Daarnaast is de kans ook zeer zeker aanwezig dat die mensen met al hun goede bedoelingen de dood van het paard hebben veroorzaakt, leuk al die appels en wortels, maar we weten allemaal dat je dat niet teveel moet geven, misschien heeft het beest koliek gekregen of is bevangen geraakt door al die extra suikers die het binnenkreeg. Wat het mager zijn betreft, hoe oud was het beestje en in hoeverre kunnen leken inschatten of het beest daadwerkelijk mager was? Ik vind het een raar verhaal en ik vind het ook niet echt betrouwbaar overkomen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:29

Weer zo'n geval. Duidelijk dat deze mensen geen verstand van paarden hebben.
Tuurlijk moet een paard in de winter eventueel hooi bijkrijgen. Maar het kan ook zijn dat het dier mager is van ouderdom.
Wij hebben ook een ouder paard in de wei gehad waar door omstanders steeds over geklaagd werd...zielig...dierenmishandeling.
Het paard was gewoon oud en dan zien ze er minder goed en dunner uit, ondanks alle speciale voeding die hij kreeg.
Ik vind prima dat mensen zich om het welbevinden van dieren bekommeren maar wel met paardenverstand a.u.b.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:34

Tja weet je, het kan hier nog best gaan om paarden die niet zo goed werden verzorgd, maar zeker evengoed om een stel onnozele buurtbewoners....

Dat weet je gewoon niet. Berichtgeving van niks.

Else94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:59

Mijn tuin grenst aan die wei, dus ik zie die paarden dag in, dag uit lopen. Het witte paard is altijd al mager geweest, wat waarschijnlijk deels te wijten is aan zijn ouderdom. Die eigenaar is misschien wel in de fout gegaan door niet vaker naar zijn te komen, maar we mogen zeker niet alles op hem steken. Ik lees hier veel reacties van buurtbewoners die de toestand van die paarden altijd al schrijnend hebben gevonden, maar ze zouden ook eens naar die weide zelf moeten kijken: plastic zakken, GLAZEN flessen, brikjes, snoeppapiertjes, blikjes van drank etc. en zelfs al eens een wc-bril!!! Hier kan die boer niets, maar dan ook NIETS aan doen, aangezien de klanten van de carrefour het maar normaal vinden dat je je afval dumpt in een weide waar paarden staan. Blijkbaar zijn sommige mensen dus te dom om zich te realiseren dat die paarden zich aan zulke dingen serieus kunnen verwonden!!! De eigenaar heeft zelfs al eens een stuk van zijn weide moeten afbakenen, zodat de paarden niet tussen die vuiligheid konden lopen.
Afgezien van dit, ik ben ook een paardenmens en ik kan mij echt niet inbeelden dat iemand zijn paard zo maar zou laten creperen.

Else94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:03

hyppolyte schreef:
Ik vind het ook niet zo rampzalig klinken als ze het willen doen overkomen. Ik zou me meer zorgen maken als het ijs niet aan de vacht hangt (en dus smelt). Daarnaast is de kans ook zeer zeker aanwezig dat die mensen met al hun goede bedoelingen de dood van het paard hebben veroorzaakt, leuk al die appels en wortels, maar we weten allemaal dat je dat niet teveel moet geven, misschien heeft het beest koliek gekregen of is bevangen geraakt door al die extra suikers die het binnenkreeg. Wat het mager zijn betreft, hoe oud was het beestje en in hoeverre kunnen leken inschatten of het beest daadwerkelijk mager was? Ik vind het een raar verhaal en ik vind het ook niet echt betrouwbaar overkomen.

Als het inderdaad koliek is zoals u zegt, zouden we eerder de schuld op de onwetende buurtbewoners moeten steken. Uw theorie verklaart ook waarom ik dat paard zo vaak zag liggen en waarom het bijna nooit reageerde op een aangeboden wortel, appel, paardesnoepje,... Omdat ik zelf ook met paarden bezig ben, weet ik ook maar al te goed welke gevolgen dit kan hebben, dus ben ik daar sober in.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:38

Dat zit er inderdaad best in ja :j. Nou weet ik natuurlijk niet of dat het geval is, maar het zou best heel goed mogelijk zijn in mijn optiek :j.

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:33

het kan nooit dat die eigenaar gelijk heeft!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:29

Wiesiesisi schreef:
het kan nooit dat die eigenaar gelijk heeft!

Omdat.......................?