Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
YankeeBoy schreef:Vjestagirl schreef:Dit klinkt allemaal mooi, maar je zult sowieso 2x per jaar moeten blijven ontwormen tegen lintworm en rodebloedworm, want die kunnen ze niet vinden.
Wij krijgen ook een advies om inderdaad te ontwormen tegen lintworm als een paard al een tijdje geen spuit heeft gehad, dat nemen ze gewoon mee hoor.

RhealLover schreef:Denk toch echter nog steeds dat voorkomen beter is als genezen, en om de zoveel weken zon mestonderzoek is hoop geld. Stel je voor je doet een mestonderzoek om te achterhalen of je paard 'clean' is en blijkt deze achteraf vol te zitten wat mogelijk met preventief ontwormen voorkomen had kunnen worden.
Resistentie krijg je door achtereen opvolgende jaren hetzelfde middel te gebruiken, daar gaat de fout bij veel paardeneigenaren. Altijd maar op een middel blijven dat bijv. ivermectine bevat heeft dus ook geen nut bij preventief ontwormen. Jaarlijks wissel ik af met actiefe bestanddelen.
Weer iets nieuws om het geld uit onze zakken te kloppen

RhealLover schreef:Denk toch echter nog steeds dat voorkomen beter is als genezen, en om de zoveel weken zon mestonderzoek is hoop geld. Stel je voor je doet een mestonderzoek om te achterhalen of je paard 'clean' is en blijkt deze achteraf vol te zitten wat mogelijk met preventief ontwormen voorkomen had kunnen worden.
Resistentie krijg je door achtereen opvolgende jaren hetzelfde middel te gebruiken, daar gaat de fout bij veel paardeneigenaren. Altijd maar op een middel blijven dat bijv. ivermectine bevat heeft dus ook geen nut bij preventief ontwormen. Jaarlijks wissel ik af met actiefe bestanddelen.
RhealLover schreef:Resistentie krijg je door achtereen opvolgende jaren hetzelfde middel te gebruiken, daar gaat de fout bij veel paardeneigenaren. Altijd maar op een middel blijven dat bijv. ivermectine bevat heeft dus ook geen nut bij preventief ontwormen. Jaarlijks wissel ik af met actiefe bestanddelen.
miep1979 schreef:Wij hebben het ook gedaan, iemand die op een lab werkt heeft het voor ons onderzocht. Kosten 10 euro per paard.
Alleen wat ik me nu afvraag, bij ons zijn alle paarden onderzocht, er was een groot aantal waar wormeneieren aangetroffen waren, die zijn ontwormd, de schone paarden werden niet ontwormd...... krijg je dan niet alsnog een mogelijke besmetting bij schone paarden
Wilawander schreef:1 grote commerciele onzin. Wat al een hoop zieke paarden heeft opgeleverd door een ernstige wormbesmetting terwijl ze negatief waren in de test weken ervoor.
Vindt het een hele slechte zaak en ook alleen intressant voor als je een nieuw paard koopt om te kijken hoe het er enigzins voor staat
Hopelijk zijn hier antwoorden op?