"Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Re: "Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:15

Ik ontworm ook via het Woud. Maar zij adviseren wel om 2x per jaar te ontwormen hoor.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:19

Ik ontworm dus 'sluitend', dus als het ene middel uitgewerkt raakt, de volgende spuit erin.

Van de meeste middelen is wel uit onderzoek bekend hoeveel tijd er zit tussen het tijdstip van ontwormen en het weer optreden van ei-uitscheiding, voor ivermec is dit 8 weken, voor pyrantel 8 en mox 12 zo uit mijn hoofd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:26

Ik weet dat er een ander onderzoek loopt. Vanuit de zorg over de resistentie die er ontstaan is en nog meer zal ontstaan.
Maar ook vanuit de zorg over het mestonderzoek. Het blijkt namelijk dat wormen zich in diverse stadia in het paard kunnen bevinden, terwijl ze geen eitjes uitscheiden (blijkt ook uit enkele verhalen die hier staan). De mest is dan dus schoon, maar het paard heeft wel degelijk een worminfectie. Op het moment dat hiervan wel sporen in de mest te vinden zijn, is de worminfectie dus al verergerd....
Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer wat wijsheid is....dat verschillende wormen steeds meer resistent raken tegen de voor handen zijnde middelen is duidelijk....maar hoe het opgelost moet worden??????

Iets anders vraag ik me dan ook nog weer af.....hoe zit het met katten/honden? Is daar geen resistentie tegen de ontwormingsmiddelen bekend? Want daar hoor ik niets over. Evenmin over het ontwormen van pluimvee bijvoorbeeld.

De ontwormmiddelen voor schapen. geiten en koeien daar geldt hetzelfde voor als bij paarden, want in bijv. oramec en ivomec zit ook ivermectine.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:38

YankeeBoy schreef:
Vjestagirl schreef:
Dit klinkt allemaal mooi, maar je zult sowieso 2x per jaar moeten blijven ontwormen tegen lintworm en rodebloedworm, want die kunnen ze niet vinden.

Wij krijgen ook een advies om inderdaad te ontwormen tegen lintworm als een paard al een tijdje geen spuit heeft gehad, dat nemen ze gewoon mee hoor.

Ze zetten het wel leuk op hun lijstje bij het woud, maar als je hun FAQ leest dan is het zo dat als ze geen lintwormen vinden, ze er wel kunnen zijn. Dat kunnen ze niet uitsluiten. Als ze ze wel vinden weten ze wel zeker dat ze er zijn. Ja, dank je de koekoek, zo kan ik het ook.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:41

Denk toch echter nog steeds dat voorkomen beter is als genezen, en om de zoveel weken zon mestonderzoek is hoop geld. Stel je voor je doet een mestonderzoek om te achterhalen of je paard 'clean' is en blijkt deze achteraf vol te zitten wat mogelijk met preventief ontwormen voorkomen had kunnen worden.
Resistentie krijg je door achtereen opvolgende jaren hetzelfde middel te gebruiken, daar gaat de fout bij veel paardeneigenaren. Altijd maar op een middel blijven dat bijv. ivermectine bevat heeft dus ook geen nut bij preventief ontwormen. Jaarlijks wissel ik af met actiefe bestanddelen.

Weer iets nieuws om het geld uit onze zakken te kloppen :o

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:43

RhealLover schreef:
Denk toch echter nog steeds dat voorkomen beter is als genezen, en om de zoveel weken zon mestonderzoek is hoop geld. Stel je voor je doet een mestonderzoek om te achterhalen of je paard 'clean' is en blijkt deze achteraf vol te zitten wat mogelijk met preventief ontwormen voorkomen had kunnen worden.
Resistentie krijg je door achtereen opvolgende jaren hetzelfde middel te gebruiken, daar gaat de fout bij veel paardeneigenaren. Altijd maar op een middel blijven dat bijv. ivermectine bevat heeft dus ook geen nut bij preventief ontwormen. Jaarlijks wissel ik af met actiefe bestanddelen.

Een wormonderzoek kost net zoveel als een wormenkuur hoor. Dus niks geldklopperij.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:46

Dus wel want alsnog moet je gaan ontwormen, dan ben je al geld kwijt aan een onderzoek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:47

Voorkomen kun je wormen niet.
Preventief ontwormen kan ook niet. Zo'n wormmiddel werkt namelijk maar een korte tijd en doodt alleen de wormen die op dat moment aanwezig zijn. Als ie de volgende week op wei weer wormeitjes opeet dan kan die alsnog een besmetting oplopen.
Dus het werkt eigenlijk alleen als er ook echt een besmetting is (dus té veel wormen, een paar wormen kan geen kwaad en kan het imuunsysteem van een paard zelf makkelijk aan)

Breghje

RhealLover schreef:

Wat denk je dat het gaat kosten als straks zo'n beetje elke worm resistent is voor het middel? Er zijn al paarden die allergisch reageren op ivermectine, en de resistentie tegen ivermectine is al flink hoog. Door trouw elke 8 weken te ontwormen werk je bijvoorbeeld al goed mee aan de resistentie, net als vroeger bij antibiotica. Dat wordt nu ook alleen nog gegeven als het nodig is, niet meer preventief.

LADPR

In overleg met de dierenarts ontwormen wij standaard twee keer per jaar met een duo spuit. Als er nieuwe paarden gekomen zijn gaan ze allemaal nog een keer. Hetzelfde als we een loge hebben gehad. Wij mesten dagelijk alles uit.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:55

RhealLover schreef:

Zo was het vroeger idd met resistentie.
Nu blijkt uit onderzoek van de faculteit dat ondanks het afwisselen met werkzame stoffen en ondanks juiste doseringen (want ook onderdosering leverde in het verleden resistentie op) er toch resistentie ontstaan is....
Dat had men vroeger niet gedacht. Er werd (jaren geleden) op het moment dat er voor het eerst ivermectine in wormspuiten werd gedaan zelfs gezegd dat het bij deze werkzame stof onmogelijk was dat wormen daarop resistentie zou ontwikkelen! Ik kan me de informatie die toen verstrekt werd aan dierenartsen nog helder voor de geest halen. Dit was tevens het middel tegen longwormen, waardoor ezels en paarden vanaf dat moment veilig samen gehouden konden worden.
Maar uit voortschrijdend inzicht blijkt nu dus dat ondanks correct gebruik toch resistentie ontstaan is en dit zal alleen maar meer worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:01

Mensen als je gaat ontwormen met Equest pramox kijk dan wel uit!
Heb afgelopen week m'n twenters gedaan ivm bloedwormen in de mest.

Op de verpakking staat alleen niet geschikt voor lacterende merries voor humane consumptie.
Maar in de bijsluiter staat het volgende:
NIET GESCHIKT VOOR DRACHTIGE MERRIES!
NA ONTWORMEN 3 DAGEN OP STAL HOUDEN

De andere paarden willen we zeer binnenkort een eitelling van laten uitvoeren.
In de winter is dit zinloos.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:10

RhealLover schreef:

Preventief ontwormen is geen geldklopperij? Moet je nagaan wat ze al die vele jaren hebben verdiend om de mensen maar voor te spiegelen dat je zo om de 8 weken moest ontwormen...

Ik ben ook zeer zeker geen voorstander van preventief ontwormen, als je een beetje logisch nadenkt dan kun je dat zelf ook wel nagaan denk ik...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:13

Voor het daadwerkelijk ontwikkelen van resistentie in een populatie organismen, is het natuurlijk nodig dat er een verandering in het DNA plaatsvindt en dat gebeurt ook onder invloed van de omgeving dus het in aanraking komen en overleven van een stof kan het DNA zo triggeren dat er resistente nakomelingen komen.

Maar het is natuurlijk heel wel mogelijk dat er wormen ontstaan die een spontane mutatie in hun DNA hebben waardoor ze resistent zijn.
En het is evengoed mogelijk dat er altijd al een klein deel wormen was dat resistent was tegen bepaalde middelen, maar dat door het stelselmatig uitroeien van de niet-resistente wormen, nu juist de resistente exemplaren grotere verspreidingskansen hebben gekregen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:17

miep1979 schreef:
Wij hebben het ook gedaan, iemand die op een lab werkt heeft het voor ons onderzocht. Kosten 10 euro per paard.
Alleen wat ik me nu afvraag, bij ons zijn alle paarden onderzocht, er was een groot aantal waar wormeneieren aangetroffen waren, die zijn ontwormd, de schone paarden werden niet ontwormd...... krijg je dan niet alsnog een mogelijke besmetting bij schone paarden :?

Er hoort wel goed weidemanagement bij.

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan en naast het controleren van de paarden moet je ook iederedag de poep uit de wei gaan halen. Zo voorkom je ook dat de andere paarden het weiland besmetten.

En dan niet 1 dagje laten liggen maar echt iedere dag het hele land nalopen.

Mijn paard is het hele seizoen heerlijk worm vrij gebleven zonder ontwormingsmiddel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:19

Ik heb eigenlijk nooit elke 8 weken ontwormd. Zodra ze de wei opgaan ontworm ik ze en dan nog 1 x na 3 maanden. En dan zodra op stal komen, in oktober ofzo. Dan nog 1 x in de winter.
Dus 4 x per jaar.

Ik weet het niet met dat mestonderzoek, ik ben bang dat je toch dingen mist dan.

Mest uit de wei halen? Ja leuk gezegd maar dat gaat natuurlijk niet met een paar hectare....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:20

Klinkt allemaal heel goed deze methode.
Maar in de mest kan je toch ook niet zien wat er in het bloed omgaat?
Bij ons staan ze met 2 altijd op een vaste wei, wij halen minstens 1x per week alle mest er uit en de paarden worden 4x per jaar ontwormd, 2x een licht middel, 2x een iets zwaarder middel.
Wij hebben zo nog nooit problemen gehad, dus waarom dat systeem veranderen?
We wisselen ook telkens af van middel dus die resistentie moet normaal ook wel meevallen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:22

Het ligt er uiteraard wel aan hoeveel paarden erop staan. maar die van mij stond op een stuk van 3 hectare met 4 paarden daarop. We gingen gewoon met 2 man tegelijk poep scheppen. De volgende dag gingen de andere 2 poep scheppen.

Het controleren dient wel iedere 8 weken te gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:24

Er zijn op dit gebied een paar belangrijke problemen:
1- mestonderzoek moet op een groep gedaan worden en is en blijft een momentopname. Wil je het goed doen, dan moet je bijna maandelijks van een aantal achtereenvolgende dagen een mestmonster inleveren en dat is nogal begrotelijk.
2- teveel wormen worden niet gezien in het mestonderzoek, of in ieder geval hoor je dat te vaak en dat is niet goed voor het vertrouwen.
3- resistentie wordt in grote mate in de hand gewerkt door onderdoseren. Voor een paard van boven de 160 is een equest spuit van 575 kilo meestal niet toereikend. Ik geef mijn paard anderhalve spuit per keer, maar ik geloof dat ik zeldzaam ben daarin. Dus of de fabrikant moet die spuiten groter gaan maken, of mensen moeten zich gaan beseffen dat 1 spuit te weinig is. De veeartsen moeten hier duidelijker over adviseren vind ik.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:25

Ik vind het niet zo'n heel strak plan. Het is ondoenlijk voor bijvoorbeeld grote stallen om van ieder paard de mest te laten onderzoeken. Er gaat veel tijd, en ook waarschijnlijk veel geld inzitten.

Daar komt bij, dat een wormkuur ook wormen moet voorkomen. Om het nu zo ver te laten komen om een paard pas te ontwormen als hij al wormen heeft, dan ben je toch al te laat? Wormen zijn geen pretje, dus voorkomen die handel.
Om resistentie te voorkomen kan men beter van het soort wormkuur (er zijn drie verschillende soorten) veranderen, eens in de zoveel tijd.

Edit: En zoals Lovely zegt: resistentie komt ook door onder doseren. Mijn paarden krijgen ook voor 700 kilo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:35

1 grote commerciele onzin. Wat al een hoop zieke paarden heeft opgeleverd door een ernstige wormbesmetting terwijl ze negatief waren in de test weken ervoor.

Vindt het een hele slechte zaak en ook alleen intressant voor als je een nieuw paard koopt om te kijken hoe het er enigzins voor staat

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:37

Bij ons op stal wordt er mestonderzoek gedaan en aan de hand daarvan wordt er ontwormt.

Een bloedonderzoek op bloedworm zijn de kosten niet vind ik zelf.

En het is ook zo als je echt vaste groepen hebt waar weinig of niet veel in en uit scharen voorkomt is de smettingskans als kleiner.
Bij ons wordt ook altijd het mest van het weiland en de paddocks bak weg gehaald dit helpt ook te voorkomen op een wormbesmetting.

En net iedere keer het zelfde wormmiddel gebruiken.

Elk paard draagt wormen bij zich, of je nu wel of niet preventief ontwormt

Bij onderdoseren kan je net zo goed niks geven.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:41

Wilawander schreef:
1 grote commerciele onzin. Wat al een hoop zieke paarden heeft opgeleverd door een ernstige wormbesmetting terwijl ze negatief waren in de test weken ervoor.

Vindt het een hele slechte zaak en ook alleen intressant voor als je een nieuw paard koopt om te kijken hoe het er enigzins voor staat

Ik ken veel mensen die ontwormen via wormonderzoek. Geen van hen heeft ooit problemen gehad. Dus eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de verhoudingen zijn. Ik ken wel paarden die ondanks ontwormen toch besmet zijn maar blijkbaar, volgens dit en andere topics, werkt wormonderzoek ook niet altijd. Dus wat is nou beter/slechter? Is er ooit onderzoek naar gedaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:03

"1 grote commerciele onzin" wil ik het niet noemen, hier gebeurt het al jaren zo en er zijn nog nooit problemen geweest. Er staan hier een pony en een stel ezels, dus er wordt echt wel goed gecontroleerd. Ik weet niet zeker of ze hier alleen mestonderzoek doen, volgens mij ook bloed ed.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:16

Wat een wisselende reacties hier!
Maar allemaal wel voor mij stof om over na te denken.
Wat mij opvalt is dat er steeds meer paarden allergie of exceem krijgen om vage redenen.
Mijn inziens zou het KUNNEN komen door een combinatie-reactie van het vele ontwormen wat wordt geacht.

Er vliegen van allerlei vraagtekens door mijn hoofd: :Y) Hopelijk zijn hier antwoorden op?

- komt de veel voorkomende allergie/exceem door landbemesting? Koeien krijgen ook ontwormingsmiddelen, antibiotica, etc.
- ik lees hier over wormbesmetting en het gebruik van wormenkuren daarvoor, maar ik lees niets over de larven van de HORZELS/DAZEN eitjes?
- zijn de "doe het zelf testen" werkelijk betrouwbaar?
- is het laten controleren door een bevoegde instantie MEER betrouwbaar dan de doe het zelf tests?
- in hoeverre raken de wormen resistent tegen onze middelen? Is dit per paard en per aantal ontwormingen verschillend?
- ALS er iemand op je stal kiest voor het "veel minder ontwormen" van zijn/haar paard, loopt een ander paard hierdoor dan ook een hoger risico?
- hoe kijken pensionstal-eigenaren hier tegenaan? En kunnen zij daadwerkelijk een weidemanagement bijhouden? Zou het zin hebben?
- niet te vergeten het stalmanagement. Het stikt van de stallen waarbij de paarden gewoon letterlijk en figuurlijk in de stront staan.

persoonlijk zou ik best wel wat minder willen ontwormen, mits het verantwoord is. Maar voordat ik hierover ga nadenken wil ik wel wat meer persberichten lezen zoals de beginpost :Y)