Brabantse ruiters willen meer ruimte in natuurgebieden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie

Re: Brabantse ruiters willen meer ruimte in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:42

Ja maar dat is voor fietsers hetzelfde, daar hebben ze fietspaden voor aangelegd, mag je eigenlijk ook niet vanaf.
En met een rolstoel in het bos is natuurlijk nooit een succes.
Of er nu wel of geen paarden overheen zijn gekomen.

Is natuurlijk altijd moeilijk de een sjeest door het bos terwijl de ander op z'n gemak door het bos hobbelt.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:44

uiteraard is het gevaarlijk om prikkeldraad naast een ruiterpad te hebben, aan de andere kant neem ik aan dat je je paard redelijk onder controle hebt wanneer je er mee naar buiten gaat, want je kan jezelf van te voren ook wel bedenken dat het bos voor je paard niet altijd even "veilig" is dan op stal.
zodat je zelf de 'gevaarlijke' situatie's onder controle hebt.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:16

Dat vind ik een rare denkwijze, je kan een paard nog zo goed onder controle hebben dan nog kan het weleens fout gaan daar waar je het niet verwacht.
Je hebt met een dier te maken, je weet nooit hoe of wat.
Zelfs het makste schaap uit de kudde kan een keer schrikken en opzij springen.

En zelfs de stal is niet altijd even veilig, ook daar gebeuren veel (te veel) ongelukken.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:34

Ook ik rij in de Chaamse bossen en verbaas me erover dat er al maanden bordjes hangen dat de wandel- en ruiterpaden slecht begaanbaar zijn en dat zodra de weersomstandigheden het toelaten, deze zullen worden aangepakt. Ik vraag me af wanneer de weersomstandigheden dan eindelijk goed genoeg zijn. En op andere paden kom ik plotseling allemaal grind/split tegen. Ik rij al 30 jaar op het grote pad langs landgoed Valkenberg en nu zag ik onlangs dat daar ook op delen grind ligt. Erg fijn als je daar met je paard zonder ijzers overheen wilt rijden.
De boswachters staan altijd meteen met een belerend vingertje klaar als je buiten de ruiterpaden rijd, maar de ruiterpaden goed onderhouden, ho maar. Laat ze ook eens een keer nieuwe routes maken. Ik rij dus al 30 jaar in deze omgeving, en ik kan me niet herinneren dat er ooit iets is veranderd. Vaak zijn het ook de saaie grote paden waar je overheen rijdt. Een keer een klein, kronkelig, spanned pad zou ook wel eens leuk zijn.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:22

Op het moment rij ik gewoon niet meer in de Chaamse bossen.
Mensen waar ik van weet dat ze er graag wandelen zeg ik naar een ander bos te gaan.
Krijg het idee dat dit ook de bedoeling is ze maken er zo'n giga puinhoop.
Ik zet mijn paard op de trailer en rij in bossen waar het wel begaanbaar is.
Waardeloos dat het zo moet!

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:25

Ik rij dus ook in de Chaamse bossen.. nou ja rijden... Het is 1 drama paden zijn nat op sommige plekken houd het ruiterpad zelfs spontaan op *hebben ze een sloot opengebroken.

Maar we zakken tenminsten niet meer weg met de paarden tot minstens aan de knieen zoals dit eind vorig jaar en eerder dit jaar nog wel was.

Die borden ook dat de ruiter- en wandelpaden tijdelijk niet begaanbaar zijn. Volgens mij duurt dit al ruim een half jaar! Denk je fijn aan het rand van het bos te staan :S

Een stalgenoot heeft een klacht ingediend en te horen gekregen van de boswachter dat we tijdelijk alternatieve routes mogen nemen mits we de wandelpaden maar zoveel mogelijk ontzien.

Maar ben nu ook geneigd om de trailer te pakken en te rijden naar daar waar het wel begaanbaar is.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:14

wij hebben hier nog wel ruiterpaden.
maar de vorige boswachter had ervoor gezorgd dat de mensen die aan het zelfde pad wonen als ik, een half uur moesten rijden om bij de redelijke paden te komen.
terwijl het eerst gewoon in 5min. gedaan kon worden., maar nee 20 meter afsluiten voor paarden is veel makkelijker..

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:16

Inmiddels is dit topic al wat oud. Maar het Chaamse bos ligt er dit jaar prachtig bij.
Deze winter zijn er geen (of veel minder) houtzaagwerkzaamheden geweest. En de ruiterpaden zijn grotendeels droog, vlak en redelijk hard.

In de regio Chaam-Alphen-Baarle-Nassau is er trouwens niets te klagen over ruiterpaden, want ook buiten het Chaamse bos zijn er nog heel veel geschikte zandwegen en nabijgelegen bosgebieden goed toegankelijk.