De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:25

Ik vroeg me idd ook af (las het net al eerder) wat er gebeurt als je op een flink bokkend paard zit. Ik ben ook wel eens alle kanten op geslingerd, half uit het zadel, maar soms kun je je weer corrigeren en is er niets aan de hand. Zou zo'n ding zich tijdens een bok sessie opblazen? Of is het touwtje vrij lang?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:36

MaaikeMo schreef:
Het eerste filmpje met de demonstratie vind ik dan wel weer komisch :')

Maar het is wel een goede uitvinding, zolang ze het niet gaan verplichten..
Dat je mogelijkheid hebt tot betere bescherming vind ik goed, maar ik als dressuurruiter heb ik niet zo heel veel zin om rond te rijden met zon airding. bij hindernissen kan ik het me wel voorstellen, als je met je rug op een balk klapt, ben je erg blij zo'n jacket aan te hebben..

Maar ik zie het helemaal gebeuren.. Na het rijden stap ik af en vergeet ik het koordje los te halen, blaast t ding zich op, paard gaat er vandoor en lig ik op de grond :')

haha hier dacht ik dus ook het eerste aan.. Dat zou zo een actie voor mij zijn :o

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:37

Op Flanders Horse Expo stonden ze ook met die valsimulator en via de federatie was er aan enkele eventingruiters ook gevraagd om dat ding uit te testen, ik heb het ook gedaan en ik wil gewoon even zeggen dat de valsimulator niet persé is voor het uittesten van die vestjes.

Met die valsimulator leert die man je vallen, je gaat er een keer of vijf af en de laatste keer krijg je een airjacket en willen ze aantonen dat je met dat ding aan ook nog kunt rollen en dat het veilig is enzoverder (een soort van reclame dus). Ik moet wel zeggen dat deze niet zoveel geluid maakten hoor... Denk dus dat het idd ligt aan het soort vest dat je koopt. Die goedkopere versies hebben naar het schijnt achteraan een flap waardoor je soms een wiplash naar voor toe krijgt, die echte airjackets, hebben dat niet.

In het filmpje zijn dus een paar stappen overgeslaan.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:41

joyce2 schreef:
Ik vroeg me idd ook af (las het net al eerder) wat er gebeurt als je op een flink bokkend paard zit. Ik ben ook wel eens alle kanten op geslingerd, half uit het zadel, maar soms kun je je weer corrigeren en is er niets aan de hand. Zou zo'n ding zich tijdens een bok sessie opblazen? Of is het touwtje vrij lang?

Het is vrij lang en er zit een soort van "rek" op. Maar dan zei een vriendin van mij ook, wat als je zo goed als tegelijk met het paard valt? Dan gebeurt er toch zo goed als niets met het koordje? :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:53

Ik vind het wel een hele goede ontwikkeling! als je valt en je krijgt je paard bovenop je dan heb je echt wel zo'n vest nodig wil je er een beetje zonder kleerscheuren vanaf komen.

Ik ben wel benieuwd hoe het in de praktijk werkt,mischien is het wel wat voor het zadelmak maken..

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:11

Ik krijg van deze uitvinding een soort van "airjacketmarketinglobby-gevoel". Nog even en we worden verplicht in een gewatteerd ridderharnas te paard gehesen dankzij de nieuwste wet van minister Verburg waarin gesteld wordt dat men alleen nog maar mag paardrijden als aan alle veiligheidseisen zijn voldaan. Veelal lokken die FNRS sterren uit bij pension-/manegehouders om voor die extra ster toch nog een extra regeltje bij de klant te verplichten. Daar zie ik de bodyprotecter ook nog weleens in de nabije toekomst bij gaan horen. Ook ik ben voor veiligheid maar vind wel dat de motivatie van de verkopers van dit soort beschermingsmiddelen niet zo zuiver is als dat men voor doet komen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:13

Op het filmpje zie je die jongen wel op twee verschillende (aangeleerde) manieren gecontroleerd vallen. Toch denk ik dat als men zo'n vest aan heeft en ineens van het paard afklapt, het wel degelijk zin heeft om je lichaam te beschermen.
Ik vind het een goed systeem. Onbekend maakt onbemind, zeker als het ook nog eens niet "mooi staat". Paardrijden behoort tot 1 van de meest risicovolle sporten die er is, dus waarom niet zo'n systeem? Vind het alleen niet handig om altijd te dragen, terwijl het in mijn ogen wel veilig is. Dat maakt dus ook de aanschaf weer discutabel. Wat ik ook minder vind is dat je aan je zadel wordt vastgeknoopt, al breekt het direct los. Zit denk ik tussen de oren. :+
Het systeem is er overigens al een tijdje en is niet geheel nieuw.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:18

@Shanna; dat is idd een goede, ik ben ook 2x met paard en al onderuit geklapt, dus zeker een reeel risico... Ben ook erg benieuwd of het dan werkt! (of optijd werkt...)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:18

texelse schreef:
Gebeurt dus regelmatig dat mensen bij het afstappen het koordje vergeten los te maken, en dan blaast het ding zich ook op. .

Dat zou mij dus constant gebeuren. Daarbij, tijdens mijn meest risicovolle ritten (vorig jaar verbrijzeld sleutelbeen ;) ), schapen roundup in de herfst, moet ik regelmatig op- en afstappen, paard wisselen etc, daarbij zou dit systeem veel te omslachtig zijn. Overweeg nog steeds de aankoop van een conventionele BP, maar twijfel nog.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:21

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:29

vind het wel goed.
maar vind wel dat mensen zelf mogen kiezen of ze het willen of niet.

soms zie ik kindere op de manege waar ik stage loop, een bodyprotector aan hebben,maar dan aantal maten te groot zodat ze die later ook kunnen gebruiken,
ookal rijden ze op beestjes die geen stap verkeerd zetten.

ik zelf rij niet met bodyprotector, met springen wel, maar hoop echt niet dat ze het gaan verplichten in dressuur.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:31

Elisa2 schreef:
je krijgt je paard bovenop je dan heb je echt wel zo'n vest nodig wil je er een beetje zonder kleerscheuren vanaf komen.

maar dat vest zit vol lucht, dus als sown paard op je valt,
lijkt mij dat het dan klapt??? :? net als een zak chips.
je drukt erop, en de lucht moet er op een of andere manier uit, dus klapt het.

en een paard is heel zwaar dus denk dat dat ding wel klapt.
Laatst bijgewerkt door xTweetyx op 03-05-10 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:32

Nu, volgens mij heeft dit alleen nut voor eventingruiters. Eerlijk gezegt is volgens mij een bodyprotector beter omdat die nog meegeeft met het lichaam.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:46

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:54

Kuggur schreef:
Dat zou mij dus constant gebeuren. .

Ja bij mij ook.. :+

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:00

In de eventing wereld is dit airbagvest echt met heeeeeel veel enthousiasme ontvangen!!! Het werk nl echt heel goed en geeft nog meer bescherming dan een BP. Dit vest wordt tijdens een eventingwedstrijd over de bp gedragen dus is geen vervanger! Ik denk dat ze heel erg goed zijn om de risico's van blessurens bij en val te verlagen. Het ding werkt echt super anderes zouden echt niet alle topruiters met een airbagvest gaan rijden.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:00

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:02

Het verschil tussen de hit air en de point two is dat de point two zich veel sneller opblaast en ook in zijn geheel CE gekeurd is, de hit is is daarentegen maar gedeeltelijk ce gekeurd. De point two is wel wat duurder maar dus ook beter en veiliger!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:04

De airjacket wordt nu voornamelijk in de eventing gebruikt op hoog niveau. Bij Oliver Townsend heeft het echt wel zijn leven gered.
Bekijk het filmpje van de val anders eens: http://www.youtube.com/watch?v=3fnItSjegJI
Er is echt wel nagedacht over de druk van de lucht etc. Dit ontwerp is ook al veel getest door eventingruiters. Die rijden er niet voor niets mee! Als ik het geld zou hebben, zou ik er zeker eentje kopen. Een bodyprotector is al verplicht bij het crossen, en dit is alleen maar extra bescherming. Aangezien je er niet iedere dag afdondert (ik iig niet) vallen die extra kosten nog wel mee.

Hier nog wat posts over het verschil tussen een Point Two en een Hit Air:
Citaat:
Dank voor uw interessante vraag.
Er zijn een aantal wezenlijke verschillen tussen het Hit Air vest en het nieuwe Point-Two Airjacket.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat Hit Air al enige jaren op de markt bestaat en voortkomt uit een vest voor de motorsport. Het heeft hierdoor echt andere kenmerken. De afwijkende eigenschappen zijn:
- Hit Air is 2.5 keer zo zwaar als Point Two en u heeft hier als ruiter last van (voor een motorrijder ligt dit natuurlijk anders)
- Hit Air is 4 keer langzamer dan Point-Two! Wij beschikken over film en high speed fotomateriaal waaruit blijkt dat de openingssnelheid van Hit Air eenvoudig niet voldoet. U ligt al op de grond voordat het vest geopend is.Point Two opent binnen 0,1 seconde.
- Hit Air mist op enkele essentiele punten de airbag: op de rug en daar waar de CO2 patroon zich bevindt.
- Hit Air heeft een CE keurmerk voor een deel van het vest daar waar Point Two geheel CE goedgekeurd is.

En hier een post van Point Two zelf:
PointTwo schreef:
Beste allemaal,
Ik zie dat er nogal wat vragen zijn over het Point-Two Airjacket. Als er mensen zijn die een demonstratie willen bijwonen of dit willen organiseren dan kunnen jullie die via de website kenbaar maken: http://www.point-two.nl
Het is echt het meest innovatieve en effectieve veiligheidsprodukt van de laatste jaren en het werkt echt!

Het Airjacket is pas in februari dit jaar in Engeland op de markt gebracht. Doordat het airjacket daar een paar keer echt goed gewerkt heeft (oa bij Oliver Townend, vier dagen voordat hij Badminton won) is het in korte tijd door alle topruiters daar geaccepteerd.
In Burghley en in Boekelo droeg al de helft van de deelnemers het airjacket... Mensen die Annemieke Wieken hebben zien crashen in Boekelo met het airjacket bevestigen dat het super werkt.
Het voorbeeld van Karim in Fontainebleau (paard kwam op de ruiter) is al eerder aangehaald en mag ook genoeg zeggen.

Ik heb dit jaar in de B in Vlietland een meisje compleet over de kop zien slaan dus ik denk dat er niet alleen op internationaal niveau behoefte is aan een dergelijk veiligheidsproduct.

Wij zijn pas sinds oktober bezig om het produkt in de markt te zetten en denken dat pas het volgend eventingseizoen er ook hier volop gebruik van zal worden gemaakt.

Het is erg leuk om te lezen dat er ook op Bokt al een hele levendige discussie over gaande is en wij volgen dit graag. Alle kritiek is welkom en wij moedigen dit ook aan.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:09

Ineke80 schreef:
Ik vind het wel een goede uitvinding. Hopelijk wordt het niet verplichtgesteld bij normale trainingen. Vind dat de keuze altijd nog bij de ruiter zelf moet liggen. Alleen de prijs is wel belachelijk hoog zeg... maar die zal misschien ook wel zakken als de nieuwigheid ervanaf is.

Wat mij wel opvalt is dat filmpje 1 de man gewoon naar voren kiept
En met de jacket hij een meer gecontroleerde val overrolt met zijn schouder. Dat komt zowiezo al heel anders over. Hij had ook gewoon voorover moeten smakken, dan had je het veel beter gezien.
Ik krijg nu wel een beetje het gevoel alsof ze willen zeggen dat je met de jacket ook automatisch 'beter' terechtkomt bij een val. Terwijl de jacket eigenlijk alleen maar de val 'breekt' zeg maar.
Is dat jullie ook opgevallen?

was mij inderdaad ook al opgevallen, je ziet dat hij zich gewoon omdraaid bij de val dat die dat ding wel aanheeft, ik vind het opzich onnodig, maar voor mensen die wat banger zijn of minder ervaren op het paard is het opzich wel een goed idee.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:10

ik vind het ook een beetje overdereven en erg duur echt niet iedereen heeft daar geld voor, alhoewel ik de bodyprotector geen slecht iets vind deze bied immers ook veiligheid naast het paard.
ik heb zelf nog niet zo'n ding ma ga het zeker aanschaffen,
heb net iemand in een kenniskring gehad die een trap heeft gehad in zn buik een scheur van 8 cm in de lever en inwendige bloeding, das niet niks.
denk niet dat dit ding daar veiligheid voor bied..

maar wel erg leuk bedacht, en het ziet er ook wel komisch uit :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:14

Het lijkt me erg goed, voor de eventing sport (misschien gewone springsport ook), maar vraag me inderdaad af of dit helpt met een bokkend paard en je iets uit evenwicht komt.
Dat hij inderdaad niet op blaast terwijl je er als het ware nog op zit.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:17

Ik heb er ooit een aangehad in een ruitersportzaak. Maar ik vond ze heel zwaar! niet comfortabel, verkoos mijn bp boven het best..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

Ach ja niet gek dat ze er in de topsport mee rijden :P. Die krijgen het negen van de tien keer gesponsord ;). Het is natuurlijk ook goede reclame als een goede ruiter met je product rijd!

Vind het filmpje ook niet echt goede reclame... Hij valt gewoon heel anders en ook nog eens op een kussen. Volgens mij val je dan toch al zacht :). Het is natuurlijk hardstikke goed dat ze dit soort dingen ontwikkelen, het is alleen jammer dat het zo duur is. En voor de meeste (mensen die 1x in de week rijden) dus niet echt rendabel om te kopen...

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:20

Paar weken terug ben ik met iemand meegeweest naar een clinic waar de air jacket werd gedemonstreerd en je mocht er ook de eventingles mee rijden. Na de les stapte degene af waar ik mee was zonder na te denken dat het koordje los moet :+ Maar er gebeurde niks. Er zit nog best veel rek in en touwtje is best lang. (paard is ruim 1.70)