Voorjaarsgras bevat dit jaar ruim 76 procent meer suiker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Re: Voorjaarsgras bevat dit jaar ruim 76 procent meer suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:24

oo fijn om te horen :P bij ons in de buurt staat alles al buiten :P

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:36

Ik heb ook even een vraag. Mijn shet is wel hoefbevangen geweest maar het gaat nu al dik 2.5 jaar goed! Dit wil ik zou houden. Hij staat snachts binnen en van ong 8 tot 4/5 buiten. Eerder naar binnenhalen of gewoon goed in de gaten houden?

HELP :o

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:52

Nousa schreef:
Ik heb ook even een vraag. Mijn shet is wel hoefbevangen geweest maar het gaat nu al dik 2.5 jaar goed! Dit wil ik zou houden. Hij staat snachts binnen en van ong 8 tot 4/5 buiten. Eerder naar binnenhalen of gewoon goed in de gaten houden?

HELP :o

als de makkelijk hoefbevangen (snel aankomt) word zou ik hem eerder binnen halen(in ieder geval tot het gras weer z'n normale groei krijgt als het weer weer hollands word ;)). de kans is zeker aanwezig dat die er nu wel last van krijgt aangezien de samenstelling van het gras zo verschilt en het zoveel verschilt met de afgelopen jaren
hou het fructaan gehalte in de gaten. dat is de een grote boosdoener voor hoefbevangenheid.

succes

belbellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:12

Als ik het nou goed snap, dus ook als je weide niet bemest is, zitten er meer suikers in..? Ik dacht juist als het bemest werd. Maar weer wat geleerd dus.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 05:05

Paarden overwennen van hooi naar gras doe je maar om één reden.
De darmflora moet zich aanpassen aan het gras.
Te veel gras in een keer in het voorjaar geeft gas koliek.
Pijnlijk voor het paard en goede handel voor de veearts.

Het gevaar van hoefbevangenheid is altijd aanwezig.
Fructaan verhoging in het gras kan het hele jaar optreden.
Afhankelijk van de zon uren en lengte van het gras.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:33

Wat een makkelijke uitleg, altijd heel handig.
Wij zijn ook elk jaar aan het tobben om al die paarden aan het gras te laten wennen en nu weet ik ook ineens waarom dat opfokbedrijf in de buurt dat gras zo ontzettend lang laat worden voordat hij de paarden erop zet.Want dan is vast vanalles minder in dat lange gras, want hij gooit ze er dan gelijk in.
Terwijl wij maar tobben. :?
Maar ik wist ook niet dat het s'middags zo gevaarlijk was, ik dacht ook nat gras en het zonnetje.
Bedankt hoor. +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:43

ik denk juist andersom....als ze insuline resistentie hebben kunnen ze geen weg met de suikers in het gras,en kunnen dan hoefbevangen worden.

Over het verschil tussen hoog en laag gras ben ik nog niet uit...
Dat lang gras minder 'gevaarlijk' zou zijn dan kort.
in lang gras zit minder fructaan maar verhoudings gewijs krijgen ze er wel veel meer van binnen

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:46

belbellie schreef:
Als ik het nou goed snap, dus ook als je weide niet bemest is, zitten er meer suikers in..? Ik dacht juist als het bemest werd. Maar weer wat geleerd dus.

als het gras bemest is, heeft het meer bouwstoffen in de grond en groeit het dus beter en eerder.

dat de suikerwaarde nu hoog is heeft met het weer te maken van afgelopen dagen/maanden. de suikerwaarde is naast de grondstoffen ook erg afhankelijk van het weer

lang gras; is vaak oud gras, maar dat hoeft niet zo te zijn. als het gras de bloeifase bereikt of bereikt verandert de samenstelling, waaronder het suiker gehalte. en is de kans op koliek en hoefbevangenheid kleiner.
let er wel op dat sommige grassoorten, zoals de ryegrassen, gekweekt worden (voor melkveehouders) om snel te groeien met veel suikers en eiwitten.

klopt zeker als ze insuline resistentie hebben dat ze dan snel problemen krijgen met de suikers in het gras. en dan de problemen als hoefbevangenheid krijgen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:47

Janine1990 schreef:
Ohjoh, de ene die ik rij staat alleen 's middags in de wei.
De andere al 24/7...
Mwaah, het gras is zo kort... Deze hebben weinig ervan te lijden...

Mindim schreef:
Janine1990, het gras groeit vanaf onder, dus het onderste stuk van de grasspriet is het nieuwst en het meest suikerrijk.

In beide gevallen is het gras kort.. Is het niet in beide gevallen ook een risico ?

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:24

Fijn om te weten, mijn pony heeft namelijk suikerziekte, half uurtje in de wei, en nog maar een klein stukje waar amper wat staat, daarna lekker de paddock in met een plukje hooi. :Y)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:29

Mijn paard staat samen met 7 andere paarden op ruim een hectare weiland. Ze staan hier altijd in ieder geval van 7 tot 17 (nu de dagen langer worden staan ze er ook langer), iedere dag (dus ook 's winters). Naar mijn gevoel "groeien" de paarden dan mee met het gras? Of werkt dat niet zo. Ik begrijp dat afhankelijk van het weer er mee suikers in zitten maar hier wennen ze toch met de dag meer aan?

Zomerdag gaan ze trouwens 24/7 naar buiten (ik denk al binnenkort gezien de temperaturen)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:51

als de paarden aan gras gewent zijn dan treden er minder vaak problemen op.
over het algemeen gaat het ook gewoon goed, komen ze hoog uit sneller aan.
vooral de gene die er gevoelig voor zijn of het niet gewent zijn zijn de gene die problemen krijgen.