Uitbraak atypische myopathie telt 47 gevallen in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Re: Uitbraak atypische myopathie telt 47 gevallen in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:15

jeemig moet er niet aan denken.
wordt tijd dat ze de oorzaak kunnen achterhalen.
zo blijf je maar gissen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:12

Ik heb net contact mijn dierenarts gehad en ik vroeg of mijn paarden buiten mochten wanneer ik ze voldoende bij zou voeren.
Zijn antwoord was heel duidelijk: NEE.
Geen enkel risico lopen, het is een gevaarlijke periode en zolang de oorzaak niet bekend is, durft hij geen risico te nemen.
Dus huisarrest voor mijn schatten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:14

kan je geen andere wei huren Tjady,
jou weiland zal waarschijnlijk altijd een risico weide blijven..
(ik meen te hebben onthouden dat het een interval heeft van een jaar, dus dat de AM veroorzaker om het jaar weer terug lijkt te komen, maar weet dat niet meer helemaal zeker...)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:27

hmm bah zeg... ik dacht dat dit alleen in de herfst voorkwam, en de kritieke periode inmiddels wel voorbij was, integendeel dus.... :\

bij ons zijn alle jonge paarden afgelopen week weer de weide op gegaan, niet zo lekkere gedachte dan dit.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:41

Marigold schreef:
kan je geen andere wei huren Tjady,
jou weiland zal waarschijnlijk altijd een risico weide blijven..
(ik meen te hebben onthouden dat het een interval heeft van een jaar, dus dat de AM veroorzaker om het jaar weer terug lijkt te komen, maar weet dat niet meer helemaal zeker...)

We hebben nog 2 hectare buiten het dorp liggen. Het is de bedoeling dat de merries met veulens daar straks heen gaan. Nu vind ik dat snachts nog te koud. De andere kunnen thuis blijven, want daar rijden we ook mee. Ik doe ze morgen wel om de beurt in de paddock ofzo.
Mijn dierenarts gaf aan dat ik op de site van AMAG een soort alarm gegeven wordt, dat aangehouden kan worden, voor het wel en niet buiten laten van de paarden.
Het nieuwe bericht op bokt doet mij wel hoop geven over de bacterie die ermee te maken zou hebben.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:35

Jeetje wist niet dat het ook al in nederland was.
Want toevallig sprak een vriendin en die vroeg of ik mijn paard er ook voor het ingeent die hadden dit gedaan. Maar mag er dan geen 1 paard liever niet meer naar buiten of is het op bepaalde plaatsen, want bij ons zijn de paarden net vanaf dinsdag volledig naar buiten.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:37

irmalouise schreef:
Jeetje wist niet dat het ook al in nederland was.
Want toevallig sprak een vriendin en die vroeg of ik mijn paard er ook voor het ingeent die hadden dit gedaan. Maar mag er dan geen 1 paard liever niet meer naar buiten of is het op bepaalde plaatsen, want bij ons zijn de paarden net vanaf dinsdag volledig naar buiten.

Naar mijn weten kan er niet tegen ingeent worden !!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:50

Nee ik zit het nu te lezen en zie hier helemaal niks over staan.
Maar ze had het echt ook over die symptomen die hierbij genoemd word, dus snap het niet.
Zou het haar morgen nog eens vragen.
Ze zei ook dat het alleen nog in Belgie en Duitsland was.
Vreemd ga hier nog ff achteraan. Vind het wel eng hoor.
Maar wat ik niet snap waarom je de paarden het wei seizoen ook moet blijven voeren?? Dat is me niet duidelijk. Dit doe ik normaal niet en mijn paard krijgt zowiezo erg weinig krachtvoer is een tinker en krijgt meer ruwvoer.
Hoop het iig niet mee te maken dat het hier 1 van de paarden zou overkomen.
Gedver.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:51

Tsjonge,... en dan te bedenken dat nog steeds niemand eens kijkt naar mest stoffen... Oja,... foutje... er was wel een arts die vertelde dat er een doorbraak was... geloof ik in Italie...Maar ja... die is toch afgebrand door iedereen.... want even verder kijken dan al het gangbare van nu... dat is toch wel heel eng... en dat het verdacht veel lijkt op een bacterie die in de darmen voor komt... oeps... we gaan de hand echt niet in eigen boezem steken hoor. want stel je vor dat het komt door het vele overbemesten!!!! Ai.... en dan ook nog dat het komt door het niet natuurljk meer poepen van koeien door bemoeienissen van de mens... aiiii.... auwtch!
Ja hoor iedereen... het zijn schimmels....! Tuuuuuuurljk...

Mijn paarden vinden rotte blaadjes ook zo lekker!!! en ook paddestoelen daar doen ze ook een moord voor! Absoluut!!!! Helemaal JUMMIE!!!!
En iedereen... OOK DE PAARDEN IN TOPCONDITIE TREFT DIT! Niet wat ze zo beweren dat het alleen de jonge en oude paarden treft die 24 uur weidegang hebben....

Maar ja... laat iedereen maar angstvalig volhouden dat het alleen maar voorkomt in de bomen en struiken regio en niet verder kijken....
En natuurlijk het zo heerlijk onderschatten... van het treft mij toch niet...
Nou,.... Ik hoop dat dit niemand van jullie die dit lezen hoeft te treffen...
Dit lijden van je vriendjes.... dit gaat noooooooit meer uit je systeem.... ECHT NIET!!!Succes voor ieder die er nu mee zit... HEEL VEEL STERKTE!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:24

pyrodaantje schreef:
Tsjonge,... en dan te bedenken dat nog steeds niemand eens kijkt naar mest stoffen... Oja,... foutje... er was wel een arts die vertelde dat er een doorbraak was... geloof ik in Italie...Maar ja... die is toch afgebrand door iedereen.... want even verder kijken dan al het gangbare van nu... dat is toch wel heel eng... en dat het verdacht veel lijkt op een bacterie die in de darmen voor komt... oeps... we gaan de hand echt niet in eigen boezem steken hoor. want stel je vor dat het komt door het vele overbemesten!!!! Ai.... en dan ook nog dat het komt door het niet natuurljk meer poepen van koeien door bemoeienissen van de mens... aiiii.... auwtch!
Ja hoor iedereen... het zijn schimmels....! Tuuuuuuurljk...

Mijn paarden vinden rotte blaadjes ook zo lekker!!! en ook paddestoelen daar doen ze ook een moord voor! Absoluut!!!! Helemaal JUMMIE!!!!
En iedereen... OOK DE PAARDEN IN TOPCONDITIE TREFT DIT! Niet wat ze zo beweren dat het alleen de jonge en oude paarden treft die 24 uur weidegang hebben....

Maar ja... laat iedereen maar angstvalig volhouden dat het alleen maar voorkomt in de bomen en struiken regio en niet verder kijken....
En natuurlijk het zo heerlijk onderschatten... van het treft mij toch niet...
Nou,.... Ik hoop dat dit niemand van jullie die dit lezen hoeft te treffen...
Dit lijden van je vriendjes.... dit gaat noooooooit meer uit je systeem.... ECHT NIET!!!Succes voor ieder die er nu mee zit... HEEL VEEL STERKTE!

Zo en iemand is gefrustreerd geloof ik. Al die dingen worden toch niet ontkend??? Een beetje een heel overdreven reactie hoor. Als je wat verder inleest weet je ook dat dit ook bij paarden op niet bemeste weides voorkomt. Het gaat niet om ontkennen van dingen, zeker niet, er kunnen gewoon zoveel factoren een rol spelen, denk dat alles wat je nu hebt aangehaald ook wel door de wetenschappers geweten is. Maar goed, voor je nog eens zo'n reactie spuugt, eerst even beter nadenken en even tot rust komen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:16

nouja ik begrijp de frustraties wel hoor,
wij zitten maar in het ongewisse als pony-eigenaren, we hechten aan onze dieren en willen ze beschermen (en daarmee onszelf, want we willen ze niet missen),
en we moeten eigenlijk maar gewoon stilletjes wachten op resultaten uit onderzoeken van de Universiteit.
er zijn niet vaak updates, er is veel onduidelijkheid over wát ze nou precies onderzoeken, ik heb eens gelezen dat er geen butged is om breder te onderzoeken (veld-onderzoek enzo) omdat het een relatief kleine doelgroep is waarvoor ze het onderzoek doen zegmaar.
mensen die meedenken hebben ook ideeën (in dit topic hebben we al heel wat gebrainstormd) maar eigenlijk is dat niks meer dan tegen de wind in schreeuwen, want waar kan je met je ideeën naar toe?
volgens mij nergens, want de Uni onderzoekt het. en hoe en wat ze precies doen daar, dat is niet bepaald duidelijk.

AM komt nu al voor sinds 1937 ofzo, en er is nog steeds vrijwel niks bekend over de oorzaak.
ik wil niet in angst leven en laat het dus voornamelijk maar los, maar ondertussen gaat er elke dag wel weer een gevoel van opluchting door me heen als onze pony gezond en wel op haar vier pootjes staat en naar ons toe draaft als we naar haar toe gaan.
we zijn erg aan haar gehecht (en dat zullen de meeste eigenaren zijn aan hun dieren), en ik moet er gewoon echt niet aan denken dat de pony getroffen wordt..
een alternatief is er niet, je kan moeilijk denken van, nouja het is een levend dier, daar kan ik me beter maar niet aan hechten want 'het kan dood'.
zo werkt het gewoon niet..
ik ben eigenlijk wel voor meer openheid, vanuit het onderzoeksteam.
waarom vertellen ze ons niet op een site waar ze onderzoek naar doen, waar naar niet, geven ze ons niet de mogelijkheid ideeën te uiten, als eigenaren van getroffen dieren zelf te inventariseren welke planten en paddelstoelen en schimmels er aanwezig zijn op de wei, welke mest er gebruikt is, welk water werd gegeven etc etc kortom meer transparantie en meer mee laten denken van de paardenhouders zelf.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:21

De frustratie is te begrijpen, maar de gefrustreerde komt wel zelf nogal ongenuanceerd aandragen met de oorzaak volgens haar, dat is minder te begrijpen, althans voor mij.

En Marigold, op de alertsite staat een bijzonder uitgebreid vragenformulier voor eigenaren en d.a.'s van getroffen paarden, alle gemelde gevallen worden dus wel degelijk geëvalueerd.

Over de informatievoorziening van leken, die wij toch allemaal zijn: het is heel lastig informeren als je zelf geen rode draad hebt, en geen echt gericht onderzoek kunt doen. Ik vermoed dat men vooral bezig is alle losse eindjes aan elkaar te knopen. Zelfs als er al wel een vermoeden richting een bepaalde stof zou zijn, is het verstandig daar niet meteen 'nieuws' van te maken. Zelfs als je 't brengt als klein nieuws is het gevaar dat goedbedoelende betrokkenen en relatieve of totale buitenstaanders, het groter gaan maken dan het is.

Dit nog afgezien van het feit dat wij toch weinig kunnen met echt wetenschappelijke verhandelingen, die kunnen wij immers niet interpreteren, of we proberen het toch, met her en der struinen of googelen, en komen dat tot verkeerde conclusies. Internet en andere moderne informatiestromen zijn soms een zegen, maar vaker ook stichten ze alleen maar verwarring.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:27

Idd Marigold, maar zo simpel is dat dus niet met een wetenschappelijk onderzoek en die mogen en kunnen niet zomaar te pas en te onpas informatie overal rond zetten. Een onderzoek moet eerst afgerond zijn voor je zoiets kan doen, anders is zo'n nieuws weinig betrouwbaar.

En juist mysa, pyrodaantje is wel erg overtuigd, als het allemaal zo eenvoudig was dan was de oorzaak 80jaar geleden ook wel al gevonden.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:25

tjady schreef:
We hebben nog 2 hectare buiten het dorp liggen. Het is de bedoeling dat de merries met veulens daar straks heen gaan. Nu vind ik dat snachts nog te koud. De andere kunnen thuis blijven, want daar rijden we ook mee. Ik doe ze morgen wel om de beurt in de paddock ofzo.
Mijn dierenarts gaf aan dat ik op de site van AMAG een soort alarm gegeven wordt, dat aangehouden kan worden, voor het wel en niet buiten laten van de paarden.
Het nieuwe bericht op bokt doet mij wel hoop geven over de bacterie die ermee te maken zou hebben.

Tsjady, wat is de AMAG en de website URL?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:27

countrygirl schreef:
tjady schreef:

Tsjady, wat is de AMAG en de website URL?

De AMAG staat een link van in de begin post. Daar kan je steeds lezen hoe het gevaar op AM is en in welke landen. Staat er in verschillende talen op.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:31

tjady: dankje! Had niet gezien dat er een link stond.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:17

countrygirl schreef:
tjady: dankje! Had niet gezien dat er een link stond.

hier in de kop van noord-holland is het ook weer.
in ieder geval alweer 2 sterfgevallen wat ik hoorde
vorig jaar was het hier ook al in de buurt(ben in de herfst zelf ook een hengstje verloren)