Britse paardentrainster geeft paard ruim 52 uur geen water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:52

Citaat:
De trainster heeft toegezegd een cursus te gaan volgen over het correct houden van paarden.

En een trainster van renpaarden weet niet dat het een slecht idee is om een paard 2 dagen geen drinken te geven :roll:
Geef haar teminste een levenslang verbod!

Cyruss_

Re: Britse paardentrainster geeft paard ruim 52 uur geen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:03

Ze komt er idd wel zachtaardig vanaf. Hoe ziek moet je zijn om je paard zo lang geen water te geven, misselijk makend. Arm paard.
Gelukkig krijgt ze een straf en zegt ze toe haar leven te beteren, hopelijk houd ze zich hieraan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:04

Als de neus gaat bloeden, al denk ik dat ze het hier over een longbloeding hebben, of een dieper gelegen ader.
Gaat het bloed zowiezo in de weg zitten.
Ik ga er vanuit dat ze het hier eigenlijk over longbloedingen hebben, dat komt vaker voor bij renpaarden in verschillende vormen.
Dus van een hele lichte pony tot zeer ernstige.
Je krijgt dus dat door de spanning op de longen aderen in de blaasjes knappen dat komt er dus bloed in de longen waardoor je minder zuurstof binnen krijgt.
Vervolgens moet dit bloed afgevoerd wordt en dit gebeurd door te hoesten waardoor de smurrie door de neus er uit komt.
Maar ook in de neus zelf zorgt het natuurlijk voor belemmering van de luchtwegen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:10

in de echte paardensport(en hoewel velen dit niet weten of willen weten ; het is een keiharde sport) wordt dit vaker gedaan.
paarden dus geen water geven
ik ben er geen voorstander van maar iedereen roept hier nu wel van zielig en schandalig enz; en dat is het ook
maar het komt in de paardenwereld echt heel vaak voor

maar meestal word dit gedaan bij vervelende/gevaarlijke paarden.
ik weet zelfs van iemand van een trainingsstal die een paard een maand geen water had gegeven; maar het hielp in dit geval niet; het paard bleef erg gevaarlijk en is uiteindelijk ook ingeslapen.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:12

tamaramt schreef:
in de echte paardensport(en hoewel velen dit niet weten of willen weten ; het is een keiharde sport) wordt dit vaker gedaan.
ik ben er geen voorstander van maar iedereen roept hier nu wel van zielig en schandalig enz; en dat is het ook

ik weet zelfs van iemand van een trainingsstal die een paard een maand geen water had gegeven; maar het hielp in dit geval niet; het paard bleef erg gevaarlijk en is uiteindelijk ook ingeslapen.

een maand ?!?! :roll: hoezo bleef het paard gevaarlijk, kreeg hij geen drinken omdat het een gevaarlijk dier was?

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:25

Ik vind het ook zielig..

Maar we zitten hier wel boeh en bah te roepen, maar ik denk dat hier in nederland wel meer paarden zijn die langer dan 52 uur geen water hebben gehad.. en zeker in de droge zomers.. Want ze drinken veel en mensen letten er gewoon niet genoeg op.
Laatst bijgewerkt door Whisperke op 28-04-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:28

het wordt gebruik op o.a. trainingsstallen die ernstig verpestte en gevaarlijke (steigeren, bokken, op hol slaan, achterover vallen met ruiter erop enz enz)paarden dienen te corrigeren
vaak word er dan een tijdje geen water gegeven zodat het paard rustiger word en beter te corrigeren is zonder dat hij ernstig terug gaat vechten zeg maar.
ben er absoluut geen voorstander van maar het gebeurd wel.
ook veel op handelsstallen; ze verkopen je een beginnerspaard en enkele dagen later blijkt het paard toch wel heel vervelend te zijn met rijden e.d.
reken er dan maar op dat het paard een tijdje geen water heeft gehad

HouvanPonys schreef:
tamaramt schreef:

een maand ?!?! :roll: hoezo bleef het paard gevaarlijk, kreeg hij geen drinken omdat het een gevaarlijk dier was?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:41

Het gebeurd wel eens ja, maar niet 'echt heel vaak in de paardensport' Hou toch op zeg!
Ik ben actief in bijna alle takken van de sport, kom op handelsstallen en trainingsstallen, heb stages, clinics en tientallen trainingen gevolgt en ben het met eigen ogen nog nooit tegen gekomen. Wel eens een keer van horen zeggen. Bovendien heb ik nauw contact met vele 'collega's' die correctiestallen hebben of er werken. Dus "echt heel vaak" is een nogal uit de lucht gegrepen gegeven. Bovendien is er een verschil tussen -een dag geen water geven zodat hij bij mij komt drinken en ik hem een halster om kan doen omdat hij in het land staat en anders niet te vangen is- of 52 uur geen water geven en hem vervolgens dwingen tot topprestaties.....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:52

ik zeg niet heel vaak maar ik zeg vaker ;)
maar goed; ik ben zelf ook al ruim 23 jaar actief in de paardenwereld en werk ook met paarden en het komt niet dagelijks voor maar wel vaker dan men denkt.
en dat je het met eigen ogen niet ziet is logisch; dit word natuurlijk zoveel mogelijk geheim gehouden en niet opnelijk over gepraat natuurlijk net zoals alle andere ongeoorloofde /geaccepteerd dingen die ze doen om paarden braver te maken of beter te laten presteren.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:59

@ tamarant

Ik wilde dat net gaan zeggen. Ze geven paarden vest vaak 1 of een paar dagen geen water. Zijn ze mooi mak. Bijv. voor zadelmak maken :+ stom, but shit happens

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:30

Citaat:
Omdat de eigenaresse het geven van doping aan het paard toegaf, besloot de BHA haar hiervoor niet te vervolgen.

:? Dus als je eerlijk toegeeft, wordt je niet vervolgd? Dan kan ik mijn paard ook wel eens iets extra's geven.. :))

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:27

schandalig
en dan een cursus nemen en weer doen zeker?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:55

tamaramt schreef:

Ik quote maar even. En ik zit niet op de tribunes, ik zit er midden in. Zie genoeg dingen die het daglicht maar net kunnen verdragen. Een dag geen water genoeg gezien en soms vind ik het geen ramp, zoals het voorbeeld van de halsters.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:04

Kyrkelover, thanks voor je antwoord. Maakt het duidelijk.
Tamarant, jeetje dat wist ik niet. Of het nu wel of niet vaak gebeurd, het blijft zowiezo echt vreselijk. Water is toch nr1 levensbehoefte.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:11

Zo staat het overigens op een rensport site:
Laura Young, een britse trainster van paarden voor hindernisrennen, had de bel horen luiden maar wist niet precies waar de klepel hing... In maart 2009 liep haar Strategic Plan in een hordenren. Om te voorkomen dat het dier een oud euvel (een bloedneus) zou oplopen, onthield zij het dier alle toegang tot water gedurende 48 uur voor de ren. Een en ander kwam aan het rollen toen het paard wonderwel won en de dopingbox in moest. Het bloedmonster toonde aan dat zij bovendien tranexaminezuur aan het dier had toegediend om bloeden tegen te gaan. Zij werd onlangs veroordeeld tot £1.000 boete en is haar vergunning zes maanden kwijt. Het paard werd alsnog gediskwalificeerd. Bij vaststelling van de strafmaat hield het tuchcollege rekening met het feit dat zij (opnieuw) een cursus volgde over omgang met paarden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:15

Dat is al iets beter. Vooral dat ze haar vergunning 6 maanden kwijt is!

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:42

Waarom krijgen die paarden dan zo snel een bloedneus? Ik heb het afgelopen vakantie ook meegemaakt een paard met een kleine bloedneus.. Ik ben er zelf ook gevoelig voor maar is het zo dat renpaarden sneller een bloedneus krijgen? Heb het in Nederland nog nooit meegemaakt!

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:45

Oh pardon mijn vraag is al beantwoord!

Myto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:47

troi schreef:
En dan een training volgen?? Purlease.. Deze dame weet duivels goed waar ze mee bezig is en dat dat niet ok is..

inderdaad!!