Stamboek NeWP gaat op in het Groninger Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:38

_/-\o_ +:)+ ik geloof dat wij elkaar wel aardig begrijpen ;) alleen ben jij kennelijk beter in staat het onder woorden te brengen :P

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:46

Jouw reacties zijn anders ook best duidelijk hoor! :o
Fijn om een medestander te vinden hier op bokt.
Ik denkt trouwens dat er heel veel mensen zijn die het wel enigzins, zo niet, ernstig met me eens zijn.
Het is jammer dat daar niet eens wat mee gedaan wordt.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:51

weer mee eens. ;) Ik vind het echt jammer dat ze het 'echte' groninger type (wat dat ook mag zijn ;) Al heb ik daar een vrij duidelijk beeld bij :P) er toch langzaam aan een beetje uit fokken. Maar hopelijk gaan wij weer een echte groninger fokken binnenkort :P
over Groningers kan ik uren heen en weer praten, maar daar is het topic niet voor volgens mij :P

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:43

Ik hoop van harte dat jullie weer de mooie klassieke paarden weten terug te fokken maar neem van mij aan dat dat niet vanzelf gaat. De paarden in het begin van de 60er jaren hadden nog heel veel zwaar basismateriaal achter zich, dat hebben we nu eenmaal niet meer. Neem van mij aan dat het gros van de mensen die in de Groninger fokkerij en alles wat daar omheen hangt en actief is heel graag die merries uit begin 60er jaren terug zou zien, dat waren dieren met massa, beweging en bovenal uitstraling.

Dit neemt niet weg dat je ook met je veulens weg moet kunnen komen, niets is erger dan fokken voor de slager. De voorzitter van de stichting Zeldzaam Huisdierrassen heeft niet voor niets ter sprake gebracht dat het heel belangrijk is dat de bedreigde rassen nieuw bestaansrecht krijgen. Werkpaarden worden niet meer gevraagd maar wel dieren voor recreatie ruiters en menners + de gebruikers in de basissport. We praten niet over Grand Prix paarden, daar zijn andere stamboeken heel goed in. Het mooie van de Groninger fokkerij door de jaren heen is dat er altijd zwaardere en lichtere types zijn geweest, voor elk wat wils dus. Om dit te realiseren heb je toch echt een fokkerij van enige omvang nodig en de instroom van fokmateriaal zoals die nu plaats vind is dan ook meer dan welkom.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:49

Maar... hebben Koetje & Mpepers dan wel het juiste stamboek voor ogen?

Doordat jaren geleden sommige dieren alleen op type werden goedgekeurd en daarmee niet de beste gangen vererfden, werd er ook strenger op beweging gelet. Misschien mag dat iets bijgesteld worden (ik denk nog steeds dat een bewegingsmonster als Totilas op onze klassieke merrie een kampioensveulen oplevert, mits ik de dekbewijzen *sure, 5000 euro & ballottage :)) * wegknikker en dat lijkt me geen goede zaak :o ). Maar het GrP en het NeWP zijn van de drie originele clubs toch niet de clubs van de verkapte volbloedjes en de ielebilletjes...

Bekijk je een rubriek modelmerries bij het GrP dan zie een verzameling ECHTE (in mijn optiek mooie), zware dames :) Tijdens de GPC, waaraan GrP, IHW & NeWP meededen, was ruim 80% onmiskenbaar Gronings. En dat in de sport :)

MPepers: jouw Gelonie heeft dezelfde vader als mijn Gruno, als ik me niet vergis. Niet door iedereen beschouwd als de meest Groningse hengst. Maar dankzij Groningse genen van vaders kant en een knoeperd van een zware moeder wordt mijn paard er, ondanks zijn vijf jaar, overal uitgepikt op wedstrijden als 'de Groninger' :D Toch leuk vind ik dat :)

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:36

Afbeelding
Ehm NeWP merrie's te licht bevonden? Wat denk je dat deze weegt =:) 750 kg als zij op je tenen gaat staan dan zijn ze echt wel blauw hoor _O-