Amerikaanse paardenvleessector kampt met grote problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:05

Maar dat geldt ook voor koeien, varkens en andere dieren. In sommige landen is het goedkoper om te slachten, of zijn de regels mbt tot bijv. groeihormonen veel soepeler. Dat is niet goed natuurlijk, maar als de consument zo min mogelijk wil betalen voor zijn stukkie vlees, dan werkt die vleeseter dit soort nare excessen natuurlijk wel in de hand.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:33

marengo schreef:
Wat een DOM commentaar van een typisch DOM iemand die zijn kop in het zand steekt, sorry............
Hap! Hap! Ik vind het echt heerlijk dat je me DOM noemt. Met hoofdletters nog wel. :9 Maar sorry, na deze belediging lees ik niet meer verder. Het enige wat ik je mee wil geven: de volgende keer dat ik mijn eigen paard naar de slager breng zal ik aan je denken en dan verschijnt er een grijns op mijn gezicht :D. Je moest eens weten, you just made my day! Dank daarvoor <3

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:43

Ik kan er persoonlijk niks op tegen hebben dat er paarden geslacht worden.
Ik ben namelijk een vleeseter. En het zou hypocriet zijn als ik dan het slachten van paarden zielig zou vinden.
Ik vind WEL dat alle slachtingen, of dat nu van een paard, koe of kip is, op "diervriendelijke" wijze moet plaatsvinden; m.a.w. met zo weinig mogelijk stress.
Ik vind het ook de grootst mogelijke onzin dat onze varkens naar Italie moeten reizen om daar tot Parmaham te worden verwerkt. Bespaar die dieren dei reis en slacht ze hier!

Ik koop het merendeel van mijn vlees dan ook niet meer in de supermarkt, maar ik koop mijn rundvleespakket bij een boer in het dorp. Die slacht een paar keer per jaar een koe, die ze zelf groottrekken.
Ik snap natuurlijk dat dit niet voor iedereen is weggelegd, niet iedereen heeft een boer om de deur wonen met slachtkoeien, maar ook in de supermarkt kun je kijken naar "eerlijk" vlees. Het is uiteraard duurder, maar dat heb ik er tegenwoordig wel voor over.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:51

marengo schreef:
Het probleem ligt bij het feit dat de meeste paarden, ik denk zo'n 98% die geslacht worden NIET op die manier geslacht worden, zij gaan WEL 3 dagen op transport, zonder eten en drinken, met 20 op een auto geschikt voor 10, of in een vrachtauto eigenlijk voor koeien waar ze niet recht in kunnen staan.
Die zijn WEL nummer 345 van die dag, en staan in het bloed van hun voorganger, en worden 4 keer geschoten voor ze dood zijn, ALS ze dan al dood zijn.

Zeworden niet dood geschoten, enkel verdoofd, ze horen niets meer mee te krijgen, maar dood zijn ze niet. Ze gaan dood door het bloedverlies

marengo schreef:
Wel eens een paard horen gillen in doodsnood omdat men mis schiet of snijdt ???? OF 4 minuten doodsstrijd zien voeren ???

Als men mis snijdt heeft men niets meer aan het vlees, leegbloeden duurt geen 4 minuten

marengo schreef:
Dit zijn de misstanden die ook in de VS gebeurden bij slachterijen, en daar een paard een edel dier is, en niemand zich aan de regels van slachten zoals hoort hield, is er een totaal slachtverbod ingesteld.
Men vond niet dat een paard zulk een einde verdiende, als er humaan ingeslapen kon worden.
Ook die transporten waren er al, NET als hier, en is een reden waarom men het slachten verboden heeft.

en ipv controle en regels, ene verbod, en hebben de paarden nog een langere lijdensweg voor ze aan hun einde komen....

marengo schreef:
Als je een paard inslaapt, zoals ik al zei, geven de meeste dierenartsen alleen maar de dodelijke injectie, en dit heeft spiertrekkingen tot gevolg, en voor 25,- meer,
breng je het paard EERST onder narcose, en dan vecht er niemand nergens tegen, en heeft het paard nergens, maar dan ook nergens weet van.
Ik heb verschillende oude paarden op deze wijze in laten slapen, en heb nooit iets anders gezien dan dat ze rustig gingen liggen, en op een gegeven moment gewoon stoppen met ademen, meer was er absoluut NIETS aan te zien.
Ze zakken ewoon heel rustig en ongemerkt weg.
Ik begrijp niet waarom iemand niet de mogelijkheid zou hebben om ze thuis in te laten slapen, en mee om te gaan ? Dat is je kop in het zand steken.

Niet alle paarden die ingeslapen moeten worden zijn al bijna dood, ik heb andere ervaring opgedaan en daarom breng ik ze, indien mogelijk uiteraard, naar de slager...

marengo schreef:
Ook hier in Nederland hebben we een overschot aan paarden: men fokt maar raak "ach een lief veulentje" maar dat veulentje moet wel een baasje hebben (denk aan de Haflinger veilingen in zuid Duitsland, die bijna allemaal naar de slacht gaan), en men denkt te lichtvaardig over het hebben en houden van een paard, en het verkopen van oudere paarden of paarden met een probleem, die hebben vaak alleen nog één weg, die via de handelaren naar Italië of zuid Frankrijk.

Kijk eens op de website van Gaia, die een reportage gemaakt hebben over de slachtpaarden in Zuid Amerika, en kijk de hele video MET geluid aan.....

Heb de video op Gaia gezien,... is niet leuk, maar wel hetgevolg van het lobbyen om de paardenslachthuizen in Amerika te sluiten, struisvogelpolitiek en ver-van-mijn-bed show...
Paarden zijn zo edel, dat je ze niet mag slachten maar wel laten creperen.... beter no 354 in de ochtend, dan 3540 km opgepropt, zonder water en eten in de snijdende hitte en dan no 350 van die dag nadat je over lijken bent gestapt op weg naar de slachter.

marengo

Re: Amerikaanse paardenvleessector kampt met grote problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:06

Alane als je nou alles LEEST wat ik schrijf zie je dat je opmerkingen nergens over gaan.....
Ik zeg bv nergens dat een paard bijna dood is wat ingeslapen moet worden.
Bij het missnijden heb ik het over het mislukt doorsnijden van het ruggemerg, niet over het leegbloeden.
Ik weet ook dat een paard sterft door leegbloeden, maar gewoonlijk is een paard door een kogel/pin in de hersenen toch hersendood.
Dan had je gezien dat er OOK een vervoersverbod gaande is in de VS voor slachtpaarden waardoor ze niet naar Mexico of Canada kunnen.
etc. etc.
Je mag ze NIET laten creperen, je moet ze gewoon thuis in laten slapen, ik zie het voordeel van slachten vs inslapen niet, behalve dan dat nog 200,- krijgt voor je paard ipv 200 uitgeeft.

@Laui: jij bent te dom om op te reageren, en dat is voor de tweede keer......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:10

Nou nou, laten we elkaars mening respecteren ook al ben je het er niet mee eens. Dat is nog geen reden om iemand dom te noemen.

Het is idd heel vervelend wat er gebeurd in Amerika, maar de regering heeft er ook een potje van gemaakt qua regels.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:16

Overigens: als je hget geluid aan gehad hebt bij het filmpje van Gaia, hoor je dat de paarden in het filmpje van Mexico naar Brazilië gingen om daar geslacht te worden.

En dan nog: de meeste helden hier die hun paard naar de slager brengen, laten hem of door een ander weg brengen, of geven hem aan de deur af, en nemen hem niet zelf mee naar binnen, en blijven er niet zelf bij staan als hij geschoten wordt.
Dat is wel een nare bijkomstigheid aan inslapen, je moet erbij blijven.
Ik denk dat dit je plicht en verantwoording is als dieren eigenaar.

En inderdaad, het slachten en transporteren van ALLE dieren moet goed en humaan gebeuren.

Let wel, en dit is één van de problemen, wij gaan er vanuit dat overal de paarden zo netjes geslacht worden als hier in Nederland, maar dat IS niet zo, en DAT is het probleem.
Ook in Europa is het mis in veel landen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:23

marengo schreef:
Alane als je nou alles LEEST wat ik schrijf zie je dat je opmerkingen nergens over gaan.....
Ik zeg bv nergens dat een paard bijna dood is wat ingeslapen moet worden.
Bij het missnijden heb ik het over het mislukt doorsnijden van het ruggemerg, niet over het leegbloeden.
Ik weet ook dat een paard sterft door leegbloeden, maar gewoonlijk is een paard door een kogel/pin in de hersenen toch hersendood.
Dan had je gezien dat er OOK een vervoersverbod gaande is in de VS voor slachtpaarden waardoor ze niet naar Mexico of Canada kunnen.
etc. etc.
Je mag ze NIET laten creperen, je moet ze gewoon thuis in laten slapen, ik zie het voordeel van slachten vs inslapen niet, behalve dan dat nog 200,- krijgt voor je paard ipv 200 uitgeeft.

wees dan zelf duidelijker, mijn glazen bol is stuk en het is te bewolkt om gedachten te lezen....
eerst een pin, dan leeg bloeden, en dan maakt de rest niet meer uit, peerd is dan al dood....
Amerika draagt water naar de zee....
eerst de slachthuizen dicht, nu een vervoersverbod, en dan? waar blijven de paarden die men niet meer wil hebben, die eerder voor de dood verkocht werden?
laten creperen in de woestijn? loslaten op de snelweg?

struisvogelpolitiek en als ene kip zonder kop rondrennen.... en dat ten koste van de paarden en alleen voor eigen eer en geweten, als het niet meer mag gebeurd het niet meer en dan leven we allemaal nog lang en gelukkig... NOT
de paarden zijn en blijven de dupe.... dankzij mensen die hun macht misbruiken en menen goed te doen zonder na te denken over de gevolgen....

Gaia filmpje heb gezien, daar heb je anar gevraagd, over canada ook gezien, gelezen en gehoord, en ook wat er eerder in Amerika gebeurde op slachthuizen, ook gezien en gelezen... en toen er een verbod aan zat te komen, heb ik de paarden ellende al voorspeld.

De elende in zuid-amerika ga je niet beheersen door een verbod, maar door voorlichting, educatie en controle... als Brooks..
verbieden heeft geen meerwaarde, zorgt alleen maar voor meer ellende en leed, niet alleen voor de dieren die geslacht zouden worden, maar ook voor de mens die voor dat dier moet zorgen...
Leren omgaan met dieren, zodat ze gezond zijn en blijven, een langer en beter leven krijgen en houden, zorgt ervoor dat de mens meer geld kan verdienen met dat paard, dan zal het ooit bij de slacht meer opleveren, wardoor beter omgaan tijdens transport noodzakelijk zal worden om meer geld te verdienen...
bij de fundering beginnen, soms kun je beter stuten en renoveren en dan slopen en met de puinbrokken blijven zitten.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:26

Cayenne schreef:
Nou nou, laten we elkaars mening respecteren ook al ben je het er niet mee eens. Dat is nog geen reden om iemand dom te noemen.

Het is idd heel vervelend wat er gebeurd in Amerika, maar de regering heeft er ook een potje van gemaakt qua regels.

Excuseer, maar ik kan haar eerste opmerking naar mij toe, noch zeer intelligent noemen, noch gefundeerd.
Ik ben geen idioot die iets roept in de ruimte edoch op feiten baseerd, nog wel waar IK zelf bij ben geweest, en geloof mij dat MISÈRE de lading niet dekt.
Ik walg van wat de vaak zogenaamde liefhebbende mensen de paarden aandoen.

Even overigens een kleine opmerking: de regeringen hier zijn net zo slecht, want als jullie dachten dat dit alleen in de VS gebeurt, zitten jullie schromelijk mis:
ook in Europa gebeurt het, en ook in Italië gaan mensen een VEEwagen in zien gaan om een paardenbeen af te zagen van een levend paard wat met zijn voet
door een opening in de wand geschoven was, en gevallen was.
Ik ben voor de "lol" een meegereden met een transporteur van varkens die daarheen moesten voor Parmaham van te maken, en daar kwamen ook paarden aan....
Je hoeft niet te zeggen dat de VS er een zootje van heeft gemaakt, het is hier net zo erg, alleen heeft men het in de VS aan de kaak gesteld, en houdt men het hier verborgen.

Alane: je moey ook een kristallen bol aanschaffen............ :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:33

kinders ga lekker via PB verder ruzieen.

on topic:
wat denken jullie dat nu gebeurd met die overtollige paarden nu ze niet geslacht mogen worden en niet vervoerd mogen worden voor de slacht?
er zijn al genoeg berichten van een grote toename in 'wilde' paarden....
mensen zetten ze gewoon uit bij wilde kuddes...... met ijzers en al (zo weet men dat het dus geen wilde paarden waren )

kortom, je kan ze beter laten slachten, want zo gaan ze ook wel dood.
vergeet niet dat paarden houden in usa heel anders is dan hier. iedereen heeft gewoon paarden achter hun huis... no bog deal.... door de hele crisis hebben mensen gewoon echt geen geld meer... en als je moet kiezen uit 200 dollar om 2 maanden van te eten of om het paard te laten inslapen....
die mensen krijgen geen riante uitkering zoals wij hier.... dus oordeel niet te snel als je niet het hele verhaal kent....

in usa krijg je momenteel goede paarden met zelfs goede papieren gratis of voor een paar honderd dollar. vermagerd en al....
dus als je een goede quarter/paint zoekt? ik zou zeggen kijk eens in usa... inc paardenticket heb je dan nog steeds een beter paard voor minder geld dan wat je er hier voor betaald.....

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:59

Quarters and Paints waren 15 jaar geleden al voor heel weinig te koop in de VS.

Je kunt paarden in laten slapen die anders geslacht hadden moeten worden, er zijn daarvoor speciale gesponsorde programma's in het leven geroepen, dan kost het NIETS.
Je kunt ze ook afgeven aan een horse rescue, waarvan er velen zijn in de VS.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:02

voor minder dan hier idd, das logisch.
maar nu krijg je paarden met goede papieren voor niks doe toen echt wel nog een paar duizend euro opleverden...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:10

marengo schreef:
Quarters and Paints waren 15 jaar geleden al voor heel weinig te koop in de VS.

Je kunt paarden in laten slapen die anders geslacht hadden moeten worden, er zijn daarvoor speciale gesponsorde programma's in het leven geroepen, dan kost het NIETS.
Je kunt ze ook afgeven aan een horse rescue, waarvan er velen zijn in de VS.

Tenzij je door bijv. een economische crisis en baan verlies nogal blut bent....inslapen en afvoeren kost hier wel even wat meer als in NL. Zoveel van die programma's zijn er niet, en veel mensen weten er niet eens van. En als ze er al zijn, en mensen zijn ervan op de hoogte, dan moeten ze d'r ook nog eens heen zien te komen.

En horse rescues zitten niet bepaald te springen om paarden. Die paarden moeten namelijk ook weer geadopteerd worden, en veel mensen adopteren nu niet, want ze hebben zelf al geen geld om eten van te kopen. De meeste "rescues" hier zijn ook voor geen meter te vertrouwen. Er zijn een paar goede, de rest zijn of een front voor belasting fraude, of hoarders. Die paarden moeten dan weer gered worden van de rescue...

Komt bij, veel van deze paarden hebben geen papieren, of zijn niet eens halstermak. De enige paarden die je nog kwijt kunt op dit moment zijn de dure dressuur en springpaarden, en Quarters die in de wedstrijdsport lopen. De rest....hopeloos overschot.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:47

Een goede Quarter met top papier: $500,-/$750,- toen.

Libera: klopt vrij aardig ja, de programma's zouden ook meer gepromoot mogen worden, en meer van zijn, en transport kan lastig zijn, maar datzelfde probleem heb je met het naar de slacht brengen ...

Rescue's moet je inderdaad checken, heb dat ook al meegemaakt.
MAAR dat heb je overal, ook met de handelaar of de verzekering die je paard overneemt.......ook oplichters.

Jaaa........heb ze al binnen zien komen inderdaad die niet met de lasso te vangen waren, en die moesten veulenen, b egin er maar aan, en TOCH doen we dat hier in Las Vegas, wil niet zeggen dat het meevalt, en niet frustrerend is dat een vierjarig paard nog nooit een mens van dichtbij heeft gezien laat staan een halster kent.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:58

sorry marengo maar dat klopt gewoon echt niet.
wel quarters, niet met toppapier. echt niet!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:08

marengo schreef:
Alane: je moey ook een kristallen bol aanschaffen............ :D

:D :+

Overal zijn misstanden, echter dit topic gaat over Amerika.
Slachthuizen dichtgooien en transporten verbieden is en blijft struisvogel politiek.

Europa is bezig met aanpassing van de regels, gaat niet van een leiendak, en eer alles naar wens en tevredenheid is is er weer heel wat water door de diverse rivieren gegaan...
Het inrichten van rustplaatsen etc,is een begin, het verbieden het einde... de gevolgen zijn dan niet meer te overzien.

Eurpoa heeft ook nog een lange weg te gaan, helaas spijkers Amerika de deuren en de ramen dicht maar vergeet dat wanneer je iets niet ziet of hoort dat het dan niet weg is.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:18

quarterH schreef:
sorry marengo maar dat klopt gewoon echt niet.
wel quarters, niet met toppapier. echt niet!

\
Hoeveel had je er willen hebben ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:26

ik denk dat wij een hele andere definitie van 'top papier' hebben.
(NU krijg je ze wel ja, maar 15 jaar geleden echt niet!)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:34

Ik ben met een Amerikaan getrouwd en ik kan je zeggen, ze denken idd over een paard hetzelfde als over honden en katten. Als ik paardenvlees eet kan ik het beter niet zeggen, want dan gaat ie over z'n nek :Y) En hij vind paarden niet eens leuk.
Zo'n beetje alles in Amerika is 1 grote puinhoop, inclusief dit gezeur, wordt er zo langzamerhand een beetje moe van. :Z

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 06:39

marengo schreef:
Als je paard je dat niet waard is, ben je geen paard waardig.

De grootst mogelijke onzin...........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:53

Wat een opgefokt topic wordt dit zeg, jeetje en wat een respect naar elkaar :r

Amerika heeft gewoon een groot probleem en dat is niet alleen de paarden. Land is bijna naar de knoppen en iedereen lijd eronder.
En dat er in Europa al een hele lange tijd iets niet deugt aan de veetransporten is voor mij niks nieuws en ik denk voor de overige bokkers ook niet.

Citaat:
En dan nog: de meeste helden hier die hun paard naar de slager brengen, laten hem of door een ander weg brengen, of geven hem aan de deur af, en nemen hem niet zelf mee naar binnen, en blijven er niet zelf bij staan als hij geschoten wordt.
Dat is wel een nare bijkomstigheid aan inslapen, je moet erbij blijven.
Ik denk dat dit je plicht en verantwoording is als dieren eigenaar.

Mijn plicht is het dier waardig laten gaan, of dat nu slacht is of inslapen en of ik daar nu zelf bij ben of een goede vriend die ik vertrouw. Dat maakt niet uit als het dier maar snel uit zijn lijden is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:57

WAT een FU CK ing onzin!!!! Paarden mogen niet meer in noord amerika geslacht worden, omdat ze niet meer geslacht mogen worden......... DAT is de enige reden dat ze massaal naar mexico getransporteerd worden!! Dat is de oorzaak van deze paardenellende!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:16

KiWiKo schreef:
WAT een FU CK ing onzin!!!! Paarden mogen niet meer in noord amerika geslacht worden, omdat ze niet meer geslacht mogen worden......... DAT is de enige reden dat ze massaal naar mexico getransporteerd worden!! Dat is de oorzaak van deze paardenellende!!

dat schreef ik ook al, alleen in iets meer woorden :o :D

zoewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:37

Raar, ze mogen niet geslacht worden, maar ze mogen paardenvlees wel verkopen... Niet zo raar ook dat er dan illegale slachterijen etc. komen he..

It is legal to sell horse meat in Florida as long as it is properly marked as horse meat for human consumption, USA Today reported. But it is illegal to steal and kill horses improperly, which is what's happening in Florida at an alarming rate. In fact, two men were recently charged in the state with burglary and cruelty in the killing of a pair of horses and other cases are being investigated, USA Today reported.

Read more: http://www.nydailynews.com/money/2009/1 ... z0lulDUv5S
Laatst bijgewerkt door zoewie op 23-04-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:38

dat vlees komt uit mexico :) slachten is verboden in Amerika en word dus alleen ILLIGAAL gedaan!