Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:16

En hoeveel zulke paardvriendelijke boxen zullen er zijn? Jij vind in de gradaties de stand het ergst maar misschien vinden sommige paarden dit wel niet? Net zoals dat sommige paarden de stal boven wei verkiezen (al wel niet door milieu)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:26

Ik kan alleen vertellen hoe ik mijn eigen en pensionpaarden hou. Ik kan er verder weinig aan doen dat een paardeneigenaar meehelpt in paardonvriendelijke stallen door zijn dier in dit soort bedrijven te stallen. Kwestie van geld, onwetendheid?

Ik blijf wel bij mijn visie dat stands de meest paardonvriendelijke manier van stalling zijn.En ik blijf het bijzonder vinden dat ik nog moet uitleggen waarom ik dat vind..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:38

achja, mijn opa heeft ook nog stands. De voorkant is dicht (muur), zijkanten kunnen ze met het hoofd overheen dus contact maken. Ze kunnen er bijna overdwars in staan, en zo krijgen ze dus meer ruimte om zichzelf te krabben. Ik vind het niet minder zielig dan dat ze in een box staan, contact door tralies is toch minimaal. Ja ze zien elkaar en kunnen misschien de neus aanraken. :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:55

wouterpaard schreef:
Op mijn oude stal hadden ze stands. En ja de paarden hadden gewoon sociaal contact hoe kort denk je dat ze vast staan? En ze kunnen gewoon gaan liggen. Als ze zich niet veilig voelen gaan ze immers niet liggen.
Heb het gezien bij een paard die stond jarenlang stand daarna op box en vereenzaamde op box. De paarden stonden in de winter snachts op stal overdag buiten en in de zomer 24/7 buiten dan heb ik er absoluut niks op tegen.

Dat is in de meeste stands niet zo, en dan nog.. Hoe zou jij het vinden om de hele nacht vast te staan?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:05

Citaat:
Ik persoonlijk ben niet tegen stands, ik vind die altijd nog beter dan een paard in een dichte box zetten waar ze helemaal geen contact kunnen hebben met hun buren (laat staan zien) en niet kunnen zien wat er in de rest van de stal gebeurt. Dat vind ik dier onvriendelijk.

Oh, ja vergeten. Paarden in stands kunnen alles zien wat er in de stal gebeurd... Hoe ook al weer? Door dat spiegeltje voor zich tegen de muur? |o

Dinopino

Re: Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:16

wouterpaard jij vormt je mening naar 1 geval dat je hebt meegemaakt. Misschien was dat paardje inderdaad ongelukkig omdat ie bij zijn collegas werd weggehaald , maar dat wil niet zeggen dat dat beest een stand nu echt prettig vindt. Jij baseert je mening op een enkele ervaring maar hier is door heel veel mensen een degelijk en grondig onderzoek naar gedaan. Waaruit bleek dat het houden van stands voor paarden niet goed is. Dit is niet gebaseerd op een ingeving van een iemand.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:43

Wat fijn voor die paarden!
Het laat nog even op zich wachten maar gelukkig word er actie ondernomen!

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:02

Zeker mee eens.
Voor paarden en pony's is het altijd beter als ze lekker kunnen rondlopen in hun box en daarmee uit.
Vind het ook zielig als paarden 365 dagen per jaar op stal staan, dus weiland is altijd beter.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:24

Daarom zei ik ook in mijn eerste post dat ik heel benieuwd ben naar de onderzoeken :o en ja heb het vooral over mijn oude stal, wat niet wil zeggen dat ik niet meer stallen met stands heb gezien (en ja ook slechte stallen) maar alsnog is mijn mening dat ik verbieden overbodig vind, richtlijnen en regels niet!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:21

Nu ben ik er voorstander van dat een paard 24/7 kan kiezen of ie buiten loopt of in zijn schuilhok wil staan. Het hele jaar door en niet enkel in de winter.
Maar niet iedereen kan dit waarmaken voor zijn paard.

Ik ga ook geen stands gaan verdedigen, maar ik heb tig maneges en zo gezien waar ze in stands staan. En die dieren zagen er niet neurotisch of zo uit, ook niet ongelukkig...

Alleen heb ik nog nergens resultaten gezien van al die onderzoeken die er door veel mensen gebeurd (zouden) zijn.
Als iemand van de mensen die zeggen dat er onderzoeken geweest zijn mij eens een link willen geven naar al die onderzoeksresultaten, dan wil ik die graag eens lezen. Inclusief de uitleg over hoe 't onderzoek is gebeurd, over hoeveel verschillende locaties en omstandigheden in het onderzoek zijn opgenomen en welke de criteria zijn die gehanteerd werden bij het onderzoek.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:55

OP de manege waar mijn dochtertje rijd hebben ze ook nog stands. Ik moest er in het begin heel erg aan wennen. Mijn eigen paardjes staan nl. 24/7 buiten (stallen met uitloop).

Maar als ik ze nu zie, dan zien ze er niet ontevreden uit. De voorkant van de stands is een cm of 50 open (daar zit om het schot een drinkbak). Ze kunnen zo met hun hoofd gewoon naar de buurman of vrouw. En aangezien ze onbeperkt eten voor zich hebben liggen, zijn ze continu bezig. Ik heb ze er ook al in zien liggen, uiteraard niet languit, want dat past dan net niet.

Zo hebben ze dus ook stallen die ze in 2-en hebben gedeeld. Hier kunnen dus 2 ponies los in staan. Over het tussenschot heen, hebben ze contact met elkaar.

Ik vind het niet ideaal, maar ze gaan elke dag de wei op, dus dat scheelt weer. Voorkanten van de stallen zijn ook open, dus ze staan vaak over het randje te kijken.

Het zou niks voor mij zijn, maar als ik het zo zie staan allemaal, dan gaat het allemaal redelijk relaxed.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:37

in noorwegen gaan bijna alle paarden in 'stands' in de winter.. deze zijn echter wel voldoende breed om nog te liggen, zich te krabben, open genoeg om sociaal contact te maken etc..
het zijn ook kettingen van een plafond tot de grond waaraan dan weer een korter touw zit aan een nekband, op deze manier kunnen ze alle kanten uit zoals ook comfortabel liggen zonder getrek aan de nek of hoofd (na enige gewenning)..

ik heb er niets op tegen, behalve dan tegen die ienieminie dingen van amper 1,30m breed waar ze net tussen passen met buik en billen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:24

Ik vind het een goede zaak. Opzich is een stand niet zo verschrikkelijk verkeerd ik ken stallen waar ik me paard voor nog geen goud in zet dan nog liever een stand.
Maar toch vind ik dat een paard als het al binnen staat wel bewegingsvrijheid moet hebben en dus kunnen staan, liggen en suffen waar ze willen en niet alleen met de neus naar voren waar ofwel een muur zit of dan wel trailies waar mensen voorbij lopen. Ik vind dat een paard zowel de rust moet kunnen opzoeken en dat kan in een stal waar bv alleen een dichte achterwand is. Of als ze wat willen zien zich kunnen omdraaien. In een stand kunnen paarden niet/nauwelijks omdraaien en staan dus zowat de hele tijd naar hetzelfde te kijken.

Daarbij een paard wat jaar in jaar uit in een stand staat wordt het gewend en nogal logisch dat een box dan even wennen kan zijn. De ene reageert daar heftiger op als een andere.

Maar ik heb zeker slechtere stallen gezien bv met stroomdraad. Kan nog steeds niet snappen dat mensen daar geld voor betalen maar das een hele andere discussie.

Vind het in ieder geval een hele verbetering dat ze eens echt naar het welzijn van dieren gaan kijken. En dit is in mijn ogen toch de makkelijkste zet om mee te beginnen. Makkelijker te controleren end.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:15

Ik vind stands niet zo'n groot probleem zolang de paarden elke dag maar meerdere keren beweging krijgen. Bij ons op de manege staan een aantal paarden/pony's ook in een stand maar die lopen wel een groot deel van de dag in de wei en worden daarnaast 2-3x per dag gebruikt voor de lessen ( verspreid over de hele dag/avond)
Ik zie dat liever dan een paard/pony die in een box van 3,5 x 3 meter staat en slechts 1 uurtje per dag eruit komt om gereden te worden.
In een box komt een paard ook niet aan zijn benodigde beweging.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:36

Wanneer er degelijk onderzoek is gedaan door meerdere landen. En dat is echt niet een weekje, daar gaan jaren overheen. In zwitserland in duitsland is standhouding niet voor niets verboden. Jij bindt je paard toch ook niet een hele nacht vast Een paard in een stand kan naar zijn soortgenoten never en te nimmer het juiste paardengedrag laten zien en goed comminuceren. Bekijk een paard maar eens goed in de stal hoe vaak die beweegt. Wanneer ik naar mijn paarden kijk die in een open stal staan wanneer ik wakker wordt zie ik ze bij elkaar staan nog geen minuut later staat ze totaal ergens anders. Een paard is van nature een vluchtdier dat kan absoluut niet wanneer die vast staat dat is voor een paard wat vastgebonden staat op de poetsplaats ook stress. Hoe je anno nu met de wetenschap van nu nog voor stands kan zijn vindt ik echt onbegrijpelijk. Waar ik vroeger reed op de manege waren ook stands en maar dat wil niet zeggen dat dat paardvriendelijk is. En paarden berusten in een situatie en dat doen ze ook in stands. En hoe wil je bepalen dat het paard het goed vindt en prettig . Omdat ze niet schreeuwen of trappen of bijten.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:17

Dinopino schreef:
En hoe wil je bepalen dat het paard het goed vindt en prettig .

Hoe wil jij bepalen of een paard iets nièt goed en nièt prettig vindt?
Om te bewijzen of iets waar is heb je net dezelfde methodes nodig als om te bewijzen dat iets niet waar is.
Dus als jij beweert dat wij niet kunnen bepalen of een paard het goed en prettig vindt, dan is de logische gevolgtrekking dat jij ook niet kan bepalen dat het omgekeerde waar is.
En nogmaals... waar zijn die onderzoeksresultaten, inclusief alle parameters, beschrijvingen van onderzoeksresultaten, manier van onderzoek en dergelijke?

Ik zeg 't nogmaals: ik ga stands niet promoten, maar verbieden is b*ll sh*t, maak een regelgeving als je dan toch iets wil gaan doen.

En 't feit dat ik er blijf op hameren dat ik wel 's de volledige, jarenlange onderzoeken zou willen lezen heeft er enkel mee te maken dat de merendeel van de mensen hier zomaar alles gelooft wat er verteld wordt, als het maar "in hun kraampje past". Probeer eens ZELF te denken. Probeer eens ZELF conclusies te trekken. Probeer eens om ZONDER vooroordelen over iets na te denken of een discussie te voeren. Ga er niet zomaar van uit dat wat jij denkt juist is en wat de ander denkt verkeerd is. Misschien zit er in wat een ander te vertellen heeft ook een waarheid, ook een gefundeerd argument. Soms is er niet zomaar 1 waarheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:28

Goh en waarom hebben boeren dan gekozen voor grupstallen ipv hun koeien vast te zetten?
Juist omdat blijkt dat koeien zich prettiger voelen en daardoor meer melk produceren...

Waarom zou dat met paarden (die nog eens meer van nature lopen) anders zijn??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:48

voltigeur bijvoorbeeld leg een paard een te krap zadel op en sommige paarden zullen nog vrolijk doorlopen oortjes naar voren en gaan met die banaan. Achteraf drukking onder het zadel maar paard heeft nooit auw gezegd. Daarmee wil ik dus zeggen dat wij dat inderdaad niet altijd kunnen zeggen of een paard gelukkig is of niet. Een paard staat liever met 20 paarden in een muffe donkere stal dan in zijn uppie op een heel groot weiland. maar door je erin te verdiepen wat de behoeftes van zo'n dier zijn kun je het voor hem wel zo goed mogelijk proberen. Een paard is niet gemaakt om op te berijden daar berust hij ook in maar dat wil niet zeggen dat ie er gelukkiger van wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:02

Even een na denkertje voor alle tegenstanders.

Een paard de hele nacht (8 á 12 uur) op een stand is dier onvriendelijk volgens jullie. En hoe zit het met een paard dat de hele dag (15 uur of langer) moet reizen op een trailer/vrachtwagen? Die hebben nog minder ruimte dan op een stand. En kunnen niet eens liggen of aan hun kont krabben laat staan hun buren zien. (de meeste tussen wanden zijn hoog aan de hoofdkant)
En kom niet met de reactie van "dat komt bijna niet voor" Want dat is niet zo, vele sport paarden staan uren op een wagen in stand en ook nog eens uren op wedstrijd terreinen op stand en moeten vervolgens nog weer de zelfde weg terug. Dus uren van op een stand staan. Moet dat soort stands dan ook niet verboden worden? Paarden gewoon lekker los vervoeren zodat ze de ruimte hebben?
Het is wel erg dieronvriendelijk om zo met paarden om te gaan, alleen maar ten behoeve van de ambitieuze ruiter/amazone.

Nogmaals je hebt stands en stands. En een paard staat echt niet aan een kort touwtje vast zoals in een trailer/vrachtwagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:03

Als je dat zo wilt stellen.....
Een paard staat een hele week in een stand en een paard op de vrachtwagen eens per week.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:07

Paarden die ik ken staan 3/4 keer per week zo in een vracht wagen en reizen door heel europa. Op een stand hebben ze meer ruimte en het beweegt niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:09

Maar daar heb je (nieuwe) vervoersregels voor.
Een paard mag maar een bepaalde tijd achtereen vervoerd worden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:12

Wou ik ook zeggen, ben het wel met je vergelijking eens wat dit gebeurt hier vaker dan we denken, denk ik. Daar wil ik wel net zo'n regel als euh Denemarken? voor dat paarden max 4 uur op trailer/ vrachtwagen mogen staan.
Hier worden dus wel eisen gesteld, wat dus ook met stands zou kunnen.

@Brainless dat van die koeien is ook verdeeld niet iedere boer heeft ze in een grupstal en is van mening dat ze hierdoor meer melk geven. Tis maar net wat men wilt en het beste vind voor zijn koeien denk ik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:26

Ik heb zelf jaren lang op een boerderij gewerkt, ik vind een grupstal (waar ze dus vast staan) beter. Er is veel meer rust onder de dieren en ieder krijgt genoeg goed voer binnen en staat op een laag stro. In een ligboxstal (lopen ze los) is veel meer onrust. Er lopen veel koeien met dikke gewrichten rond (oorzaak bijna geen strooisel in de stands, ja ze liggen in stands!) en de laagste in rang delven altijd het onderspit. Krijgen het slechtste voer, liggen vaak op de roosters en als een hoger geplaatste koe een pest bui heeft kan pispaaltje lopen voor haar leven. Het kost minder tijd zo'n ligboxstal. Maar of het diervriendelijker is, ik betwijfel het.

Er werd ook een opmerking gemaakt dat paarden op stands alleen maar een blinde muur zien. Een paard moet kunnen liggen en heeft dus een touw of ketting die minimaal 1,20 m. is en ze kunnen dus echt wel achterom kijken. En zelfs kunnen ze aan hun ribbenkast "krabben".

Een goeie regel, max 4 uur op een wagen. Ben benieuwd hoevele dat hier zouden doen. Ff heen en terug midden Frankrijk om 1 koers te lopen en gelijk weer terug, met 2 chauffeurs, zit er dan niet meer in. En er zouden rustplaatsen nodig zijn om ze even uit te laden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:37

@Aikon
In een ligboxenstal worden ze vaak per aantal onderverdeeld in stallen en er ligt gewoon zaagsel (op rubberen matten).
Als de oorzaak van dikke gewrichten te weinig strooisel is, weet je ook gelijk de oplossing.
Bij de stallen waar ik kom, lopen er weinig (tot geen) koeien met dikke gewrichten.
En dan kom ik bij boeren met 30 tot en met 100 koeien.