Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:''Deze groep “aanhangers van het authentieke trekpaard” vormt een dermate grote groep van het fokkersbestand, dat het voortbestaan van het ras serieus wordt bedreigd als deze fokkers stoppen. Deze fokkers hebben echter stellig uitgesproken niet meer actief te willen zijn bij de K.V.T.H. en te zullen stoppen met de fokkerij, indien ze niet meer legaal kunnen couperen en hiermee geen trekpaarden meer kunnen houden met korte staart, de authentieke vorm. Het aantal dekkingen, geboortecijfers en trekpaardleden binnen de K.V.T.H. is op dit moment al dermate laag, dat met het oog op de continuïteit en het behoud van het Nederlandse Trekpaard, het rampzalig zou zijn als dit zou gebeuren.
gootje12 schreef:Als je het goed wil aanpakken dan moet je in ieder geval in Europa een verbod op couperen uitvaardigen. Want nu gaan die lui naar Frankrijk of Belgie om het daar te laten doen.En ik geloof dat Spanje ook kwistig mee doet.
Ik ben ook pertinent TEGEN couperen van dieren. Ik vind het je reinste dierenmishandeling.
OP de keuring moet er gewoon een verbod komen op meedoen met een gecoupeerd paard. Dan stopt het misschien een keer.Ze moeten die mensen die het toch doen eens een paar vingers amputeren zonder verdoving. Kijken wat ze daar van vinden.
Cayenne schreef:Vreemde uitspraak van de minister...... Frankrijk hanteert nml. de volgende regel: "Wil je couperen? Prima, maar je bent uitgesloten van openbare evenementen. (keuringen, wedstrijden, demonstraties e.d.)" Vreemd dat het daar wel kan en hier niet, want naar mijn weten is Frankrijk ook onderdeel van de EU. En graag zou ik zien dat er in NL ook deze regel wordt toegepastIn antwoorden op vragen van kamerlid Esther Ouwehand (PvdD) laat Verburg weten geen mogelijkheden te zien om keuringen van trekpaarden met een gecoupeerde staart te verbieden. ''In beginsel is het verboden om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een verboden ingreep is verricht'', aldus Verburg. ''Paarden, die in andere lidstaten legaal zijn gecoupeerd, mogen echter deelnemen aan Nederlandse wedstrijden en keuringen. Een verbod daarop is Europeesrechtelijk en juridisch niet houdbaar.''
lollypony schreef:Mits je deze goed onderhoudEen lange staart is ook veel mooier en beter voor het dier zelf
Kaisa schreef:Maar dat is toch iets wat je over hebt voor je paard?Wij hebben hier 1 Belg met en 1 zonder staan. (dochter en moeder) De dochter heeft haar staart nog, maar wordt meet grote regelmaat helemaal uitgepluisd en uit gedund. Zouden we dat niet doen wordt de staart te dik en te zwaar om te gebruiken/op te tillen/zwaaien. Dat vind ik pas zielig, een paard met zo'n dikke staart dat deze niet in staat is om hem te gebruiken. (En ja dat heb ik met mijn eigen ogen gezien)
KoudbloedKim schreef:Dat is hoe jij over je paard denktKaisa schreef:Maar dat is toch iets wat je over hebt voor je paard?Wij hebben hier 1 Belg met en 1 zonder staan. (dochter en moeder) De dochter heeft haar staart nog, maar wordt meet grote regelmaat helemaal uitgepluisd en uit gedund. Zouden we dat niet doen wordt de staart te dik en te zwaar om te gebruiken/op te tillen/zwaaien. Dat vind ik pas zielig, een paard met zo'n dikke staart dat deze niet in staat is om hem te gebruiken. (En ja dat heb ik met mijn eigen ogen gezien)
Om de staart dan maar helemaal te amputeren vind ik echt idioot..
"Goh laten we de staart maar afbinden, dan hoeven we hem ook niet te onderhouden."
Nee, dat komt er bij mij niet in..
Antoiinette schreef:Wat als ik nou een jong trekpaard koop in Frankrijk en de KVTH zou trekpaarden verbieden die na X datum gecoupeerd zijn op de keuring... kan ik niet naar de keuring met mn paard?!
Tijdens het couperen wordt het paard overings wel vedroofd.
@Kaisa, je hebt opzich wel gelijk de meeste trekpaarden staarten zijn veel te zwaar om de vliegen weg te jagen.
Kaisa schreef:Bedoel je dat nou serieus tegen mij??[naam] schreef:Dat is hoe jij over je paard denktMaar dat is toch iets wat je over hebt voor je paard?
Om de staart dan maar helemaal te amputeren vind ik echt idioot..
"Goh laten we de staart maar afbinden, dan hoeven we hem ook niet te onderhouden."
Nee, dat komt er bij mij niet in..![]()
Niet iedereen staat de hele dag te tutten met zijn of haar paardIk zou daar GEK van worden, steeds lopen tutten met een paard
Als je 1 Belg hebt staan is het misschien te doen, maar ik zie de fokkers dat echt niet doen hoor, elke week 'eventjes' alle staarten bij langs........
beantsje schreef:kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je een staart fatsoenlijk uitdunt?
Ik heb weliswaar geen trekpaard maar een tinker met een megadikke staart. Even uitborstelen duurt bij mij minimaal 2 uur (en dat is dan nog snel). Voor mesten en plassen tilt ze hem niet hoog genoeg op dus hij is ook altijd heel vies.