Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nutella

Re: Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:58

Waardeloze vereniging. Waar sta je dan eigenlijk voor?????

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:04

Ze moeten gewoon zeggen dat de veulens geboren naar 1 januarie 2010 bijvoorbeeld verplicht een staart meotten hebben zoniet gen stamboek opname dus ok uitsluiting voor keuringen

Hie heb ik al met meerdere jaja trekpaardhouders een discusie overgehad maarja die win ik toch niet :+ maargoed ik vertel wat ik denk en dus ook over dit soort practijken

Ik zou zo de vingers en tenen van deze mensen willen amputeren :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:05

Machteloos? Nee, hij is kansloos.
Wat een geklets zeg. :n

Het is heel simpel, gewoon geen paarden met gecoupeerde staart meer toelaten.. Goh, en dat kan een 17-jarige zelfs bedenken.. :+
Denk dat ik de 2e kamer maar in moet..

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:10

Ook deze uitgebreide versie vind ik geklets. De KVTH heeft een grote hekel aan de mensen die in het bezit zijn van een langstaart, en zich daar ook mee laten zien op keuringen en andere evenementen.

Juist die mensen van het stamboek, promoten het couperen en doen er alles aan om de langstaarten te verbannen.

Heel triest. En zou heel graag antwoord op de vraag hebben, hoe zo'n vereniging zich dan Koninklijk mag noemen :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:54

de overheid moet de diverse regels zo aanpassen dat couperen alleen dan kan als het betreffende dier in een land is geboren waar couperen is toegestaan én dat de fokker het dier heeft laten couperen omdat dit nodig is voor het werk met dit dier. En dat het verboden is met dieren die niet aan die niet aan die voorwaarden voldoen, mee te doen aan wedstrijde, keuringen etc.

Geen NL fokker die een buitenlandse fokker op het papier laat zetten als fokker alleen voor een korte staart, weg alle eer en roem als fokker zijnde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:56

Cayenne schreef:
''Deze groep “aanhangers van het authentieke trekpaard” vormt een dermate grote groep van het fokkersbestand, dat het voortbestaan van het ras serieus wordt bedreigd als deze fokkers stoppen. Deze fokkers hebben echter stellig uitgesproken niet meer actief te willen zijn bij de K.V.T.H. en te zullen stoppen met de fokkerij, indien ze niet meer legaal kunnen couperen en hiermee geen trekpaarden meer kunnen houden met korte staart, de authentieke vorm. Het aantal dekkingen, geboortecijfers en trekpaardleden binnen de K.V.T.H. is op dit moment al dermate laag, dat met het oog op de continuïteit en het behoud van het Nederlandse Trekpaard, het rampzalig zou zijn als dit zou gebeuren.

Nou en, laat ze dat maar doen, er is niemand die meer belang heeft bij trekpaarden dan deze fokkers zelf (tractoren weet je wel...). Als je zoals deze mensen de bizarre mening aanhangt dat dit ras geen bestaansrecht heeft zonder gecoupeerde staart, okay dan, mooi uit laten sterven .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:02

lekkere fokkers dan.... ik vind chanteren en niets anders...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:52

Dat stamboek kan toch best een regel opstellen dat de paarden een staart moeten hebben om deel te nemen aan keuringen etc? Volgensmij is het gewoon slap gelul en bedoelen ze eigenlijk iets heel anders.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:08

En als ze nou de regel instellen dat veulens die in Nederland zijn geboren en later gecoupeerd op een keuring verschijnen dat deze dan uitgesloten zijn van deelname?!
Wb de fokkers die hun paarden zogenaamd authentiek willen houden...gewoon pure klets. Ze worden "authentiek" mét staart geboren toch...
Het stamboek zal toch echt wat meer verantwoording moeten nemen voor het ras hoor!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:09

Wat zijn regels en wetten nou waard als de meerderheid van de fokkers ze ongestraft aan hun laars kan lappen en er op Nederlands, en ook op Europees niveau niet ingegrepen kan worden?
Zal even lekker worden dat, als de meerderheid beslist dat bepaalde regels niet opgevolgd hoeven te worden, er ook geen sancties komen. Kom, laten we collectief het chippen boycotten, of de registratie die er komen gaat....

Uit laten sterven zou ik het ras beslist niet, want "extinct is forever". Maar laat de Nederlandse Overheid, net als in Duitsland vroeger is gedaan met bijv. de Schwarzwalder Fuechse, de fokkerij in de handen van de staat plaatsen, zodat het ras voor uitsterven bewaard blijft. En ga dan sancties invoeren...
Maar dat zal uiteindelijk teveel kosten....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:40

Hannah_Menno schreef:
Machteloos? Nee, hij is kansloos.
Wat een geklets zeg. :n

Het is heel simpel, gewoon geen paarden met gecoupeerde staart meer toelaten.. Goh, en dat kan een 17-jarige zelfs bedenken.. :+
Denk dat ik de 2e kamer maar in moet..

'Hij' is een 'zij' ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:16

gootje12 schreef:
Als je het goed wil aanpakken dan moet je in ieder geval in Europa een verbod op couperen uitvaardigen. Want nu gaan die lui naar Frankrijk of Belgie om het daar te laten doen.En ik geloof dat Spanje ook kwistig mee doet.

Ik ben ook pertinent TEGEN couperen van dieren. Ik vind het je reinste dierenmishandeling.
OP de keuring moet er gewoon een verbod komen op meedoen met een gecoupeerd paard. Dan stopt het misschien een keer.Ze moeten die mensen die het toch doen eens een paar vingers amputeren zonder verdoving. Kijken wat ze daar van vinden.

In België is couperen ook verboden. Hier gaan de veulens ook naar Frankrijk wel het wel nog mag.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:33

Vlak bij ons zit een fokker, die gaat echt niet naar Frankrijk met de veulens, dat gebeurt gewoon hier in de schuur. De papieren komen uit Frankrijk............... het is gewoon één grote zwendel en een nog grotere schande. Elk paard is "authentiek" MET staart en niet zonder.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:11

Cayenne schreef:
In antwoorden op vragen van kamerlid Esther Ouwehand (PvdD) laat Verburg weten geen mogelijkheden te zien om keuringen van trekpaarden met een gecoupeerde staart te verbieden. ''In beginsel is het verboden om deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een verboden ingreep is verricht'', aldus Verburg. ''Paarden, die in andere lidstaten legaal zijn gecoupeerd, mogen echter deelnemen aan Nederlandse wedstrijden en keuringen. Een verbod daarop is Europeesrechtelijk en juridisch niet houdbaar.''
Vreemde uitspraak van de minister...... Frankrijk hanteert nml. de volgende regel: "Wil je couperen? Prima, maar je bent uitgesloten van openbare evenementen. (keuringen, wedstrijden, demonstraties e.d.)" Vreemd dat het daar wel kan en hier niet, want naar mijn weten is Frankrijk ook onderdeel van de EU. En graag zou ik zien dat er in NL ook deze regel wordt toegepast :j

lollypony schreef:
Een lange staart is ook veel mooier en beter voor het dier zelf :D
Mits je deze goed onderhoud ;) En daar schiet het er vaak bij in. Wij hebben hier 1 Belg met en 1 zonder staan. (dochter en moeder) De dochter heeft haar staart nog, maar wordt meet grote regelmaat helemaal uitgepluisd en uit gedund. Zouden we dat niet doen wordt de staart te dik en te zwaar om te gebruiken/op te tillen/zwaaien. Dat vind ik pas zielig, een paard met zo'n dikke staart dat deze niet in staat is om hem te gebruiken. (En ja dat heb ik met mijn eigen ogen gezien ;) )

Om eventjes terug te komen op de K.V.T.H. : Hier in Drenthe hebben wij minder last van het boy-cotten van lange staarten. Ons trekpaard met staart is als veulen kampioen geworden op de Centrale Keuring, helaas als 1 jarige wel achteraan (maar dat is te 'verwijten' aan het naarlingen effect ;) ) en als 4jarige opgenomen in het stamboek met een 1ste premie. Dat zelfde jaar (2009) is er bij onze afdeling een kampioen gekozen mét staart:

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:47

sflj schreef:
'Hij' is een 'zij' ;)

Oh, oeps! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:59

Kaisa schreef:
Wij hebben hier 1 Belg met en 1 zonder staan. (dochter en moeder) De dochter heeft haar staart nog, maar wordt meet grote regelmaat helemaal uitgepluisd en uit gedund. Zouden we dat niet doen wordt de staart te dik en te zwaar om te gebruiken/op te tillen/zwaaien. Dat vind ik pas zielig, een paard met zo'n dikke staart dat deze niet in staat is om hem te gebruiken. (En ja dat heb ik met mijn eigen ogen gezien ;) )
Maar dat is toch iets wat je over hebt voor je paard?
Om de staart dan maar helemaal te amputeren vind ik echt idioot..
"Goh laten we de staart maar afbinden, dan hoeven we hem ook niet te onderhouden."
Nee, dat komt er bij mij niet in.. :n

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:03

Ik begrijp het niet hoor elk paard heeft toch een staart nodig, bv tegen al die lastige insecten??
Hier vlak bij waar mijn paardjes nu staan. staan ook 3 belgen.
2 volwassenen zonder staart, en een veulen met een maand terug nog met een mooie staart eraan.
Nu is die er dus af, en is niet langer dan een dag weggeweest daarvoor. Mijn idee is het gewoon hier ergens gedaan hoor.
Waarom zouden ze daarvoor naar frankrijk gaan, als dat hier ook kan met idd franse papieren. Het is 1 grote zwendel.
Vreselijk die arme dieren zonder insectenverweer. :( :( :(
En ten 2de ik vind het geen gezicht.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:14

KoudbloedKim schreef:
Kaisa schreef:
Wij hebben hier 1 Belg met en 1 zonder staan. (dochter en moeder) De dochter heeft haar staart nog, maar wordt meet grote regelmaat helemaal uitgepluisd en uit gedund. Zouden we dat niet doen wordt de staart te dik en te zwaar om te gebruiken/op te tillen/zwaaien. Dat vind ik pas zielig, een paard met zo'n dikke staart dat deze niet in staat is om hem te gebruiken. (En ja dat heb ik met mijn eigen ogen gezien ;) )
"Goh laten we de staart maar afbinden, dan hoeven we hem ook niet te onderhouden."
Dat is hoe jij over je paard denkt ;)
Niet iedereen staat de hele dag te tutten met zijn of haar paard ;) Ik zou daar GEK van worden, steeds lopen tutten met een paard :n Als je 1 Belg hebt staan is het misschien te doen, maar ik zie de fokkers dat echt niet doen hoor, elke week 'eventjes' alle staarten bij langs........

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:24

Wat als ik nou een jong trekpaard koop in Frankrijk en de KVTH zou trekpaarden verbieden die na X datum gecoupeerd zijn op de keuring... kan ik niet naar de keuring met mn paard?!

Tijdens het couperen wordt het paard overings wel vedroofd.

@Kaisa, je hebt opzich wel gelijk de meeste trekpaarden staarten zijn veel te zwaar om de vliegen weg te jagen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:29

zo komt er nooit een eind aan...

effe wat anders, ik krijg een waarschuwing dat KVTH malware op hun site heeft ofzo? Dit zou mijn pc kunnen aantasten??

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:36

Waarom dan niet de staart zo kort al mogelijk houden? Invlechten is dan ook niet zo heel moeilijk meer en ze hebben tenminste nog iets. Ze kunnen dan ook nog hun staartwortel gebruiken om hun evenwicht te bewaren en hebben nog een beetje verweer tegen insecten. Gewoon die staart afknippen is toch niet zo veel werk? Kom nou, als je paarden wilt fokken dan moet je er evengoed iets voor over hebben. Dan 1 merrie minder en iets meer tijd voor de rest. Een beetje eerlijk blijven is niks mis mee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:41

Antoiinette schreef:
Wat als ik nou een jong trekpaard koop in Frankrijk en de KVTH zou trekpaarden verbieden die na X datum gecoupeerd zijn op de keuring... kan ik niet naar de keuring met mn paard?!

Tijdens het couperen wordt het paard overings wel vedroofd.

@Kaisa, je hebt opzich wel gelijk de meeste trekpaarden staarten zijn veel te zwaar om de vliegen weg te jagen.

Inderdaad.....dan kan je niet naar de keuring en dus laat je het wel uit je hoofd om een gecoupeerd dier in Frankrijk te kopen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:43

kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je een staart fatsoenlijk uitdunt?
Ik heb weliswaar geen trekpaard maar een tinker met een megadikke staart. Even uitborstelen duurt bij mij minimaal 2 uur (en dat is dan nog snel). Voor mesten en plassen tilt ze hem niet hoog genoeg op dus hij is ook altijd heel vies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:02

Kaisa schreef:
[naam] schreef:
Dat is hoe jij over je paard denkt ;)
Niet iedereen staat de hele dag te tutten met zijn of haar paard ;) Ik zou daar GEK van worden, steeds lopen tutten met een paard :n Als je 1 Belg hebt staan is het misschien te doen, maar ik zie de fokkers dat echt niet doen hoor, elke week 'eventjes' alle staarten bij langs........
Bedoel je dat nou serieus tegen mij?? :7
Ik sta ook niet de hele dag te tutten met mijn paard, ga maar 3 keer per week heen.
En het enige wat ik hoef te doen is er met een harde borstel door heen te gaan en 1 keer per week met de kam.
Dat heeft helemaal niks met tutten te maken, maar met de normale verzorging van je paard.
Een paard kan zichzelf niet schoonhouden zoals een hond of kat, dus is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om zo'n dier te verzorgen.
Maar ja, als je je daar te goed voor voelt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:05

beantsje schreef:
kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je een staart fatsoenlijk uitdunt?
Ik heb weliswaar geen trekpaard maar een tinker met een megadikke staart. Even uitborstelen duurt bij mij minimaal 2 uur (en dat is dan nog snel). Voor mesten en plassen tilt ze hem niet hoog genoeg op dus hij is ook altijd heel vies.

Hier nog z'n tinker

Staart moet ik met 2 mensen knippen en met 2 grote mannen handen vast houden want met mijn handen heb ik de helft er nog niet bij

Hij heeft dan ook altijd een vieze staart van de mest