Nogmaals Sjolvir, het wordt bij stamboekopname gedaan en in dit geval is het bij stamboekopname naar boven gekomen. Jij bedoelt dat het handiger is om het te doen bij inschrijving in het veulenboek.
Goed dat het uitgekomen is! Gelukkig scheelt het niet heel veel, maar is wel slordig ergens!
Mijn merrie is trouwens verplicht DNA getest, dit omdat zij niet als veulen is geschetst en gechipt etc. Bij het KWPN is het dan verplicht om een DNA onderzoek te laten doen. Gelukkig maar, want had een dekbon Gribaldi x Uniform, uiteindelijk bleek ze een Gribaldi x Jazz te zijn.
Mac
Geplaatst: 21-04-10 13:58
Ik schrik er eerlijk gezegd van dat het kennelijk redelijk vaak voorkomt dat er sperma wordt verwisseld en ik vind dat daar best laconiek over wordt gedaan. Je koopt toch niet voor niets een dekking van een bepaalde hengst?? Je puzzelt toch merrie en hengst bij elkaar om een zo goed mogelijk fokprodukt te krijgen?? Ik zou zelf toch wel stappen ondernemen tegen dat soort fouten. Je hebt immers niet gekregen waar je voor hebt getekend en betaald.
wel apart dat dit gebeurd... Mac, idd doe je zo je best voor een bepaalde combinatie, blijkt het heel anders te zijn.. Hier is afgelopen jaar wel DNA afgenomen bij het veulenschetsen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 21-04-10 19:36
Hier wordt ook DNA-materiaal van het veulen afgenomen, maar dat wil niet zeggen dat het DNA ook gecontroleerd wordt, dat wordt slechts steekproefsgewijs gedaan.
Jeetje, dat is ook wat zeg... Gelukkig is de afstamming behoorlijk verwant aan elkaar! Mooi opgelost zo, fijn dat het geen ingrijpende gevolgen heeft. Maar inderdaad is er dan nog een merrie die door de 'verkeerde hengst' gedekt is...
helina
Geplaatst: 26-04-10 20:27
ze hadden zo'n super hengst ook niet af moeten keuren, die bewegingen die die heeft. en gelukkig scheeld het niet zo heel veel tussen promise en matsjo.