Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:17

Wat ik wel opvallend en erg jammer vind, is dat mensen met een voorbeeldfunctie (bv. Anky) zich eigenlijk nooit met cap laten fotograferen. Of beter gezegd: ze laten zich altijd zónder cap fotograferen.

Het is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, maar personen met een bepaalde voorbeeldfunctie (zeker voor jonge kinderen) kunnen daar wel aan bijdragen denk ik.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:20

Ik ben ook zo'n eigenwijze die nooit met cap rijd en met gymschoenen onder de chaps.
Nooit is me wat gebeurd en de keer dat ik een cap op had tijdens een buitenrit, val ik van mijn paard, paard schopt in mijn gezicht.
Resultaat: 3 dagen op de IC met een verbrijzelde kaak.
Tja.....
Inmiddels heb ik 2 kleine kids en volgend jaar als ik mijn paard ga inrijden, gaat er zeker een cap op mijn hoofd en koop ik laarzen o.i.d.
En op slippers naar de paarden... nou echt niet!!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:20

ik ben blij dat je bij ons uit de bak wordt gezet als je geen cap op hebt als je op een paard zit! ongeacht of het je eigen paard is of niet!
ikzelf heb op mijn vorige stal niet altijd een cap opgehad maar nadat ik iemand had zien vallen die heeel erg blij mocht zijn dat ze een cap op had ben ik overtuigd :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:22

_Zsazsa_ schreef:
Mensen gaan zich pas beschermen nadat ze van dichtbij iets gezien/gevoeld hebben.
Met paarden kan je je toch niet 100% beschermen. Er landde er nog geen 15 min geleden bijna 1 op mijn hoofd met zijn voorbenen omdat hij naar de wei ging... Ja moet ik dan de hele dag een cap op omdat ik met ze werk. Maar met rijden heb ik dan zeker wel weer altijd een cap op, en altijd goede schoenen omdat ze hier meer dan 25x per dag bijna op mijn tenen gaan staan.
De ruiters hier dragen eigenlijk ook nooit een cap, sinds 3 weken geleden is het verplicht met de springles omdat iemand met zijn hoofd op een oxer was gevallen en nu nog in het ziekenhuis ligt. Dus dat moet er eerst gebeuren voordat andere mensen het inzien...

Je hebt je eigen leven in eigen handen.... Voor veiligheid kies je zelf lijkt me..

is in engeland verplicht ;)

en vage kennis van ons was aan het springen met haar paard,
doet een simpele afsprong in het slootje (waarna er na 1 galop sprong een opsprong zou volgen) paard struikeld en zij valt met haar hoofd op de bielz van de opsprong, paard vaalt ook nog is op haar.

njaa vrouwtje heeft er een schedelbasisfractuur aan over gehouden en nog wat mankementen...
ze droeg haar cap!!
als ze haar cap neit had gedragen, had ze het waarschijnlijk niet over leefd!!
ohja.. dit paard was de braafste, deed nooit wat...!
hiervoor had ze een stuiterkonijn en daar is nog nooit wat mee gebeurd :P

ik ben persoonlijk van mening dat er eerder ongelukken gebeuren met brave paarden dan met drukke, vervelende enz paarden ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:23

En zeg eens eerlijk: doe jij nooit onverantwoordelijke dingen?
En wat is onverantwoord? Ik ben bijvoorbeeld afgelopen winter een dag offpiste geweest (wel met gids, omdat ik de weg niet ken). Sommigen vinden dat onverantwoord, het schijnt niet eens altijd verzekerd te zijn. Tja, ik wilde dat, het was een wens van me en die heb ik nu verwezenlijkt. En ik ga het zeker nog vaker doen. Is dat dan onverantwoord? In mijn ogen niet, netjes met pieper en gids op pad geweest. Maar ja, sommigen zeggen dan weer het blijft offpiste, dus je bevindt je op ongecontroleerde gedeelten van de bergen.

Verder is het zo dat je beter op bed kunt blijven als je geen risico's meer wilt lopen of mag lopen. Ga niet meer met de auto, wandel niet meer over straat, kook geen water meer, enz. Want dit zijn ook allemaal risico's die je dus kunt verminderen. Maar ja, blijf je op bed, dan kan je huis nog instorten.

Het heeft ook niets met arrogantie te maken. Sommige dingen overkomen je gewoon, want dan is het lekker weer, ga je even bij je paard kijken. Oh jee, ik heb m'n sandalen nog aan. Nou ja, zal wel goedgaan, want ik geef toch maar 1 aai. Wie is zoiets nog nooit overkomen?
Kijk, die cap heb ik eigelijk altijd wel op, de laarzen draag ik ook. Maar ik heb vroeger ook echt wel eens met sportschoenen bij m'n paard gestaan omdat ik m'n laarzen was vergeten.

Binky_Zephyr

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:25

ik ben blij dat ik me altijd goed bescherm cap bodyprotector bij groen of nieuwpaard & bij springen !

& idd de meeste mensen gaan zich pas beschermen als ze iets hebben meegemaakt of gezien hebben ..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:27

germie schreef:
Verder is het zo dat je beter op bed kunt blijven als je geen risico's meer wilt lopen of mag lopen. Ga niet meer met de auto, wandel niet meer over straat, kook geen water meer, enz. Want dit zijn ook allemaal risico's die je dus kunt verminderen. Maar ja, blijf je op bed, dan kan je huis nog instorten.

Je gaat wel met de auto maar dan wel met je gordel om, houd je enigzins aan de voorgeschreven snelheid, blijft aan jouw weghelft en zet je lichten aan. Etc. Het gaat om risico beperking

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:32

ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten. idem op de motor en bv het dragen van beschermende kleding en een helm of in de auto en het dragen van een gordel..

Maar weiger je de beschermende middelen te gebruiken dat dan de verzekering minder uitkeerd..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:34

germie: ik snap wat je bedoeld, maar om bijv. op het offpiste over te gaan: je nam het risico, maar je hebt wel gezorgd dat je de risico's hebt beperkt, namelijk door de pieper en de gids. Net zoals Bonita hierboven dus ook net zegt. Dat is imo hetzelfde als wel paardrijden, maar dan met cap en schoenen met hakje.

In Engeland is idd het dragen van een cap verplicht altijd als je bij paarden in de buurt komt. Mijn oude school (Van Hall Larenstein) had een internationaal programma, waarbij je een half jaar naar Engeland ging. Daar moest je altijd als je direct bij paarden in de buurt kwam een cap dragen, dus ook met longeren en binnen- en buitenzetten.

Ook ben ik het helemaal eens met Noorwijdenes:
als al die 'voorbeeldruiters' zich nou eens voorbeeldig zouden gedragen, door WEL met cap te rijden en de FEI ook eens toe zou staan dat je op alle niveau's in de dressuur met cap MAG rijden zou het denk ik een stuk beter gaan.
Natuurlijk houd je altijd eigenwijze mensen, die denken dat het hun niet overkomt.

Zelf was ik toen ik 14/15 was ook erg onverantwoord bezig: zonder cap, zonder zadel en hoofdstel, met alleen een halster en teugels een meter gaan springen met een pony van 1.48 meter, die ook nog eens totaal niet braaf was.
Oh oh, wat voelde ik me stoer, want het ging goed! Maar nu, als ik terugkijk op al dit soort dingen, ben ik blij dat ik überhaupt nog zo weinig schade heb ondervonden dat ik nog kan rijden!
Cap & veilige schoenen draag ik altijd, BP ligt hier ook voor het springen en rijden op jonge/onbetrouwbare paarden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:40

Noorwijdenes schreef:
Wat ik wel opvallend en erg jammer vind, is dat mensen met een voorbeeldfunctie (bv. Anky) zich eigenlijk nooit met cap laten fotograferen. Of beter gezegd: ze laten zich altijd zónder cap fotograferen.

Het is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, maar personen met een bepaalde voorbeeldfunctie (zeker voor jonge kinderen) kunnen daar wel aan bijdragen denk ik.

Daar zit zeker een kern van waarheid in. Het valt mij ook nog steeds op dat er reportages in de Paard en Sport staan van beroepsruiters, maar óók van amateurs, die zonder cap hun sport beoefenen. Ik vind dat ronduit belachelijk: als je een blad maakt voor paardensportliefhebbers, zorg dan ook dat je het goede voorbeeld geeft! Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een sporter ervan te overtuigen dat hij eventjes een cap opdoet? Wat hij doet nadat de fotograaf weg is, moet hij zelf weten, maar als eindredacteur zou ik gewoon zeker willen zijn van mensen die het goede voorbeeld laten zien.

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:41

Hou altijd in je achterhoofd;
paarden zijn vluchtdieren dus er kan op ieder moment wat gebeuren.
Maar zorg ervoor dat je vertrouwen met het paard zo groot mogelijk is. dit kan volgens mij wel de kans verkleinen op iets gruwelijks.
En nooit iets doen waar je niet aan toe bent!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:47

Als ik de paarden binnen zet heb ik vaak mijn gewone schoenen al aan, maar teenslippers gaat me dan toch wel een stap te ver (niet dat het kleine lapje stof zo veel gaat uithalen :o ). In de zomer rij ik ook wel eens met een petje ipv cap, bij deze weer een voornemen om ook dat te laten.. Maar na enkele jaren heb ik wel het gevoel dat ik mijn paard goed vertrouw en we zijn daar ook in de vertouwde omgeving natuurlijk. (excuses, excuses :o ) Als ik ga springen zet ik wel altijd een cap op en meestal doe ik dan ook een bp aan. Is ook wel omdat ik me zelf niet zo zeker voel bij het springen, omdat ze er dan vaak vandoor gaat, ondanks dat ik nog nooit gevallen ben.

Heb van de zomer wel een keertje geluk gehad. Mijn paard struikelde heel stom in de waterbak en ik lag er ook onder.(en maar vies water zuipen!) Toen had ik al een heup & been dat er niet zo mooi uitzag. Als ik toen geen cap en bp aan gehad zou hebben.. Maar een ongeval blijft wel in een klein hoekje zitten. Als je fout van de stoeprand valt kan je leven ook gedaan zijn..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:48

Coentjuh schreef:
Bij ons lopen die manegekids haast heel de zomer (en soms zelfs winter :S ?) op die crocs en die tieners vinden het op 1 of andere manier stoer om paard te rijden op hun gympies/pumatjes.

Maar goed doen ze allemaal zelf, dus ik ga er ook niet 1tje op rapen als er 1 een paard op zijn voet krijgt of blijft hangen in de stijgbeugels.

En dat mag van de manegebaas? In mijn lessen komen ze met gympies het paard niet op. Of ze moeten zonder zadel rijden. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:50

bij mijn lessen komen ze ook niet zonder laarzen/chaps en cap op op het paard!!
of het nu hun eigen paard is of een manegepaard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:50

Ellen_Toko8 schreef:
Hou altijd in je achterhoofd;
paarden zijn vluchtdieren dus er kan op ieder moment wat gebeuren.
Maar zorg ervoor dat je vertrouwen met het paard zo groot mogelijk is. dit kan volgens mij wel de kans verkleinen op iets gruwelijks.
En nooit iets doen waar je niet aan toe bent!

Dit gaat op voor paarden eigenaren, het topic gaat over mensen die met paarden werken, en dan kan je ook niet besluiten hem een week niet buiten te zetten omdat je daar nog niet aan toe ben.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:52

Ik snap mensen echt niet die zonder cap op hun paard stappen. Helemaal niet om zo'n reden omdat je haar dan 'verkeerd' gaat zitten. Ik heb dan ook van dichtbij een erg ongeluk gezien en die meid reed bijna altijd zonder cap. Ze stapte even op mijn zus haar paard, godzijdank eiste m'n zus dat ze een cap op zou zetten. Ze viel er langs de schouder af en paard kwam met een hoef (met ijzer) op haar hoofd te staan. Cap was compleet vernield en alsnog drie gaatjes in haar hoofd. Zonder cap had d'r schedel aan flarden gelegen. Echt zo eng. En laatst dacht ik zelf ook even: zonder zadel heel even zonder cap. Mijn paard zet nooit een stap verkeerd mja schrok even en zetten een stap opzij, ik gleed er net even verkeerd af en kwam er nog vanaf met een lichte hersenschudding.
Ongelukken zitten in een zeer klein hoekje, en nee de hele dag met een cap oplopen is weer het andere uiterste maar sommige mensen nemen toch echt wel veel risico.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:57

Bij ons op de manege mag je alleen met dichte schoenen de stallen in en niet in de buurt van de paarden komen, cap is verplicht zelfs voor eigen paarden en 18+.
Tuurlijk loop je wel eens met gympies in een stal, maar op slippers nooit!
Het is bij ons zelfs zo op de manege, dat als er een advertentie ligt met mensen zonder cap op een paard, dat deze de prullenbak in gaat.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:02

Haha wel grappig eigenlijk, ik was zondag nog op mijn slippers bij mijn paarden en ik rij nooit met cap. Ik vind het eigen keus en ja ik ben heel hardleers.

Over het omgaan met paarden, in Engeland is het verplicht om ja ook met poetsen, verzorgen, wandelen etc een cap te dragen maarja die houdt een trapt tegen je romp ook niet tegen.....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:04

Bij mij op het werk is een cap ook verplicht, evenals goede rijkleding en schoeisel, vind ik een hele goede zaak, met gympies komen ze bij mij zeker het paard niet op.
Ach en toen ik nog eigen paarden had heb ik jaren geen cap of rijlaarzen zelfs maar gezien, altijd gympen met eventueel chaps, ook als ik buiten ging rijden ging er geen cap op m'n kop. Ik heb wel een mooi excuus: met warm weer word ik heel erg snel ziek en als ik een cap op m'n hoofd heb ga ik binnen 3 minuten van m'n graatje. :o
In de zomer rij ik dan ook niet meer, alleen in de winter, dan kan ik wel tegen een cap.

Ik heb ook al heel wat ongelukken gehad, 1 daarvan had eventueel kunnen worden voorkomen met bodyprotector, maar die waren er toen nog niet :) Voor de rest een gebroken bovenarm en andere minder ernstige dingen, tja, daar kan geen cap tegenop ;)

Overigens kan ik me nu niet meer voorstellen dat ik met gympen rijden lekker vond, een aantal maanden geleden ben ik ff rap op een paard gesprongen met m'n gympen aan (wel cap op, trouwens), zat echt voor geen meter, ben er dan ook gelijk afgesprongen en heb m'n rijlaarzen aangetrokken. :D

Verder ben ik het compleet eens met germie, ik ben er zelfs tegen dat de veiligheidsgordel verplicht is, vind ik echt je eigen keuze. En als je geen gordel om hebt en je krijgt een ongeluk dan ben je gewoon niet verzekerd, klaar lijkt mij. Ik vind het ondingen en ik weet dat het zonder gevaarlijk is, het leven is niet veilig en ik wil zo veel mogelijk kunnen genieten, met allerlei regeltjes en dingen om mee ingesnoerd te worden kan ik dat niet. Overigens heeft elke veiligheidsmaatregel ook z'n eigen gevaren. Hoevaak is er niet iemand omgekomen juist door de gordel of heeft ernstig letsel opgelopen juist door de cap?

Als persoon moet je zoveel mogelijk je eigen keuzes kunnen maken. Eigen paard? Dan maak je zelf uit wat je doet. Rij je op een manege? Dan bepaald de manegehouder wat je doet. Eigen auto? Zoek het zelf maar uit. Bij iemand anders in de auto? Dan maakt degene achter het stuur uit wat je doet :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:11

Wij worden op school wel de praktijklessen uit getrapt als wij slecht schoeisel aanhebben, maar een helm hoeven we nog niet op. Het risico is dus blijkbaar kleiner als we ernaast staan maar rijden met cap is inderdaad verplicht - ook bij mij op de manege.
En al was het niet verplicht, dan zou ik het alsnog doen, al heb ik eerder een neiging om constant op dezelfde heup (of op mijn borstkas) terecht te komen als ik al val. _O- Liever die cap gedeukt en dat ik een nieuwe moet, dan dat mijn schedel krak zegt.

Ik heb één keer mijn gympen aan gehad naar de manege (want ik zou er niet zelf op) en terwijl er normaal zowat niks op mijn tenen staat schrok er nu eentje van iets en die stapte opzij - precies, op mijn tenen. Had mazzel dat ze er nog aan zaten. :)
Dus dat is me gelijk betaald gezet. Zo zie je maar weer: doe in ieder geval de juiste schoenen/laarzen aan!

Trouwens, als je er met gympen aan op zou gaan zitten zit dat volgens mij voor geen meter inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:16

haha _O- ben het helemaal met ze eens, fijn dat dit eindelijk eens bewezen word :)

Ik ga nooit met teenslippers in de stal staan. zo stond ik der van de zomer in te vlechten met stalschoenen, krijgt ze het voor elkaar om heel hard op mn teen te staan en die was dik :+ kon amper meer lopen. sinds een paar weken geleden is mijn nagel eindelijk helemaal aangegroeit, en nu is hij ook niet meer blauw/paars of wat je het ook noemt. en dat ongelukje was dus al in begin augustus geweest! dus ik ga niet met slippers in de stal staan, al helemaal niet rijden zonder cap/met nikes aan oid want ik val er gewoon snel vanaf :+

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:17

Ik ben bij ons op stal ook zo ongeveer de enige die altijd met cap rijdt.
Stap niet zonder op :n
Ook slippers heb ik niet aan bij de paarden. Doodeng vind ik dat.
Heb al een keer mijn voet gebroken doordat mijn pony er bovenop sprong en toen had ik nog stevige laarzen aan.
Wil niet weten wat er van mijn voet over was geweest als ik slippers aan had..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:19

Shit wat rot voor je heel veel sterkte

KatjaGieli schreef:
Ik heb in December een bedrijfsongeval gehad met een 3jarige...
ik zit voorlopig thuis!
hersenletsel...

en nee het was met het paard binnen halen gebeurd!
wat en hoe moet je mij niet vragen ben 3dagen van de wereld geweest.
het paard was een schat en had nog nooit een vlieg kwaad gedaan.
en ja ik weet een paard is een dier en er kan altijd iets gebeuren.
ben al vanaf mijn 8ste met paarden bezig...
maar niemand die nu kan vertellen wat er is gebeurd...

had een scheur in mijn jeuk been, bloedpropjes bij mijn hersenen en mijn rechter gezichtshelft was bont en blauw!
en nu heb ik problemen met mijn geheugen(kan niks onthouden en kan me niet meer goed concentreren)

maar ben nu wel bezig met mijn eigen paard om weer opnieuw op te starten met alles...
en het huishouden neemt zat tijd in beslag en mijn paard wordt verzorgt door mijn vriend als ik dat eens niet kan...

ik wil alleen maar zeggen dat hoe goed je ook je best doet om jezelf te beschermen...
er altijd wel iets mis kan gaan zonder dat je het wil!

dit noem ik:
ALS JE MET DIEREN WERKT, KUN JE NOOIT IETS VOOR 100% VOORKOMEN!

FromNorway

Aan de ene kant ben ik het er echt mee eens dat iedereen op veiligheid moet letten.
Aan de andere kant kun je in een harnas naast je paard gaan staan zodat je niets breekt, maar tegen het schrikdraad aangeduwd worden en geëlektrocuteerd worden...

Let op veiligheid voor jou en paard, (en zeker (kleine) kinderen). Maar om nou verkrampt in veiligheidspak met parachute, schokdempers, gordel, stalen cap en een afstandsbediening -omdat we niet te dicht bij het paard willen komen- rond te lopen? Nah...

VEGASS

ja het is jammer dat sommige mensen het gewoon niet WILLEN snappen. Uitspraken als "ik heb een braaf paard, die doet dat niet, toen hij eens op mijn tenen spong heb ik hem gestraft en sindsdien doet hij het niet meer" getuigen van niet erg veel hersen inhoud.
Ook een braaf paard kan schrikken , het is perslotte een dier......dan krijgt hij op zijn donder, en snapt dat hij dat niet meer mag doen. Heel intelligent paard.
Je moet gewoon nadenken. Het blijft een dier en een ongeluk zit in een klein hoekje. Dieren blijven schrikken en het instinkt van een paard blijft dan vluchten. Natuurlijk gaat hij niet express ff lekker op je tenen staan, maar springt gewoon opzij, en als je pech hebt sta je daar lekker op je teenslippers. Dan kunnen ze wel eens naast je slippertje op de grond rollen.
Cap is bij ons verplicht. Ik vind het nu gewoon een beetje eng als ik ff zonder cap zit, net als in de auto zonder gordel. Dan mis ik ook wat.
Ook slippers zijn bij ons verboden op stal. Een heel goed initiatief alhoewel er nog wel eens mensen zijn die het aan hun "slipper" lappen.
Het kost de gemeenschap inderdaad een hoop geld, die eigenwijze akties. Gezondheidskosten en dan ook nog eens de dagen die niet gewerkt kunnen worden. Jammer