Vulkanische aswolk treft mogelijk Europese paardengezondheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:42

Gelukkig hebben onze paarden geen vleugels, laat staan dat ze een paar kilometer hoog komen (ook niet met springen) Een beetje paniek verhaal, en als er toch zoiets hier naar beneden dwarrelt... wat wordt er dan verwacht, dat we gaan emigreren, stofmaskers gaan dragen? Er valt hier al zoveel uit de lucht, zoals woestijnstof zo 1x per jaar, en af en toe een vliegtuig... daar kuchen onze paarden ook niet van. Verder denk ik dat luchtweg beschadigingen het meest optreden door luchtvervuiling en dan nog door langdurig inademen. Die professor had z'n tijd wel aan wat zinniger dingen kunnen besteden.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:44

Iedereen zegt paniekzaaierij maar wat als deze vulkaan weer 2 jaar lang actief blijft? Lijkt me erg vervelend. De vorige keer was er na de uitbarsting ook een hongersnood vanwege het met as bedekte land.
Nu zullen wij geen hongersnood krijgen maar het kan wel een ramp zijn voor de economie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 01:00

Lynske78 schreef:
Iedereen zegt paniekzaaierij maar wat als deze vulkaan weer 2 jaar lang actief blijft?

Elke zin die begint met: wat als.....is per definitie paniek zaaien.
Wat als Istanboel nu daadwerkelijk getroffen wordt door de mega aardbeving die al jaren op de 'planning' staat. Wat als Yellow stone ontploft, Wat als Aids voortaan overdraagbaar wordt door de lucht.......
De overheden moet hun plannen concreet hebben. Wij als burger moeten gewoon leven en vooral niet gaan zitten wat als-en.
Mocht je toch in willen gaan op alle spanning en sensatie is het enige nuttige wat je nu kunt doen genoeg eten en drinken in huis hebben en zorgen dat je paard een afsluitbare stal heeft, want wat als de stof ineens massaal neerslaat....
Als de chaos voorbij is kun je wellicht wat hongerende ijslanders tijdelijk in je huis opnemen, dat zou wel eens heel nuttig kunnen zijn :j

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 01:19

ja je hebt gewoon gelijk ;)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 03:11

Even los van de gevolgen voor onze paarden, ik ben astma-patient en heb sinds een paar dagen echt problemen met mijn ademhaling etc.

Wat zou dat dan kunnen doen met onze paarden die eventueel een gevoeligheid hebben op hun luchtwegen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 05:30

zit nu al een paar dagen vast op LAX.. geen ademhalingsproblemen hier, maar nu nog maar eens thuis zien te komen ;(
Nu ook nog eens extra zorgen om m´n beesten thuis

Sif

Re: Vulkanische stofwolk treft Europese paardengezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:21

ik heb 3 paarden vlakbij het gebied staan, één buiten (drachtig ook nog) en 2 iets verder weg van het gebied maar die staan op stal. Ik hou nauw contact met de staleigenaren; zij maken zich in zoverre zorgen dat de paarden wel naar binnen moeten kunnen.
Zij kunnen zo nodig alles naar binnen halen, de as drijft nu nog de europese kant op dat is gunstig (behalve voor het luchtverkeer).
Maar ze verwachten dat de wind gaat draaien, dan zullen ze alles naar binnen moeten halen en zorgen dat alle paarden schoon drinkwater en schoon hooi te eten zullen krijgen.
Ik hou het nieuws angstvallig in de gaten...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:38

Sammie schreef:
[
Richard zegt dat de beste manier om je paard te beschermen is door hem weg te halen uit het aangetaste gebied.

En heeft mijnheer dan ook suggesties waar ik hem heen kan brengen en op welke manier?

Heb zelf ook longproblemen en heb nergens last van hoor en loop toch de hele dag buiten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:47

Ik hoorde vanmorge dat ze hebben proef gevlogen bij de KLM en dat ze totaal geen last hadden v.d. asdeeltjes.Loos alarm dus?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:18

De vliegmaatschappijen hebben nu veel verlies, geen wonder dat ze zo snel mogelijk weer willen vliegen. Dat het onverantwoord is, blijkt wel uit de filmpjes van vliegtuigen die er in hebben gevlogen. En wat ademhalingsmoeilijkheden betreft; gister was op het nieuws dat het in europa ook op grondniveau was (zelfs een groter gedeelte dan op 10 km hoogte). Kan me voorstellen dat als mensen al last hebben van hun ademhaling, ze het nu veel erger krijgen. Die as is voor ons hier onzichtbaar, maar reken er maar op dat het er is, anders waren al die 20 landen al lang weer in de lucht. Moet je zien wat het ze kost!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:14

Nou weet je,je kan het zien op onze auto.Er ligt een soort van zand op,zou best van die as kunnen zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:28

gohya schreef:
Nou weet je,je kan het zien op onze auto.Er ligt een soort van zand op,zou best van die as kunnen zijn?

Ik had vorige week ook zand op mijn auto (natuurlijk altijd net de dag nadat je hem gewassen hebt) en toen was er nog geen sprake van aswolken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:14

Dat stof op je auto kan ook gewoon stuifmeel zijn,
tenminste, wij hebben het ook, maar we hebben het elk jaar.

Eyjafjallajokull -> leuk galgje woord :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:42

De titel van dit bericht is "paarden in gevaar"; http://www.ruv.is/frett/hestar-i-haettu
Het staat op de web site van de ijslandse nationale omroep, in het bericht staan richtlijnen voor boeren/paardeneigenaren in het getroffen gebied. Is er interesse kan ik het vanavond wel even vertalen, ik moet nu onze schapen gaan inenten.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:08

Kuggur schreef:
De titel van dit bericht is "paarden in gevaar"; http://www.ruv.is/frett/hestar-i-haettu
Het staat op de web site van de ijslandse nationale omroep, in het bericht staan richtlijnen voor boeren/paardeneigenaren in het getroffen gebied. Is er interesse kan ik het vanavond wel even vertalen, ik moet nu onze schapen gaan inenten.

Heel graag Kuggur !!
Zou graag nieuws uit ijsland zelf willen lezen

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:13

Sizzle schreef:
gohya schreef:

Ik had vorige week ook zand op mijn auto (natuurlijk altijd net de dag nadat je hem gewassen hebt) en toen was er nog geen sprake van aswolken.

Ik meende dat dat nog wel eens van de Sahara kon zijn. ;)

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:49

Citaat:
Ontzettend vervelend, maar ja, wat doen we eraan? ik ga niet a la in tokyo met mondkapje lopen de komende tijd

:D :D nee jij niet... je paard! :D:D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:25

Hier in NL merk je er op de grond echt maar weinig van hoor. As drijft op een paar km hoogte, en door de droogte kan het niet eens neerdalen.

Neerslag op de auto? Mijn auto was voor de vulkaan uitbarstte al bedekt onder een dikke laag stof. Stuifmeel, zand of gewoon stof, het is echt heel erg droog hier.

Ben erg benieuwd naar de vertaling van het artikel Kuggur, dat lijkt me wat betrouwbaarder dan het hier aangehaalde artikel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 00:23

Kuggur schreef:

Graag Kuggur,
Het lijkt me echt een ramp in IJsland, ik vraag me ook echt af hoe het met drinkwater moet en met de veulens die geboren moeten worden in het gebied, maar ook de schapen enz. Het is natuurlijk groter dan paarden alleen.

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 04:46

Ik zou me, net als veel mensen hier overigens, nog niet snel zorgen gaan maken om *hier*. Er word wel geklaagd over niet kunnen vliegen enzo, maar liever dat dan neerstorten lijkt me. Wel lastig voor mensen met bronchitis (en dieren) maar het is de natuur; een vulkaan barst uit wanneer 'ie wil! Stel je voor dat de Hekla ook gaat...dan blijft die as nog wel even komen!

Vind het zo sneu voor de IJslanders zelf (mensen ditmaal)...eerst hun economie praktisch verdwenen, en nou dit nog. Allemaal negatief nieuws...En bij hen daalt de as neer op hun oogst (heb ik gehoord tenminste). En de dieren zullen het ook niet makkelijk hebben, zoals idd de schapen en paarden, vooral in de lente!

Wel lekker stil hier, een aantal kilometers onder Schiphol, zo zonder vliegtuigen! Heb ik nog nooit meegemaakt...
Mn moeder vroeg zich nog wel af of onze paardjes "thuis" konden ruiken met die as, haha x) (ze zijn allebei in NL geboren, maar dat terzijde)

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:22

Heel vervelend, maar wat te doen..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:12

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:17

Wat wil je daar precies mee zeggen dan ceasario? Ik begrijp dat de impact daar enorm is, maar daar doel je volgens mij niet op?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:19

Ik denk dat ze bedoelt dat wij hier te zitten muggenziften terwijl we er eigenlijk geen grip op hebben wat er daar gebeurd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:04

Kuggur schreef:

Schapen zijn ingeent, hier de vertaling:

Paarden in gevaar
Paardeneigenaren in het hele land die paarden 24/7 buiten hebben lopen moeten zich er nu op voorbereiden hun paarden voor de as te beschermen. Waar veel as valt moeten de paarden binnen gehaald worden.
Het ministerie van Landbouw heeft boeren een dringende waarschuwing uitgezonden. Volgens het weerbericht is het grootste risico op asregen in de "Rángvallasysla" (noot Kuggur: plattelandsgemeente in de buurt van de vulkaan). Paardeneigenaren in heel zuid- en zuidoost IJsland moeten klaar staan om in te grijpen, als er al veel as gevallen is is het te laat. Daarom moeten eigenaren van buitenpaarden in het hele land klaar staan hun dieren voor de asregen te beschermen.
In de aankondiging staat dat paarden in acuut gevaar zijn als ze de as inademen, verontreinigd water drinken, of de as met voedsel binnenkrijgen. Als het niet mogelijk is de paarden te stallen, dan moeten ze naar veilige gebieden vervoerd worden.

Echter drachtige merries die korter dan een maand voor het werpen zijn mogen niet vervoerd worden, is het niet mogelijk is ze op te stallen , moeten ze tenminste bij huis gehouden worden, schoon water krijgen, en voer moet vrij blijven van as verontreiniging. Bij langdurige blootstelling aan fluor lopen ze veel risico op levensgevaarlijk kalktekort in hun bloed.Ook is het speciaal belangrijk jonge paarden (noot Kuggur: "tryppi" is algemene term voor jong paard tussen veulen en volwassen paard) omdat zij verhoogd risico hebben op chronische tand- en botbeschadiging.