Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:55

en wat wordt er op die foto toch wel afgeknepen.. Bij een hengst/ruin zit daar wel iets hoor ;)

maar dan ben ik wel benieuwd waarom jij denkt dat ze dan zo bokken?

Authentic

Re: Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:59

Wellicht dat dit plaatje een opfrisser is wat betreft anatomie:
Afbeelding

Bij paarden zitten de geslachtsdelen aardig goed verstopt tussen de benen. De liesband is ter irritatie en daarom bokken ze, na het bokken wordt dat ding losgemaakt. Dat gaat niet zo makkelijk als 't loeistrak zit. Bij rodeo zitten er absoluut slechte mensen tussen maar da's lang niet overal zo. Ik vind het nog wel een rot 'sport' hoor maar er wordt altijd zoveel onzin gespuwd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:34

Volgens mij klemt het op de nieren en is het wel degelijk erg pijnlik. Zal best tien keer per jaar zijn dan is dat imo tien keer teveel. Net als dat fabeltje over hoe goed stieren uit de arena het hebben.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:39

Zijn er nou werkelijk mensen die denken dat een dergelijk paard een slechter leven heeft dan een manegepaard?

Ik noem onze lieve manegeruitertjes die een paard zitten te prikken met hun sporen en slaan met hun zweepjes...om vervolgens opgezadeld op stal gezet te worden...en dat doet een paard geen pijn?

En dat alles om een ongeluk? In de springsport gebeuren er ook nare ongelukken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:42

Jammer dat het paard heeft moeten verongelukken en dat de berijder er redelijk goed vanaf komt.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 01:31

ik denk dat je eens moet gaan zoeken op youtube hoe het werkenlijk gaat ga je van schrikken hoe vaak zijn het geen gewone paarden die prik stok krijgen(stoom) soms moet je ff verder kijken dan neus lang is....
die band waar die voor is geen idee maar kijk laatste film en die hebben ook een band.....maar deze paarden bokken niet op die band maar op de fijne stroom schok die ze krijgen !!!!!!!!!!!
kijk deze eens en luister eens :http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4
maar kijk vooral eens deze : http://www.youtube.com/watch?v=TEq6gjE8JFo&feature=related

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:28

Focussed schreef:
crazycactus schreef:
@bitje tis traditie he... en er gaat enorm veel geld in om. Dat is de rede waarom het nog steeds bestaat, maar ook de reden waarom er erg goed gelet wordt op het welzijn van de dieren.
@marissa die band doet niet veel pijn, een paard bokt niet om de pijn. Als het pijn zou doen zou het paard wel stil staan. Het is wel druk wat ze voelen, maar er zit vaak een bontje omheen.

Leg mij dan eens uit waarom een paard bokt als hij pijn heeft van bijv. een slecht passend zadel :D :D ?

Hoeveel paarden bokken er met een slecht passend zadel??? Ik denk dat je van de 100 paarden die met een slecht passend zadel rondlopen er misschien een handjevol bokken. Helaas zijn paarden veel te braaf over het algemeen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:42

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:45

As said before: er zijn er ook slechte onder. Dit is ook zo binnen de dresuursport, springsport, binnen de westerntakken, overal. Als de Partij van de Dieren zou gaan zeuren over het dierenwelzijn binnen alle competitieve takken zou het wat eerlijker verdeeld zijn.

Slechte filmpjes zoeken van rodeo is als Rollkurfilmpjes zoeken, filmpjes van een of andere training voor springpaarden met martelwerktuigen aan de benen en reiningpaarden die naar beneden worden getrokken op een shank en naar voren worden geschopt. Je komt het óveral tegen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:23

wat ik in Canada gezien en geleerd heb is dat de rodeo paarden al geselecteerd zijn op makkelijk bokken, ze worden daar speciaal voor gefokt en daarnaast hebben ze die liesband om, deze word omgedaan op de plek waar de cowboy(of hoe zon mafkees dan ook mag heten) op het paard gaat zitten, net voor het loslaten, word die band flink aangetrokken, ik weet niet of het pijn doet of "alleen" vervelend zit, maar daarop gaan ze dus bokken, er zitten ook wel eens paarden tussen die dan ook niet bokken, dat terzijde.
het is niet mijn ding, maar ik vind het vervelend dat er nog steeds misverstanden zijn dat de ballen of wat dan ook, worden afgeknepen.
Ik ben het met andere bokkers eens (leuk woord nu ineens haha) dat deze paarden overwegend geen slecht leven hebben, ze worden goed verzorgd, staan in grote kuddes en doen een paar keer per jaar mee met de rodeo. Er word achter de schermen (want ja, ik ben echt nieuwsgierig en wil dan ook met eigen ogen alles zien) respectvol met de dieren omgegaan.
Ik vind de kalfjes vangen (heet vast anders) veel erger om te zien, die worden losgelaten, dan een cowboy te paard, of soms 2 cowboy's en dan gaat zo'n kalf met een rotgang door die bak en word dan gevangen met een lasso om zijn nek of poten, die maakt dan een rotsmak, daar had ik veel meer moeite mee dan die bokkende paarden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:29

dd zoals ik al eerder zei: ze worden erop GEFOKT!!! om te bokken en zijn veel geld waard. Niet voor niks hebben de paarden en stieren ook vaak van die geweldige namen en "sidderen" de ruiters als ze door de loting op een van de "favorieten" terechtkomen.

De band doet niet zeer en ze kennen het trucje gewoon.
Deze paarden komen 8x per jaar in actie of zo en doen verder niks dan "paard zijn".
Inderdaad een beter leven dan het gemiddelde lespaard wat 4 uur per dag een in zijn bek trekkende amateur op z'n rug heeft.

En ik denk dat hier in ons wereldje de paarden veel meer "pijn" hebben door slecht passend tuigage en ze het gewoon verdragen.....vergeleken met hun rodeo collega's.

De meeste mesen die hier reageren kennen de rodeo niet echt en zien alleen "zielige" paardjes en gaan af op de verhalen van "kenners"..... vediep je eens in de échte Rodeo....dan valt het best mee en "it's a way of life...."

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:57

Altijd die vergelijking met manege paarden. Als iets niet goed is of niet zomaar aanvaard wordt vindt men wel wat ergers. Daar gaat het toch niet om? Om maneges en hoe paarden het daar hebben?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:46

Dat maakt ook geen moer uit!!! iedereen gilt dat het zielig is dus ik neem ALS VOORBEELD de manege-dieren.... of heb je liever dat ik de NOG VEEL ZIELIGERE pensionpaarden neem die vaak 23 van de 24 uur op een hok van 3x3 staan, en dan nog een dag "vrij "moeten zijn. Met beetje mazzel mogen ze af en toe een uurtje loslopen of in de stapmolen....dan nog liever manegepaard wat in elk geval 3 a 4 uur de les in "mag" en niet op stal staat. En dit is letterlijk wat er bij diverse maneges/pensionstallen hier in de regio gebeurt!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:51

Pauline schreef:
Volgens mij klemt het op de nieren en is het wel degelijk erg pijnlik. Zal best tien keer per jaar zijn dan is dat imo tien keer teveel. Net als dat fabeltje over hoe goed stieren uit de arena het hebben.

Weet je ook hoe diep de nieren onder de huid liggen??

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:57

Rodeopaarden die het goed hebben?????
Moet je eens zien hoe ze vervoerd worden van rodeo naar rodeo!!
Laat me niet lachen!!
Ze worden opgeladen in dubbeldekkers,met nauwelijks ruimte om te bewegen en ze kunnen hun hoofd niet eens omhoog houden.
Kijk maar eens op youtube.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:05

ff voor de duidelijkheid, deze paarden worden gefokt op het bokken, natuurlijk zijn dit geen dieren die vol continue bokken, maar ze bokken wel "makkelijk", ik zeg NIET dat de band GEEN pijn doet, dat weet ik niet, ik weet wel dat die band behoorlijk strak word gemaakt net voor ze los worden gelaten en dat ze stoppen met bokken als die band eraf gaat, of het zeer doet of vervelend zit, dat laat ik in het midden.
Het is niet mijn manier van met paarden omgaan maar ik vind het niet nodig om te doen alsof deze paarden het alleen maar heel erg slecht hebben.
Ik ben het met diverse bokkers eens dat menig paard in nederland een stuk ongelukkiger is doordat ze grotendeels in een stal opgesloten staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:06

@loriene
Tja, op Youtube kun je ook zien hoe slecht een paard het heeft met een bit in zijn mond, en hoe slecht een manegepaard het heeft.
Of hoe sommige paarden met geweld beleerd worden, of met geweld de trailer in worden geholpen.......

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:07

Net die filmpjes zitten kijken en echt ongelooflijk... dat dit nog niet wereldwijd verboden is. Dit is net zo ziek als stierenvechten.
Ze moeten die lui eens zo'n prikstok op de reet zetten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:43

Weet je hoe de paarden hier intrailers geladen worden door ongeduldige baasjes die geen geduld hebben, bezems, touwen, trekken, sleuren, en ja, soms óók varkensprikkers....

Het vervoer gaat in Amerika anders, nee, geen moderne 2-paardstrailertjes en luxe anemone-trucks....
Maar grote goose-necks waar ze los in staan omdat er simpelweg héél veel paarden naar zo'n show moeten, elk paard doet namelijk maar een paar seconden mee....

En ze staan vol tegen elkaar aan veiliger dan met veel ruimte...dat voorkomt veel bewegen en vertrapt worden...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:35

Dit is wel het minst schokkende filmpje dat ik heb gezien. :?

Het ergste vond ik degene waarbij een 2 jarige z'n linkervoorbeen op meerdere plekken breekt en je ziet vanuit de verte dat dat been heel erg vreemd zwaait. Je vraagt je echt af wat dat is en dan zoomen ze in en wordt je meteen misselijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:43

ElCamino: Het gaat er toch niet om dat er (in jouw ogen) nog slechtere situaties zijn voor paarden? Alsof je daarmee dit goedpraat. Rodeo isnie zo erg, want er zij nog veel ernstigere delicten. Alsof rodeo dan meteen paardvriendelijk is :?

crazycactus:
Bij wijze van. Jij roept dat paarden gaan stilstaan bij pijn, nou ik ken geen een die dat doet :D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:49

ElCamino schreef:
Deze Rodeo-paarden zijn van grote rodeo-companies. Ze worden geslecteerd op bokvermogen en komen slechts 8 tot 10 x per jaar in actie. Rst van het jaar staan ze op het land en hoeven ze niks. Geldt ook voor de rodeo-stieren trouwens.Goede bokkers zijn enorm veel geld waard en worden door de Rodeo-organisatie ingehuurd bij de rodeo-companies.

Een ongeluk kan nu eenmaal gebeuren net zoals een springpaard verkeerd kan vallen, je op je buitenritje valt en je paard verkeerd terecht komt of z'n been breekt in de wei.

Vind niet dat meteen de Rodeo in een slecht daglicht moet komen te staan. Juist in Amerika zijn er veel controles op dierenwelzijn , met name tijdens de rodeo's.

Neemt niet weg dat het erg sneu is zowel voor paard als ruiter.

Eindelijk iemand met een net antwoord. Ik sta hier achter. Ik ben ook in taxes geweest en heb een rodeo gezien wij nederlanders kunnen een hoop leren van die gekke amerikanen want die rodeo paarden hebben een goed leven. En ook bij het wachten hebben ze de ruimte.

Er komen denk ik meer paarden om door andere stomme handelingen van de mens dan door een rodeo er komen nog altijd meer mensen om.

Als ik sommige foto's van bokkers op hun paard zie heb ik meer medelijden dan met een rodeo.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:24

misschien moet je nogmaals mijn antwoord lezen....die hebben ook een band om hoor en dit is dan op een school hee...en ik ben assepoester......duhhh...
dus ik denk band...heeft volgens mij weinig nut zo`n stoom stok werkt wel.....maar dat is haast met blote oog vanaf de plek waar je vaak zit niet te zien.....
maar ag jo op manege hebben ze het slechter toch....... 8)7

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:29

@focussed... er zijn altijd uitzonderingen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:10

Ach, als mensen niet eens begrijpen wat sarcastisch bedoeld wordt hier.... tja....en ik meen wel degelijk wat ik zeg.Veel paarden hebben het hier slechter dan de dieren op een rodeo. En hoeveel mensen die hier reageren weten echt hoe het daar gaat? Denk maar 3 of 4. De rest kletst mee en ziet moment opnames....Toevallig weet ik hoe het gaat op de Calgary Stampede...en hebben mijn vrienden een documentaire gemaakt over een "miss rodeo" in de USA, dus JA IK weet hoe het in real life gaat....

Maar 10 mensen, 10 meningen....ieder z'n recht