Inwoners Schipborg boos op Staatsbosbeheer na ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:55

Zelfs met bordjes is dit gewoon levensgevaarlijk!!!

Waarom denk je dat er bij wegwerkzaamheden zeer strenge regels gelden over markeringen en afzetting van de weg?

Wat SBB doet is gewoon in geen enkel geval te rechtvaardigen, er zijn gewoon goede oplossingen om sluipverkeer tegen te gaan, lukt in de rest van Nederland ook zonder slotgrachten.

Squawk

Re: Inwoners Schipborg boos op Staatsbosbeheer na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:00

Is er trouwens ook een foto beschikbaar van die gleuven? Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:08

Zowel met de menners als met de pony (paard is het net niet :P ) gaat het naar omstandigheden goed! Ze zijn echt bont en blauw en de pony is vooral ontzettend stijf. Gelukkig is het allemaal redelijk goed afgelopen. Dit had heel anders kunnen aflopen!!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:41

Als de koets er niet had mogen rijden, en de koetsier dit wist...tja, dan is het toch lichtelijk eigen schuld. Was de koetsier niet bekend met de omgeving, dan is dit behoorlijk l*llig. Ze zijn er in ieder geval verdomd goed mee weg gekomen!
SBB vind ik hoe dan ook af toe onbegrijpelijk. Bij ons in het bos zijn veeroosters geplaatst op zo'n 20 meter afstand van elkaar. Heel leuk, met klaphekken ernaast voor paarden, en pal daarnaast schrikdraad. Denk je dat er ook maar iets tussen die twee roosters loopt? Denk dan nog maar even; de draden lopen namelijk door, het kan niet geopend worden. Kortom; nutteloos een gevaarlijke situatie creëren, want als je daar een grote tractor tegenkomt, tja dan kan je dus nergens heen :n

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:01

replaym schreef:
Zowel met de menners als met de pony (paard is het net niet :P ) gaat het naar omstandigheden goed! Ze zijn echt bont en blauw en de pony is vooral ontzettend stijf. Gelukkig is het allemaal redelijk goed afgelopen. Dit had heel anders kunnen aflopen!!!

Annemarije, iemand van stal???
Heb er helemaal niks over gehoord.

Ik kom er zondag langs, wil wel ff een plaatje schieten als daar belangstelling voor is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:14

Ik kom er ook regelmatig en weet niet beter dat je overal mag komen. Maar ik nog steeds geen idee waar de sleuven gegraven zijn. De Esweg is volgens mij een asfaltweg. Wie kan me meer vertellen??

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:35

Mijn hemel er bestaat toch ook zoiets als palen? Desnoods beweegbare zodat bewoners wel gebruik kunnen maken van de weg. Was het graven van sleuven het eerste idee of was dat het beste idee wat ze konden bedenken?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:27

hier meld een stalgenoot van de menner. zoals replaym al zei met menner en pony gaat het goed. pony is inderdaad wat stijf maar mankeerd volgens mijn niks. menner is alleen helemaal bont en blauw maar veder wel oke.
ik schrok me rot toen ik het hoorde. iemand vertelde dat er een pony een ongeluk had gehad, maar toen wist ik nog niet dat het de pony van onze stal was. want die slaat nooit op hol ik had dat helemaal niet van die pony verwacht. de pony stond de volgende alweer zo normaal te grazen in de wei.
mja ik wist helemaal niet dat je op de Esweg niet mag rijden...

xbrenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:34

ik kom hier ook regelmatig, mijn pony staat zelf aan de esweg.
ik rij dan ook bijna elke dag langs de plek waar het is gebeurt, en ik ben zelf ook al bijna in die sleuven gevallen, omdat mijn pony er van schrok omdat ze er bijna in viel!
en ik kan vertellen: er stond geen bord of iets wat erop wees dat je er niet langs mocht, ook niet voor auto's oid geen slagboom en aan de esweg staan ook gewoon huizen en akkers dus het zou toch bereikbaar moeten zijn en het is geasvalteerd dus raar als je er niet langs mag met de auto? of niet dan?!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:34

Gaan ze gaten graven in de weg, moet niet gekker worden....
(Al zouden er borden staan, dan nog is het van de zotte! En blijkbaar staan er helemaal geen borden en is het ook bij locale mensen niet bekend dat je daar niet zou mogen komen.)

Gelukkig geen ernstig gewonden (mensen en paarden), beterschap aan betrokken menners.
Verwacht je toch niet!? Sleuf in de weg...

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:39

Jeetje..
ik rij zelf op het paardje en schrok me echt dood op van het nieuws.
er heeft nooit een bord gestaan. gleuven graven moet nog gekker worden zeg,.

xbrenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:13

Vjestagirl schreef:
De slagboom werd ook vernield.

Je moet uiteindelijk als SBB iets...

er heeft nooit een slagboom gestaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:26

Fijn dat de 'slachtoffers' er goed van afgekomen zijn, het klinkt als een situatie waarin het heel anders had kunnen aflopen.

Ook al hadden er borden gestaan in het verleden en zijn die weggehaald, het is toch belachelijk om dan een oplossing te verzinnen die mensen in gevaar brengt onder het motto 'eigen schuld, dikke bult'?? Ik vind het ook echt verrassend dat er mensen zijn die het met zoiets eens zijn persoonlijk.. Maar het blijkt nu dus ook dat het voor veel inwoners helemaal niet duidelijk is dat de weg verboden is? Helemaal lekker dan.. pfff

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:42

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 01:59

zandvangers schreef:
het zal je maar gebeuren , brrrrrr .
hier een link met een video opname .
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/ar ... deo-update)

heb gekeken en door buurtbewoners word idd gezegt dat er nooit wat heeft gestaan om voertuigen tegen te houden. Kan me ook voorstellen als je op de wagen zit en gewoon rustig aan het rijden bent dat je niet constant naar de weg voor je kijkt als je over een pad rijd waar je vaker rijd. Als ik gewoon buiten rij dan kijk ik ook niet constant naar het pad voor me, beetje rondkijken.. vanalles.. ga er niet vanuit dat er dan opeens een geul is van (zo te zien) 40-50cm diep. Echt te bizar voor woorden dit, laat SBB maar eens goed betalen en een betere uitleg geven dan het word elke keer gesloopt als een buurdbewoner zegt dat er nooit iets heeft gestaan :(

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:05

Voor rijdend verkeer???
En wat voor voetgangers??? Doe mogen met hun been in zo'n sleuf terecht komen?
Het lijkt me echt een heel idiote... tja, oplossing kan je 't niet noemen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:10

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 07:26

Van die video krijg ik gemengde gevoelens....De buurtbewoners beweren niks gezien te hebben aan borden e.d., maar goed, wanneer deze er voor de tijd uit zijn getrokken/gesloopt, dan valt er niks te zien...En wie zegt mij dat het niet de buurtbewoners zelf zijn, die dit allemaal slopen en nu doen alsof hun neus bloed?

In het filmpje heb ik toch echt borden en slagboompjes gezien...

De oproep tot ongehoorzaamheid en als buurt de sleuven dichtgooien vind ik ronduit stupide....Mensen klagen over verkeer op die weg, gooien echter de sleuven weer dicht... :? Bovendien is dit net zo idioot als het weghalen/vernielen van slagbomen en borden mochten ze er gestaan hebben....

Laten we lekker allemaal voor eigen rechter spelen en beslissingen van instellingen die dergelijke bevoegdheden hebben gewoon lekker negeren! En hun werk vernielen natuurlijk, wel zo makkelijk!

Aan de andere kant ben ik van mening dat SSB meteen nadat ze de sleuven hadden gegraven iets hadden moeten doen om de zichtbaarheid nog duidelijker te maken en ze hadden meteen die paaltjes er neer moeten zetten die er nu staan.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:25

@ Adil18: Het aanbrengen van dergelijke sleuven is niet enkel voor rijdend, 4-wielig verkeer een hindernis, maar ook nog eens zeer gevaarlijk. Zowel voor het verkeer waarvoor 't bedoeld is als voor ander verkeer dat er blijkbaar wèl toegestaan is...

Of er al dan niet borden, versperringen of andere zaken gestaan hebben, dat zal dan wel weer een welles-nietes spelletje worden.

Wat jij stupide vindt, dat vind ik dan weer gewoon een gevolg van logisch denken en gevaarlijke situaties vermijden.
Sleuven en ophopingen kunnen een oplossing bieden om de snelheid van doorgaand verkeer te verminderen. Maar dan gaat het om sleuven/ophopingen van kleine diepte/hoogte, die zonder problemen bij lage snelheid kunnen worden gepasseerd.

Om te verhinderen dat er verkeer voorbij komt zijn weldegelijk normale oplossingen te bedenken, zoals bijvoorbeeld in beton ingegoten betonpalen (die gaan ze er echt niet uittrekken of omverstampen), een duidelijk zichtbaar gemaakte betonnen verhoging in het midden van het pad zodat men er niet met de wagen of koets voorbij kan.

De sleuven die men hier echter heeft aangebracht zijn onvoldoende zichtbaar en totaal niet aangegeven. Hoe jij het ook moge noemen, het is en blijft een gevaarlijke situatie. Hoe gaan die sleuven er trouwens uitzien bij hevige regenval?

Ik geloof echt wel dat SBB zowel het geld als de middelen heeft om hier een goede, degelijke en blijvende oplossing voor te vinden en te maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:37

Voltigeur schreef:
@ Adil18: Het aanbrengen van dergelijke sleuven is niet enkel voor rijdend, 4-wielig verkeer een hindernis, maar ook nog eens zeer gevaarlijk. Zowel voor het verkeer waarvoor 't bedoeld is als voor ander verkeer dat er blijkbaar wèl toegestaan is...

4-wielig verkeer is dus, zoals te lezen valt, überhaupt niet toegestaan op dit pad.

Voltigeur schreef:
Of er al dan niet borden, versperringen of andere zaken gestaan hebben, dat zal dan wel weer een welles-nietes spelletje worden.

Eens, maar moet denk ik relatief eenvoudig na te wijzen zijn. SBB houdt zeker wel een administratie bij met daar o.a. besteedde bedragen aan bijv. slagbomen of verkeersborden. Daarom denk ik niet dat het de SBB is die liegt: Hun eventuele leugen is veel makkelijker na te kijken.

Voltigeur schreef:
Wat jij stupide vindt, dat vind ik dan weer gewoon een gevolg van logisch denken en gevaarlijke situaties vermijden.
Sleuven en ophopingen kunnen een oplossing bieden om de snelheid van doorgaand verkeer te verminderen. Maar dan gaat het om sleuven/ophopingen van kleine diepte/hoogte, die zonder problemen bij lage snelheid kunnen worden gepasseerd.

Ik vind niet het gevaar willen voorkomen stupide en snap de buurtbewoners in dit opzicht, maar ik vind de actie an sich stupide omdat ik van mening ben dat we niet allemaal het heft in eigen handen kunnen nemen en maar voor eigen rechter moeten gaan spelen...Waar gaat het dan heen met deze wereld?

Voltigeur schreef:
Om te verhinderen dat er verkeer voorbij komt zijn wel degelijk normale oplossingen te bedenken, zoals bijvoorbeeld in beton ingegoten betonpalen (die gaan ze er echt niet uittrekken of omverstampen), een duidelijk zichtbaar gemaakte betonnen verhoging in het midden van het pad zodat men er niet met de wagen of koets voorbij kan.

Eens :j Hoewel hiermee niet alle vormen van verkeer op te houden valt (denk aan crossmotoren).

Voltigeur schreef:
De sleuven die men hier echter heeft aangebracht zijn onvoldoende zichtbaar en totaal niet aangegeven. Hoe jij het ook moge noemen, het is en blijft een gevaarlijke situatie. Hoe gaan die sleuven er trouwens uitzien bij hevige regenval?

Voltigeur, als je goed had gelezen, had je gezien dat ik er precies zo over denk:

Citaat:
Aan de andere kant ben ik van mening dat SSB meteen nadat ze de sleuven hadden gegraven iets hadden moeten doen om de zichtbaarheid nog duidelijker te maken en ze hadden meteen die paaltjes er neer moeten zetten die er nu staan.

Dus niet zomaar iets verwijten, maar eerst lezen ;)

Voltigeur schreef:
Ik geloof echt wel dat SBB zowel het geld als de middelen heeft om hier een goede, degelijke en blijvende oplossing voor te vinden en te maken.

jep, denk ik ook :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:58

randalinpony schreef:
Zelfs met bordjes is dit gewoon levensgevaarlijk!!!

Waarom denk je dat er bij wegwerkzaamheden zeer strenge regels gelden over markeringen en afzetting van de weg?

Wat SBB doet is gewoon in geen enkel geval te rechtvaardigen, er zijn gewoon goede oplossingen om sluipverkeer tegen te gaan, lukt in de rest van Nederland ook zonder slotgrachten.

idd :j

Persoon (en pony) hadden wel dood kunnen zijn! Wat de SBB doet valt echt niet te rechtvaardigen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:02

nooit geweten dat er zoveel mede(-ex)pensionners op Bokt zitten. Hoi allemaal :D

Heb jaren aan de Esweg mijn pony in het land gehad en nooit geweten dat de Esweg verboden is voor verkeer :n.
Nooit een bord gezien :n

De Esweg wordt gebruikt om rechtstreeks het bos in te rijden; op het einde van de Esweg duik je de bossen in.
De 2 alternatieve routes ( volgens SBB dus blijkbaar de officiële) lopen via een onoverzichtelijke doorgaande weg met verkeer en minimale bermruimte.

Ik begrijp überhaupt niet, waarom er geen verkeer over de Esweg "mag"? Het is een gewone verharde weg...
En in plaats van geld uitgeven voor greppels, had SBB aan het einde ervan ook een pad aan kunnen leggen....
We hebben het slechts over een meter of 50, die de Esweg scheidt van het bos (itt to de alternatieve route van +/- 2 km)
(Een bos waarin overigens af en toe met tanks gereden werd en waarin granaten gegooid werden,
dus waar hebben we het nu ineens over 8)7 )

:n ik vind deze actie van SBB onbegrijpelijk, klantonvriendelijk en vooral onverantwoordelijk
En als menner zou ik zeker aangifte doen en een klacht indienen tegen SBB.
Gezien het patroon van gebruik het SBB kunnen (moeten!) verzinnen, gebruikers hiermee in gevaar te brengen!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:09

Tjee wat een gekken daar bij SBB. En wat een geluk dat het goed afgelopen is. Het had ook een mountainbiker op hoge snelheid kunnen zijn, net zo link..

Hier, bij Borger, hebben ze een prima oplossing, die volgens mij overal in Drenthe goed toe te passen is.. Pak een paar flinke zwerfkeien, en leg die op het pad. Duidelijk zichtbaar, en niet (makkelijk) te verplaatsen. Maar dat hadden ze zelf toch ook wel kunnen bedenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:16

yarrah schreef:
Ik kom er ook regelmatig en weet niet beter dat je overal mag komen.
Maar ik nog steeds geen idee waar de sleuven gegraven zijn. De Esweg is volgens mij een asfaltweg.
Wie kan me meer vertellen??

@Trieneke: Ik gok: op het eind van het rechte stuk, waar het asfalt naar rechts afbuigt
en waar je door rechtdoor te gaan het bos ingaat.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:17

Wat helemaal raar is dat ze een pad laten zien waar de interview met de boswachter wordt gehouden helemaal niet de Esweg is.
De enige auto's die ik wel heb zien rijden zijn de auto's van de eigenaren van de schapen die bij de stormbaan lopen.
Een beetje rare aktie.............. van de SBB.