Voltigeur schreef:En ik blijf sowieso mijn vragen stellen bij het hele gedoe.
Dat het paard een (co-)therapeut zou zijn, da's natuurlijk dikke bullshit. Dat beest beseft geeneens wat er gebeurt tijdens zo'n sessie.
Ze mogen allang tevreden zijn dat er geen ongevallen gebeuren tijdens zo'n sessies.
.
aan de ene kant geef ik je helemaal gelijk
Vooral dat hele zweverige gedoe eromheen geeft het een slechte naam, en functies/oplossingen die niet realistisch zijn.
Toch hebben paarden vaak wel degelijk meer in de gaten tijdens de lessen dan pak hem beet een mens.
een groot deel van mijn clienten zijn bv autisten die heel erg druk/boos etc zijn, en dus op therapie zitten om dit te leren beheersen. enige manier om ze er bewust van te maken, is ze een "spiegel" voor te zetten in de vorm van een gevoelig paard.
als voorbeeld even 3 filmpjes die ik tijdens mijn studie heb gemaakt voor mijn eindonderzoek en scriptie.
pony is trouwens GEEN getrainde therapiepony, maar wel gebruikt voor het onderzoek omdat de effecten hetzelfde zijn. ( men gebruikt juist effectief de instincten van het paard, ook tijdens Equi Therapie staan deze centraal wanneer ze gebruikt worden)
ook is de scene zeer extreem gemaakt zodat het voor leken te zien was wat de verschillen waren,maar ik geef eerlijk toe, dat ik deze reacties ook in het echte praktijk leven ben tegengekomen, en ze dus wel authentiek zijn.
Neutrale houding
passieve houding ( gebruiken we veel voor kinderen en jongeren die bv faalangst hebben, of moeten leren voor zichzelf op te komen of zich meer te laten zien,maar dit niet doorhebben of accepteren)
de drukke client ( de mooiste
)
in dit opzicht kun je dus wel degelijk stellen dat het paard mijn taak als therapeut overneemt.
ik kan ( in therorie) zeggen wat ik wil tegen veel clienten,maar de informatie wordt niet zodanig geloofd/komt dan niet over zoals we dit graag zouden willen zien.
Hier ook meerdere uitbehandelde clienten gehad die in het reguliere circuit blokkeerden en niet verder kwamen omdat ze het zat waren dat ze een stempel kregen opgedrukt van alle hulpverleners die het allemaal beter wisten en ze wel even vertelden wat er wel of niet mis was.
juist het zelf ervaren, zien en begrijpen ( en herstellen!) maakt dat clienten zich meer bewust zijn van hun houding, en er actief aan gaan werken om deze te verbeteren.
paarden praten ze geen dingen aan,maar laten puur alleen zien wat er op dat moment gebeurt vanwege hun instincten.
dat geeft clienten veel meer rust en zelfvertrouwen, en ook geloofwaardigheid, dan een gemiddelde hulpverlener.
ik heb ook enkele clienten gehad die letterlijk hebben verteld dat ze mij niet vertrouwden ( ivm dat ze geen enkel persoon vertrouwden, bv hechtingsproblemen),maar vervolgens wel mijn therapiepaard volledig vertrouwden.
DAAR kun je dan op inhaken, en toch veel voor elkaar krijgen omdat er wel een vertrouwensband aanwezig is op dat moment binnen de therapie.
tenminste.. hier ga ik van uit, en tot nu toe werkt het extreem goed bij elke client die ik hiermee geholpen heb
maar de enige echte therapeut is uiteraard de persoon die het geeft, en die de juiste vragen en oefeningen aan de juiste situaties koppelt. het paard dient hier echt als extra hulpmiddel.