Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Welsh4ever schreef:Hier kun je lang en kort over discussieren.
Het gaat ons gewoon weer extra geld kosten!
TICKELS schreef:even off-topic..
Door welke ziekte denken jullie dat paarden geruimd zouden moeten worden?
West Nile virus in elk geval NIET! Dat wordt overgebracht door muggen. Paarden en mensen zijn eindgastheer. Paard kan mens niet besmetten, mens kan paard niet besmetten.
Als deze ziekte ons land bereikt is het denk ik inderdaad gemakkelijk als er een eigenarenregistratie is.
Dan kan men de ziekte beter volgen.
Echter weet ik niet of dit in Amerika ook al het geval is? Daar is in 1994 de West Nile virus uitgebroken en heeft in 4 jaar tijd heel Amerika gehad. zowel mensen als paarden kunnen ziek worden.
Voor paarden is er entstof, voor mensen niet.
bulck schreef:Dorien, maar dan had je paard geen stamboekpapier en nog geen chip?
Want ik heb kortelings(paar weken geleden) nog mensen geholpen (sommigen vinden het echt moeilijk om de een of andere reden),
Paardje had een stamboekpapier en een chip. Stamboek(in dit geval was dat het KWPN) heeft papier overgezet op de nieuwe eigenaar(ok dat kost meestal ook wel wat, maar staat los van dit gegeven). Dan heb ik dat formulier ingevuld van de confederatie, copy stamboek erbij. Dan hebben die mensen een factuur gekregen van een 48 euro's (dus btw in) en een week later hadden ze het mutatiedocument ontvangen. En klaar.
En ik doe dat altijd heel simpel. Ik mail alles door en dan bel ik of ze alles ontvangen hebben. Zo geraakt er niets verloren en weet je zeker dat ze alles hebben (en onbewust oefen je wat druk uit)
nickyu schreef:in belgie kost het slachten te veel voor een mini
maar geloof me in de salami zitten er velen ..
ook de hele kleintjes
randalinpony schreef:@Nickyu: das eigenlijk een andere discussie. Maar je hebt helaas wel gelijk. Eender shet,appies, minipaardjes... de meeste houden ze voor de fok. Dus dan blijven de hengstjes merendeels over als overschot.
Citaat:Als dat de vereisten zijn om paarden te houden, dan heb je je daar simpel aan te houden. En als die eenmalige kost zo onoverkomelijk is, dan moet je maar eens wat verder nadenken. Eerder dan zo'n verhalen aan te halen.
Dorien1 schreef:bulck schreef:Dorien, maar dan had je paard geen stamboekpapier en nog geen chip?
Want ik heb kortelings(paar weken geleden) nog mensen geholpen (sommigen vinden het echt moeilijk om de een of andere reden),
Paardje had een stamboekpapier en een chip. Stamboek(in dit geval was dat het KWPN) heeft papier overgezet op de nieuwe eigenaar(ok dat kost meestal ook wel wat, maar staat los van dit gegeven). Dan heb ik dat formulier ingevuld van de confederatie, copy stamboek erbij. Dan hebben die mensen een factuur gekregen van een 48 euro's (dus btw in) en een week later hadden ze het mutatiedocument ontvangen. En klaar.
En ik doe dat altijd heel simpel. Ik mail alles door en dan bel ik of ze alles ontvangen hebben. Zo geraakt er niets verloren en weet je zeker dat ze alles hebben (en onbewust oefen je wat druk uit)
O jawel. Het is een amerikaanse dekhengst waar ik het over heb (de merrie is nog maar 2 weken geleden uit UK toegekomen bij ons daar begint de heisa opnieuw bij) en heeft een Engels paspoort met medisch luik zoals moet maar nu komt het:
Het amerikaanse en engels stamboek zijn niet Belgisch gekend. Daarom moet ik kiezen uit een equipass wat ik in geen 100 jaar wil doen omdat het stamboekdieren zijn, of hen laten inschrijven in het Belgisch miniatuurpaarden stamboek. Ik doe het laatste maar dan nog is het een soep hoor. Nu weet ik al dankzij de hengst wat ik eerst moet gaan aanvragen maar het is zelf zo belachelijk dat mijn paarden hun dna gekend is in amerika, maar dat dat opnieuw moet worden gebeuren in BE. Nou ja, het lukt hoor, enkel de merrie nog en we zijn met alles in orde. Maar ze is later in BE aangekomen dan gepland dus voor haar is alles in aanvraag nu.
nickyu, het zijn miniatuurpaardendaar zit echt minder vlees aan hoor
Dana82 schreef:@ Bulck: paarden kosten idd geld, maar je kan elk jaar wel met iets nieuws komen dat nog eens geld kost en waar zoveel gaten in zitten dat het nog niet eens veel opbrengt.
Moeten mensen dan altijd maar ja knikken? Oké, wij kleine mensen kunnen er niet veel aan doen, maar zo eens goed tegen elkaar zagen kan al helpen.
Dorien1 schreef:randalinpony schreef:Een aantal jaren geleden konden de meeste buitenlanden de Nederlandse chips niet eens uitlezen....
Weet niet hoe het nu is, kan me niet voorstellen dat het beter is.
Pas op, bij sommige paarden uit uk is dat nog een probleem..1 europa noemen ze dat dan
Dorien1 schreef:Dus ik hoef mijn mini's dan helemaal niet naar het bmp over te zetten en kan ze dan amerikaans/engels laten?
Weer iets bijgeleerd...