Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:59

Hier gaat toch ook nooit iets worden geruimd hoor... ik spiets ze aan mijn riek die dan dat gaan proberen :D (om te lachen hé, maar serieus daar dient het systeem niet voor volgens mij)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:00

Welsh4ever schreef:
Hier kun je lang en kort over discussieren.
Het gaat ons gewoon weer extra geld kosten!

Volledig juist! Ik ben niet zo'n fan van al die extra kosten en papierhandel... jammergenoeg zit ik er wel mee en ben bijna mee hoe het allemaal exact werkt en ze zijn nu eindelijk allemaal in orde (op de nieuwe na, daar begint de miserie nog maar mee)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:01

jaaaa het belgische systeem werkt goed :D

:( not ...
zonder mutatie formulier te wijzigen kan paard van a via b c d e f verkocht worden
en uiteindelijk zelfs geslacht

daarbij werd mij vrij recent nog paspoort met inbrengnaald en chip aangeboden voor nog geen 100 euro

keep on dreaming mensen

zolang er geen eigendoms bewijs geregistreerd zoals een auto bestaat
is er heeel erg makkelijk mee te sjoemellen
en dat gebeurd dagelijks aan de lopende band

zoals het nu gebeurd is het puur geld klopperij

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:02

TICKELS schreef:
even off-topic..

Door welke ziekte denken jullie dat paarden geruimd zouden moeten worden?

West Nile virus in elk geval NIET! Dat wordt overgebracht door muggen. Paarden en mensen zijn eindgastheer. Paard kan mens niet besmetten, mens kan paard niet besmetten.

Als deze ziekte ons land bereikt is het denk ik inderdaad gemakkelijk als er een eigenarenregistratie is.
Dan kan men de ziekte beter volgen.

Echter weet ik niet of dit in Amerika ook al het geval is? Daar is in 1994 de West Nile virus uitgebroken en heeft in 4 jaar tijd heel Amerika gehad. zowel mensen als paarden kunnen ziek worden.
Voor paarden is er entstof, voor mensen niet.

Was het maar zo simpel dat een voor mensen niet besmettelijke ziekte niet tot ruimen zou leiden. Kijk maar even naar de MKZ. Voor de besmette dieren ook niet dodelijk, maar als er economische belangen bij komen kijken, wordt er geruimd hoor!
Geld regeert uiteindelijk nog altijd de wereld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:07

Bij de MKZ was het zo moeilijk niet een heel land tot hysterie te brengen waardoor er bijna heksenjachten ontstonden tegen mensen die zich niet aan het beleid wilden aanpassen....

En dat ging idd om een ziekte die a) niet besmettelijk was voor mensen en waar b) tegen te vaccineren was.

Dus droom verder als je denkt dat het bij paarden niet tot ruimen kan komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:07

Dorien, maar dan had je paard geen stamboekpapier en nog geen chip?

Want ik heb kortelings(paar weken geleden) nog mensen geholpen (sommigen vinden het echt moeilijk om de een of andere reden),
Paardje had een stamboekpapier en een chip. Stamboek(in dit geval was dat het KWPN) heeft papier overgezet op de nieuwe eigenaar(ok dat kost meestal ook wel wat, maar staat los van dit gegeven). Dan heb ik dat formulier ingevuld van de confederatie, copy stamboek erbij. Dan hebben die mensen een factuur gekregen van een 48 euro's (dus btw in) en een week later hadden ze het mutatiedocument ontvangen. En klaar.

En ik doe dat altijd heel simpel. Ik mail alles door en dan bel ik of ze alles ontvangen hebben. Zo geraakt er niets verloren en weet je zeker dat ze alles hebben (en onbewust oefen je wat druk uit ;-) )

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:08

nickyu, je hebt gelijk vrees ik. Ik heb ook al van die praktijken gehoord en naar het schijnt kun je makkelijk een chip er nog uithalen en vervangen ook...hoe moet je dan nog het juiste paard controleren. En wat ik nu ga zeggen daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur, dus ik weet echt niet of ik het moet geloven, misschien weet iemand hier het wel, maar als ze paarden slachten kijken ze maar erna of het wel in de voedselketen mag komen. Dus niet als het dier nog leeft... zou dit kloppen?

Die van mij zijn allemaal geregistreerd als niet-slachtpaarden, mag er niet aandenken dat dat op iemand zijn bord terechtkomt (zou wel wat moeilijk zijn ook want het zijn allemaal mini's, maar jullie snappen het idee wel)

nickyu

Re: Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:11

shetters zijn in aantallen de meest geslachte paarden ras ..
voor de consumptie

in belgie zijn de slachterijen in de regel wel netjes genoeg om eerst te checken maar soms ook niet
maar er zijn meer manieren hoe een spontaan dood gevallen paard veel geld opbrengt ..

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:12

bulck schreef:

Want ik heb kortelings(paar weken geleden) nog mensen geholpen (sommigen vinden het echt moeilijk om de een of andere reden),
Paardje had een stamboekpapier en een chip. Stamboek(in dit geval was dat het KWPN) heeft papier overgezet op de nieuwe eigenaar(ok dat kost meestal ook wel wat, maar staat los van dit gegeven). Dan heb ik dat formulier ingevuld van de confederatie, copy stamboek erbij. Dan hebben die mensen een factuur gekregen van een 48 euro's (dus btw in) en een week later hadden ze het mutatiedocument ontvangen. En klaar.

En ik doe dat altijd heel simpel. Ik mail alles door en dan bel ik of ze alles ontvangen hebben. Zo geraakt er niets verloren en weet je zeker dat ze alles hebben (en onbewust oefen je wat druk uit ;-) )

O jawel. Het is een amerikaanse dekhengst waar ik het over heb (de merrie is nog maar 2 weken geleden uit UK toegekomen bij ons daar begint de heisa opnieuw bij) en heeft een Engels paspoort met medisch luik zoals moet maar nu komt het:

Het amerikaanse en engels stamboek zijn niet Belgisch gekend. Daarom moet ik kiezen uit een equipass wat ik in geen 100 jaar wil doen omdat het stamboekdieren zijn, of hen laten inschrijven in het Belgisch miniatuurpaarden stamboek. Ik doe het laatste maar dan nog is het een soep hoor. Nu weet ik al dankzij de hengst wat ik eerst moet gaan aanvragen maar het is zelf zo belachelijk dat mijn paarden hun dna gekend is in amerika, maar dat dat opnieuw moet worden gebeuren in BE. Nou ja, het lukt hoor, enkel de merrie nog en we zijn met alles in orde. Maar ze is later in BE aangekomen dan gepland dus voor haar is alles in aanvraag nu.

nickyu, het zijn miniatuurpaarden ;-) daar zit echt minder vlees aan hoor :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:17

in belgie kost het slachten te veel voor een mini
maar geloof me in de salami zitten er velen ..

ook de hele kleintjes

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:18

nickyu schreef:
in belgie kost het slachten te veel voor een mini
maar geloof me in de salami zitten er velen ..

ook de hele kleintjes

|( en ze zijn zo lief! Ik geloof dat we afwijken van het onderwerp. Ga over de slacht stoppen voor de mods mijn opmerkingen wegnemen ;)
Laatst bijgewerkt door Dorien1 op 14-04-10 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:19

@Nickyu: das eigenlijk een andere discussie. Maar je hebt helaas wel gelijk. Eender shet,appies, minipaardjes... de meeste houden ze voor de fok. Dus dan blijven de hengstjes merendeels over als overschot.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:21

randalinpony schreef:
@Nickyu: das eigenlijk een andere discussie. Maar je hebt helaas wel gelijk. Eender shet,appies, minipaardjes... de meeste houden ze voor de fok. Dus dan blijven de hengstjes merendeels over als overschot.

Mijn hengstjes gaan niet naar het slacht hoor... nooit... over mijn lijk

Maar juist, een andere discussie,

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:23

Tja mensen paarden hebben dat kost geld!! Dat is geen nieuwigheid.

En of het nu zin of geen zin heeft, als iedereen het zou doen is er geen probleem. Doemverhalen, van chips die verwijderd worden etc zijn offtopic en niet relevant tov het gegeven in zijn geheel.

Als dat de vereisten zijn om paarden te houden, dan heb je je daar simpel aan te houden. En als die eenmalige kost zo onoverkomelijk is, dan moet je maar eens wat verder nadenken. Eerder dan zo'n verhalen aan te halen.

Ivm dat slachten, daar wordt wel degelijk op gekeken. Vind ik trouwens het enige slecht aan het systeem bij ons. De paarden moeten immers opgegeven worden als slacht of niet-slachtpaard. Terwijl je de toekomst niet kan lezen. Daarom zet ik hier altijd slachtpaard. Bij mij zal er geeneen naar de slacht gaan, maar mss bij een volgende eigenaar wel (bvb persoonlijke redenen en mss een paard dat dan al een moeilijke verkoopbare leeftijd heeft) Maar ik begrijp het wel, het ene paard kan je bwv alle medicijnen toedienen, de andere niet en zeker tot de voedselketen zit daar een zekere rationele gedachte achter.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:26

Nog een laatste iets.. ik weet het... ik kan me echt niet houden over dit onderwerp:

Als je paard een slachtpaard qua registratie is, en het heeft ooit 1x koliek en je laat buscopan geven dan moet je de status al veranderen want buscopan is een humaan middel, niet voor diergeneeskunde gekend en mag dus niet bij voedselproducerende dieren gebruikt worden. Dus als je paard dit ooit krijgt (en die kans is er) dan geeft de da het buscopan vaak, dan mag je nog eens gaan betalen om de status aan te passen of je dierenarts mag het in feite niet gaan helpen ermee. Als je de letter van de wet echt moet gaan volgen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:31

Citaat:
Als dat de vereisten zijn om paarden te houden, dan heb je je daar simpel aan te houden. En als die eenmalige kost zo onoverkomelijk is, dan moet je maar eens wat verder nadenken. Eerder dan zo'n verhalen aan te halen.

Tuurlijk, befehl ist befehl.

En de schurft hebben aan betalen voor iets waar je de zin gewoon niet van ziet, dat mag ook niet in jouw ogen?

Gelukkig leven we in een democratie. Jammer is dan weer dat de paardenhouderij zich nooit verenigt als het om dit soort dingen gaat.

Behalve dan die sectorraad, die het 'grote geld' vertegenwoordigt. Maar die heeft vaak heel andere belangen dan de gemiddelde paardenhouder.

Maar goed, ik ben voor een systeem als het ook echt het houderschap regelt, net als bij auto's. Hoewel ook autos gestolen worden. Geen enkel systeem is waterdicht.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:32

@ Bulck: paarden kosten idd geld, maar je kan elk jaar wel met iets nieuws komen dat nog eens geld kost en waar zoveel gaten in zitten dat het nog niet eens veel opbrengt.
Moeten mensen dan altijd maar ja knikken? Oké, wij kleine mensen kunnen er niet veel aan doen, maar zo eens goed tegen elkaar zagen kan al helpen :D .

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:33

punt is dat op een einde dag vd markt
een bende al dan geen kleintjes overzijn
die op de vrachtwagen richting zuiden worden vervoerd
de chips worden gecheckt op al dan geen slacht of sport paard
en evt wel of niet gestolen ..

Vroeguh gingen de paarden slechts de zuidelijke belgische grens over ..

daar meeste vlees niet van nederlandse of belgische paarden komt
is het leuk als we hier alles streng controleren
maar hoe goed word dat in de salami producerende landen gedaan
en wat dacht je van zuid amerika en canada ...

betreffende ruimingen .. de mkz heb ik echt nooit willen begrijpen
alleen omdat argentinie geen geent vlees wil
(of dat geent vlees besmettelijk is voor de mens of dier ..)
terwijl ze zelf een der grootste producenten zijn
waarom zitten zij dan te wachten op nederlands koeien vlees??

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:34

Een aantal jaren geleden konden de meeste buitenlanden de Nederlandse chips niet eens uitlezen....

Weet niet hoe het nu is, kan me niet voorstellen dat het beter is.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:36

randalinpony schreef:
Een aantal jaren geleden konden de meeste buitenlanden de Nederlandse chips niet eens uitlezen....

Pas op, bij sommige paarden uit uk is dat nog een probleem..1 europa noemen ze dat dan ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:39

Dorien1 schreef:
bulck schreef:

O jawel. Het is een amerikaanse dekhengst waar ik het over heb (de merrie is nog maar 2 weken geleden uit UK toegekomen bij ons daar begint de heisa opnieuw bij) en heeft een Engels paspoort met medisch luik zoals moet maar nu komt het:

Het amerikaanse en engels stamboek zijn niet Belgisch gekend. Daarom moet ik kiezen uit een equipass wat ik in geen 100 jaar wil doen omdat het stamboekdieren zijn, of hen laten inschrijven in het Belgisch miniatuurpaarden stamboek. Ik doe het laatste maar dan nog is het een soep hoor. Nu weet ik al dankzij de hengst wat ik eerst moet gaan aanvragen maar het is zelf zo belachelijk dat mijn paarden hun dna gekend is in amerika, maar dat dat opnieuw moet worden gebeuren in BE. Nou ja, het lukt hoor, enkel de merrie nog en we zijn met alles in orde. Maar ze is later in BE aangekomen dan gepland dus voor haar is alles in aanvraag nu.

nickyu, het zijn miniatuurpaarden ;-) daar zit echt minder vlees aan hoor :D

Ah ok, maar dat staat los van die registratie in de databank. Dat is een puur stamboeksgewijs probleem. Want gij hoeft dat paard niet over te zetten naar een Belgisch papier. Enkel wel zorgen dat dat Engels of Amerikaans stamboek, jouw als eigenaar overzet op de papieren. Verder maakt dat niets uit voor de registratie of je nu een duits, spaans, chinees of whatever papier hebt.

Het probleem is dat mensen dus met dergelijke vragen afkomen bij de confederatie. En ja tuurlijk zullen die dan simpel denken en eerder een equipas of idd denken 'ah een minipaard, dat moet dan maar bij het Belgisch mini stamboek'.
Ken hier zelfs mensen die quarters uit Amerika gaan halen zijn en die hebben toch nog steeds dat amerikaans papier hoor, dus niets overgezet naar de Belgische tegenhanger. Gewoon alles met dat stamboek geregeld. Dus die paarden staan ingeschreven ginderachter, met een Belgische eigenaar. Net zoals mijn paarden duitste papieren hebben en geregistreerd staan met een een Belgische eigenaar.

Verder mag een paard dat een officieel papier heeft, zelfs nooit een equipas krijgen!
Maar dat gebeurd nu dus wel door veel onwetendheid en vaak idd om geld uit te sparen. Want ja de stamboeken vragen meestal geld voor de verandering en koppelen er vaak lidgeld aan, en dan deze kost, ja dan ben je idd al snel meer dan 100 euro kwijt.

Maar dat heb je als eigenaar zelf in de hand. Bij die eerste duitse hebben ze ons ook willen aanspreken om die over te zetten naar het BWP. Idd, NOT! :-)
En daar is achteraf ook een wijziging gekomen op het registratieblad denk ik (dat paarden met een stamboekpapier dus eerst overgezet moeten worden op de naam van de eigenaar door het desbetreffende stamboek)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:40

Dus ik hoef mijn mini's dan helemaal niet naar het bmp over te zetten en kan ze dan amerikaans/engels laten?

Weer iets bijgeleerd...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:48

Dana82 schreef:
@ Bulck: paarden kosten idd geld, maar je kan elk jaar wel met iets nieuws komen dat nog eens geld kost en waar zoveel gaten in zitten dat het nog niet eens veel opbrengt.
Moeten mensen dan altijd maar ja knikken? Oké, wij kleine mensen kunnen er niet veel aan doen, maar zo eens goed tegen elkaar zagen kan al helpen :D .

Elk jaar iets nieuws, nu niet overdrijven e :D . Heel dat paardenbeheer is tot nu toe een grote chaos, dus een beetje richtlijnen daarin zijn nu toch niet zo'n groot probleem. Paar jaar geleden is dat gestart met de invoering van de chip (zonde voor het brankdmerk)
En nu enkele jaren verder, een registratiesysteem van alle paardachtigen en hun eigenaars.
(auto's worden toch ook zo ingeschreven, zelfs kinderen worden aangemeld en geregistreerd)
En ja een volgende stap zal wel kunnen zijn dat vanaf x-aantal paarden er wss een belasting zal volgen. En ja dat kost dan weer geld, maar zo wordt het kaf van het koren gescheiden en zal er meer nagedacht worden bij de aanschaf van paarden.

Dus ik vind dit juist een goede ontwikkeling, want idd mensen worden nu letterlijk gebonden aan een dier. Paard en eigenaar staan immers geregistreerd.
Enkel de finetuning moet nog gebeuren, en fraude zal altijd bestaan. Dat is in alles zo, dus dat help je de wereld niet uit

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:52

Dorien1 schreef:
randalinpony schreef:

Pas op, bij sommige paarden uit uk is dat nog een probleem..1 europa noemen ze dat dan ;)

1 europa, daar was ik dus ook aan het denken. Wedden dat over een 10-tal jaar, als ieder land eindelijk de paarden heeft geregistreerd heeft, ze dan afkomen met 1 algemeen paspoort?? En dat kost... wel ja weer 50 euro per paard ofzo.
Ik dacht eigenlijk dat die equipas hier in België al europees was, vandaar de verwarring met onze "nederlands" paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:53

Dorien1 schreef:
Dus ik hoef mijn mini's dan helemaal niet naar het bmp over te zetten en kan ze dan amerikaans/engels laten?

Weer iets bijgeleerd...

Idd, maar dan moet je dat dus eerst regelen vooralleer je begint met de registratie in de database. En is wss iets omslachtiger, dan het simpel overzetten in het BMP. Maar waarom in godsnaam een goedgekeurde amerikaanse miniatuurpaardhengst overzetten qua stamboek. Dat is toch de onlogica zelf. Dat beestje heeft al een stamboeknr (is dus geregistreerd in zijn stamboek) en wss dus ook een chip (en dan nog die kan je door je DA ff zelf in laten zetten, moest dat niet zijn)
Eens dat in orde, heb je enkel de vereenvoudigde procedure (immers paardje is gechipt, heeft een stamboekpapier en het enige wat nog nodig is dan dat mutatiedoc. Dat document bewijst dus dat je paard in de database zit met al de gegevens zoals stamboeknr, chipnr, eigenaar en verblijfsplaats)