Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:02

Foto's van zijn offspring zijn te vinden op zijn website GJ9 :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:11

Ja maar geen standfoto's van volwassen paarden. Maar ik ga nog eens goed kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:21

HierarchKWPN schreef:
Photo's

Nice photo's Liz!!! :j

The one with the Santa Hat!! :D

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:21

Gelders type? Type is voor iedereen een ander begrip. Het huidige Gelders paard lijkt al lang niet meer op het Gelders paard van 1970. Toch spreekt men van Gelders type. Als men niet het in 1970 overgebleven Gelders paard wil, wat valt er verder dan nog aan te bewaren? Is het niet een beetje zo dat ieder paard dat men mooi vindt en ergens een scheutje Gelders bloed heeft tegenwoordig als Gelders type wordt beschouwd? Met vaak als excuus de smalle bloedbasis.

Alleen bloedvoering is meetbaar. Zelfs binnen een zelfde bloedvoering kun je nog een iets ander type fokken maar dan kun je nog met enig recht zeggen dat het een raspaard is i.p.v. type.

Zeg me eens wat nog het verschil is tussen een huidig Gelders paard en een ouderwets rijpaard met een scheutje Gelders bloed? Het papier misschien?

En dan gaat het me niet om 1 of 2 hengsten. Kijk eens in de breedte. Dan holt het percentage Gelders bloed hard achteruit ten gunste van rijpaardbloed.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:09

Dat de Geldersen iets moderner zijn geworden ben ik wel met je eens. Gelukkig ook maar, want voor die ouderwetse knollen is geen markt.

Type is ook zeker meetbaar. Ben je nooit in Hengelo geweest ofzo? Kijk eens wat een prachtige merries daar lopen. Hartstikke Gelders hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:28

edsko..kijk dan even naar de foto's die ik geplaatst heb.
Die paarden lijken sprekend op de paarden die nu op de keuring worden aangeboden.

Kom kijken op de keuring in Didam. Kom kijken naar de Dag van het Gelderse Paard. Daar lopen stuk voor stuk paarden die in het type staan van de paarden op de door mij getoonde foto's

En ik blijf er bij Edsko, je bent enorm neerbuigend over de Gelderse fokkers en over wat zij bereikt hebben tot nu toe.
En dat is niet netjes.

Dat er nog steeds een Gelders Paard is komt namelijk wel door die Gelderse Fokkers als Sijpveld, van der Leijden, Wesselink, Hekkert, van der Velden, Peters en nog veel meer.

Dankzij hen is er een steeds groter wordende groep van liefhebbers voor dit type paard.

Ik zou daar maar wat meer respect voor hebben en ze niet betichten van het maken van verkeerde keuzes en het slaafs volgen van het KWPN.
En ook voor het KWPN mag wel wat meer respect zijn. Zij bieden het Gelderse Paard op dit moment heel veel ruimte op het gebied van ao promotie.
Ook zonder promotie geen Gelders Paard.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:05

Helemaal met je eens Natasja.

En wat dacht je van de hengstenhouders, die hengsten houden waar bijna geen cent aan te verdienen is. Respect voor hen hoor.

Als iedereen zich zo zou opstellen als ET, blijft er geen Gelders paard meer over. Niemand vindt het leuk om stank voor dank te krijgen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:00

ach gelukkig komen de Gelderse paarden steeds meer in trek bij niet Gelderse Paarden liefhebbers!
en zie je ze ook steeds meer in de sport terug, en ook bij het recreatief gebruik!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:48

ik ben benieuwd wat Edsko dan een gelderspaard vind

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:51

stoffel schreef:

ah...ik dacht al..waar blijf je.. :D

Dirigent was het geloof ik...(als zo lang dood dat hij al weer bijna terug komt)
en euh...

Alderik geloof ik.(weet ik niet zeker hoor)
En een of andere Ameland hengst(niet Commandant)...Ik zal even terug zoeken voor je...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:55

Hihi. Het Gelders paard bestaat dus niet. Bijna niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:21

Sorry stoffel kan het niet vinden...waren volgens mij IHW of NeWP gekeurd(maar ook hier kan ik me vergissen.) Misschien horen ze nu wel bij dat nieuwe stamboek...geen idee.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:11

stoffel schreef:

En anders ik wel!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:15

supermooi beest, even reactie dus om hem bij mijn eigen berichten colom te zetten. dan kan ik hem eens laten zien aan mijn vader....

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:31

Gelderse paarden waren de paarden die bij het Sgldt/VLN werden gefokt en de nafok daarvan is de Gelderse populatie van nu.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind helemaal niets fout aan die paarden die men nu Gelders noemt. Ik vind alleen dat de naam de lading vaak niet meer dekt. Soms zie je al weinig tot geen verschil meer met rijpaarden. Kijk je dan de bloedvoering na, dan is er ook geen verschil.

De beste merrie van de Gelderse fokkerij is volgens mij nog steeds Zarona (Irak x Simon Bolivar). Een volledig Gelderse merrie met Sgldt afstamming.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:46

EdskoTakens schreef:
De beste merrie van de Gelderse fokkerij is volgens mij nog steeds Zarona (Irak x Simon Bolivar). Een volledig Gelderse merrie met Sgldt afstamming.

Ja dank je de koekoek...die heeft 3 toppaarden achter haar naam staan. De meeste rijpaardmerries hebben niet eens zoveel top nakomelingen.
Maar ze heeft in de 3e en de 4e generatie de Anglo-Normand L'Invasion zitten he...heb je gezien he?

En je heb geen gelijk Edsko. Van de +/- 60 3 jarige Gelderse merries die vorig op de stamboekkeuring was er precies 1 die erg modern was.
De rest stond duidelijk in het Gelderse type.
En kwa bloedvoering heb je al helemaal geen gelijk. Op een enkeling na stamde de paarden af van Elegant, Cinovo, Ahoy, Koss, Parcival, Laurentz, Upperville en andere Gelderse hengsten (2 van Special D en een van Vivaldi. De Vivaldi was inderdaad erg rijtypisch)

Er zullen overeenkomsten in afstamming zijn. De Gelderse voorouders waren ook de voorouders van de rijpaarden...dus dat is ook al niet zo vreemd.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:05

NatasjavE, kijk dan eens naar de leeftijd van de hengsten die je noemt. De meest klassieke daaronder zijn stokoud. De jongere voeren vrijwel allemaal een scheut rijpaard of Hackney bloed. Dat heeft bij een eerste kruising met een "klassieke Gelderse" misschien weinig effect. De volgende generaties met ook weer toevoeging van zo'n scheutje zul je waarschijnlijk af en toe types krijgen met erg veel bloed in type en/of karakter.

L" Invasion stond in het Sgldt geregistreerd.

Dat een Irak x Simon Bolivar nog steeds de beste is zegt toch wel e.e.a. in mijn optiek.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:24

maar wat kan het KWPN er dan aan doen? moeten ze dan goede paarden weigeren en maar wachten op het oude type Gelders paard?

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:35

Dat ligt er maar aan wat je met een fokkerij wilt, daarop stuurt een stamboek. Daar is het KWPN volgens mij duidelijk in.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:08

Hier was ik al wel bang voor het fantastische superieure en vooral boven alles verheven SGDLT en VLN, dat waren nog eens tijden. Vroeger toen ze nog dagen achter een voor de ploeg moesten, dat was werken, daar kan geen trekker met vierschaar ploeg tegen op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:18

EdskoTakens schreef:
NatasjavE, kijk dan eens naar de leeftijd van de hengsten die je noemt. De meest klassieke daaronder zijn stokoud. De jongere voeren vrijwel allemaal een scheut rijpaard of Hackney bloed. Dat heeft bij een eerste kruising met een "klassieke Gelderse" misschien weinig effect. De volgende generaties met ook weer toevoeging van zo'n scheutje zul je waarschijnlijk af en toe types krijgen met erg veel bloed in type en/of karakter.

L" Invasion stond in het Sgldt geregistreerd.

Dat een Irak x Simon Bolivar nog steeds de beste is zegt toch wel e.e.a. in mijn optiek.

Ja..hij stond Sgldt geregistreerd. Hij is aangekeurd om de rijtypische eigenschappen van het Gelderse Paard te verbeteren.
Olivier staat nu GP geregistreerd dat is dus hetzelfde.

En niet alleen de ouder hengsten zijn klassiek. Alexandro en Sirius zijn ook erg klassiek.
Er is een hele klassieke net aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Uit de een dochter van Zarona is er nu ook een aangewezen

Er zijn echt wel meer zeer goede Gelderse merries op dit moment. Alleen de nakomelingen uit Zarona zijn zeer goed terecht gekomen. Veel ruiters tegenwoordig willen niet op een Gelders Paard rijden en zodoende komen de nakomelingen van deze Gelderse merries ook niet uit in de hogere sport rubrieken.
Merries als Minetty en Jamanda(2 merries die ik dan ken) heben ook zeer goed presterende nakomelingen gegeven. Alleen allemaal onder amateurruiters.

Maar leuk Zarona. Een voor KWPN begrippen al zeer uitzondelijke merrie. Welke Groninger merrie van dit moment kan haar evenaren? Volgens mij zijn dat er ook geen 10.

En toch doet het KWPN Gelderse Paard het in uw ogen o zo slecht. Het fokdoel van het KWPN Gelders type is een veelzijdig paard te fokken dat ook goed mee kan komen in de basis wedstrijd sport. Het type bewaren dat is het fokdoel. En dat is precies wat de Gelderse fokkers nu doen. Een topsportpaard is niet het fokdoel.

Nee wat het KWPN onderneemt goed is het niet.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:36

We zullen het niet snel eens worden hierover. Houdt niet in dat ik het KWPN of jou veroordeel. Vind het alleen jammer dat in mijn ogen het Gelders paard langzaam aan verdwijnt en opgaat in het rijpaardtype.

Uiteraard is er ook wat te zeggen voor het aan de tijd aanpassen van de populatie. Je komt dan alleen op een hellend vlak. Het KWPN is al een aan de tijd aangepaste populatie van Gelders/Gronings naar sportpaard. Gevaar bij gebruik van meermaals rijpaardbloed is dan dat je je niet meer onderscheidt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:59

We zullen het nooit eens worden. Ik he nl niets met een Gelderse die op een Groninger (van nu) lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:06

mda schreef:
http://www.kwpn.nl

De hengstenkeuringscommissie Gelders paard is van mening dat de hengst Olivier gezien zijn bloedopbouw interessant kan zijn voor de Gelderse fokkerij, mede voor de bloedspreiding. De hengstenkeuringscommissie Gelders paard vindt de sportresultaten en afstamming van deze hengst dusdanig overtuigend dat zij het Algemeen Bestuur geadviseerd heeft de hengst te erkennen.

Olivier is in 1996 geboren. De bruine hengst heeft een stokmaat van ± 1.70 m en is een zoon van Idocus (Equador x Zonneglans). De moeder is Rowillie, een keur preferente prestatiemerrie van Porter, vervolgens Kowillie, een keur preferente merrie van Graaf Oregon en vervolgens dochters van Graaf van Wittenstein en Ewald.

Olivier loopt op dit moment met Elisabeth Austin Grand Prix dressuur in Amerika. De hengst staat bekend om zijn goede karakter en voldoet aan de rontgenologische eisen en de eisen van het ademhalingsapparaat zoals het KWPN deze stelt.

Waar precies op de KWPN site staat dit bericht?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:28

Het is niet op de site te vinden maar het klopt wel hoor Janne.

Maar nogmaals...hij staat in de VS. Hij zal waarschijnlijk net zo veel dekken als Secundus.