Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:33

Ben er eerlijk gezegd niet enthousiast over.
Paardje loopt niet goed. Vraag mij af of het voor het paardje wel het beste is.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:35

Ik vind het knap dat ze zoiets kunnen, maar ik had het niet gedaan.
Vroeg of laat krijgt Molly wel andere problemen aan haar 'goede' been waar ze nu steeds op 'valt'.
Nee ik had haar een spuitje gegeven.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:36

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden...
Ik denk in ieder geval dat ik skip een spuitje had gehad.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:38

Ik vind het echt helemaal niks. Dat filmpje is ook een hoop mooipraterij. Pony heeft blijkbaar een berg aan moed, doorzettingsvermogen, humor en intelligentie, begrijpt de artsen en werkt mee aan haar behandeling, doktors en eigenaren gaan alles op alles zetten om pony te redden... En ja hoor, de pony kan weer halfkreupel voortstrompelen. Om mensen te inspireren. :roll:
Laatst bijgewerkt door Elanor op 10-04-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:39

Citaat:
Vroeg of laat krijgt Molly wel andere problemen aan haar 'goede' been waar ze nu steeds op 'valt'.

Daar zat ik ook net aan te denken idd. Dat been wordt nu constant overbelast. Kan niet anders of dat gaat ook weer problemen geven.

Yelisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:41

Ik reageer eigenlijk maar nu kan ik het niet laten.

Ik vind het echt heel zielig en hij loopt ook nog zeer onregelmatig maar wie weet dat ze na een half jaar al veel beter loopt!
Mijn keuze zou het niet zijn geweest

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:43

Het is voor deze ene pony nu misschien zielig, maar als je naar de ontwikkeling van paardenprotheses kijk, dan is dit een goede stap. Er moet natuurlijk veel verbeterd worden aan de prothese, maar van deze pony met prothese kunnen ze leren. En daardoor de volgende prothese verbeteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 20:44

Yelisse schreef:
Ik reageer eigenlijk maar nu kan ik het niet laten.

Ik vind het echt heel zielig en hij loopt ook nog zeer onregelmatig maar wie weet dat ze na een half jaar al veel beter loopt!
Mijn keuze zou het niet zijn geweest

Ik denk niet dat een half jaar nog verschil maakt. De prothese is in 2006 al aangebracht :)

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:44

Wendy_Komen schreef:
(Denkt stiekum dat een spuitje wel fijner zou zijn geweest voor het arme dier)

Hier ben ik het mee eens, vind dit niet een paardwaardig bestaan.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:45

klinkt misschien hard.
maar vroeger was het bij de mensen ook niet alles zaligmakent.
en ik zie er persoonlijk wel toekomst in, niet nu maar misschien wel over 50 jaar, en ja dan moetten er wel ''proefkonijnen'' zijn.

Dani

Re: Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:46

Ik heb wel eens een topic gemaakt, over of een paard met drie benen afgemaakt moest worden of een prothese moest krijgen. Geloof dat 99% toen vond dat 't dier dood beter af was, en daar ben ik het wel mee eens..paard wordt hier ook niet gelukkiger van.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:51

Ik vind dit niet paardwaardig.

heb in mijn omgeving een kennis met een geamputeerd onderbeen. Als je eens wist wat een drama dat is, prothese past niet goed, stomp krijgt drukkingen.....
En als mens kan je dan tenminste nog zeggen wanneer hij niet helemaal lekker zit én je hoeft er niet 24 uur per dag op te staan.

En daar komt bij dat een paard een gewicht dat ca. 8 x dat van een mens is, verdeelt over slechts 2 x zoveel benen. Dus het gewicht op 1 been is 4 x zo hoog als bij een mens. De belasting van de stomp dus ook. Als dat geen problemen gaat geven, weet ik het niet meer.

Tenslotte kan je een mens nog motiveren om pijn te doorstaan, een dier niet.

Als je van een dier houdt, betekent dat ook dat je beseft wanneer je hem moet laten gaan....
Laatst bijgewerkt door beantsje op 10-04-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:52

Pure dierenkwellerij en egoistme van de eigenaresse. Dat je dit uitprobeert om in de toekomst het te verbeteren... okee.... maar je laat zo'n dier toch geen 4 jaar zo lijden.

Afschuwelijk....

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:56

Ik weet ook niet goed wat ik erover moet denken langst de ene kant is het denk ik niet zo echt aangenaam voor de pony en de andere kant is er de wetenschap een beetje op vooruit gegaan. Zoals Marjoleinft zegt er zit misschien wel een toekomst in en daar ben ik wel akkoord mee, nu kunnen ze zien of ze de prothese kunnen verbeteren zodat het paard wel kan rennen en zodat die er wel goed op kan lopen. Wie weet binnen 20 jaar hoef je je paard niet te laten afmaken als die vb zijn been breekt dan kun je hem een prothese geven waar die zich gemakkelijk in voelt en waar hij wel een waardig leven in kan leiden zou dat niet leuk zijn?

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:00

Ik kan het filmpje niet zien, dus heb geen bewegende beelden.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een hele gave ontwikkeling.
Denk net als marjoleinft dat hier voor de toekomst wel mogelijkheden in zijn.

Over het lot van deze pony zal ik niet oordelen, aangezien ik de pony niet ken en niet weet of het dier nog wel of niet gelukkig is.
Ik ga er maar van uit dat deze eigenaren, die zoveel geld voor het dier over hebben, zelf deze inschatting wel kunnen maken.
Ik denk dan maar even vanuit de mens: Genoeg mensen die liggend of voor een groot deel verlamd door het leven gaan en toch nog plezier in het leven vinden...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:00

beantsje schreef:
Ik vind dit niet paardwaardig.

heb in mijn omgeving een kennis met een geamputeerd onderbeen. Als je eens wist wat een drama dat is, prothese past niet goed, stomp krijgt drukkingen.....
En als mens kan je dan tenminste nog zeggen wanneer hij niet helemaal lekker zit én je hoeft er niet 24 uur per dag op te staan.

En daar komt bij dat een paard een gewicht dat ca. 8 x dat van een mens is, verdeelt over slechts 2 x zoveel benen. Dus het gewicht op 1 been is 4 x zo hoog als bij een mens. De belasting van de stomp dus ook. Als dat geen problemen gaat geven, weet ik het niet meer.

Tenslotte kan je een mens nog motiveren om pijn te doorstaan, een dier niet.

Als je van een dier houdt, betekent dat ook dat je beseft wanneer je hem moet laten gaan....

Daar zit absoluut iets in. :j

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:02

Vreselijk! Arm, arm dier! Stomme sentimentele rotlui daar ook altijd! :o Sorry maar deze frustratie moet er écht even uit. := Ik vind dit absoluut géén paardwaardig bestaan! Het dier kan amper lopen met dat ding!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:04

Wat een marteling moet dit zijn voor een vluchtdier... :\
Dat iets mogelijk is wil nog niet zeggen dat het dierwaardig is :n

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:04

Donderwolkje, maar paarden zijn geen mensen. :) Paarden denken niet aan 'toekomst', paarden denken in het nu. Dus als nu steeds beperkt is: pijn, niet kunnen rennen en daardoor ook niet normaal kunnen meekomen in een kudde... Mensen kunnen soms leven op inspiratie, nieuwe doelen in het leven vinden ondanks beperkingen. Paarden kunnen dat denk ik niet en zeker niet op de manier waarop mensen dat kunnen, daarom vind ik de titel van dit bericht ook heel antropomorf. "Ik kan niet meer rennen maar ik kan wel mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt inspireren".

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:10

Het zou niet mijn keuze zijn..Eerlijk gezegd had ik de pony in laten slapen. Dit is echt een stapje te ver.. ;(

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:11

Nansje schreef:
je moet ergens beginnen, met ontwikkeling van dit soort super dingen, als of een mens gelijk wegloopt met een prothese;) dachthet niet! vind het super!

Ben ik het mee eens!

Tadaa, een wat recentere filmpje van 24-juni-2009

Ziet er best goed uit!

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:12

Persoonlijk denk ik: Houden van is loslaten.
Moet je in een geval als deze zelf egoistisch zijn, omdat jij het paardje zo graag bij je wil houden? Of moet je niet alleen aan jezelf denken, maar ook aan het (paardwaardig)bestaan van deze pony? Ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat deze pony nu een gelukkig leventje leeft. Elk paard heeft het recht te kunnen rennen/springen wanneer hij daar de ruimte voor krijgt. Als deze pony daar de ruimte voor krijgt, denk ik niet dat hij even lekker een sprintje zou kunnen trekken. Hoe graag het beestje ook zou willen.. Persoonlijk denk ik dat deze pony beter af geweest zou zijn met een andere beslissing, waarna ze lekker op de eeuwige groene weide zou kunnen rennen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:14

Trice, dat filmpje vind ik nog steeds alleen triest. Die pony kan ook daar niet meer dan strompelen, als je ziet hoe hij in het begin beweegt. :n
Laatst bijgewerkt door Elanor op 10-04-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:14

Trice schreef:
Ziet er best goed uit!

Ik vind van niet. Blijft er afschuwelijk uitzien dat strompelend dier.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:15

Het enige wat het dier nog kan doen is vreten.... triest hoor.