Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pasi schreef:Is dit op tv geweest? Toen ik gisteren of eergisteren aan het zappen was bleef ik even kijken op de engelse zender. Daar begon net zo'n race over dergelijke hindernissen. Mijn aandacht werd getrokken omdat bij de eerste sprong heel wat paarden de grond op gingen. Ik heb de race uit gekeken. Het aantal paarden dat de finish haalden bedroeg nog maar één derde of zelfs één vierde van het aantal paarden dat aan de start verscheen... Dit heeft toch NIETS meer met sport te maken. Het is voor de paarden meer een leven of dood spel. Arme dieren, overgelaten aan de beesten die erop kicken om dergelijk parcours af te leggen. Sorry, heb er geen andere woorden voor.
dalmarieke schreef:http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1
hier een foto van de landing van de betreffende sprong
Yamcha schreef:Als dit soort dingen vaker gebeurt bij zulke races, moet het misschien wat minder zwaar worden allemaal.....
Het kan toch niet zo zijn dat er voor ons plezier paarden het loodje leggen?
kyrkelover schreef:pasi schreef:Is dit op tv geweest? Toen ik gisteren of eergisteren aan het zappen was bleef ik even kijken op de engelse zender. Daar begon net zo'n race over dergelijke hindernissen. Mijn aandacht werd getrokken omdat bij de eerste sprong heel wat paarden de grond op gingen. Ik heb de race uit gekeken. Het aantal paarden dat de finish haalden bedroeg nog maar één derde of zelfs één vierde van het aantal paarden dat aan de start verscheen... Dit heeft toch NIETS meer met sport te maken. Het is voor de paarden meer een leven of dood spel. Arme dieren, overgelaten aan de beesten die erop kicken om dergelijk parcours af te leggen. Sorry, heb er geen andere woorden voor.
Ik ben het er mee eens dat er VEEL moet veranderen aan dit soort rennen.
Maar het is niet alleen zo dat de mensen er omheen het leuk vinden.
Ik heb zelf steeple paarden getraind en ik denk meerdere hier op het forum, en dan was het nou niet bepaald een probleem om ze er over heen te krijgen, maar meer om ze rustig er overheen te laten gaan.
Veelal paarden die helemaal gefocused zijn en er echt overheen willen.
Maar inderdaad op deze hoogtes wordt niet getraind, net zoals dat een springruiter ook parcoursjes van een meter oefent en geen parcoursen van 1,50.
Het probleem is meer dat het gewoon te hoog te breed en te lang is.
Al zijn de hindernissen al stukken verlaagd en aangepast het moet gewoon veranderen.
kyrkelover schreef:Maar inderdaad op deze hoogtes wordt niet getraind, net zoals dat een springruiter ook parcoursjes van een meter oefent en geen parcoursen van 1,50.
.
quintusgl schreef:KL: jij hebt hier meer verstand van dan ik, maar dan is het toch absurd dat men deze hoogtes aan gaat nemen?
Cayenne schreef:Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz
Andrew Tyler, directeur van Animal Aid, schreef een brief naar uitvoerend producente van de BBC, Barbara Slater, waarin hij eist dat het televisie-team voortaan meer aandacht zal besteden aan de paarden, in plaats van nationale sterren die toevallig aanwezig zijn tijdens dit evenement. [...]
Volgens Animal Aid heeft de televisie-zender meer aandacht voor de loslopende jet-set bezoekers op het evenement dan voor de sport zelf,
xKatleentjex schreef:kyrkelover schreef:Maar inderdaad op deze hoogtes wordt niet getraind, net zoals dat een springruiter ook parcoursjes van een meter oefent en geen parcoursen van 1,50.
.
Verschil met een parcours van 1.50 met gewone springbalken, is dat als het paard het niet aankan hij ze er gewoon vanaf zal knallen. Misschien eens ongelukkig neerkomen, maar de kans om dan een zware blessure op te lopen zal niet zoveel groter zijn dan dat hij zich misstapt op een hindernis van een meter hoog.
Maar als hier bij zo'n misstap al 3 paarden overlijden, moet ik er geen tekeningetje bijmaken dat het toch net ietsje gevaarlijker is, zo'n vaste haaghindernis met een horde andere paarden langs en achter je die je nog overhoop kunnen rijden.