Drie paarden dood op de dag voor de Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:19

Is dit op tv geweest? Toen ik gisteren of eergisteren aan het zappen was bleef ik even kijken op de engelse zender. Daar begon net zo'n race over dergelijke hindernissen. Mijn aandacht werd getrokken omdat bij de eerste sprong heel wat paarden de grond op gingen. Ik heb de race uit gekeken. Het aantal paarden dat de finish haalden bedroeg nog maar één derde of zelfs één vierde van het aantal paarden dat aan de start verscheen... Dit heeft toch NIETS meer met sport te maken. Het is voor de paarden meer een leven of dood spel. Arme dieren, overgelaten aan de beesten die erop kicken om dergelijk parcours af te leggen. Sorry, heb er geen andere woorden voor.

Anoniem

Re: Drie paarden dood tijdens Britse Grand National renwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:24

helemaal mee eens met hierboven.
erg verschrikkelijk dat dit gebeurd. Ik ben zowiezo tegen die sport. Ze zitten met weet ik hoeveel paarden op een baan allemaal op elkaar geduwd en moeten dan nog zien te springen.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:25

%)
achtelijk zeg.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:26

Naja! Dat gebeurt ook steeds vaker, laatst ook een paard die zich letterlijk doodrende op een renbaan..
Ongelooflijk.. Bij die mensen lijkt het wel alleen om geld te gaan, niet om een band met het paard of het paard zelf ofzo..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:27

pasi schreef:
Is dit op tv geweest? Toen ik gisteren of eergisteren aan het zappen was bleef ik even kijken op de engelse zender. Daar begon net zo'n race over dergelijke hindernissen. Mijn aandacht werd getrokken omdat bij de eerste sprong heel wat paarden de grond op gingen. Ik heb de race uit gekeken. Het aantal paarden dat de finish haalden bedroeg nog maar één derde of zelfs één vierde van het aantal paarden dat aan de start verscheen... Dit heeft toch NIETS meer met sport te maken. Het is voor de paarden meer een leven of dood spel. Arme dieren, overgelaten aan de beesten die erop kicken om dergelijk parcours af te leggen. Sorry, heb er geen andere woorden voor.

Ik ben het er mee eens dat er VEEL moet veranderen aan dit soort rennen.
Maar het is niet alleen zo dat de mensen er omheen het leuk vinden.
Ik heb zelf steeple paarden getraind en ik denk meerdere hier op het forum, en dan was het nou niet bepaald een probleem om ze er over heen te krijgen, maar meer om ze rustig er overheen te laten gaan.
Veelal paarden die helemaal gefocused zijn en er echt overheen willen.
Maar inderdaad op deze hoogtes wordt niet getraind, net zoals dat een springruiter ook parcoursjes van een meter oefent en geen parcoursen van 1,50.
Het probleem is meer dat het gewoon te hoog te breed en te lang is.
Al zijn de hindernissen al stukken verlaagd en aangepast het moet gewoon veranderen.
MENSEN DIE GRAAG WILLEN ZIEN HOE EEN TRAINING ER UIT ZIEN MOGEN GERUST PBEN.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:28

Als ik die foto's zie van de betreffende hindernis........je zou bijna de mensen die eraan meedoen aanklagen........dat je je paard dit laat doen met de wetenschap dat een groot gedeelte geblesserd raakt. Russisch roulet, anders kan ik het niet noemen..

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:29

ik hat het op tv gezien die paarden gingen gewoon over de kop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:29

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:30

KL: jij hebt hier meer verstand van dan ik, maar dan is het toch absurd dat men deze hoogtes aan gaat nemen?

Siskiz

Wat verschrikkelijk zeg! Dat er zoveel paarden sterven, omdat mensen zonodig aan deze wedstrijd moeten meedoen

Kwanyin

Yamcha schreef:
Als dit soort dingen vaker gebeurt bij zulke races, moet het misschien wat minder zwaar worden allemaal.....
Het kan toch niet zo zijn dat er voor ons plezier paarden het loodje leggen? :\

De voorstanders gebruiken net dezelfde argumenten als bij stierenvechten. Buiten de wedstrijd worden de dieren als prinsen behandeld, dus mogen ze gerust een beetje risico nemen...dat is nog altijd véél beter dan paarden die 23 uur per dag op stal staan... (niet mijn mening trouwens).

Wat doen paarden die nog nooit over zo'n hindernis gesprongen hebben daar...direct opgejaagd door een grote kudde andere paarden. Triest. Ik heb het trouwens een keer gezien op tv, die grand national, en dat was ook de laatste keer. Nadat ik meer dan de helft van de paarden overkop heb zien gaan, in de haag zien belanden, tegen elkaar opgeknald...snapte ik toch niet echt wat er zo leuk aan was.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:32

2 paarden een gebroken nek, 1 gebroken been op 1 dag...
Toch iets wat in de wei niet snel zal gebeuren, zoals sommige "liefhebbers" ons willen doen geloven.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:32

kyrkelover schreef:
pasi schreef:

Ik ben het er mee eens dat er VEEL moet veranderen aan dit soort rennen.
Maar het is niet alleen zo dat de mensen er omheen het leuk vinden.
Ik heb zelf steeple paarden getraind en ik denk meerdere hier op het forum, en dan was het nou niet bepaald een probleem om ze er over heen te krijgen, maar meer om ze rustig er overheen te laten gaan.
Veelal paarden die helemaal gefocused zijn en er echt overheen willen.
Maar inderdaad op deze hoogtes wordt niet getraind, net zoals dat een springruiter ook parcoursjes van een meter oefent en geen parcoursen van 1,50.
Het probleem is meer dat het gewoon te hoog te breed en te lang is.
Al zijn de hindernissen al stukken verlaagd en aangepast het moet gewoon veranderen.

Daar heb je gelijk in.

Ik wil er ook nog even bijzeggen dat mijn reactie niet in het algemeen bedoeld is op iedereen die dergelijke parcours aflegt. Met beesten bedoel ik dus de mensen die hun paarden er maar over dwingen en jagen. Mijn mond valt gewoon open als ik lees dat er ongetrainde paarden in mee lopen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:34

Dat zijn GEEN ongetrainde paarden.
Wat ze er mee bedoelen is dat het de eerste keer over die hoogte is.
Net zoals je van een m naar een z parcours gaat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:35

kyrkelover schreef:
.

Verschil met een parcours van 1.50 met gewone springbalken, is dat als het paard het niet aankan hij ze er gewoon vanaf zal knallen. Misschien eens ongelukkig neerkomen, maar de kans om dan een zware blessure op te lopen zal niet zoveel groter zijn dan dat hij zich misstapt op een hindernis van een meter hoog.
Maar als hier bij zo'n misstap al 3 paarden overlijden, moet ik er geen tekeningetje bijmaken dat het toch net ietsje gevaarlijker is, zo'n vaste haaghindernis met een horde andere paarden langs en achter je die je nog overhoop kunnen rijden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:37

quintusgl schreef:
KL: jij hebt hier meer verstand van dan ik, maar dan is het toch absurd dat men deze hoogtes aan gaat nemen?

Ja klopt dat vind ik ook.
Je praat hier namelijk niet over sprongen van 1,40 maar eerder van 1,70.
Ik vindt het ook niks ik zie liever de horde rennen, die zijn een stuk lager en als het fout gaat klappen die hekken naar beneden.
Dit wordt veelal met de jonge paarden vanaf 4 jaar gedaan.
Horde paarden worden vaak ook pas later ingereden of eerst op vlakkebaanrennen uitgebracht.
En op zich gaan deze paarden ook veel langer mee dan de vlakkebaan paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:39

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz
Andrew Tyler, directeur van Animal Aid, schreef een brief naar uitvoerend producente van de BBC, Barbara Slater, waarin hij eist dat het televisie-team voortaan meer aandacht zal besteden aan de paarden, in plaats van nationale sterren die toevallig aanwezig zijn tijdens dit evenement. [...]
Volgens Animal Aid heeft de televisie-zender meer aandacht voor de loslopende jet-set bezoekers op het evenement dan voor de sport zelf,

Mag ik vragen waar deze uitspraken op gebaseerd zijn? In het artikel van horsetalk vind ik geen referentie aan de 'jet set'.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:39

Mijn god als er zoveel paarden op 1 hindernis verongelukken is het misschien toch een idee om die hindernis eruit te halen zou je denken.
Als er nu al wordt verwacht dat er meerdere paarden dood op gaan, ik vind dat je als ruiter/amazone jezelf ook eens goed achter de oren moet krabben waar je mee bezig bent.

Ik ben helemaal niet tegen deze wedstrijden, leuk zelfs maar mits het goed gebeurt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:40

xKatleentjex schreef:
kyrkelover schreef:
.

Verschil met een parcours van 1.50 met gewone springbalken, is dat als het paard het niet aankan hij ze er gewoon vanaf zal knallen. Misschien eens ongelukkig neerkomen, maar de kans om dan een zware blessure op te lopen zal niet zoveel groter zijn dan dat hij zich misstapt op een hindernis van een meter hoog.
Maar als hier bij zo'n misstap al 3 paarden overlijden, moet ik er geen tekeningetje bijmaken dat het toch net ietsje gevaarlijker is, zo'n vaste haaghindernis met een horde andere paarden langs en achter je die je nog overhoop kunnen rijden.

Laten we wel even duidelijk hebben, ik ben het er ook niet mee eens.
Toch moet ik eerlijk zeggen dat het bij balken ook heeeeel vaak fout gaat.
Dit jaar heb ik daarmee ook al 8 ongelukken gezien waarbij het paard de balk tussen de voorbenen krijgt er dwars doorheen valt en weet ik allemaal veel.
Maar je moet wel oppassen met wat je schrijft het is niet ongetraind en dergelijke.
Ik praat de grand national en dan meer de hindernissen zeker niet goed, zou ik niet eens willen maar enige nuance is wel op zijn plaats.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:48

dit is echt ongelooflijk! Hoe is het mogelijk dat hier niets aangedaan wordt?! Ik ben helemaal niet tegen de sport, maar als je zo'n verhalen hoort weet ik het eigenlijk niet meer.. Die arme dieren..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:55

niet normaal zeg.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:01

The Grand Nationals staat bekend om dit soort gevallen. En niet van de laatste paar jaar. Deze race is al vanaf het begin berucht om de hindernissen en hierdoor zijn de risico's zeer bekend. De race heeft al zeer veel paarden het leven gekost. Heb hierdoor geen medelijden met de eigenaren. Vind het eerder schandalig dat zij dit hun paarden aan doen. Een vorm van mishandeling in een zeer modern jasje.

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:04

en die arme paarden kiezen er niet eens zelf voor.. %)

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:07

aah, wat erg zeg! :(

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:14

Dit vind ik echt verschrikkelijk! :( Dit is geen sport meer.. Vreselijk voor de overleden paarden, en eigenaren. Heb al nooit van de rensport gehouden..