Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:46

Die van mij is eerder te dun dan te dik. Ik heb dan ook een draver en die zijn vaak wat schraaler. En hij staat intensief in training

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:47

Ik heb mijn paarden ook laten wegen. De nekscore viel enorm hoog uit, wat zal duiden op overgewicht.
Maar... een fries heeft gewoon een hele andere hals/nek als een arabier. Dat vond ik wat dubieus.
Verder weet ik wel welke er tedik waren en welke goed.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:48

mijn haf is naar mijn idee prima op gewicht, ook zomers, dan staat ie 24 uur buiten. Maar voer dan alleen een koek voor de vitamines en mineralen.
maar heb altijd een beetje mijn twijfels bij deze onderzoeken. Ze zijn bij ons op de boerderij in ieder geval niet geweest ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:48

ach...het is net als bij mensen...wij eten teveel en we voeren ook teveel!
Het aanbod in de supermarkt is overweldigent en geldt ook voor het aanbod soorten paardenvoer.

Vroeger gaf je de gewone brok en als het nodig was haver.
Nu kun je het zo gek niet bedenken of er is wel een soort voer voor....en veel mensen denken dan je er wat meer van kunt geven omdat het speciaal bedoelt is voor hun paard.
(hoefbevangen,spierbevangen o.a)

Mijn paard heeft trouwens IR maar is nooit te dik geweest....mijn fries krijgt wel minder hooi sinds een week..daar ben ik eigelijk niet voor maar zijn kont wordt nu wel erg stevig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:49

Mee eens, mijn (verzorg)fries heeft een gigantische speknek, ook in de zomer maar is dan niet te dik. Komt volgens mij gewoon omdat hij laat gecastreerd is ofzo? Is mij eens verteld..
Ik vind 't iig wel lekker! :9

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:50

Onze twee shetlanders zijn ook veel te dik, en dat terwijl ze altijd de hele dag buiten staan, of in de bak of in de wei, en in de wei is er bijna geen gras ( heel erg kort) en ze worden niet bijgevoerd. Zo lastig gewoon. Want in de winter hoor je dan weer dat ze onbeperkt ruw voer moeten omdat ze dan het niet zo koud hebben, en dan ze de hele dag hooi tot hun beschikking moeten hebben, maar dan zouden ze echt ontploffen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:58

Hm ik geef eerlijk toe dat ik iemand ben die ze liever iets te dik ziet dan te dun.. :+

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:02

Grappig! Die foto is bij mij op stal genomen. :=
Ik merk dat er veel paarden zijn die geen "stop" hebben vwb eten. Veel paarden eten rustig de hele dag door en kennen hun natuurlijke stop niet, ik denk dat mede hierdoor veel paarden lijden aan overgewicht.
Gelukkig (voor mij) kent mijn paard die stop wel, je kan hem in geen mogelijkheid overvoeren. Als hij genoeg heeft gegeten laat hij de rest van z'n voer staan om vervolgens op 'n later tijdstip weer rustig verder te eten. Het lijkt mij wel interessant om te weten waardoor het komt dat die "stop" bij veel paarden weg is. :)
Aan de andere kant zijn er natuurlijk veel mensen die hun paard verhoudingsgewijs veel te veel eten geven. Ik bedoel, er zijn veel mensen die vinden dat ze hun paard hard laten werken en als beloning of tegenprestatie krijgt het paard weer veel voer, maar wat is hard werken? 20 uur (of meer) op stal staan en dan 1 uurtje rondhobbelen is natuurlijk niet echt hard werken. En wie bepaalt hoeveel voer jouw paard krijgt? De een heeft 'n snelle spijsvertering en kan meer voer aan dan de ander, de een staat de halve (of hele) dag buiten en loopt/speelt veel meer dan de ander, de een werkt harder dan de ander, de een heeft meer aanleg om dik te worden dan de ander, etc.
Ik denk dat het lastig is om alle paarden over 1 kam te scheren en te bepalen hoeveel voer een paard met 'n bepaalde hoogte bijv. mag krijgen. Ik vind dat de eigenaar grotendeels verantwoordelijk is voor het gestel van z'n paard en wellicht is het 'n idee om mensen beter in te lichten over hoe het paard er ongeveer uit moet zijn wil het in 'n goede conditie verkeren. (Misschien ook 'n idee voor hondeneigenaren? Ik zie steeds meer wandelende worsten... :x )
Laatst bijgewerkt door Nilan op 09-04-10 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:04

Heeft iemand misschien een tip hoe je kunt zien of je paard te dik is? Ik vind het bij mijn verzorgpaard nogal lastig, mede omdat hij tot voor kort lekker in z'n wintervacht stond én omdat zijn ribbenkast al behoorlijk rond is. Ik ben wel benieuwd hoe je dit kunt zien/meten zonder een weegschaal erbij te halen...
Overigens kan paardlief op het moment alleen over een (zeer schraal) weiland met gras beschikken, met een halve schep muesli per dag. In de winter kreeg hij drie maal daags twee flinke balen hooi om te delen met zijn twee weidegenoten, maar had ook een weiland+paddock voor de beweging. Toch is hij pas een beetje afgevallen toen we weer met hem begonnen te werken (van singelgaatjes 6/7 naar singelgaatjes 8/9 :P). Maar daar zit hij nu toch ook al een maand of twee op, ik denk dat het niet minder gaat worden.

Mloei

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:08

Mijn merrie is zeker te dik. Ze woog 590 kilo (met veulen van 8 maanden in haar buik), maar ze heeft ook een lekkere speknek.
Nu voer ik haar nog gewoon door, maar als straks het veulentje eruit is en ze een paar maandjes is, dan krijgt mevrouw toch echt minder! Weer even haar normale omvang terug toveren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:17

geerke schreef:
Het aanbod in de supermarkt is overweldigent en geldt ook voor het aanbod soorten paardenvoer.

Oneens, ik eet niet teveel en mijn paard krijgt niet teveel. Ik ben nooit te dik en mijn paard is nooit te dik.

Daarnaast ben jij verantwoordelijk als paardeneigenaar over je paard.. Dus ook over het gewicht.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:21

Bij ons op stal staan er ook echt een paar veel te dik maar de eigenaren willen t niet zien.. Dat zijn spieren.. jaja.. ruinen die eruit zien als 9 mnd drachtig!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:23

Die van mij zijn ook te dik. Ze waren prima op maat 2 weken terug maar het gras is ineens zo erg gaan groeien.
Volgende week als de weilanden klaar zijn ga ik de weidegang halveren .

Een bolle buik is niet zo erg, dan zijn de darmen gewoon gevuld en dat is juist goed. Je moet juist kijken naar de al opgeslagen vetrollen, nek, ribben, bovenop de kont (kruis, naast de staartwortel)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:23

NonaWen schreef:
Het is zelfs op rtl nieuws :')

haha ja had het ook gezien, is toch ook wereldnieuws :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:24

Overigens is mijn sobere Groninger volgens mij wel aardig op gewicht voor zn type. Het is geen ranke slanke KWPN-er, dus heeft daar de bouw ook niet voor...Alleen die hooi/grasbuik....die wil er maar niet af.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:25

Oud nieuws dat de paarden hier te dik zijn!! Ze leven immers in een snackbar hier met al het vette gras, kuil en hooi!

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:31

geerke schreef:

Daar ben ik het ook zeer oneens over. Ik heb een paardje op veel te vroege leeftijd zien lijden en overlijden! Gewrichts problemen, ernstige artrose, kort ademig en energieloos....dat mensen zichzelf dat aandoen ala.... Dat waren eigenaren met net zo'n instelling.
Zoals ik die situatie ervaren heb, was het een vorm van dieren mishandeling
Laatst bijgewerkt door MisterJac op 09-04-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:33

Dan is mijn merrie misschien toch niet zo dun/mager als dat ik dacht. Bij haar zie je namelijk als ze inbuigt de ribben en vooraan bij de voorste ribben ligt een laagje vet. We hebben echt grote problemen om haar op gewicht te houden, laat staan aan te laten komen.

Ik zie een paard liever iets te dun, dan veel te dik. Aangezien de te dikke paarden een grotere kans lopen om ziek te worden, echter vind ik nog steeds dat mijn merrie wel wat voller mag worden. Ze staat wel vol in training, dus de spieren beginnen nu echt het paard te vormen, wat ik liever zie dan dat vet dat doet. (Alleen hebben ze vet nodig om spieren op te bouwen)

Dat de meeste paarden/pony's in Nederland te dik zijn is geen nieuws. Dat is echt al langer bekend, kijk maar eens simpel hier over Bokt heen (bij ITP of HAW bijvoorbeeld) echt erg veel paarden zijn gewoon te dik/zwaar.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:35

@MisterJac: Medische gevallen zijn natuurlijk een heel ander verhaal.. Dus ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen. Ik bedoelde dat je een paard niet teveel ( en niet te weinig) moet voeren. Dat je daar als eigenaar verantwoordelijk voor bent.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:36

Grappig dat ze maar op 50% uitkomen, ik had de score van de te dikke paarden nog vele malen groter verwacht. De algemene tendens, ook hier op bokt, is dat de mensen geen ribbetjes willen zien, en ze ze dan toch echt liever wat te dik hebben. Ik heb een hele schrale merrie juist, die moeilijk op gewicht te houden is, en ik heb genoeg reacties daarop gezien en gehoord. Bij een paard wat niet te dik is zijn er ribben zichtbaar, tenminste, als het paard inbuigt.
Hier hebben we op dit moment ook 2 paarden staan die te dik zijn. Komen nu in training, dus zal er wel snel afvliegen.

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:37

Nessah schreef:
@MisterJac: Medische gevallen zijn natuurlijk een heel ander verhaal.. Dus ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen. Ik bedoelde dat je een paard niet teveel ( en niet te weinig) moet voeren. Dat je daar als eigenaar verantwoordelijk voor bent.

Dit is een medisch geval GEWORDEN door over gewicht, en dat is nou precies waar ze voor waarschuwen in dit topic

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:39

Mijn paarden zien er (al zeg ik het zelf) goed uit, zeker niet te dik. Maar mijn shetje... Hij staat al 2 jaar niet meer op het weitje in het voorjaar maar op de uitloop, krijgt verdeelt over de dag een paar handjes (oud) hooi. En s'avonds als hij naar binnen gaat een winterpeen. Thats it, en hij is te dik. Overigens werkt hij 5 keer per week (1 keer voor de wagen, de andere keren zijn verzorgstertje die erop rijd, die voert hem ook niet, hooguit eens in de zoveel tijd een worteltje of stukje brood). Dus ja, wat doe je eraan?

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:40

@ Nessah: Ik ben het namenlijk helemaal met je eens, ik ga ook zo met mezelf en met mijn paard om.
Ben nog niet zo handig met Quote's....en das pas onhandig :o
Laatst bijgewerkt door MisterJac op 09-04-10 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:41

ach, een klein beetje overgewicht (niet moddervet!) zie ik graag bij een paard, hebben ze een buffer als ze eens ziek zijn en een week niet vreten, zodat je dan niet een soort van skeletje zonder weerstand hebt staan. Dat hele schrale zal vast medisch gezien heel goed zijn maar ik vind het niks. Ook bij mensen is licht overgewicht in veel gevallen gezonder trouwens (zal daar zo even een bron bij zoeken, wil niet zomaar in het wild wat roepen hier :D ). Bovendien, mijn barokkie heeft ook aanleg om wat dikker te worden, vooral in het weideseizoen, en valt weer in gedurende de winter en het vroege voorjaar. Zolang het niet de spuigaten uitloopt hou ik wel van een goed geisoleerde paardenbips :D En wat was ik blij vorige maand, dat ze altijd wat vol is, ze werd ziek en heeft anderhalve week slecht gegeten, als ze van te voren perfect slank was geweest had ze er nu echt heel slecht uitgezien. Nu is ze me wat te rank op het moment maar dat trekt wel weer bij. En het is net wat Mystic Tinker zegt, een goede grasbuik doet veel op het oog hoor. Ik heb altijd een beetje medelijden met die paarden in sportmodel met zo´n hoog opgetrokken buikje omdat ze te weinig ruwvoer in hun darmen hebben..

Overigens zie ik dit jaar de bui wel hangen, paardlief komt thuis te staan en de wei is zo volvet, dat wordt echt een strikt weidebeleid want anders kan ik haar na een week echt naar stal rollen :=
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 09-04-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:45

MisterJac schreef:
@ Nessah: Ik ben het namenlijk helemaal met je eens, ik ga ook zo met mezelf en met mijn paard om.
Ben nog niet zo handig met Quote's....en das pas onhandig :o

:') Ik snapte hem al niet

Maar inderdaad, had ook wel meer dan 50% verwacht.. Terwijl als je met een kind van onder de 10 loopt die te dik is wordt de ouder vaak scheef aangekeken.. Maar een te dik paard is niet meer dan normaal en komen alle "smoesjes" direct. Medische gevallen is natuurlijk anders.

En inderdaad zelfde met dikke honden,die zie je ook steeds vaker..